Ohjaamo ja ammatillisen koulutuksen reformi – kommenttipuheenvuoro 3

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Advertisements

Laajennetun työssäoppimisen mahdollisuudet
Haluatko ammattiosaajaksi? - ammatillinen koulutus mahdollisuutena
Koulutussopimus ammattiin oppimiseksi
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
Opiskelijan arviointi työpaikalla
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
NUORISOTAKUU SAK/Pirjo Väänänen.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Valvo-hanke - ESR-rahoitteinen, koulutuskuntayhtymä Lappian hallinnoima hanke - hankekunnat: Ylitornio, Kolari, Pello, Muonio.
Ammattilaiseksi oppisopimuksella Joustavasti, yksilöllisesti ja käytännönläheisesti
Näyttötutkintostrategian jalkauttaminen Pohjois-Karjalan Aikuisopistossa alkaen Aino Rikkinen.
Toimivia ratkaisuja – monenlaisia ja tuottavia malleja ja onnistuneita urapolkuja on jo olemassa Maahanmuuttajataustaisen opiskelijan ohjaaminen ja tuki.
Erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden opinpolkujen tukeminen muuttuvissa oppimisympäristöissä – peruskoulusta jatko-opintoihin Pirjo Räsänen
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
Yhteishaku Sähköisen yhteishaun ohjeistus.
Ammattilaiseksi oppisopimuksella
Hallitusohjelma II asteen koulutuksesta, lukio & yo
Yksilölliset opintopolut oppisopimuskoulutuksessa
Ritva Kareketo kouluttaja
VALMA MUUTOSTEN TUULISSA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
Suomenkielisen koulutuksen yhteishaku valinnan periaatteissa ei muutoksia vuodelle 2007 valintaperusteet samansisältöiset vuoteen 2006 verrattuna Ohjauksessa.
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
MONIEN MAHDOLLISUUKSIEN OPPISOPIMUS Etelä-Pohjanmaan maakuntaopo-päivä / Tarja Puskala, projektikoordinaattori Puh
VALMA avoimet ovet Hakuajat ja hakeminen – , koulutus alkaa – , koulutus alkaa – ,
Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus VALMA (60 osaamispistettä) Antaa opiskelijalle valmiuksia ammatilliseen peruskoulutukseen hakeutumiseksi.
YHTEISHAKU KEVÄÄLLÄ SUOMEN KOULUTUSJÄRJESTELMÄ Aikuisten amm. koul.
VALMA ja TELMA – kenelle ja miten?. Taustaksi toisen asteen tutkinto edellytys jatko-opinnoille ja/tai siirtymiselle työelämään – tavoite, että kaikki.
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
Perustiedot Valmentavaa koulutusta KAO:lla vuodesta AVA, MAVA, Ammattistartti ja nyt VALMA VALMA:ssa 50 opiskelijapaikkaa Opetustiimi: 3 opettajaa,
Yrittäjien näkökulma Yrittäjien ja elinkeinoelämän verkoston yhteisessä fokuksessa: NUORET TYÖN ja TYÖNANTAJUUDEN muutos ”PAREMPI JOHTAA HYVIN”  DIGITALISAATIO.
Työpaikalla tapahtuvan oppimisen kehittäminen Ammattikoulutuksen johdon seminaari
UUDISTUKSIA Sataedun opopäivä, Opinto-ohjaaja Johanna Rantalainen.
Yhteishaku
Ammatillisen koulutuksen reformi ja vaikutus ohjaukseen Ohjaamoprojektipäällikköpäivä, Helsinki Ulla-Jill Karlsson
Ohjaus uudistuvassa ammattikoulutuksessa Elise Virnes
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Erilaisia vaihtoehtoja….
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
Oikeaan osuvaa ohjausta Oppija- ja työelämäläheinen ohjausosaaminen
Mitä peruskoulun jälkeen?
NUORISO- JA VAPAA-AJAN OHJAAJA KANKAANPÄÄN OPISTO Opistonkatu 5 PL 45
Ammatillisen koulutuksen reformi ja ohjaamo-toiminta
Nuorten oppisopimuskoulutus
Jos lukio-opinnot ovat keskeytymässä (Nivelvaiheyhteistyö -palaveri 15
Kotiväenfoorumi Hellevi Lassila Koulutusjohtaja, vararehtori
Ammatinen koulutus uudistuu
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
TTS Työtehoseura kouluttaa – tutkii – kehittää
Ammatillisen koulutuksen reformi
Kahden tutkinnon polku
Ammatillisen koulutuksen reformi
Yhteiset tutkinnon osat
Ammatillisen koulutuksen reformista
Kahden tutkinnon suorittaminen Joensuussa info-tilaisuus TI
Saimaan ammattiopisto Sampo
Säädöksistä arjen toiminnaksi
Ajankohtaista KPEDUssa ja ammatillisessa koulutuksessa
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Kaksoistutkinto.
johtava rehtori Timo Olli KOUVOLAN SEUDUN AMMATTIOPISTO
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Ajankohtaista OSAOssa Koulutuspalvelupäällikkö Tiina Kuokka
OSAAMISTA TYÖELÄMÄN TARPEISIIN
Väyläopinnot Yhteistyössä Karelia ja Riveria
Ajankohtauskatsaus OPSO ry:n kevätseminaari, Vaasa
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
YRITYSPOLKUTOIMINTAMALLI
Esityksen transkriptio:

