Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
Advertisements

Kolmiportainen tuki ja uudet asiakirjat
Kolmiportainen tuki ja uudet asiakirjat
Lyhyesti kasvun ja oppimisen tuesta esiopetuksessa
RUNOSMÄEN KOULUN YTE-SUUNNITELMA
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Kerrataan KOLMIPORTAINEN TUKI & PEDAGOGISET ASIAKIRJAT
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Erityinen tuki Tampereen perusopetuksessa- muuttunut lainsäädäntö muuttuvat tuen rakenteet Leena Salonen
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Oppilaalle annettava tuki ja vastuuhenkilöt Turun perusopetuksessa
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Opinto-ohjauksen ja erityisopetuksen yhteistyö SOOLin teemaseminaari
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden muutokset ja täydennykset.
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
KOLMIPORTAINEN TUKI Esi- ja peruskoulussa Hankasalmen kunta/Kuuhankaveden koulu.
OPPILAS- /OPISKELIJAHUOLTO SEKÄ OPPIMISEN JA KOULUNKÄYNNIN TUKI ( ) Kuopion kaupunki Perusopetus.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Tiedonsiirto toiselle asteelle Tiedonsiirron periaatteita Perusopetuksella velvoite siirtää opetuksen järjestämisen kannalta välttämätön tieto.
Liedon kunta : A2-kielen valinta A2-kielen valinnan vaikutukset perusopetuksen luokilla 4-9 Uuden 2016 voimaan tulevan opetussuunnitelman tuntijako on.
Sari Ågren. Työryhmä Perusopetuksessa Mari Aalto, Laura Impiö, Teija Warro, Satu Lehtonen, Anita Rapp, Hanna Leppänen, Anne Lähteenmäki, Liina Maarni,
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
Laatutyö opettaja Luotu :42.
Kuopion kaupunki Perusopetus
Ops-iltapäivä
Kuopion kaupunki Perusopetus
Tutoropettajien koulutus ja toiminta
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
sanallisen arvioinnin todistuspohjat:
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
KYRÖSKOSKEN KOULUN PIENLUOKKA
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
Kasvun ja oppimisen tuki Rauman esiopetuksessa
Tervetuloa vanhempainiltaan!
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Prosessin nimi: Siirtymävaihe esiopetuksesta perusopetukseen, kun lapsella on pidennetty oppivelvollisuus ja/tai erityinen tuki tai kun tehostettu tuki.
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Kelpo-hanke Amisto
ERITYISLUOKKA 7-9J Elokuu 2016 MIKSI Yhteystiedot MITEN OHJAUS
7lk:n arviointi.
Asiakas Esiopettaja/kelto
Arviointi.
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Oppilashuolto
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Oppimisen tuki ja sen kirjaaminen
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Asiakirjojen siirto oppilaan siirtyessä toiselle opetuksenjärjestäjälle Lain mukaan täytetyt pedagogiset asiakirjat ( arviot, selvitykset, oppimissuunnitelmat.
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Prosessi ope: huoli Ped. arvio jatkuu lopetetaan lisää tukea?
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Vanhempainillat 20 & Johanna Honkanen-Rihu, rehtori
Yhteysopettajapäivä Vantaa, Flamingo
Lukuvuosi Tilat Ops, tuntijako, sisällöt Työajat
Laaja-alainen arviointi
osa-aikainen erityisopetus oppimissuunnitelma avustajapalvelut
Oppilaan siirtyminen toiseen kouluun eritysopetusperustein
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Erityisluokalla opiskelevan lapsen 7. luokalle siirtyminen
Opettajalla huoli Ilmoitus- velvollisuus poliisille
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
KOLMIPORTAINEN TUKI
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Esityksen transkriptio:

Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista Sari Ågren 20.10.16

Uudistetut asiakirjat ja asioita niihin liittyen Pohjana Opetushallituksen ohjeet ja malliasiakirjat (uusi OPS) Esiopetus siirtynyt Wilmaan Rehtorin merkittävä Primukseen, kun oppilas aloittaa tai lopettaa tehostetun tuen Rehtorit vastaavat siitä, että pedagogiset asiakirjat täytetään asianmukaisesti heidän kouluillaan

