Sanna Heino lehtori Koulutuskeskus Tavastia

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
NOPS – hanke Terveyden edistämisen osaamisen kehittyminen NOPS -hankkeessa Essi Koskinen, Mira Mantila ja Veera Lehtonen SHB08SN
Advertisements

Terveyden edistämisen politiikkaohjelma Kulttuurin hyvinvointivaikutusten toimintaohjelman asiantuntijaryhmä
Terveyden edistäminen
Turun Klassikon lukio Hyvinvointiopinnot
HOITO JA HUOLENPITO pääsivulle Palaa takaisin Versolaan! SISÄLLYS
Ammattiosaajan työkykypassi Esimerkki toteuttamisesta Kone- ja metalliala.
Ammattiosaajan työkykypassi Sari Möller-Välinen, KPAO
Terveystieto 7.
Suomen ammatillisen koulutuksen kulttuuri- ja urheiluliitto SAKU ry SAKU RY:N ROOLI OPISKELIJOIDEN JA HENKILÖSTÖN TYÖ- JA TOIMINTAKYVYN EDISTÄJÄNÄ AMMATILLISESSA.
Arvo ja arvoitus Terveystieto 1, 2012.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Naisen terveyden edistämisen erityiskysymyksiä, 1 ov
Mielenterveys kuntoutus
Ammatillinen koulutus
9-luokan terveystiedon sisältö, suoritustavat, tavoitteet ja arviointi
OPS 2016 Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa
WHO: n terveyden edistämisen tavat
WHO: n terveyden edistämisen tavat
MORO! Ammattiosaajan työkykypassi Ammattiosaajan työkykypassi nuorten toiminta- ja työkyvyn edistäjänä Sari Mantila-Savolainen Seinäjoki Suomen.
Turvallinen hoitotyö 1,5ov
( TE3 NÄKÖKULMIA TERVEYTEEN Hurtig
Mitä yksilö / yhteisöt / yhteiskunta voi tehdä ehkäistääkseen mielenterveyden häiriöitä? vastaa vain siihen, mitä kysytään (keskity tähän koko vastauksen.
Ammattiosaajan työkykypassi Sari Möller-Välinen, Keskuspuiston ammattiopisto Tea Järvinen, Bovallius-ammattiopisto OPISKELIJALLE työstetty TUTKE2-hankkeessa.
Yhteisöllinen oppiminen Heini, Kati, Emilia, Tommi, Essi, Petra ja Noona.
TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi2.
TE3 TERVEYDEN, TOTTUMUSTEN JA TOIMINTAKYVYN ARVIOINTI JA SEURANTA Hurtig
TE 3 TERVEYS JA TUTKIMUS Perhon lukio Essi Rantala
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
8-luokan terveystiedon sisältö, suoritustavat, tavoitteet ja arviointi KILPELÄNAHO
Terveystiede oppiaineena. Monitieteisyys taloudellinen näkökulma historiallinen näkökulma liikuntatieteellinen näkökulma biologinen, lääketieteellinen.
Koealue: s  Mielihyvän tavoittelu on luontaista, sitä tavoitellaan monin eri keinoin esim. urheilemalla, ruoalla, internetillä, peleillä 
Nuoret, terveys ja arkielämä (TE 2) Tavoitteena on, että opiskelija oppii tarkastelemaan elämäänsä aikuisuuden ja vanhemmuuden näkökulmasta pohtii ja tarkastelee.
Avoin tulevaisuus? Kaikille avoimia korkeakouluopintoja
Toimiala 3 Merkonomi ja datonomi
Terveyden määritelmät
liikunnan ja terveystiedon lehtori / sosiaali- ja terveysala
Tulevaisuuden tekijät Tavastiasta
JÄMSÄN AMMATTIOPISTOSTA
TE2 NUORET, TERVEYS JA ARKIELÄMÄ
Löytöretki toiseen maailmaan –seminaari Jyväskylän ammattiopisto
Liikunta uudessa opetussuunnitelmassa
TERVEYTEEN VAIKUTTAVAT TEKIJÄT
TE3 - TUTKIMUS 1-3 hlö:n ryhmissä JOKIN TERVEYSTOTTUMUS
TERVEYDEN EDISTÄMINEN = Julkinen
Mielenterveys on psyykkisen, älyllisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin tila, jossa yksilö ymmärtää omat kykynsä, pystyy toimimaan elämän normaalistressissä,
TE1 Terveyden perusteet
Ammatillinen työkykypassi
OsaOppi IV– Osaamisen osoittaminen digitaalisilla osaamismerkeillä
Yleisimpiä tarkasteltavia näkökulmia (1/3):
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Ammatillisen peruskoulutuksen tavoitteena on antaa opiskelijoille ammatillisen perustutkinnon edellyttämä osaaminen ja ammattitaito sekä valmiuksia yrittäjyyteen.
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Näkökulmia vastaamiseen
Tapahtuman järjestämisen työpaja Combo -hanke MORO!
Fysioterapeutti (AMK), 210 op
Mielenterveystyön kehittämissuunnitelma
Kirjoittajaprofiilit
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
18. TUPAKOINTI VAARANTAA TERVEYDEN
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
liikunnan ja terveystiedon lehtori / sosiaali- ja terveysala
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Liikkuva ja osallistuva amis – työkykyinen ja luova ammattilainen
Hyvät käytännöt pysyvään käyttöön Tavoitteet:
Tukea työhön paluuseen tai työssä jaksamiseen
KOULUTERVEYDENHUOLLON TEHTÄVÄT Oppilaan terveyden ja hyvinvoinnin
Terveyttä työpaikoille – suositukset
Esityksen transkriptio:

Sanna Heino lehtori Koulutuskeskus Tavastia uudistettu TERVEYSTIEDON OPETUSPAKETTI Työkykypassiohjaajien koulutuspäivä 27.4.2011 Sanna Heino lehtori Koulutuskeskus Tavastia

Kuinka pitkä matka on TIEDOSTA TOIMINTAAN? TERVEYSTIETO OPPIAINEENA jokaista meitä koskettavaa tietoa ainutlaatuinen oppiaine hyvinvoinnin edistäjä yksilö yhteisö yhteiskunta valinnat tässä ja nyt – seuraukset tulevaisuudessa

ASKELMERKIT Suomen ammatillisen koulutuksen kulttuuri- ja urheiluliitto, SAKU ry Tavoitteena opiskelijoiden hyvinvoinnin lisääminen - Ammattiosaajan työkykypassi yhtenä keinona. 2006 Asta Heinon kokoama terveystiedon opetuspaketti innostunut vastaanotto jaettu satoja kappaleita TOIMEKSIANTONA olemassa olevan terveystietopaketin päivittäminen ja uudistaminen tarjous, josta ei voinut kieltäytyä

UUDISTUKSET OPETUSSUUNNITELMALÄHTÖISYYS lähtökohtana tuotu esille vahvasti terveystieto oppiaineena korostaminen ”tiedosta – toimintaan” MATERIAALIN MONIPUOLISUUS info diat materiaalit

UUDISTUKSET SISÄLLÖT sisällöllisiä päivityksiä sisällöllisiä uudistuksia sisältöjen kehittäminen vastaamaan tarpeita? VISUAALISUUS ilmeen uudistaminen ilmeen yhtenäistäminen positiivisuus – kiinnostavuus…

SISÄLTÖ ALOITUS terveystiedon opetuspaketti info ALOITUS terveystiedon opetuspaketti sisällöt LUE MINUT OPS1 Fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen terveyden ja hyvinvoinnin ylläpitäminen ja edistäminen. OPS2 Fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista terveyttä ja toimintaympäristön turvallisuutta edistävien toimintatapojen noudattaminen. OPS3 Terveysliikunnan ja terveydenhuoltopalvelujen hyödyntäminen. OPS4 Tapaturmien ehkäisy ja ensiapu sekä ergonominen toiminta. OPS5 Fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista terveyttä ja toimintakykyä edistävien, kansansairauksia ennaltaehkäisevien ja terveyttä kuluttavien tekijöiden sekä ammatin haittavaikutuksia koskevan tietoperustan hallinta. AMMATTIOSAAJAN TYÖKYKYPASSI

AIHEET MITÄ ON HYVÄ TERVEYS KANSANSAIRAUDET LIIKUNTA RAVITSEMUS TUPAKKA ALKOHOLI HUUMEET

AIHEET UNI JA LEPO MIELENTERVEYS-IHMISSUHTEET SEKSUAALITERVEYS PAINONHALLINTA-LIHAVUUS, SYÖMISHÄIRIÖT ERGONOMIA ENSIAPU MEDIA JA TERVEYS AMMATTIOSAAJAN TYÖKYKYPASSI

LOGIIKKA INFO tavoitteet (OPS) tekemistä oppitunneille ja itsenäiseen opiskeluun linkkejä ja lisätietoja DIAT pakettiin rakennetut diat samanlainen rakenne verkosta ”lainatut” diat MATERIAALIT erilaista materiaalia verkosta

INFO -OSIOSTA Tavoitteet (OPS) Tekemistä oppitunneille ja itsenäiseen opiskeluun testit dvdt/videot musiikit kuvat elokuvat verkkolehdet verkkopelit PDF –julkaisut reseptit materiaalit verkkoanimaatiot verkko-opinnot treenipäiväkirjat verkkovideot antimainokset tehtävät/pelit julisteet caset Linkkejä ja lisätietoja linkit, artikkelit, kirjallisuus

”inhimillinen vuorovaikutus” ”KÄYTTÖOHJEET” hyödynnä ideoita muokkaa tarvittaessa sovella ”aloille” sopiviksi tee omannäköistäsi käytä vaihtelevia opetusmenetelmiä ideoi tunteja opiskelijaryhmien mukaan herätä ajattelua, keskusteluta, haasta ”inhimillinen vuorovaikutus” ”kynä ja paperi”

PALAUTE – JATKOTYÖSTÖ? Olisi mukava kuulla palautetta! sanna.heino@kktavastia.fi saija.sippola@sakury.net sari.mantila-savolainen@sakury.net asioiden ajankohtaistamista uusien materiaalien päivittämistä lisää sisältöjä ”maailman muuttuessa” opetusmenetelmäpankki?

KIITOKSET! SAKU ry Koulutuskeskus Tavastia esimies Hannele Kataja kummitäti opiskelijat perhe ”Herra Hakkarainen” – mukana yön pimeillä tunneilla

KYSYMYKSIÄ? IHMETYKSIÄ? AJATUKSIA?

KIITOKSIA!