Liikunta uudessa opetussuunnitelmassa Veso 19.3.2016
Liikunnan opetuksen periaatteet perusopetuksessa ''Liikutaan yhdessä leikkien'' luokilla 1-2 ''Liikutaan yhdessä toimien ja taitoja harjoitellen'' luokilla 3-6 ''liikutaan yhdessä minäkäsitystä ja osallisuutta vahvistaen, taitoja soveltaen'' luokilla 7-9 Oppilaat osallistuvat liikuntatilanteiden suunnitteluun kaikilla luokka-asteilla
Liikunnan opetuksen periaatteet:
Fyysisesti aktiivisia liikuntatunteja
Kohti liikkuvaa elämäntapaa
Myönteisiä kokemuksia liikunnasta -opetus edistää myönteisen minäkuvan ja kehosuhteen kehittymistä
Myönteinen ja välitön palaute Opettajalta, vertaispalautteena, ryhmäpalautteena, itsearviointina
Opitaan yhdessä tehden ja yhteisön jäsenenä Kasvaminen liikunnan avulla
Huomioidaan turvallisuus Turvalliset oppimisympäristöt ja tilanteet Huomioidaan ikä- ja taitotaso Luodaan tilojen ja välineiden Selkeät toimintamallit
opetuksen lähtökohtana tasa-arvo Ei stereotyyppisiä sukupuolittuneita toimintatapoja Oikeus turvalliseen oppimisympäristöön oikeus ikä- ja taitotasoon sopivaan opetukseen
Liikunnan arviointi: Arvioidaan liikunnan taitoja ja edistymistä Ei arvioida fyysistä kuntoa (move-mittauksia ei käytetä arvosanan perusteena) Pyritään kehittämään oppilaan itsearviointitaitoja Havainnoidaan motoriikkaa 1-2 –luokilla oppimisvaikeuksien kartoittamiseksi (ekapeli.fi/moq-t)
Move-mittaukset Move-mittaukset tehdään 5. ja 8. luokilla fyysisen toimintakyvyn kartoittamiseksi Mittauksessa on 8 osiota Aikaa kuluu n. 2 liikuntatuntia Mittaukset tulee tehdä ennen laajoja terveystarkastuksia. Oppilas saa yksilöllisen palautteen, jota käytetään vanhemman luvalla terveystarkastuksessa www.edu.fi/move
Kouluhyvinvointia rakennetaan koko koulun toimintakulttuurin kautta Salon kaikki koulut liikkuviksi kouluiksi 1 tunti liikettä koulupäivän aikana ja 1 koulupäivän jälkeen Yksi liikuntapäivä lukukaudessa Toiminnallisuus oppitunneilla koulupäivän rakenne: pidennetyt välitunnit, ruokailujen ja taukojen porrastus Kouluhyvinvointi kaikkien oppiaineiden tavoite
Lisää liikuntaa koulupäivään: Pitkät välitunnit säännöllisesti Välkkärit (oppilaat välituntiaktiviteettien ohjaajina) Toiminnallinen opetus sopii kaikkiin oppiaineisiin Aktiivinen koulumatka Virikkeelliset oppimisympäristöt (koulun pihan kehittäminen, lähiympäristön hyödyntäminen) Kerhotoiminta Siestatunnit Yhteistyö urheiluseurojen ja eri toimijoiden kanssa Liikunnalliset välituntivälineet Välituntitapahtumat ja- sarjat Liikunnalliset sisävälitunnit Yhtäjaksoisen istumisen vähentäminen