Vapaaehtois- ja vertaistoiminnan ongelmatilanteet

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kokemuksia ja kommentteja arvioinnista Rehtori Maija Vehviläinen Lahden Diakoniasäätiö Lahden diakonian instituutti.
Advertisements

Koti ja perhe voimavarana Hurtig Vanhemmuuden roolit Vanhemmuuteen kuuluu monia rooleja: 1. Rakkauden antaminen 2. Huoltaja 3. Rajojen asettaja.
Pienten järjestöjen viestit - Kyselyn tulokset Pienten järjestöjen tapaaminen Anne Ilvonen, OK-opintokeskus & Riitta Kittilä, SOSTE.
Työhönvalmennusta sosiaalihuollon palveluna Kenelle, miksi ja millaista? Työ kuuluu kaikille!-koulutus
Case-esimerkit Tutorleiri 2014 Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunta.
Häirintä tai epäasiallinen kohtelu Ilmoita epäasiallisen kohtelun kokemuksestasi sen aiheuttajalle mahdollisimman pian Ilmoitus asiaperusteisesti (todelliset.
Vinkkejä pulmatilanteisiin (1/2)
Arviointi osana oppimisprosessia
Koulutuksen ja opetuksen järjestämisen prosessit
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Askeleet kohti täysipainoista luovuutta
Neuvottelu ja asioiden pilkkomisen taito
Mikä EduMAP? Rahoitus EU Horizon2020-ohjelmasta Tampereen yliopiston johtama hanke, yhteistyössä Foredata Oy & 7 kumppania Euroopasta.
Yhdessä mukana – projekti Setlementtiliitto Satu Lintunen
Miten ryhmä toimii? Miten osallistun ryhmän toimintaan?
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
1. 2. Tapahtuman opinollistaminen-teemoja pohdittavaksi, 1- 7
Vastuullisuus Askel 7.
Millaisin mittarein vaikuttavuutta voidaan mitata?
Lastaus kuorma-autoon
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
TAIDOT EDELLÄ © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Riskien arviointi, Oulun eteläinen osakokonaisuus
Oppilaitoksen nimi Päivämäärä
TYÖKYKYKOORDINAATTORITOIMINTA TYÖTERVEYS WELLAMO OY:SSÄ
Monialainen yhteispalvelu
Kielitietoisuus.
Työhön paluu ja työkyvyn haasteet sekä ratkaisukeinot
Tietoturvan soveltaminen käytäntöön
OSUMA-Visio syntynyt työpajassa
Työkokous - palkkatuki ja sen vaikuttavuus
2C Metsätalouden veroilmoituksen täyttäminen verkkolomakkeella
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
näkökulmia toimistotyön organisointiin ja kehittämiseen
Koulutuskeskus Salpaus Hanna Salminen 2011
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
Kuntoutuksen kuumat perunat
PDPP.
Viisi asiaa, mitä jokaisen opettajan tulisi tietää laadusta
Some-ohje Pirkanmaa2019-valmistelijoille
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
PDPP-työpaja Mitä tehdään?.
SPPL Arvotyöpaja Kuopio
Opintopsykologi Katja Hietanen
Auktoriteettirakenne
Terveiset Yö-ryhmästä
Ystävänpäivän kampanja 2019 Info vapaaehtoisille
Taikapuhe Oy Riitta-Liisa Kanniainen
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
LÄMPIMÄSTI TERVETULOA MUKAAN RYHMÄÄN – VERTAISUUDESSA ON VOIMAA!
[Hankkeen nimi] [Tutkijan nimi]
A2-kieli-info.
Palautteesta Eetu-Pekka Heikkinen.
Tervetuloa sosiaalisen kuntoutuksen kehittäjäverkoston ensimmäiseen tapaamiseen!
Mielenterveys ja päihdestrategia 2012
Roolileikki - Läksykerhossa
Mitä jokaisen ammattilaisen tulee osata ja tietää nepsystä?
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
Meneillään oleva tutkimustoiminta/Mari Kivistö
Jos jonain päivänä Jos jonain päivänä tuntuu siltä että
Arviointi, vaikutukset ja vaikuttavuus HYTE -työssä
Oma osaston käyttöön! Esityksen tavoitteena:
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Muutoksen tuulet Eksoten alueella
TYÖHYVINVOINTI Työhyvinvointi  .
IkäArvokas-hanke Löytävää vanhustyötä edistämässä
RAI Espoossa
Alaotsikko Ryhmäyttäminen.
Esityksen transkriptio:

Vapaaehtois- ja vertaistoiminnan ongelmatilanteet VaVe-koulutus Sininauhaliitto 2013

Vapaaehtois- ja vertaistoiminnan ongelmatilanteet Odotetaan, että vapaaehtoinen on aina käytettävissä Asiakas ja vapaaehtoinen eivät löydä yhteistä säveltä Vapaaehtoinen voi kokea suuren pettymyksen, jos asiakas ilmoittaa, ettei hän halua jatkaa vapaaehtoissuhdetta tai organisaatiolla ei ole sopivaa työtä tarjolla Asiakkaalla ei ole selkeää käsitystä vapaaehtoisen roolista ja hän odottaa vapaaehtoiselta tähän suhteeseen kuulumattomia asioita – henkisiä, fyysisiä tai aineellisia VaVe-koulutus Sininauhaliitto 2013

