Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Liikkumaan! -hanke Espoo

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Liikkumaan! -hanke Espoo"— Esityksen transkriptio:

1 Liikkumaan! -hanke Espoo 2.12.2014

2 KOULUPÄIVÄN LIIKUNNALLISTAMINEN TYÖYHTEISÖN YHTEINEN MATKA

3 Video: Jyrängön koulu www.youtube.com/watch?v=Yk9tE-oGQXY

4 TUTKIMUSTULOKSIA JYRÄNGÖN KOULUN TOIMINNASTA

5

6 Millaiseksi koet koulusi yleisen ja välituntien ilmapiirin?

7 Onko sinua kiusattu tai oletko sinä k Onko sinua kiusattu tai oletko sinä kiusannut muita tämän lukukauden aikana?ta tämän lukukauden aikana?

8 Väsyttääkö sinua koulussa?nua koulussa?

9

10 LUKUVUOSI 2003-2004 Liikuntaa ei opeteta ops:n edellyttämää määrää
Liikuntaa yhtenä päivänä viikossa Liikunta tytöille ja pojille omissa ryhmissä 1.-luokasta alkaen (Koulu luokkien koulu)

11 MIKSI?

12 TUKEA TUTKIMUKSISTA JA KOULUTUKSISTA
Liikunnalla vaikutuksia oppimiskykyyn. Vähän liikkuvat lapset eivät menesty koulussa yhtä hyvin kuin aktiivisesti liikkuvat lapset. Esim. rytmikoordinaatio yhteydessä lukemiseen, kirjoittamiseen ja matematiikkaan. Kokeilut liikunnan lisäämisestä koulupäivään ovat tuottaneet positiivisia tuloksia akateemisessa oppimisessa.

13 TUKEA TUTKIMUKSISTA JA KOULUTUKSISTA
Kun lapsi saa varhaisessa vaiheessa liikunnasta mieluisia kokemuksia ja elämyksiä, hänen koettu fyysinen pätevyytensä kehittyy myönteisesti. Myönteiset liikuntakokemukset lapsuusiällä tukevat todennäköisesti pysyvän liikunnan harrastamista ja fyysisesti aktiivisen elämäntavan omaksumista.

14 LIIKUNTA JA AKATEEMINEN SUORIUTUMINEN
Välituntiaktiivisuudella vaikutuksia keskittymiseen ja luokkakäytökseen tarkkaavaisuuteen kouluun sopeutumiseen sosiaalisen toiminnan laatuun (etenkin pojilla) Yllä olevien vaikutusten tehoa voidaan parantaa toiminnan monipuolisuudella

15 LIIKUNTA JA AKATEEMINEN SUORIUTUMINEN
Luokkahuoneen liikunnallistaminen edistää keskittymistä sääntöjen noudattamista akateemista osaamista matematiikka, luetun ymmärtäminen Liikuntatuokioiden vaikutus erityisen merkittävä heikoiten menestyvillä oppilailla

16 LIIKUNTA JA AKATEEMINEN SUORIUTUMINEN
Koulun järjestämällä muulla liikunnalla (mm. kerhotoiminta) vaikutuksia itsetuntoon koulumenestykseen tuntiaktiivisuuteen asenteisiin koulua ja opiskelua kohtaan kotitehtävien tekemiseen Liikunnan lisääminen kouluyhteisössä vähentää koulukiusaamista!

17 TAVOITE

18 Henkisesti ja fyysisesti hyvinvoiva lapsi.
Tuoda liikkuminen luontevaksi osaksi jokaista koulupäivää. Ei huippuosaajien tekemistä vaan terveellisen ja liikunnallisen elämäntavan luomista sekä oppimisen tukemista.

19 JYRÄNGÖN KOULUN TAVOITTEET
Lisätä lasten liikunnan määrää koulupäivän aikana (oppi- ja välitunnit). Parantaa liikuntatuntien laatua. Erityishuomio fyysis-motorisiin tekijöihin (toimintakyky). Kannustaa ja motivoida terveelliseen liikunnalliseen elämäntapaan (oppilaat, henkilökunta, vanhemmat). Innostaa henkilökuntaa liikuntakasvatuksen monipuoliseen kehittämiseen sekä viedä eteenpäin henkilöstön osaamista liikunnan alueella (koulutus, sisäinen keskustelu).

