Selvitys tiedonantovelvollisuuden vaikuttavuudesta

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tekijänoikeusfoorumi 2011 Markku Lamminluoto Kommenttipuheenvuoro operaattoreihin kohdistuvasta kieltotuomiomenettelystä.
Advertisements

Anne Andersson Iisa Väänänen Pääkaupunkiseudun verotoimisto
Veronumero.fi - suosittelumarkkinointi
Muutoksen tuki.
UUDENMAAN TYÖSUOJELUPIIRI VUOKRATYÖSEMINAARI Uudenmaan työsuojelupiiri Lea Piho.
Työsuojeluviranomaisen tiedonsaantia koskevat lakimuutokset Informaatio- ja keskustelutilaisuus tilaajavastuulain valvonnasta Etelä-Suomen.
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto, lääninelintarviketarkastaja Raisa Romppanen1 Kokemuksia yleisötilaisuuksien turvallisuuden tarkastamisesta.
Suomen Tilaajavastuu Oy M.Huhtamäki
Veronumero.fi - suosittelumarkkinointi
Vatek ry:n syyskoulutus Harmaan talouden torjunta ja vastuullisuus rakentamisessa Jari Raatikainen.
ITÄ-SUOMEN RAKENNUSALAN TYÖTURVALLISUUDEN EDISTÄMINEN 2012 JA TYÖTURVALLISUUSKILPAILU Tilaajan/rakennuttajan mahdollisuudet hyvälle työturvallisuustyölle.
Veronumero.fi-palvelu Johdanto
Rakennusala torjuu harmaata taloutta Rakennusteollisuus RT ry
HARMAA TALOUS YRITTÄJÄN NÄKÖKULMASTA.  Kun hintahaitari eri tarjoajien välillä on yli 40 % voi kysyä pelaako kaikki samoilla pelisäännöillä ?  Pelisäännöthän.
Kauppakeskusten turvallisuusjohtaminen Vartioinnin kehittäminen kauppakeskuksissa – projektin tulokset ja työkalut vartioinnin näkökulmasta Kari Ratilainen/
Vaalirahoituksen valvonta - tarkastusviraston tehtävät Ylijohtaja Marjatta Kimmonen
Veronumero.fi Työmaareksiteri roadmap Betasta tuotantoon
TYÖHAKEMUS.
Kuntalaki uudistuu -seminaarisarja: Miten kunnallisen päätöksenteon läpinäkyvyyttä ja luotettavuutta parannetaan? Puoluerahoituksen kehittämistä.
RAKENTAMISPALVELUT URAKKATIETOJEN ILMOITTAMINEN VERO- HALLINTO
Tietoturvallisuus osa 6
Diskurssi Oy VUOROVAIKUTUS YVA:SSA MÄÄRITELMÄ (YVAL 2 §)  Tavoite:... lisätä kansalaisten osallistumista ja tiedonsaantia  Osallistumisella vuorovaikutusta.
Yrittäjyydestä ja yhteistyöstä Teollisuusneuvos Heikki Vesa.
SAK:n luottamusmieskonferenssi Kiljava YT-paja.
Päiväkeskustoiminnan tutkimushanke Sininauhaliitto Tutkija Aki Rogel.
Alipalkkaus kuriin – PAMin esitys palkkarikosten sanktioimisesta PAMin kärkiteemat kevät 2013.
Rauman kauppakamarin Työvoima- ja osaamiskysely  Sähköinen kysely –  Kysely lähetettiin 307 kauppakamarin jäsenelle  Vastanneita 114,
VEROHALLINTO ESITTÄÄ Uusi yrittäjä pulassa Pimeä työ pettää Sinä valitset! 1.
Oma-aloitteisten verojen ilmoittaminen ja maksaminen Verohallinto.
VEROHALLINTO ESITTÄÄ Uusi yrittäjä pulassa Pimeä työ pettää Sinä valitset! 1.
Tutkakompensaatio käytännössä Perämeren tuulivoima-alueen infopäivä Kari Lavaste.
TURKU SCHOOL OF ECONOMICS Institute for Competition Policy Studies Muutostrendit ja palvelujen tuottamisen mallit Aki Koponen Johtaja Muutosta johtamassa.
VEROHALLINTO ESITTÄÄ Uusi yrittäjä pulassa Pimeä työ pettää Sinä valitset! 1.
Oikeustapauksia. Kuitin tarjoamisvelvollisuus Turun HAO Kuitintarjoamisvelvollisuus käteiskaupassa - Kuitin tulostaminen - Laiminlyöntimaksu.
Tietohallintolaki Hannele Kerola Lainsäädäntöneuvos.
Mikä ihmeen tilaajavastuu – rehdillä kilpailulla Suomi nousuun
Pk-yritysbarometri, syksy 2016
KHO 2007:52 Avopuolisot A nimellinen omistaja, B päättäjä
22 Valtiontalous tarvitsee veroja s
Pk-yritysbarometri, syksy 2016
Henkilökierto valtionhallinnossa
Infra-alan ammattikorkeakouluopetuksesta
Valviran ja sairaaloiden lääkintälaitehuollon yhteistyön kehittäminen
Vesihuollon kehittämissuunnitelma
ASPA-ryhmän kuulumiset
Kotikunnan rekisteröinti maistraatissa
OMA –projektiryhmäläisten kanta – vuoden lisäaika reformin säädöksiin?
Mitä uutta sosiaalihuollon ammattihenkilölaki tuo alan työhön?
Yhteenvetoa Selvitys asiakas- ja potilastietojen toissijaisen käytön kokonaisarkkitehtuurin nykytilasta
talotekniikka- ja rakennusalalla
Tilinpäätösten toimittaminen rakenteellisessa muodossa
Pk-yritysbarometri, syksy 2016
Pk-yritysbarometri, syksy 2016
Arvio maan hallituksen 8. 9
Pk-yritysbarometri, syksy 2016
THL – SÄHKÖINEN JULKAISEMINEN MÄÄRITTELYTYÖPAJA
Suomen verotus selkokielellä
ASA ASA rekisteri Laki 716/2000 Vna työhön liittyvän syöpävaaran torjunnasta Laki 717/2001 Syöpäsairauden aineille ammatissaan altistuvien rekisteristä.
Sinulle - Verohallinnon verkkopalvelut
Sinulle – veroilmoitus verkossa
Verotuksen perusteet – muutoksenhaku 2018
Tapaturmakehitys Kesäkuu toukokuu 2018
Tulkit välitysjärjestelmän käyttäjinä
Turvallisuusryhmän viestintä
Ajankohtaista julkisista hankinnoista
Turvallisuusryhmän viestintä
Arviointi, vaikutukset ja vaikuttavuus HYTE -työssä
Suomen verotus selkokielellä
FATCA- ja CRS/DAC2-velvoitteiden valvonta
Yhteispalvelun tehostamishanke - miten on edetty
Esityksen transkriptio:

Selvitys tiedonantovelvollisuuden vaikuttavuudesta 16.3.2017 Tapio Kari

Lainsäädännön vaikuttavuus Kaikkien vuoden 2011 jälkeen voimaan tulleiden lainsäädäntömuutosten vaikutus vuoden 2012 keväästä lähtien. Selvityksen mukaan palkkasumman kasvu vuonna 2015 oli noin 300 miljoonaa euroa. Siihen kohdistuva verotuoton kasvu noin 100 miljoonaa euroa. Sillä palkkasummalla toimiva rakennusalan yritys olisi todennäköisesti liikevaihdolla mitaten viiden suurimman joukossa. Palkkasummalla työllistetään noin 10.000 työntekijää. Rakennusteollisuus RT 16.3.2017

Tiedonantovelvollisuuden vaikuttavuus Laajennetun tiedonantovelvollisuuden osuus toimialan palkkasumman kasvusta oli vuonna 2015 noin 31–34 miljoonaa euroa. Osuus palkkaan kohdistuvien verotulojen kasvusta noin 14–15 miljoonaa euroa. Urakkatietojen vaikutusta arvonlisäveroon mitattiin ja ne kasvattivat arvonlisäveron tuottoa vuonna 2015 varovaisen arvion mukaan noin 20 miljoonaan euroa. Tulos on samansuuntainen työntekijätietojen vaikutuksesta tehdyn mittauksen kanssa. Rakentamisen laajennettu tiedonantovelvollisuus on kasvattanut tämän selvityksen perusteella verotuottoa ainakin yhteensä 34– 35 miljoonaa euroa vuodessa. Rakennusteollisuus RT 16.3.2017