Vapaaehtoistoiminnan ongelmatilanteet Asiakkaalla voi olla jo entuudestaan laaja tukiverkosto ja vapaaehtoinen kokee itsensä tarpeettomaksi. Vapaaehtoisella ei ole selkeää tukirengasta itselleen, toimintaa järjestävä taho ei pidä vapaaehtoisistaan huolta  vapaaehtoisella ei ole myöskään selkeitä rajoja toiminnassaan. VaVe-koulutus Sininauhaliitto 2013

Vapaaehtoistoiminnan ongelmatilanteet Mahdottoman pyynnön esittäminen ei tee asiakkaasta mahdotonta  hänellä on oikeus esittää pyyntöjä, samoin kuin vapaaehtoisella on mahdollisuus kertoa hänelle, mitkä asiat eivät kuulu toimintaan. Vapaaehtoinen antaa asiakkaalle oman puhelinnumeronsa. Vapaaehtoisen tulee saada toimintaa järjestävältä taholta tukea ja apua mahdollisiin ”väärille ”urille meneviin tilanteisiin tai työ voi olla liian vaikeaa VaVe-koulutus Sininauhaliitto 2013

Vapaaehtoisen aiheuttamia ongelma-tilanteita tuettaville ja organisaatiolle Oma rikkinäisyys ja keskeneräisyys aiheuttaa oireilua jatkuvasti. Vapaaehtoisen käyttäytyminen on tilanteeseen sopimatonta (aggressiivisuus, hermostuneisuus, lyhytpinnaisuus, riitaisuus jne.). Epärehellisyys ja epäluotettavuus. Vapaaehtoisen huono käytös kuormittaa koko yhteisöä ja pahimmillaan halvaannuttaa toiminnan. Sääntöjen rikkominen. Minä minä -asenne. VaVe-koulutus Sininauhaliitto 2013

Palautteen antaminen Yleisperiaate: -> myönteistä palautetta, kehuja ja kiitoksia voi antaa toiselle julkisesti, missä tilanteessa tahansa MUTTA negatiivinen (korjaava) palaute tulisi aina antaa kahden kesken Palaute annetaan henkilön käyttäytymisestä tai tekemisestä, ei persoonaan liittyvistä asioista. Vapaaehtois- ja vertaistoiminnassa kaikilla on tasa-arvoinen asema antaa ja saada palautetta. VaVe-koulutus Sininauhaliitto 2013

Palautteen antaminen Ole konkreettinen ja kuvaile sitä, mitä toinen on tehnyt Vältä johtopäätöksien ja tulkintojen tekemistä Anna palaute välittömästi tai mahdollisimman pian tapahtuneen jälkeen Parhaimmillaan palautteen antaminen on vastavuoroinen prosessi, joka tähtää kehittymiseen. Sämpyläpalaute: aloita ja lopeta rohkaisevasti, korjaavat ehdotukset välissä VaVe-koulutus Sininauhaliitto 2013

Palautteen vastaanottaminen Palautteen vastaanottaminen on oma taitonsa  myönteistä palautetta usein vähätellään ja kielteinen otetaan ilkeilynä Pyydä palautteen antajaa kertomaan täsmällisesti ja konkreettisesti, mistä asioista palaute annetaan ja miksi. Pyydä perusteluita ja täsmennyksiä, älä hyväksy epämääräisiä tai yleistäviä vihjeitä VaVe-koulutus Sininauhaliitto 2013

Loukkaantumisen selvittäminen Ihmisten välisessä toiminnassa tapahtuu loukkaantumista Eri asiat loukkaavat eri ihmisiä Loukkaaja ei aina edes ymmärrä sanoneensa tai tehneensä jotain, josta toinen loukkaantuu Loukkaantumiset ja niihin johtaneet tilanteet on hyvä selvittää nopeasti Joskus on hyvä antaa tunnekuohun laantua ja ottaa asia esiin vasta jonkin ajan kuluttua VaVe-koulutus Sininauhaliitto 2013

Loukkaantumisen selvittäminen Loukatun henkilön kannattaa kertoa, miltä sanottu asia tai tapahtuma tuntui. Loukkaajan ei kannata vähätellä loukatun kokemusta, vaikka asia hänestä tuntuisi pieneltä ja vähäpätöiseltä. Kuuntelemisen taidosta on tässä erityisesti hyötyä, jotta loukkaaja ymmärtää, miten loukattu on tilanteen kokenut. Anteeksipyyntö on tärkeä tapa pyrkiä ratkaisemaan tilanne. Voidaan myös sopia siitä, miten jatkossa estetään vastaavan tilanteen syntyminen. Loukkaaja voi myös kysyä, miten hän voisi hyvittää aiheuttamansa mielipahan. VaVe-koulutus Sininauhaliitto 2013

Mitä vapaaehtoinen/vertainen ei tee? Ei lainaa rahaa Ei toimita asiakkaan puolesta jokapäiväiseen elämään liittyviä käytännön asioita, jos sellainen tuki ei ole välttämätöntä eikä siitä olla sovittu Ei arvostele, tuomitse tai ”mestaroi” asiakkaan elämäntilannetta. Ei anna itseään ja aikaansa rajoituksetta asiakkaiden käyttöön. Vapaaehtoisen omana tukena toimivat vapaaehtoistapaamiset, joissa on mahdollista keskustella toiminnan iloista ja huolista. Vapaaehtoisilla täytyy olla ohjaaja, jonka puoleen vapaaehtoinen voi kääntyä tarvittaessa. Toimintaa järjestävän tahon on pidettävä huoli vapaaehtoisistaan ja heidän jaksamisestaan.   VaVe-koulutus Sininauhaliitto 2013