Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

MATKA LIIKKUVAKSI KOULUKSI TAMPERE 28.1.2016 Kaisa Blomberg ja Anna-Reeta Oksanen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "MATKA LIIKKUVAKSI KOULUKSI TAMPERE 28.1.2016 Kaisa Blomberg ja Anna-Reeta Oksanen."— Esityksen transkriptio:

1 MATKA LIIKKUVAKSI KOULUKSI TAMPERE 28.1.2016 Kaisa Blomberg ja Anna-Reeta Oksanen

2 JYRÄNGÖN KOULU  Heinolan suurin alakoulu, n. 210 oppilasta  11 luokkaa  Opettajia ja avustajia n. 15 henkilöä  Panostettu liikunta- ja terveyskasvatukseen vuodesta 2005 lähtien  Yksilön ja yhteisön hyvinvointi  Video: Jyrängön koulu  www.youtube.com/watch?v=Yk9tE-oGQXY www.youtube.com/watch?v=Yk9tE-oGQXY

3 HISTORIAN HAVINAA… VUONNA 2004  Koulu on 1.-4. luokkien koulu n. 100 oppilasta  Liikuntaa opetetaan yhden kerran viikossa, kaksi tuntia kerrallaan  Liikuntaa tytöille ja pojille erikseen 1. luokasta alkaen  Taloon tulee kaksi uutta, liikuntaan erikoistunutta luokanopettajaa

4 MUUTOKSEN TUULET PUHALTAVAT… VUONNA 2005-2006  Liikuntaan valinnainen kurssi (3. vvt) Lähes kaikki oppilaat valitsevat liikunnan  Pienimuotoista yhteistä välituntitoimintaa  Kaupungin hanke (KPP) Kai me voidaan siihen lähteä …  Oppilaskuntatoiminta Oppilaiden aktiivisuuden korostaminen Miten voisimme tehdä ympäristöämme viihtyisämmäksi ?

5 LAATUKRITEERIT LIIKUNTA-TUNNEILLE 2006-2007 Liikuntatuntien sijoittaminen ty ö j ä rjestykseen oppitunnit eri p ä ivin ä Liikuntatuntien kohdentaminen lukuvuoden aikana (vuosikalenteri) viikkotasolla Lajisis ä ll ö t, kuntotekijät, uudet lajit, pelit ja leikit

6 KOHTI LIIKKUVAA KOULUA 2007- Vaihe 1 Ajattelun käynnistämisen vaihe Vaihe 2 Konkreettisten tekojen vaihe Vaihe 3 Laadun parantamisen vaihe Vaihe 4 Kohti unelmaa- Vaihe 5 Rima korkealle- Sky is a limit!

7 MIKSI? Oletteko omassa yksikössänne pohtineet, miksi Liikkuva Koulu on tai olisi hyvä juttu? Miten perustelette sen vanhemmille ja ”käännytettäville”?

8 TUKEA TUTKIMUKSISTA JA KOULUTUKSISTA  Liikunnalla vaikutuksia oppimiskykyyn.  Vähän liikkuvat lapset eivät menesty koulussa yhtä hyvin kuin aktiivisesti liikkuvat lapset.  Esim. rytmikoordinaatio yhteydessä lukemiseen, kirjoittamiseen ja matematiikkaan.  Kokeilut liikunnan lisäämisestä koulupäivään ovat tuottaneet positiivisia tuloksia akateemisessa oppimisessa. POSITIIVISIA vaikutuksia:  itsetuntoon  koulumenestykseen  tuntiaktiivisuuteen  asenteisiin koulua ja opiskelua kohtaan  kotitehtävien tekemiseen  Keskittymiseen Ei liikuntahörhöjen omia juttuja, vaan tutkittua tietoa!

9 JYRÄNGÖN KOULUN TAVOITTEET 1. Lisätä lasten liikunnan määrää koulupäivän aikana (oppi- ja välitunnit). 2. Parantaa liikuntatuntien laatua. Erityishuomio fyysis- motorisiin tekijöihin. 3. Kannustaa ja motivoida terveelliseen liikunnalliseen elämäntapaan (oppilaat, henkilökunta, vanhemmat). 4. Innostaa henkilökuntaa liikunta-kasvatuksen monipuoliseen kehittämiseen sekä viedä eteenpäin henkilöstön osaamista liikunnan alueella (koulutus, sisäinen keskustelu).

10 5. Liikuntaympäristön aktiivinen tarkastelu, hyödyntäminen ja kehittäminen. 6. Luoda uudenlaisia malleja sisätilojen hyödyntämiseen. 7. Hyödyntää uutta teknologiaa lasten liikuttamisessa. 8. Etsiä ja kehittää yhteistyömalleja urheilu-seurojen, järjestöjen ja koulun välille. 9. Profiloitua liikuntaan (suunnannäyttäjä, edelläkävijä). → HYVINVOIVA LAPSI! → LIIKKUMINEN LUONTEVA OSA JOKAISTA KOULUPÄIVÄÄ!

