OPETTAJAJOHTAJUUS VARHAISKASVATUKSESSA

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Pedagoginen johtaminen ja kehittäminen ammattikorkeakoulussa
Advertisements

Ammattikorkeakoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivät sekä yliopettajapäivät Seinäjoella Aija Töytäri-Nyrhinen, TtL Projektipäällikkö.
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Kemianteollisuus ry Kirsi Levä I Turvallisuusosaamisen kehittäminen.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa.
© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere Vuorovaikutus oppisopimustarkastajan työssä ”Millä työkaluilla?”
Vaikuttavuuden arviointi
VASUPROSESSIT PEDAGOGISEN JOHTAJUUDEN YTIMESSÄ
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Humppilan kunnanvirastolla
Oulu Seija Saarinen, Liisa Luukkonen, SLK
Hyvä johtajuus – hyvinvoiva lapsi
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Varhaiskasvatuksen liikuntasuositukset
Luokkatunnit Toimintakulttuuri 4.2..
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Henkilökunta Tavoitteet Visio Lapsi Laadukas vaka, eo, po Vanhemmat
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Alueellisen ELO-toiminnan kehittämisestä
Tervetuloa Innokylään
Aloita täältä, täydennä säännöllisesti!
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Pelaajapolkujen nykytila
Opetustoimi osana Jyväskylää
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Pedagoginen oppimis- ja arviointityökalu
Aloitteleva opettaja – suhde opittavaan sisältöön
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Joensuun seudun varhaiskasvatussuunnitelma
Strategiset ohjelmat hyvinvointia rakentamassa - kommenttipuheenvuoro Tilaajapäällikkö Taru Kuosmanen T A M P E R E E N K A U.
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
Vantaan ammattiopisto Varia Projektit Syksy 2014
Vanhusneuvostojen yhteistyöseminaari
Talvityhyt-seminaari turvallisuutta - terveyttä - työkykyä -
Seudullinen työkokous
SPPL Arvotyöpaja Kuopio
OPH:n kansainvälistymispalvelut –osaston ohjelmia
Odotukset johtajuudelle varhaiskasvatussuunnitelmatyössä
Haaga-Helia amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
Vanhempien ja lasten osallisuuden lisääminen
Tiedon avaaminen Trafissa ja avaamisen haasteet
Opettajajohtajuus jaetun pedagogisen johtajuuden ytimessä
YHDESSÄ HYVÄ OTE Etelä-Karjala ja Kymenlaakso
Opettajajohtajuus jaetussa pedagogisessa johtajuudessa
Oppimisen arviointi uudessa OPSissa
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
Ajanhallinta opiskelussa
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
12 suositusta pelastustoimen viestinnästä
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Lionsklubin muutosjohtaminen
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Mitä jokaisen ammattilaisen tulee osata ja tietää nepsystä?
Valtuustoaloitteesta yhteiseen tahtotilaan
Rivakka OTE ! Ketterä verkosto Uusimaa
Digitaalisuus nuorisotyön prosesseissa
Yhdistyksen liikuntatoiminnan arviointi ja kehittäminen
Näkökulmia kunnalliseen nuorisotyöhön
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Esityksen transkriptio:

OPETTAJAJOHTAJUUS VARHAISKASVATUKSESSA KT, Kehitysjohtaja Sanna Parrila, Ediva Oy sanna.parrila@ediva.fi, www.ediva.fi KESTÄVÄ JOHTAJUUS -seminaari, Tampere 8.11.2016 OPETTAJAJOHTAJUUS VARHAISKASVATUKSESSA - lastentarhanopettajan rooli ja vastuut

MITÄ ON OPETTAJAJOHTAJUUS? Sanna Parrila 2016 MITÄ ON OPETTAJAJOHTAJUUS? Opettajajohtajuus (teacher leadership) keskeinen jaetun johtajuuden näkökulma Tutkittu 2000-luvulla erityisesti koulukontekstissa, josta tullut myös varhaiskasvatukseen Opettajajohtajuudella viitataan ensisijaisesti opettajan vastuuseen oman kasvattajatiimin toteuttamasta pedagogiikasta, mutta myös laajempaan vastuuseen yksikön pedagogiikasta, sen kehittämisestä ja yhteisestä oppimisesta Norjassa, Australiassa ja Uudessa-Seelannissa opettajan johtamistoimintaa linjataan kansallisesti (vrt. Heikka 2016) Suomessa opettajajohtajuus ja siihen liittyvät vastuut vielä selkiytymättömiä Jaetun johtajuuden ja siihen sisältyvän opettajajohtajuuden vahvistaminen erityisen ajankohtaista uuden varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden jalkauttamisessa

