Suomalaisen koulutuksen tulevaisuus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
. Rauman freinetkoulu.
Advertisements

Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Maailma muuttuu - pysyykö kirjastolaitos mukana? Suomen tieteellisen kirjastoseuran Kirjastosihteerien työryhmän Asiakaspalvelupäivä - teemana muutos -
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Opetuksen ja oppimisen kansainvälinen tutkimus TALIS 2013
TURVALLISUUS JA HYVINVOINTI KOULUSSA
Tutkintojen perusteet I II III I-tason tutkinto väh 50 h opintokokonaisuus Korkeakoulututkinnot Ammatilliset tutkinnot Laji- /toimialatutkinto suoritettu.
Turun esi- ja perusopetuksessa
PISA 2012 ENSITULOKSIA Pekka Kupari Jouni Välijärvi Koulutuksen tutkimuslaitos Jyväskylän yliopisto.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Partion strategia Partioneuvoston hyväksymä Kuva: Kimmo Vehviläinen.
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA
Medialukutaidon tila ja toteutus Euroopassa
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
Tytöt teknologian taitajiksi

Verkko-oppimisen laatu ja arviointi Janne Matikainen, yliopistonlehtori Helsingin yliopisto Tutkimus- ja koulutuskeskus Palmenia ja Viestinnän laitos
Pedagogiikan ja tilan välinen suhde. Formaalin ja informaalin oppimisen rajapinnat.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
KASVATUS, KOULUTUS JA YHTEISKUNTA ( ) Pantzar
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Ops seminaari Askola.
Yhteisöllisen oppimisprosessin perusteet Seija Jeskanen
Verkkokurssit tuunattuina mobiileiksi Lauri Pirkkalainen Konneveden lukio
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
Verkkokurssit tuunattuina mobiileiksi Lauri Pirkkalainen Konneveden lukio
Verkko-oppiminen, ohjaus ja tuki Kata Hyvärinen, Tampereen Aikuiskoulutuskeskus.
Ryhmien tehtävistä : Etelä-Savon elinikäinen oppiminen ja nuorisotakuu Tuija Toivakainen ISO ELO -kokous.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Itsearviointien seurantaseminaarit Esiin nousseita laadunhallintaan liittyviä näkökohtia JR
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 9. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
Pedagoginen muutos Mitä se meiltä edellyttää?. Case Finland 2016 Yleinen osaamistason lasku, osaamisen polarisoituminen Matematiikan osaamistason lasku.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 8. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
Työpaja 2: KansainväliSYYSpäivät Lahti Tiina Sarisalmi.
NUORISO ON YHTEISKUNNAN TÄRKEIN VOIMAVARA - Rotary Youth Leadership Awards Suomen Rotary © 2012.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?. Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.
Joustava perusopetus eli JOPO. Saarijärven JOPO-luokka Aloitti toimintansa elokuussa 2011 Aloitti toimintansa elokuussa oppilasta
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
PERUSKOULUN TASO JA TASA-ARVO PISA-TULOSTEN VALOSSA
Tiimikoulu Raimo Laaksonen ja Vesa Joutsen
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
Löytöretki toiseen maailmaan –seminaari Jyväskylän ammattiopisto
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
TET =Työelämään tutustuminen
3.c
Vanhempainilta
Osuustoiminta koulujen yrittäjyyskasvatuksessa
Maailmankansalaiseksi kasvamisen ja kasvattamisen haasteita ja oivalluksia Koulutus- ja verkostoitumispäivä kansainvälisyyden valtionavustuksen hakijoille.
Nopolan koulu Opettajien veso
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Opiskelutaidot ja aineenopettajan ohjaus
Kelpo-hanke Amisto
TIETEELLINEN TUTKIMUS (7ET)
YLEISSIVISTÄVÄN KOULUTUKSEN NÄKYMÄ
TET =Työelämään tutustuminen
Yhteisopettajuus arjessa
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Esityksen transkriptio:

Suomalaisen koulutuksen tulevaisuus Jouni Välijärvi, professori Jyväskylän yliopisto Koulutuksen tutkimuslaitos TAITAJA 2017 Helsinki 17.5.2017

SULJETUSTA AVOIMEEN TIETO Salatiedosta tiedon tuottamiseen Sulkakynästä Wikipediaan Yksityisestä jaettuun Yhdestä totuudesta kilpaileviin käsityksiin Vastaanottamisesta kriittiseen jalostamiseen Elitismistä kaikille kuuluvaan Säilyttävästä uudistavaan Kansallisesta globaaliin Koulutuksen tutkimuslaitos