Rakennusteollisuus RT 16.3.2017

Rakennusteollisuus RT 16.3.2017

Tiedonantovelvollisuuden kattavuus Vuonna 2015 rakentamisen toimialan yrityksistä 37 prosenttia oli urakka- ja työntekijäilmoitusten piirissä ilmoitusvelvollisina tai ilmoituksen kohteena. Vaikka osuus yrityksistä on verrattain alhainen, tuli toimialan yritysten liikevaihdon summasta 94 prosenttia ilmoitusmenettelyn piirissä olevilta yrityksiltä. Toimialan maksamista palkoista 95 prosenttia oli näiden yritysten maksamia palkkoja ja työntekijöistä 91 prosenttia oli näiden yritysten työntekijöitä. Yritykset, jotka olivat muutoinkin hoitaneet verotukseen liittyvät velvoitteensa, olivat kattavasti rakentamisilmoitusten piirissä. Toisaalta tiedonantovelvolliset rakentamisen toimialan yritykset toimivat suurimmaksi osaksi sellaisten urakoitsijoiden kanssa, jotka ovat pääsääntöisesti hoitaneet verovelvoitteensa oikein. Näyttää, että osa harmaan talouden toimijoista saattaa rajautua rakentamisilmoituksen piirissä olevan joukon ulkopuolelle. Rakennusteollisuus RT 16.3.2017

Tietojen puutteellisuus Urakka- ja työntekijätiedoissa oli yleisesti virheitä tai puutteita. Tarkastuksista noin 30 prosentissa asiat olivat rakentamisilmoituksen näkökulmasta kunnossa eikä virheitä tai puutteita havaittu. Yhteensä 143 tarkastuksessa puuttui rakentamisilmoitukselta ilmoitettuja työntekijöitä yhteensä 1 764 henkilöä. Urakkatiedoissa havaittiin puutteita 80 tarkastuksessa, joissa puuttuvia urakkasopimustietoja oli 480, yhteisarvolta 122,3 miljoonaa euroa. Tiedonantovelvollisista noin 18 prosenttia antoi ensimmäisen rakentamisilmoituksen vasta verotarkastuksen jälkeen. Merkittävin tietosisältövirhe oli väärän työnantajan ilmoittaminen, jota esiintyi 47 tarkastuksessa 399 henkilön osalta. Verohallinto antoi yrityksille kirjallista ohjausta 60 prosentissa kaikista tarkastustapauksista. Rakennusteollisuus RT 16.3.2017

Työntekijäilmoitukset ja kulunvalvonta Työntekijäilmoittamisen osalta yleinen havainto oli, etteivät työmaiden käytännöt tukeneet työntekijäilmoittamisen raportointia, jolloin työmaalta annetut työntekijäilmoitukset eivät olleet luotettavia. Työmaalla saattoi olla käytössä sähköinen kulunvalvonta ja erillinen leimauspiste myös työntekijäraportointia varten, mutta leimausten tekoa ei valvottu eikä työmaalta annettavaa työntekijäilmoitusta verrattu työmaan todelliseen tilanteeseen kohdekuukaudelta. Verotarkastuksessa on tullut vastaan tilanteita, joissa työntekijäilmoituksella on raportoitu vain puolet työmaan todellisesta vahvuudesta. Ongelmana on ollut myös se, että työntekijäilmoitus ei aina ole perustunut todelliseen työskentelyyn, kuten laki edellyttää, vaan esimerkiksi kulkuluvan voimassaoloon. Sähköinen kulunvalvonta oli käytössä ainakin jossain muodossa noin 68 prosentissa tilastoiduista työmaista. Sähköisten järjestelmien käyttöönottoa työmailla on lisännyt myös muut kuin verotukselliset syyt, sillä erilaisten asiakirjojen (tilaajavastuulain vaatimukset, pätevyydet) ja perehdyttämisten osalta sähköisyys on tuonut rakennusalalle uusia työkaluja. Rakennusteollisuus RT 16.3.2017

Ulkomaalaiset työntekijät Erityisesti lähetettyjä työntekijöitä koskevat tiedot olivat ristiriitaisia. Noin kolmasosa lähetetyiksi työntekijöiksi ilmoitetuista työntekijöistä oli ilmoitettu myös muulla statuksella. Työntekijäilmoituksilla ilmoitetuista kaikista työntekijöistä vain kuusi prosenttia oli ulkomaalaisten työnantajien palveluksessa. Osuus on alhainen verrattuna Rakennusteollisuus RT:n tammikuussa 2014 esittämiin arvioihin ulkomaisen työvoiman määrästä (22 %) Suomen rakennustyömailla. Verotarkastuksen havainnot tukevat selvityksen havaintoa oikean työnantajan ilmoittamiseen liittyvistä ristiriidoista. ELI ulkomaisia työntekijöitä ilmoitetaan kotimaisten yritysten palveluksessa oleviksi. Rakennusteollisuus RT 16.3.2017