Ohjaamo ja ammatillisen koulutuksen reformi – kommenttipuheenvuoro 3 Mia Kärkkäinen Ohjaamo –seminaari, Helsinki

Keskeiset muutokset ja Ohjaamotyön näkökulmia: Muutostiedon ”airueena” toimiminen ja ohjausosaaminen – ajantasainen tieto, neuvonta ja ohjaus Vain yksi tapa suorittaa tutkinto: näyttöön perustuva ja henkilökohtaiseen osaamisen kehittämissuunnitelmaan (HOKS) perustuva - ”Ammattikoulu keskeytyi, oon ollut töissä” - ”Ei ole perustutkintoa, mutta en halua kouluun istumaan” Nuorten ja aikuisten ammatillisen koulutuksen raja poistuu - ”Haluan sinne aikuisopistoon, ku siellä ei tarvi olla” - ”Haluan sinne nuorten koulutukseen, kun haluan olla koulussa ja aloittaa samaan aikaan kuin muutkin.”

- ”Haluan amikseen, mutta en työssäoppimaan.” Yhteiset tutkinnon osat jokaiselle ammatillisen perustutkinnon suorittajalle - ”Haluan sinne aikuisopistoon, ku siellä ei tartte tehdä niitä yhteisiä aineita” Oppiminen tapahtuu pääosin työpaikoilla – työssäoppimisen käsite häviää - ”Haluan amikseen, mutta en työssäoppimaan.” - ”Haluan olla työpaikalla ja minulla olisi työpaikka tiedossa, mutta en hae kouluun, kun en halua istua koulun penkillä”  Koulutussopimuksen (tehdään tutkinnon osittain) ja oppisopimuksen joustava yhdistäminen (siirtymät palkattomasta koulutussopimuksesta palkalliseen oppisopimukseen ja päin vastoin) työpaikalla tapahtuva koulutus Mahdollisuus opiskella tutkinnon osittain. Osaamispisteet eivät ole aikaan sidottuja -”En jaksa kolmea vuotta koulussa istua” - ”Osaamista on, mutta ei todistusta” - ”Minulla on jo tutkinnon osia, mutta koko tutkinto ei ole vielä valmis”

Hakeutuminen ja opiskelijavalinta: Jatkuva haku on pääväylä tutkintokoulutukseen - hakeutumisen ja opintojen aloituksen sovittaminen elämäntilanteeseen ja toimeentulon varmistaminen opintojen ajaksi - lisääntyvässä määrin valmistuvien ohjaus läpi vuoden ns. perinteinen ohjauksen vuosikello toimii vain osaan koulutuksista Yhteishaku keväisin edelleen perusopetuksen päättäville ja muille ilman ammatillista tutkintoa oleville. (Jatkuva haku kuitenkin myös hakuajan ohittaneille, jos vapaita aloituspaikkoja on.)

- keskeyttämisen ennaltaehkäisy Hakeutumisvaihe osana Ohjaamoa? – Ohjaamo osana/mukana hakeutumisvaiheessa? - keskeyttämisen ennaltaehkäisy - paluut opintoihin (aiemmin keskeytyneiden opintojen hyödyntäminen) - työkokeilu vahvemmin opintoihin ohjaavana väylänä - esim. palkkatuetun työn ja opintojen suorittamisen yhdistäminen -> opiskeluvalmiudet ja työelämävalmiudet hakeutumisvaiheessa -> oikea ala ja sopivat opiskelutavat -> jatkuvasti jatkuvassa haussa hakevat -> TYP-asiakkaat jatkuvassa haussa -> Erilaistuvan hakija- ja opiskelijakirjon ohjaus

Hakeutumisvaiheen ohjaus korostuu, vaikka/koska on ns Hakeutumisvaiheen ohjaus korostuu, vaikka/koska on ns. hakijan markkinat ja joustava pääsy opiskelemaan Ohjauksen tarve kasvaa Oikea ala Osaamisperusteisuus Opiskelutavat Työpaikalla tapahtuva oppiminen – työelämäyhteydet Opiskelutaidot Erityisesti nuorten aikuisten TVT-, matikka- ja lukutaito-osaaminen Negatiivisten koulukokemusten ja/tai kiusaamiskokemusten kääntäminen myönteisen tulevaisuusorientaation suuntaan

Ohjaamo Jyväskylä –hanke (ESR): Anne-Mari Landén, projektipäällikkö Mia Kärkkäinen, projektisuunnittelija Jyväskylän koulutuskuntayhtymä 1.1.2018 alkaen Anna-Kaarina Autere, hankepäällikkö Jyväskylän kaupunki