Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
ARKIPÄIVÄN PSYYKKINEN VALMENNUS ESPOON JÄÄTAITUREISSA
Advertisements

”Suomalaisen valmennusosaamisen kehittäminen” Valmentaja + Urheilija
Taitojen johdonmukaista, systemaattista, pitkäjänteistä opettelua ja harjoittelua. Fyysiset taidot Psyykkiset taidot Ainakin taitolajeissa psyykkinen.
Turun seurakuntayhtymä Valmennusraportti
TEKSTIILITYÖ sisällöt Raija Ojama
Matti Sipponen 1 Power taitoilta Kilpailun jälkeen – Pohdinta ja oppiminen.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Oppiminen ja opettaminen harjoitustilanteessa
Valmennusosaamisen malli
Vastustaja vai kilpakumppani? Ringeten Reilu Peli –periaatteet Suomen Ringetteliiton syyskokous.
Taide on terapiaa! Jorma Heikkinen Tsemppi talo,
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
Asiakkaan osallisuus omien palveluiden kehittämiseen – Ravitsemus, liikunta ja toimintakyky – kolme asiaa, millä mahdollistetaan kotona kokonainen elämä.
Hoitajan ja muistisairaan välisen vuorovaikutuksen tukeminen
Työpaikkaohjaajan rooli. Opeta, näytä, selosta, kysy ja perustele; toimi hyvänä esimerkkinä Selvitä mitä, miksi ja miten työ tehdään; kerro työstäsi Rohkaise.
Harjoitukset ja niiden tarkoitus
Kerro parille, miltä tuntui tehdä rentoutusharjoituksia. Kerro myös mikä häiritsi/syvensi sinun rentoutumistasi. Kotitehtävän läpikäynti.
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
Liikuntakasvatus / NU – 2010 JN. Harjoituksen rakenne lapsilla 1. Huomioi lapsi - keskustelutuokio - aloitusrutiinit - turvallisuuden tunne.
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Simulaattorikoulutuksen ABC
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Runo tekstitaidon kokeessa
Valmennusosaamisen malli
Valmentajana kehittyminen
Koulussa elämää opettelemassa
YHDENVERTAISUUSSUUNNITTELUN HYVÄT KÄYTÄNNÖT
Napero-ohjaajat.  Teoria + kahvi16.00 –  Malliharjoitus17.00 –
Ops seminaari Askola.
TASO 2 SISÄLTÖALUE 2 Teema 2 Osaamistavoite 2 4. oppisisältö: ”Eri ominaisuuksien perusharjoitteiden oikeat suoritustekniikat” Taitoharjoittelun tunnuspiirteet.
Kauppakatu 7 I KAJAANI I Päivi Partanen/Intotalo1© Makke Leppänen 2004 Vapauteen ja vastuuseen valmentaminen Päivi Partanen.
Vapaaehtoistoiminta Suomen Punaisessa Ristissä Tulijan tukena pikakoulutus.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Valmentajakoulutus Harjoittelun suunnittelu Liedon Pallo Hannu Paatelo.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Suomen Jääkiekkoliitto / Etunimi Sukunimi1 SUOMEN JÄÄKIEKKOLIITON VALMENTAJAKOULUTUSJÄRJESTELMÄ.
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
STARTTIKOULUTUS MAALIVAHTIPELISTÄ
ORGANISOINNIN PERUSTEET
HKV SISÄLTÖALUEET Suomen Jääkiekkoliitto / Kouluttajat.
VALMENTAMISEN ETIIKKA
3 Minuudessa on kaksi puolta
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
HKV DEMOHARJOITUKSEN OHJEISTUS
Arviointi.
Vertais-auditointi-sparraus
Työpäivän kokeminen kuraa vai kivaa?
Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet valmennuksessa
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
Valmentajakoulutus taso 1 osa 1 Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Viikonlopun aikataulu (alustava) Lauantai 10:00 Avaus ja virittäytyminen 12:00.
11–17-vuotiaiden psyykkinen kehitys
11–17-vuotiaiden psyykkinen kehitys
Arvioinnista arkipäivää
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Harjoituksen ohjaaminen
Urheilun ja liikkumisen valmiudet ja ominaisuudet Psyykkinen valmennus Itsetunto ja itseluottamus Paula Arajärvi ja Terhi Lehtoviita.
Harjoituksen rakenne Valmentajakoulutus taso 1
Volitioprosessi, tahdon!
Harjoituksen rakenne Valmentajakoulutus taso 1
Harjoituksen ohjaaminen
Ei voi löytää uusia maisemia ennen kuin uskaltaa lähteä liikkeelle.
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Harjoituksen ohjaaminen
Harjoittelun suunnittelu ja arviointi
Psykologi Vilhelmiina Välimäki
ERÄTAUKO-KOULUTUKSEN SUUNNITTELUPOHJA
Valmentajakoulutus taso 1 osa 1 Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Viikonlopun aikataulu (alustava) Lauantai 10:00 Avaus ja virittäytyminen 12:00.
Esityksen transkriptio:

Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa

 Kysymys ja havainnointi työkalua voi käyttää esimerkiksi seuran sisäisen mentoroinnin työkaluna. Valmennustilanne on aito käytännön harjoitus- ja/tai kilpailutilanne, jossa valmentaja toimii omien urheilijoidensa kanssa. Olennaista on kysymyksillä ohjata valmentajan itsearviointia.

ARVIOINTI

ARVIOINTIKESKUSTELU ENNEN KÄYTÄNNÖN HARJOITUSTA: Valmentaja tuntee urheilijansa: Valmentaja kertoo urheilijoistaan, heidän ominaisuuksistaan, persoonallisuudesta ja erityspiirteistä. Valmentaja kuvaa, miten hän huomioi nämä valmennuksessa. Valmentajan voimavarat: Valmentaja kertoo itsestään valmentajana ja omista motiiveistaan valmentaa. Hän arvioi omaa ajankäyttöään, jaksamistaan ja sitä, miten valmentaminen sopii hänen elämäänsä. Hän arvioi sitä, miten urheilijat hänet näkevät ja kuvaa toimintaansa sidosryhmien kanssa. Valmentajan urheiluosaaminen: Valmentaja esittää tulevan harjoituksen suunnitelman, sen tavoitteet ja perustelut. Valmentaja arvioi, miten suunniteltu harjoitus sopii kohderyhmälle. Hän kuvaa, miten aikoo organisoida toimintaa. Valmentaja kertoo, miten urheilijoita osallistetaan harjoituksessa. Valmentaja kertoo, miten aikoo edistää oppimista ja miten hän on ennakoinut turvallisuuteen liittyvät asiat.  

ARVIOINTI KÄYTÄNNÖN VALMENNUSTILANTEESSA Urheilijoiden toiminta: Ovatko urheilijat innostuneita harjoittelemaan? Mitä harjoituksissa tapahtuu, syntyykö liikettä, levon ja rasituksen suhde, harjoitellaanko sitä mitä tavoiteltiin? Kysyvätkö urheilijat kysymyksiä, vastaavatko he kysymyksiin? Millainen on tunnelma? Onko urheilijoilla mahdollisuus vaikuttaa? Onko tekemisen vaihtoehtoja? Huomioidaanko erilaiset yksilöt? Syntyykö onnistumisen kokemuksia? Opitaanko? Ovatko haasteet sopivia? Saavatko urheilijat palautetta ja kannustusta? Onko harjoittelu turvallista?

ARVIOINTI KÄYTÄNNÖN VALMENNUSTILANTEESSA Valmentajan toiminta: Onko valmentaja innostunut valmentamisesta? Millaista on valmentajan ja urheilijoiden vuorovaikutus? Miten valmentaja rakentaa ilmapiiriä? Onko tekeminen monipuolista (taito, fys, psy, sos) Kysyykö valmentaja? Millaisia kysymyksiä? Kuunteleeko hän urheilijoita? Antaako valmentaja urheilijoille mahdollisuuksia vaikuttaa? Ottaako valmentaja haasteita? Millaista palautetta valmentaja antaa? Miten hän organisoi?  

ARVIOINTIKESKUSTELU VALMENNUSTILANTEEN JÄLKEEN Valmentaja kertoo mitä tapahtui ja miksi ? Valmentaja arvioi urheilijoiden oppimista ja sitä, miten ja mistä syistä oppiminen tapahtui? Valmentaja kertoo, mikä meni hyvin. Valmentaja arvioi tapahtuiko jotain odottamatonta: mitä tapahtui, miten hän toimi, miten hän toimisi jatkossa. Valmentaja kertoo mitä hän oppi itse. Valmentaja arvioi valmennustilanteen turvallisuutta. Valmentaja arvioi tavoitteiden toteutumista. Urheilijat arvioivat, millä mielellä olivat harjoituksissa.