11 LISÄÄ LIIKETTÄ KOULUPÄIVÄÄN Liikkeen lisäämisen paikkojen ja/tai mahdollisuuksien tunnistaminen koulupäivän aikana  Liikuntatunnit  Välitunnit  Liikuntatuokiot oppituntien keskellä  Oppituntien toiminnallistaminen  Muu koulun järjestämä liikunta (esim. kerhotoiminta)  Koulumatkat Millä osa-alueilla teidän yksikössänne on tehty jo töitä? Mitkä osa-alueet kaipaavat vielä tekemistä?

12 HUOMIOITA JA TOIMENPITEITÄ KOHDENNETTU  koulupäivän rakenteisiin  liikuntatunteihin  omaehtoiseen liikuntaan  ympäristöön  toimintakulttuuriin

13 KOULUPÄIVÄN RAKENNE  Kaksi pitkää välituntia (25 ja 40 min)  aikaa omaehtoiselle ja ohjatulle liikkumiselle  Passiivisuuden purkaminen  toiminnallinen oppiminen  aktiivinen istuminen (esim. jumppapallot)

14 LIIKUNTATUNNIT  Huomiota liikuntatuntien  määrään  ajoitukseen  laatuun  Tavoitteena fyysisen toimintakyvyn varmistaminen  1.-2. luokat 3 h/viikossa, joista 1h pelit ja leikit, uudet lajit,motoriikka ja 2 h OPS  3.-6. luokat 4 h/viikossa, joista 2 h kuntotunnit, 2 h OPS  Liikunnan vuosisuunnitelmat  Kuntotestaus 1. luokasta alkaen  UUSI OPS TUO HAASTEITA JA MUUTOKSIA….

15 VÄLITUNNIT  Laatuvaatimukset  Tarjolla ohjattua ja omaehtoista toimintaa  Kaikki koulun liikuntavälineistö käytössä  liikuntavälineitä ulko- ja sisäkäyttöön  Saatavuus ja riittävyys  Kaikki koulun tilat ja lähialueet käytössä  koulun piha (panna-arena, kuntolaitteet, kenttä, maalaukset)  Lähimaasto (pururata, metsä, uimaranta, luontopolku, laavu… )  koulun sisätilat: liikuntasali, aula, käytävät  Välituntiliikuttajat, välituntiturnaukset Luodaan mahdollisuuksia, ei esteitä!

16 KERHOTOIMINTA Välittömästi koulupäivän yhteydessä Keskellä koulupäivää  Koulupäivän rakenne  Yhteistyö 3. sektorin kanssa  Periodikerhot  Koko vuoden kerhot  Yksittäiset kerhokerrat

17 TEKNOLOGIAN HYÖDYNTÄMINEN Teknologia mukana liikuttamassa Uhka voidaan nähdä myös mahdollisuutena. Leikinomaisia liikunta- ja oppimisympäristöjä tarjoavia sovellutuksia sekä sisä- että ulkotiloihin Aktiivisuusmittarit, navigointilaitteet, tanssimatot, wii-pelit, kännykät, padit …

18 TOIMINTAKULTTUURI Liikunnallistamisen tavoitteet kirjattu: Koulun toiminta-ajatukseen Kasvatus- ja opetustoiminnan yleisiin periaatteisiin Lukuvuoden toimintasuunnitelmaan Koulukohtaiseen OPS:iin Strategiaan

19 MITEN TÄSTÄ TULI MEIDÄN KAIKKIEN JUTTU ?  Vastuun jakaminen (rehtori, johtotiimi, liikuntavastaavat, TyHy…)  Verkostoituminen  koulut, liikuntatoimi, seurat, aluejärjestö, valtakunnalliset toimijat…  Kouluttautuminen  sisäinen ja ulkoinen  Jatkuva kehittäminen, keskustelu ja perustelu  Lupa kokeilla ja epäonnistua  Oppilaiden osallistaminen  Nautitaan saaduista tuloksista: ”Tehdään jotain sentään oikein… ”

20 Kohti unelmaa … -rima edelleen korkealla!

21 KIITOS JA TERVETULOA! Kaisa Blomberg ja Anna-Reeta Oksanen Jyrängön koulu, Heinola ”Liikuttavan hyvä koulu! ” kaisa.blomberg@edu.heinola.fi anna-reeta.oksanen@edu.heinola.fi


Lataa ppt "MATKA LIIKKUVAKSI KOULUKSI TAMPERE 28.1.2016 Kaisa Blomberg ja Anna-Reeta Oksanen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google