Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
2. Työssäoppimisen ja näyttöjen järjestäminen sekä toteuttaminen
Advertisements

Oppilaitoksen mahdollisuudet nuorten työllistämisen tukemiseen
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Uraohjaus Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskuksessa
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2+1 MALLI
Opiskelijan arviointi työpaikalla
OHJAAMINEN.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Ammatillisen osaamisen kartoitus
Oppisopimuksella mahdollistetaan tutkintotavoitteinen huippuosaamisen valmennus Lajipäällikköpäivät , Tampere Koulutustarkastaja Hilkka.
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Oppisopimuskoulutuksen osapuolet
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
Oppisopimuskoulutus Jouni Kyllönen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Omnian oppisopimustoimisto
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Työssäoppiminen eli TOP
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN 2+1-MALLI Sähköala. Laajennetun työssäoppimisen 2+1malli  tarjoaa vaihtoehtoisen tavan ammatillisen perustutkinnon suorittamiseen.
Ammattilaiseksi oppisopimuksella
OHJAUSKARTOITUKSEN / PUIMALAN TOTEUTUS  Tavoitteena saada tarkempaa tietoa työssäoppimisen ohjauksen tilanteesta ja kehittämishaasteista alakohtaisesti.
Työpaikkakouluttajan ABC
LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT OPPIPAIKKA TYÖSSÄOPPIMISEN LAAJENTAMINEN TUTKINTOON JOHTAVALLA OPPISOPIMUSKOULUTUKSELLA.
Tavoitteet  Henkilökohtaisen opetussuunnitelman toteutuminen  Lisää valinnaisuutta  Pienentää keskeyttämisriskiä  Mahdollistaa joustavan kahden perättäisen.
Työpaikkakouluttajan ABC
Yksilölliset opintopolut oppisopimuskoulutuksessa
VALMA MUUTOSTEN TUULISSA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
KEUDA 1 Työpaikkakouluttajana oppisopimuskoulutuksessa Työpaikka- kouluttajan valinta Työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja tietopuolisen koulutuksen suunnittelu.
VALMENTAVIEN KOULUTUSTEN OSISTA JA OSAAMISTAVOITTEISTA Valmentavat koulutukset -seminaarit Syksy 2015 Opetusneuvos Ulla Aunola Ammatillinen perus- ja aikuiskoulutus.
Nuorten oppisopimus 2+1 malli Tavoitteet  Henkilökohtaisen opetussuunnitelman toteutuminen  Lisää valinnaisuutta  Pienentää keskeyttämisriskiä.
MONIEN MAHDOLLISUUKSIEN OPPISOPIMUS Etelä-Pohjanmaan maakuntaopo-päivä / Tarja Puskala, projektikoordinaattori Puh
VALMA avoimet ovet Hakuajat ja hakeminen – , koulutus alkaa – , koulutus alkaa – ,
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Nuorten oppisopimus 2+1 malli viimeinen vuosi oppisopimuksella
Työpaikalla oppiminen Mobiili käyttöön ! Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Omnian oppisopimustoimisto. Oppisopimuskoulutus osana Suomen koulutusjärjestelmää Yliopisto Ammattikorkeakoulu Esi- ja perusopetus Lukio Erikoisammattitutkinnot.
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
Perustiedot Valmentavaa koulutusta KAO:lla vuodesta AVA, MAVA, Ammattistartti ja nyt VALMA VALMA:ssa 50 opiskelijapaikkaa Opetustiimi: 3 opettajaa,
Nuorten Oppisopimuskoulutus
Mikä ihmeen oppisopimus?
VALMA-koulutus Edupolissa
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Työelämälähtöisyys Valmassa
OPPISOPIMUKSEN ALOITTAMINEN Verkostoyhteistyö koko prosessin ajan:
Potentiaalisten kumppaneiden kartoittaminen
Valma-koulutuksen mahdollisuudet
Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi
Nuorten oppisopimuskoulutus
Nopso-työelämäryhmän näkemys nuoren joustavasta opintopolusta
Milloin oppisopimuskoulutus on hyvä vaihtoehto
Oppisopimuskoulutukseen valmentautumisen vaiheet
Valma Oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Saimaan ammattiopisto Sampo
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
PÄHEE OTE Satu Laakoli Kela.
Mallit työllistymiseen ja osallisuuteen
Oppisopimuskoulutukseen valmentautumisen vaiheet
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen Info opettajille

Mitä oppisopimuskoulutus on?

