Suomalaisen koulutuksen tulevaisuus Jouni Välijärvi, professori Jyväskylän yliopisto Koulutuksen tutkimuslaitos TAITAJA 2017 Helsinki 17.5.2017
SULJETUSTA AVOIMEEN TIETO Salatiedosta tiedon tuottamiseen Sulkakynästä Wikipediaan Yksityisestä jaettuun Yhdestä totuudesta kilpaileviin käsityksiin Vastaanottamisesta kriittiseen jalostamiseen Elitismistä kaikille kuuluvaan Säilyttävästä uudistavaan Kansallisesta globaaliin Koulutuksen tutkimuslaitos
PEDAGOGIIKAN UUDISTUMISEN VÄLTTÄMÄTTÖMYYS Koulu, työ ja maailma oppimisen ympäristöinä Opiskelutaidot, kriittisyys, etiikka Koulun todellisuus – nuorten todellisuus Kouluoppimisen mielekkyys ja tarkoitus Vuorovaikutteinen oppiminen Koulu yhteisönä Johtajuus Oppimisen tuki Opettajan muuttuva tehtäväkuva Koulutuksen tutkimuslaitos
ELINIKÄINEN JA ELÄMÄNLAA- JUINEN OPPIMINEN Opiskelun perustaitojen hallinta Omien oppimistarpeiden tunnistaminen Oppimismahdollisuuksien tunnistaminen: formaalit, informaalit Intohimo ja oppimisen mielekkyys Oppimisen yksilöllisyys ja kontekstuaalisuus; yksilölliset oppimispolut, suunnitelmallisuus, tavoitteellisuus Oppimisen tuki ja ohjaus – syrjäytymisen riskien ehkäisy Koulutuksen tutkimuslaitos
Koulutuksen tutkimuslaitos OECD-maat 2015: Lukutaito 493, Matematiikka 490, Luonnontiede 493 Koulutuksen tutkimuslaitos
Koulutuksen tutkimuslaitos
PSIG: Peking, Shanghai, Jiangsu, Guangdong
PSIG: Peking, Shanghai, Jiangsu, Guangdong
Koulutuksen tutkimuslaitos LUONNONTIETEEN PISTEMÄÄRIEN JAKAUMA, PISA2015 133 249 317 Koulutuksen tutkimuslaitos
Koulutuksen tutkimuslaitos
Koulutuksen tutkimuslaitos OPPILAAN YLEINEN TYYTYVÄISYYS ELÄMÄÄ Koulutuksen tutkimuslaitos
Koulutuksen tutkimuslaitos TYTTÖJEN JA POIKIEN TYYTYVÄISYYS ELÄMÄÄN Koulutuksen tutkimuslaitos
Koulutuksen tutkimuslaitos
Koulutuksen tutkimuslaitos
Koulutuksen tutkimuslaitos
TAPAHTUU AINAKIN JOILLAIN LUONNON- TIETEIDEN TUNNEILLA (%) Suomi OECD Oppilaille annetaan tilaisuuksia selittää omia ajatuksiaan. 94 92 Oppilaat tekevät laboratoriossa käytännön kokeita. 70 67 Oppilaiden edellytetään väittelevän luonnontieteiden 50 70 kysymyksistä. Oppilaita pyydetään tekemään johtopäätöksiä tekemästään 80 79 kokeesta. Opettaja selittää, miten jotakin luonnontiedeaineisiin liittyvää 90 90 Ideaa voidaan soveltaa useisiin eri ilmiöihin (esim. esineiden Liike, aineet, joilla on samanlaisia ominaisuuksia). Oppilaat saavat itse suunnitella omat kokeensa. 20 42 Tutkimuksista käydään väittelyä luokissa. 44 63 Opettaja esittää selkeällä tavalla luonnontieteellisten 85 84 käsitteiden keskeisen aseman elämässämme. Oppilaita pyydetään suorittamaan tutkimus omien ideoidensa 42 63 testaamiseksi. Koulutuksen tutkimuslaitos
Koulutuksen tutkimuslaitos KEHITTYVÄ OPPILAITOS Asiantuntijoiden yhteisö Tietoisuus tavoitteista ja tuloksista – opetussuunnitelma Oppilaiden osallisuus Avoimuus ja aloitteellisuus ympäröivään yhteisöön Johtajuuden kehittäminen Kehittämistä tukeva arviointikulttuuri: itsearviointi, vertaisarvointi Ennakoiva ja vuorovaikutteinen viestintä Koulutuksen tutkimuslaitos
SIVISTYS KOULUTUKSEN TAVOITTEENA Sivistys on itseisarvo Itsetuntemus, itsetunto Valmius huolehtia omasta itsestä ja löytää paikkansa maailmasta Valmius toimia täysivaltaisena yhteisön jäsenenä Yhteiskunnan osaamispotentiaalin aktivointi Sivistys vs. kompetenssit koulutuksen tavoitteena Koulutuksen tutkimuslaitos
”Nopeasti muuttuvassa maailmassa ei ole niin tärkeää mitä opiskelet, kunhan teet sen kunnolla”