PEDAGOGIIKAN UUDISTUMISEN VÄLTTÄMÄTTÖMYYS Koulu, työ ja maailma oppimisen ympäristöinä Opiskelutaidot, kriittisyys, etiikka Koulun todellisuus – nuorten todellisuus Kouluoppimisen mielekkyys ja tarkoitus Vuorovaikutteinen oppiminen Koulu yhteisönä Johtajuus Oppimisen tuki Opettajan muuttuva tehtäväkuva Koulutuksen tutkimuslaitos

ELINIKÄINEN JA ELÄMÄNLAA- JUINEN OPPIMINEN Opiskelun perustaitojen hallinta Omien oppimistarpeiden tunnistaminen Oppimismahdollisuuksien tunnistaminen: formaalit, informaalit Intohimo ja oppimisen mielekkyys Oppimisen yksilöllisyys ja kontekstuaalisuus; yksilölliset oppimispolut, suunnitelmallisuus, tavoitteellisuus Oppimisen tuki ja ohjaus – syrjäytymisen riskien ehkäisy Koulutuksen tutkimuslaitos

Koulutuksen tutkimuslaitos OECD-maat 2015: Lukutaito 493, Matematiikka 490, Luonnontiede 493 Koulutuksen tutkimuslaitos

Koulutuksen tutkimuslaitos

PSIG: Peking, Shanghai, Jiangsu, Guangdong

PSIG: Peking, Shanghai, Jiangsu, Guangdong

Koulutuksen tutkimuslaitos LUONNONTIETEEN PISTEMÄÄRIEN JAKAUMA, PISA2015 133 249 317 Koulutuksen tutkimuslaitos

Koulutuksen tutkimuslaitos

Koulutuksen tutkimuslaitos OPPILAAN YLEINEN TYYTYVÄISYYS ELÄMÄÄ Koulutuksen tutkimuslaitos

Koulutuksen tutkimuslaitos TYTTÖJEN JA POIKIEN TYYTYVÄISYYS ELÄMÄÄN Koulutuksen tutkimuslaitos

Koulutuksen tutkimuslaitos

Koulutuksen tutkimuslaitos

Koulutuksen tutkimuslaitos

TAPAHTUU AINAKIN JOILLAIN LUONNON- TIETEIDEN TUNNEILLA (%) Suomi OECD Oppilaille annetaan tilaisuuksia selittää omia ajatuksiaan. 94 92 Oppilaat tekevät laboratoriossa käytännön kokeita. 70 67 Oppilaiden edellytetään väittelevän luonnontieteiden 50 70 kysymyksistä. Oppilaita pyydetään tekemään johtopäätöksiä tekemästään 80 79 kokeesta. Opettaja selittää, miten jotakin luonnontiedeaineisiin liittyvää 90 90 Ideaa voidaan soveltaa useisiin eri ilmiöihin (esim. esineiden Liike, aineet, joilla on samanlaisia ominaisuuksia). Oppilaat saavat itse suunnitella omat kokeensa. 20 42 Tutkimuksista käydään väittelyä luokissa. 44 63 Opettaja esittää selkeällä tavalla luonnontieteellisten 85 84 käsitteiden keskeisen aseman elämässämme. Oppilaita pyydetään suorittamaan tutkimus omien ideoidensa 42 63 testaamiseksi. Koulutuksen tutkimuslaitos

Koulutuksen tutkimuslaitos KEHITTYVÄ OPPILAITOS Asiantuntijoiden yhteisö Tietoisuus tavoitteista ja tuloksista – opetussuunnitelma Oppilaiden osallisuus Avoimuus ja aloitteellisuus ympäröivään yhteisöön Johtajuuden kehittäminen Kehittämistä tukeva arviointikulttuuri: itsearviointi, vertaisarvointi Ennakoiva ja vuorovaikutteinen viestintä Koulutuksen tutkimuslaitos

SIVISTYS KOULUTUKSEN TAVOITTEENA Sivistys on itseisarvo Itsetuntemus, itsetunto Valmius huolehtia omasta itsestä ja löytää paikkansa maailmasta Valmius toimia täysivaltaisena yhteisön jäsenenä Yhteiskunnan osaamispotentiaalin aktivointi Sivistys vs. kompetenssit koulutuksen tavoitteena Koulutuksen tutkimuslaitos

”Nopeasti muuttuvassa maailmassa ei ole niin tärkeää mitä opiskelet, kunhan teet sen kunnolla”