20 Liikuntaympäristön aktiivinen tarkastelu, hyödyntäminen ja kehittäminen.
Luoda uudenlaisia malleja sisätilojen hyödyntämiseen. Hyödyntää uutta teknologiaa lasten liikuttamisessa. Etsiä ja kehittää yhteistyömalleja urheilu-seurojen, järjestöjen ja koulun välille. Profiloitua liikuntaan (suunnannäyttäjä, edelläkävijä).

21 KEINOT

22 LISÄÄ LIIKETTÄ KOULUPÄIVÄÄN
Liikkeen lisäämisen paikkojen ja/tai mahdollisuuksien tunnistaminen koulupäivän aikana Liikuntatunnit Välitunnit Liikuntatuokiot oppituntien keskellä Oppituntien toiminnallistaminen Muu koulun järjestämä liikunta (esim. kerhotoiminta) Koulumatkat

23 Huomiota ja toimenpiteitä
koulupäivän rakenteisiin liikuntatunteihin omaehtoiseen liikuntaan ympäristöön toimintakulttuuriin

24 KOULUPÄIVÄN RAKENNE Kaksi pitkää välituntia (25 ja 40 min)
aikaa omaehtoiselle ja ohjatulle liikkumiselle Passiivisuuden purkaminen toiminnallinen oppiminen aktiivinen istuminen (esim. jumppapallot)

25 LIIKUNTATUNNIT Huomiota liikuntatuntien määrään ajoitukseen laatuun
Tavoitteena fyysisen toimintakyvyn varmistaminen Ajoitus: liikuntatunnit eri päivinä (ei kaksoistunteja) Laatu: kuntotunnit tavoitteellisia (kestävyys, lihaskunto, lihashuolto)

26 VÄLITUNNIT Laatuvaatimukset Tarjolla ohjattua ja omaehtoista toimintaa
Kaikki koulun liikuntavälineistö käytössä liikuntavälineitä ulko- ja sisäkäyttöön Saatavuus ja riittävyys Kaikki koulun tilat ja lähialueet käytössä koulun piha lähimaasto koulun sisätilat: liikuntasali, aula, käytävät

27 KERHOTOIMINTA Välittömästi koulupäivän yhteydessä Keskellä koulupäivää
Koulupäivän rakenne Yhteistyö 3. sektorin kanssa

28 TEKNOLOGIAN HYÖDYNTÄMINEN
Teknologia mukana liikuttamassa Uhka voidaan nähdä myös mahdollisuutena. Leikinomaisia liikunta- ja oppimisympäristöjä tarjoavia sovellutuksia sekä sisä- että ulkotiloihin Aktiivisuusmittarit, navigointilaitteet, tanssimatot, wii-pelit …

29 YHTEISÖLLISYYS Yhteisölliset toimintapäivät
Kerran kuukaudessa koulun yhteinen liikunnallinen toimintapäivä integroiminen muihin oppiaineisiin

30 PERHEET YHDESSÄ Vanhempien esimerkki kannustaa
Pyritään tukemaan ja luomaan perheen yhteisen liikkumisen kulttuuria Yhteiset pelivuorot lapsille ja vanhemmille Koululiikuttaja Iltapäiviin ajoittuvat liikunta- ja toimintapäivät

31 TOIMINTAKULTTUURI

32 LIIKUNNALLISTAMISEN TAVOITTEET KIRJATTU
Koulun toiminta-ajatukseen Kasvatus- ja opetustoiminnan yleisiin periaatteisiin Lukuvuoden toimintasuunnitelmaan Koulukohtaiseen OPS:iin Strategiaan

33 VASTUUT Rehtori esim. kokous(lista)käytännöt
Koulun liikunnallistamisen tiimi Liikuntavastaavat Koko henkilökunta

34 ASENNEILMASTO Verkostoituminen
koulut, liikuntatoimi, seurat, aluejärjestö, valtakunnalliset toimijat… Kouluttautuminen sisäinen ja ulkoinen Jatkuva kehittäminen oppilaiden osallistaminen

35 KEHITTÄMISTYÖ Ajattelun käynnistämisen vaihe
Konkreettisten tekojen vaihe Laadun parantamisen vaihe Kohti unelmaa … rima edelleen korkealla.

36 MATKALIPPUJEN TARKISTUS

37 Mitä on tehty? Mitä tuloksia on saatu? Mitä positiivisia ja negatiivisia asioita on havaittu? Uudet kokeilut ja vivahteet

38 Kohti unelmaa … rima edelleen korkealla

39 KIITOS! Kimmo Nykänen Asiantuntija, koulupäivän liikunnallistaminen
p


Lataa ppt "Liikkumaan! -hanke Espoo"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google