Oppimissuunnitelma ja HOJKS täytetään viimeistään 3 kuukauden kuluessa päätöksestä. Asiakirjat tarkastetaan vuosittain syyslomaan mennessä Opettajien tulee perehtyä pedagogisiin asiakirjoihin, kun he saavat uusia oppilaita Yläkouluissa luokanvalvoja tiedottaa aineenopettajia niistä hänen valvontaluokkansa tuen tarpeista, joista hän saa tiedon Asiakirjoihin ei merkitä ominaisuuksia, diagnooseja eikä oppilashuollollista sisältöä. Havaintojen tekeminen ja kirjaaminen oppilaan oppimisen tueksi on osa opettajan jokapäiväistä työskentelyä

Ei pidä kirjata sellaista, mitä ei voida toteuttaa Asiakirjoissa käytetään arjen käsitteitä sekä kirjataan käytännöt hyvin konkreettisesti ja yksityiskohtaisesti (esim. avustajan tuki kaikilla matematiikan tunneilla Arviointi ja tarkistaminen (keväällä, uudet pohjat syksyllä, pedagoginen selvitys 2. jälkeen ja ennen 7. lk) Oppimisen tuen lomake vapaaehtoisessa käytössä Asiakirja siirtyvät 2. asteelle opojen toimesta ja sellaisenaan. Tarkistus tehtävä keväällä. Hankalissa tilanteissa/kirjaamisissa yksityiskohtainen yhteistyö kodin kanssa.

Moniammatillinen yhteistyö pedagogiseen arvioon tai selvitykseen liittyen voi pohjautua myös konsultaatioon (ei enää käsittelyä ”oppilashuoltoryhmissä”) Ohjeet saatavilla os. https://peda.net/rauma/tjeth/wjpa Ohjeet siirtyvät Wilmaan niin pian kuin mahdollista

Kuuleminen pedagogisen selvityksen yhteydessä Kuulemisen laiminlyönti on yksi tavallisimpia syitä valituksille Pedagogisen selvityksen yhteydessä on toteutettava kuuleminen, jossa oppilaalle ja huoltajalle tehdään selväksi kuulemisen tarkoitus, mitä päätös käytännössä tarkoittaa, annetaan mahdollisuus perehtyä asiaan liittyviin asiakirjoihin sekä lausua mielipiteensä käsitteillä olevasta asiasta.

Oppimisen tuesta yleisesti Jokainen opettaja tuntee opetussuunnitelman Varhainen, yleinen tuki kuuluu kaikille Vaihteleva, monipuoliset, monimuotoiset ja toiminnallisuutta korostavat tavat opettaa, monipuolinen oppimisympäristö Osallisuus tukea suunniteltaessa Suostumuksia ei tarvita – oppimisen tuki on oppilaan oikeus ja koulun velvollisuus

Tuki on kolmiportainen PEDAGOGINEN SELVITYS HOJKS Erityinen tuki OPPIMIS-SUUNNITELMA PEDAGOGINEN ARVIO Tehostettu tuki Yleinen tuki

Muistutettavaa opetussuunnitelmasta Oppilaan kohtaaminen kokonaisuutena on tärkeää ja oppimisen tuen kuuluu kulkea käsi kädessä oppilashuollollisen tuen kanssa vaikka kirjaaminen tapahtuu eri paikkoihin Opettajat huolehtivat yhdessä erityisopettajien kanssa siitä, että tuen tarpeen seulonnat tehdään 1.-3. vuosiluokkien aikana. Tuki merkitään aina tuen lomakkeelle (Wilmassa nimellä toimenpiteet) Oppilas voi saada kerrallaan vain yhdentasoista tukea ja hänellä on vain yksi HOJKS tai oppimissuunnitelma.

Koulu toimii vain ns. lähivanhemman kanssa (lähivanhemman tehtävä on varmistaa että yhteishuoltajuus toimii ja päätökset tehdään yhdessä) Pyydettäessä koulu tiedottaa molempia vanhempia Erityisluokalla opiskeleville on nimettävä perusopetuksen yhteistyöluokka ja tehtävä suunnitelma opiskelusta tässä luokassa. Pedagogisten asiakirjojen säilytys 10 vuotta oppivelvollisuuden päättymisestä.

Tsemppiä! 044 4036176 / Sari.agren@rauma.fi