Millä tavalla oppisopimuskoulutus toteutetaan? Työpaikka Oppilaitos Oppisopimus- toimisto Opiskelija

Oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen Mahdollisuus kaikilla koulutusaloilla Valmentautumisessa mukana kaksi toimijaa: oppilaitos ja valmentautumisen työpaikka Tarkoituksena on selvittää opiskelijan mahdollisuudet ja valmiudet oppisopimusopiskeluun

Oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen - opiskelijan tehtävät Sitoutuu Valmentautumaan henkilökohtaisen opiskeluohjelman ja suunnitelman (HOPS) mukaisesti: laatimaan oman oppimisen suunnitelman tekemään sovitut oppimistehtävät tekemään oppimispäiväkirjaa tms. Työskentelemään valmentautumisen työpaikalla työehtosopimuksen kaltaisten elementtien mukaisesti Muodostamaan realistisen kokonaiskuvan oppisopimusopiskelusta Arvioimaan omaa oppimistaan ja valmiuksiaan oppisopimusopiskeluun

Oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen 30 osp ?   PAKOLLINEN KOULUTUKSEN OSA Ammatilliseen koulutukseen orientoituminen ja työelämän perusvalmiuksien hankkiminen 10 osp Koulutuksen osa-alue: Oppisopimus- koulutukseen perehtyminen VALINNAINEN KOULUTUKSEN OSA Työssäoppimiseen ja oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen (10–20 osp) Koulutuksen osa-alue: Työssäoppimiseen valmentautuminen 0-5 osp Oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen 20 osp   Opiskelija ilmaisee kiinnostuksensa ja on motivoitunut (ja soveltuu alalle) Opiskelija on potentiaalinen oppisopimus- opiskelija ja havainnut alan soveltuvaksi

Oppisopimuskoulutukseen valmentautumisen vaiheet Opiskelija ilmaisee kiinnostuksensa ja on motivoitunut (ja soveltuu alalle) Opiskelija on havainnut alan soveltuvaksi ja työpaikalla saatu palaute on kannustavaa = mahdollisuudet oppisopimukseen valmentautumiseen ovat olemassa Opiskelija on saanut varmuutta soveltuvuudestaan alalle ja hänellä on valmiuksia työelämään ja on osoittautunut potentiaaliseksi oppisopimusopiskelijaksi Työssäoppimiseen valmentautumisen jakso työelämän pelisäännöt työpaikan hakeminen työpaikalla toimiminen ammattialan työtehtä-viin tutustuminen Aloitetaan oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen työpaikalla oppisopimuskoulutuksen realisoiminen alan työtehtävät työpaikalla oppimistehtävät oppilaitoksessa taitojen ja mahdollisuuksien syvempi kartoittaminen Esim. 2 pv oppilaitoksessa 3 pv työpaikalla + itsenäiset oppimistehtävät Oppisopimus-koulutukseen valmentautuminen oppisopimuksen realisoituminen yhteistä arviointia päätöksen teko mahdollinen opso-paikka Vastuuopettaja Vastuuopettaja Konsultoiva opettaja Työvalmentaja Työhönvalmentaja

ENNEN OPPISOPIMUSKOULUTUKSEEN VALMENTAUTUMISEN JAKSOA opiskelijan yleistilanteen ja osaamisen kartoitus TEV-jakson arviointi ja tuen tarpeen kartoitus yhdessä konsultoivan opettajan, työhönvalmentajan ja työpaikkaohjaajan kanssa työpaikan valmennus oppisopimuskoulutukseen valmentautumiseen yhdessä työvalmentajan kanssa alalla tarvittaviin valmiuksiin perehdyttäminen HOJKSin ja HOPSin päivitys

OPPISOPIMUSKOULUTUKSEEN VALMENTAUTUMISEN ALKAESSA lähiopetuspäivien suunnittelu ja toteutus itsenäisiin oppimista syventäviin tehtäviin perehdyttäminen työpaikkakäynnit tuen riittävyyden varmistaminen (opettajat, valmentajat, hyvikset) työtehtävien suunnittelu yhdessä ja työhön ohjaaminen työvalmentajan tuella taitojen ja mahdollisuuksien syvempi kartoittaminen

OPPISOPIMUSKOULUTUKSEEN VALMENTAUTUMISEN AIKANA lähiopetuspäivien toteutus ja tehtävien antaminen työjaksoille tiivis yhteistyö työvalmentajan kanssa ohjauksen ja tuen varmistaminen säännölliset palaute- ja arviointikeskustelut työ- ja oppimistehtävien suunnittelu ja toteutus yhdessä työpaikan ja työvalmentajan kanssa työn, opiskelun ja itsenäisten tehtävien nivominen yhteen

opintosuoritusten kirjaaminen OPPISOPIMUSKOULUTUKSEEN VALMENTAUTUMISEN PÄÄTTYESSÄ opintosuoritusten kirjaaminen oppisopimuskoulutuksen jatkon selvittäminen jatkosuunnitelmien tekeminen

Oppisopimuskoulutukseen valmentautumisen hyödyt opiskelijalle Osaaminen ja varmuus omasta alasta ja opiskelumuodosta selkiytyy Mahdollisuus jatkossa hankkia ammattitaito ja suorittaa tutkinto työtä tekemällä Mahdollinen väylä työelämään