”Elämys- ja seikkailupedagoginen luontoliikunta opetussuunnitelman toteutuksessa: Etnografinen tutkimus” Maarit Marttila, LitT, opinto-ohjaaja Tampereen kaupunki / Jyväskylän yliopisto
TEOREETTISET LÄHTÖKOHDAT Suomalaiset ja kansainväliset elämys- ja seikkailupedagogiikan teoriat ja traditiot Kokonaisvaltaisen, reflektiivisen, kokemuksellisen ja konstruktivistisen oppimisen teoriat Oppimisympäristönä elämys- ja seikkailupedagogiikassa usein luonto ja siellä toimiminen Luontoliikunnalla tärkeä rooli tutkimuksessani. TUTKIMUSKYSYMYKSET 1) Miten elämys- ja seikkailupedagoginen luontoliikunta soveltuu erilaisille opiskelijoille? 2) Mitä muutoksia vuoden aikana tapahtuu valmentavan ja kuntouttavan opetuksen ja ohjauksen ryhmän opiskelijoissa, ryhmässä ja organisaatiossa? 3) Miten elämys- ja seikkailupedagoginen luontoliikunta soveltuu opetussuunnitelman toteuttamiseen ja tavoitteisiin?
meNETELMÄT Tutkimuskohde: erään ammatillisen oppilaitoksen valmentavan ja kuntouttavan opetuksen ja ohjauksen ryhmä. 10 opiskelijaa (16–22-v.) Ryhmän opetukseen sisällytettiin lukuvuonna 2012–2013 elämys- ja seikkailupedagogiikkaa 1 päivä joka viikko Aineisto: haastattelut (opiskelijat, kotiväki, rehtori, ammatillisen koulutuksen johtaja, erityisopettaja, -ohjaaja), tutkimus- ja kenttäpäiväkirja, valokuvat, alku- ja seurantakyselyt, muistiot, opetussuunnitelmamateriaali, elämys- ja seikkailupedagogiikan asiantuntijoiden (4 kpl) haastattelut Analysointi: tarkoitukseen räätälöity etnografiaan soveltuva aineistoa kunnioittava ja teoriatietoon linkittyvä analyysimenetelmä.
johtopäätökset tulokset Seikkaillen liikuntatiedettä -blogi Opiskelijoiden, opettajien ja vanhempien kokemukset myönteisiä Menetelmä tuki yhteisöllisyyttä ja kaverisuhteita, kouluviihtyvyys parantui, poissaolot olivat vähäisiä ja liikunnan määrä lisääntyi Se tuki oppimista opiskelijoiden itsensä ja kotiväen kertomana Menetelmä näyttää sopivan opetussuunnitelmien toteuttamiseen eri koulutusasteilla ja erilaisille oppijoille. Aiempien tutkimusten mukaan menetelmällä myönteisiä vaikutuksia mm. oppimiseen motivaation kautta ja yhteistyöhön Laadullinen tutkimus → tuloksia ei voida suoraa yleistää. Tulokset tukevat aiempia tutkimustuloksia → suosittelen, että menetelmää sisällytetään laajemmin osaksi opetussuunnitelmia eri koulutusasteilla. Lisätietoa: Väitöskirjani: https://jyx.jyu.fi/dspace/handle/123456 789/49593 Seikkaillen liikuntatiedettä -blogi