Kehittämisehdotuksia 1 Selvityksen havaintojen pohjalta ehdotamme sähköisen lomakkeen kehittämistä siten, että vapaakentät korvattaisiin mahdollisuuksien mukaan tietovalikoilla virheiden vähentämiseksi - esimerkiksi maatunnus valittaisiin valikon luettelosta. Ilmoitusmenettelyn kehittämisen yhteydessä tulisi myös uudelleen arvioida ja määritellä kerättävän tiedon sisältö. Arviointia tulisi tehdä myös menettelyn ja tietosisällön keventämisen näkökulmasta. Massavalvonnan kannalta vapaaehtoiset tiedot ovat ongelmallisia, koska vain osa tiedonantovelvollisista antaa tiedon. Tehokas massavalvonta edellyttää lisäksi, että annetut tiedot ovat yhtenäisiä. Esimerkiksi työntekijäilmoituksella työntekijän yksilöiminen henkilötunnuksella parantaisi työntekijöiden tunnistamista verrattuna nimen, syntymäajan ja veronumeron yhdistelmään ja tehostaisi valvontaa. Nykytilassa laiminlyöntimaksu ei ohjaa riittävän tehokkaasti ilmoituksen antamiseen, jos laiminlyöntimaksun määrä on liiketoimintaan nähden vähäinen. Ennakkoperintärekisterin poistamisen edellytyksiä tulisi selkeyttää rakentamisilmoitusten laiminlyöntien osalta. Rakentamisilmoitusten laiminlyönti tulisi ottaa huomioon ennakkoperintärekisteriin merkitsemisen ja sieltä poistamisen edellytyksinä samoin kuin muut veroilmoitukset. Rakennusteollisuus RT 16.3.2017

Kehittämisehdotuksia 2 Nykytilassa tilaaja on käsitetty sopimusoikeudellisesta näkökulmasta. Tämä tulkinta kuitenkin vaikeuttaa arvonlisäverotuksen laskutusliikenteen seurantaa kun tilaajana voi olla eri taho kuin laskun maksaja. Mikäli urakkatiedoilla halutaan muun ohella valvoa myös arvonlisäveron oikeellisuutta, tulisi arvonlisäverotuksessa yleiset edelleen laskutustilanteet ottaa huomioon tiedonantovelvollisuuden muodostumisen perusteita arvioitaessa tulevaisuudessa. Lisäksi perustajaurakoinnissa perustettavan asunto- tai kiinteistöosakeyhtiön tiedonantovelvollisuutta tilaajana tulisi arvioida uudelleen, koska urakkatiedot käytännössä antaa useimmiten rakennusliike. Rakennusteollisuus RT 16.3.2017

Tyyömaarekisteri Lisäksi tämän hetkinen tietosisältö ei muun muassa tue samaan työmaahan liittyvien urakkaketjujen tunnistamista, mikä vaikeuttaa lain tavoitteena olevan verovalvonnan tehostamista. Ilmoituksessa tiedonantovelvolliselle on annettu useampia mahdollisia tapoja yksilöidä työmaa. Selvityksen aikana esiin nousi selvittämisen arvoinen ehdotus, jossa työmaa yksilöitäisiin kiinteistötunnuksella ja rakennuslupanumerolla. Pääsääntöisesti kaikissa vähäistä suuremmissa rakennushankkeissa edellytetään rakennuslupaa. Voisiko ehdotuksen pohjalta löytyä ratkaisu työmaan ja urakkaketjun tunnistamiseen liittyviin ongelmiin? Verohallinnolle annattavan tiedon lisäksi muun muassa Aluehallintovirastolle tulee tehdä rakentamisen ennakkoilmoitus tiettyjen kriteerien täyttyessä. Aluehallintoviraston mukaan ilmoittamisessa on puutteita, eivätkä kaikki ilmoitusvelvolliset anna ilmoitusta. Verohallinnossa on keskusteltu yhteisestä useamman toimivaltaisen viranomaisen käyttöön tarkoitetusta työmaarekisteristä. Rekisteri voisi ratkaista työmaan identifiointiin liittyvät ongelmat, samoin kuin Aluehallintoviraston tarpeen saada tieto työmaasta heti töiden käynnistyttyä. Mikäli työmaarekisteri korvaisi osittain nykyisen ilmoituskäytännön, jossa tietoa annetaan usealle eri viranomaiselle, se samalla keventäisi yritysten hallinnollista taakkaa. Myös toimialan etujärjestöjen suunnasta on esitetty toiveita, että digitalisaatiota hyödyntämällä tarvittavan tiedon tulisi olla yhdellä ilmoituksella usean ilmoituksen sijasta kaikkien toimivaltaisen viranomaisen käytössä. Rakennusteollisuus RT 16.3.2017

Yhdessä yhteiskuntaa rakentaen