Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuElli Salonen Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
MATKA LIIKKUVAKSI KOULUKSI TAMPERE 28.1.2016 Kaisa Blomberg ja Anna-Reeta Oksanen
2
JYRÄNGÖN KOULU Heinolan suurin alakoulu, n. 210 oppilasta 11 luokkaa Opettajia ja avustajia n. 15 henkilöä Panostettu liikunta- ja terveyskasvatukseen vuodesta 2005 lähtien Yksilön ja yhteisön hyvinvointi Video: Jyrängön koulu www.youtube.com/watch?v=Yk9tE-oGQXY www.youtube.com/watch?v=Yk9tE-oGQXY
3
HISTORIAN HAVINAA… VUONNA 2004 Koulu on 1.-4. luokkien koulu n. 100 oppilasta Liikuntaa opetetaan yhden kerran viikossa, kaksi tuntia kerrallaan Liikuntaa tytöille ja pojille erikseen 1. luokasta alkaen Taloon tulee kaksi uutta, liikuntaan erikoistunutta luokanopettajaa
4
MUUTOKSEN TUULET PUHALTAVAT… VUONNA 2005-2006 Liikuntaan valinnainen kurssi (3. vvt) Lähes kaikki oppilaat valitsevat liikunnan Pienimuotoista yhteistä välituntitoimintaa Kaupungin hanke (KPP) Kai me voidaan siihen lähteä … Oppilaskuntatoiminta Oppilaiden aktiivisuuden korostaminen Miten voisimme tehdä ympäristöämme viihtyisämmäksi ?
5
LAATUKRITEERIT LIIKUNTA-TUNNEILLE 2006-2007 Liikuntatuntien sijoittaminen ty ö j ä rjestykseen oppitunnit eri p ä ivin ä Liikuntatuntien kohdentaminen lukuvuoden aikana (vuosikalenteri) viikkotasolla Lajisis ä ll ö t, kuntotekijät, uudet lajit, pelit ja leikit
6
KOHTI LIIKKUVAA KOULUA 2007- Vaihe 1 Ajattelun käynnistämisen vaihe Vaihe 2 Konkreettisten tekojen vaihe Vaihe 3 Laadun parantamisen vaihe Vaihe 4 Kohti unelmaa- Vaihe 5 Rima korkealle- Sky is a limit!
7
MIKSI? Oletteko omassa yksikössänne pohtineet, miksi Liikkuva Koulu on tai olisi hyvä juttu? Miten perustelette sen vanhemmille ja ”käännytettäville”?
8
TUKEA TUTKIMUKSISTA JA KOULUTUKSISTA Liikunnalla vaikutuksia oppimiskykyyn. Vähän liikkuvat lapset eivät menesty koulussa yhtä hyvin kuin aktiivisesti liikkuvat lapset. Esim. rytmikoordinaatio yhteydessä lukemiseen, kirjoittamiseen ja matematiikkaan. Kokeilut liikunnan lisäämisestä koulupäivään ovat tuottaneet positiivisia tuloksia akateemisessa oppimisessa. POSITIIVISIA vaikutuksia: itsetuntoon koulumenestykseen tuntiaktiivisuuteen asenteisiin koulua ja opiskelua kohtaan kotitehtävien tekemiseen Keskittymiseen Ei liikuntahörhöjen omia juttuja, vaan tutkittua tietoa!
9
JYRÄNGÖN KOULUN TAVOITTEET 1. Lisätä lasten liikunnan määrää koulupäivän aikana (oppi- ja välitunnit). 2. Parantaa liikuntatuntien laatua. Erityishuomio fyysis- motorisiin tekijöihin. 3. Kannustaa ja motivoida terveelliseen liikunnalliseen elämäntapaan (oppilaat, henkilökunta, vanhemmat). 4. Innostaa henkilökuntaa liikunta-kasvatuksen monipuoliseen kehittämiseen sekä viedä eteenpäin henkilöstön osaamista liikunnan alueella (koulutus, sisäinen keskustelu).
10
5. Liikuntaympäristön aktiivinen tarkastelu, hyödyntäminen ja kehittäminen. 6. Luoda uudenlaisia malleja sisätilojen hyödyntämiseen. 7. Hyödyntää uutta teknologiaa lasten liikuttamisessa. 8. Etsiä ja kehittää yhteistyömalleja urheilu-seurojen, järjestöjen ja koulun välille. 9. Profiloitua liikuntaan (suunnannäyttäjä, edelläkävijä). → HYVINVOIVA LAPSI! → LIIKKUMINEN LUONTEVA OSA JOKAISTA KOULUPÄIVÄÄ!
