Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista Sari Ågren 20.10.16
Uudistetut asiakirjat ja asioita niihin liittyen Pohjana Opetushallituksen ohjeet ja malliasiakirjat (uusi OPS) Esiopetus siirtynyt Wilmaan Rehtorin merkittävä Primukseen, kun oppilas aloittaa tai lopettaa tehostetun tuen Rehtorit vastaavat siitä, että pedagogiset asiakirjat täytetään asianmukaisesti heidän kouluillaan
Oppimissuunnitelma ja HOJKS täytetään viimeistään 3 kuukauden kuluessa päätöksestä. Asiakirjat tarkastetaan vuosittain syyslomaan mennessä Opettajien tulee perehtyä pedagogisiin asiakirjoihin, kun he saavat uusia oppilaita Yläkouluissa luokanvalvoja tiedottaa aineenopettajia niistä hänen valvontaluokkansa tuen tarpeista, joista hän saa tiedon Asiakirjoihin ei merkitä ominaisuuksia, diagnooseja eikä oppilashuollollista sisältöä. Havaintojen tekeminen ja kirjaaminen oppilaan oppimisen tueksi on osa opettajan jokapäiväistä työskentelyä
Ei pidä kirjata sellaista, mitä ei voida toteuttaa Asiakirjoissa käytetään arjen käsitteitä sekä kirjataan käytännöt hyvin konkreettisesti ja yksityiskohtaisesti (esim. avustajan tuki kaikilla matematiikan tunneilla Arviointi ja tarkistaminen (keväällä, uudet pohjat syksyllä, pedagoginen selvitys 2. jälkeen ja ennen 7. lk) Oppimisen tuen lomake vapaaehtoisessa käytössä Asiakirja siirtyvät 2. asteelle opojen toimesta ja sellaisenaan. Tarkistus tehtävä keväällä. Hankalissa tilanteissa/kirjaamisissa yksityiskohtainen yhteistyö kodin kanssa.
Moniammatillinen yhteistyö pedagogiseen arvioon tai selvitykseen liittyen voi pohjautua myös konsultaatioon (ei enää käsittelyä ”oppilashuoltoryhmissä”) Ohjeet saatavilla os. https://peda.net/rauma/tjeth/wjpa Ohjeet siirtyvät Wilmaan niin pian kuin mahdollista
Kuuleminen pedagogisen selvityksen yhteydessä Kuulemisen laiminlyönti on yksi tavallisimpia syitä valituksille Pedagogisen selvityksen yhteydessä on toteutettava kuuleminen, jossa oppilaalle ja huoltajalle tehdään selväksi kuulemisen tarkoitus, mitä päätös käytännössä tarkoittaa, annetaan mahdollisuus perehtyä asiaan liittyviin asiakirjoihin sekä lausua mielipiteensä käsitteillä olevasta asiasta.
Oppimisen tuesta yleisesti Jokainen opettaja tuntee opetussuunnitelman Varhainen, yleinen tuki kuuluu kaikille Vaihteleva, monipuoliset, monimuotoiset ja toiminnallisuutta korostavat tavat opettaa, monipuolinen oppimisympäristö Osallisuus tukea suunniteltaessa Suostumuksia ei tarvita – oppimisen tuki on oppilaan oikeus ja koulun velvollisuus
Tuki on kolmiportainen PEDAGOGINEN SELVITYS HOJKS Erityinen tuki OPPIMIS-SUUNNITELMA PEDAGOGINEN ARVIO Tehostettu tuki Yleinen tuki
Muistutettavaa opetussuunnitelmasta Oppilaan kohtaaminen kokonaisuutena on tärkeää ja oppimisen tuen kuuluu kulkea käsi kädessä oppilashuollollisen tuen kanssa vaikka kirjaaminen tapahtuu eri paikkoihin Opettajat huolehtivat yhdessä erityisopettajien kanssa siitä, että tuen tarpeen seulonnat tehdään 1.-3. vuosiluokkien aikana. Tuki merkitään aina tuen lomakkeelle (Wilmassa nimellä toimenpiteet) Oppilas voi saada kerrallaan vain yhdentasoista tukea ja hänellä on vain yksi HOJKS tai oppimissuunnitelma.
Koulu toimii vain ns. lähivanhemman kanssa (lähivanhemman tehtävä on varmistaa että yhteishuoltajuus toimii ja päätökset tehdään yhdessä) Pyydettäessä koulu tiedottaa molempia vanhempia Erityisluokalla opiskeleville on nimettävä perusopetuksen yhteistyöluokka ja tehtävä suunnitelma opiskelusta tässä luokassa. Pedagogisten asiakirjojen säilytys 10 vuotta oppivelvollisuuden päättymisestä.
Tsemppiä! 044 4036176 / Sari.agren@rauma.fi