11
LISÄÄ LIIKETTÄ KOULUPÄIVÄÄN Liikkeen lisäämisen paikkojen ja/tai mahdollisuuksien tunnistaminen koulupäivän aikana Liikuntatunnit Välitunnit Liikuntatuokiot oppituntien keskellä Oppituntien toiminnallistaminen Muu koulun järjestämä liikunta (esim. kerhotoiminta) Koulumatkat Millä osa-alueilla teidän yksikössänne on tehty jo töitä? Mitkä osa-alueet kaipaavat vielä tekemistä?
12
HUOMIOITA JA TOIMENPITEITÄ KOHDENNETTU koulupäivän rakenteisiin liikuntatunteihin omaehtoiseen liikuntaan ympäristöön toimintakulttuuriin
13
KOULUPÄIVÄN RAKENNE Kaksi pitkää välituntia (25 ja 40 min) aikaa omaehtoiselle ja ohjatulle liikkumiselle Passiivisuuden purkaminen toiminnallinen oppiminen aktiivinen istuminen (esim. jumppapallot)
14
LIIKUNTATUNNIT Huomiota liikuntatuntien määrään ajoitukseen laatuun Tavoitteena fyysisen toimintakyvyn varmistaminen 1.-2. luokat 3 h/viikossa, joista 1h pelit ja leikit, uudet lajit,motoriikka ja 2 h OPS 3.-6. luokat 4 h/viikossa, joista 2 h kuntotunnit, 2 h OPS Liikunnan vuosisuunnitelmat Kuntotestaus 1. luokasta alkaen UUSI OPS TUO HAASTEITA JA MUUTOKSIA….
15
VÄLITUNNIT Laatuvaatimukset Tarjolla ohjattua ja omaehtoista toimintaa Kaikki koulun liikuntavälineistö käytössä liikuntavälineitä ulko- ja sisäkäyttöön Saatavuus ja riittävyys Kaikki koulun tilat ja lähialueet käytössä koulun piha (panna-arena, kuntolaitteet, kenttä, maalaukset) Lähimaasto (pururata, metsä, uimaranta, luontopolku, laavu… ) koulun sisätilat: liikuntasali, aula, käytävät Välituntiliikuttajat, välituntiturnaukset Luodaan mahdollisuuksia, ei esteitä!
16
KERHOTOIMINTA Välittömästi koulupäivän yhteydessä Keskellä koulupäivää Koulupäivän rakenne Yhteistyö 3. sektorin kanssa Periodikerhot Koko vuoden kerhot Yksittäiset kerhokerrat
17
TEKNOLOGIAN HYÖDYNTÄMINEN Teknologia mukana liikuttamassa Uhka voidaan nähdä myös mahdollisuutena. Leikinomaisia liikunta- ja oppimisympäristöjä tarjoavia sovellutuksia sekä sisä- että ulkotiloihin Aktiivisuusmittarit, navigointilaitteet, tanssimatot, wii-pelit, kännykät, padit …
18
TOIMINTAKULTTUURI Liikunnallistamisen tavoitteet kirjattu: Koulun toiminta-ajatukseen Kasvatus- ja opetustoiminnan yleisiin periaatteisiin Lukuvuoden toimintasuunnitelmaan Koulukohtaiseen OPS:iin Strategiaan
19
MITEN TÄSTÄ TULI MEIDÄN KAIKKIEN JUTTU ? Vastuun jakaminen (rehtori, johtotiimi, liikuntavastaavat, TyHy…) Verkostoituminen koulut, liikuntatoimi, seurat, aluejärjestö, valtakunnalliset toimijat… Kouluttautuminen sisäinen ja ulkoinen Jatkuva kehittäminen, keskustelu ja perustelu Lupa kokeilla ja epäonnistua Oppilaiden osallistaminen Nautitaan saaduista tuloksista: ”Tehdään jotain sentään oikein… ”
20
Kohti unelmaa … -rima edelleen korkealla!
21
KIITOS JA TERVETULOA! Kaisa Blomberg ja Anna-Reeta Oksanen Jyrängön koulu, Heinola ”Liikuttavan hyvä koulu! ” kaisa.blomberg@edu.heinola.fi anna-reeta.oksanen@edu.heinola.fi
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.