OPETTAJAJOHTAJUUS OSANA JAETTUA JOHTAJUUTTA Sanna Parrila 2016 OPETTAJAJOHTAJUUS OSANA JAETTUA JOHTAJUUTTA Uusi johtajuustutkimus painottaa johtajuuden rakentumista yhteisöllisesti, ei kulminoituneena yhteen johtajayksilöön (esim. Halttunen 2009, Hujala ym. 2009, Pennanen 2007, Rodd 2006) Jaetussa johtajuudessa johtaminen nähdään toimintana, jota voi toteuttaa laajemmin organisaation eri jäsenet Johtamisen ydin kysymyksenä TIIMIEN johtaminen; ltot selkeämmin ja koordinoidummin osaksi pedagogisen johtamisen rakennetta, henkilöstön vastuuttaminen, toimenkuvien ja vastuiden selkiyttäminen (Heikka 2014, Fonsén 2014, Soukainen 2015 Jaettu johtajuus ei vähennä johtajan merkitystä: johtajalta vaaditaan vahvaa kontekstiymmärrystä ja kykyä koordinoida, luoda toimivat rakenteet ja työvälineet jatkuvaan arviointiin, oppimiseen ja pedagogiikan kehittämiseen Jaetun johtajuuden onnistumisessa oleellista, että henkilöstöllä on selkeä käsitys perustehtävästä, siihen pohjautuvasta visiosta ja tavoitteista sekä yhteinen halu yhteisölliseen työn kehittämiseen ja oppimiseen = PEDAGOGIIKAN KEHITTÄMISEEN

OPETTAJAJOHTAJUUS OSANA JAETTUA JOHTAJUUTTA Tärkeää selkiyttää millaista johtajuutta tavoitellaan! McDowall Clark ja Murray (2012, 121–127) muotoilevat uudelleen johtajuuskäsitettä varhaiskasvatuksessa kiinnittämällä huomion johtajan sijasta johtajuuden prosessiin. leadership within on osallistavaa ja inklusiivista. Johtajuus näyttäytyy kaikkien vastuuna, arvojen ja tavoitteiden yhteisenä pohdintana. kaksi dimensiota: 1) sisäinen johtajuus inner leadership liittyy itsensä johtamiseen, motivaatioon, käytäntöön, arvoihin ja uskomuksiin, jotka vaikuttavat yksilön käyttäytymiseen 2) laajentuva johtajuus diffused leadership, kollektiivista sitoutumista tavoitteisiin, arvoihin ja käytänteisiin yhteisössä, ryhmässä tai organisaatiossa. johtajuudessa keskeistä sisäistää, mitä on oppimista edistävä johtajuus Keskeistä toiminnan reflektiivinen tarkastelu ja dialoginen pohdinta => vuorovaikutuksessa tapahtuva oppiminen ja merkitysten rakentaminen Opettaja johtajuus (teacher leadership) Tiimivastaavan/lto:n rooli oman tiiminsä pedagogisena johtajana ja oppimisen edistäjänä keskeinen Toimivat ja selkeät pedagogisen johtamisen rakenteet ja työvälineet!

Position mukaan laajenevat pedagogisen johtajuuden vastuualueet Eri toimijat kantavat pedagogista johtajuutta oman positionsa määrittämänä. Hyvä pedagoginen johtajuus ja laatu ilmenee viimekädessä kasvattajan kontaktissa lapsen kanssa Meillä on päteviä ja osaavia henkilöitä, mutta pelkästään yksittäisten toimijoiden varaan laatua ei voi jättää. Organisaation kulttuuriset tekijät ja valtasuhteet organisaation sisällä saavat liikaa tilaa, jos pedagogista pohdintaa ei pidetä jatkuvasti yllä. Pedagoginen johtajuus on yhteinen vastuu laadukkaasta perustehtävästä. Kukin kantaa oman positionsa mukaisessa laajuudessa vastuuta. Laajemmalla tasolla luodaan puitteet, strategiat ja mahdollisuudet. Toimijatasolla laatu ilmenee kohtaamisen tasossa. Jokaisella myös oma perustehtävä, josta kantaa vastuunsa!! Perheen ja lapsen osuus?? Osallisuuden taso? (Ammattilaisten vastuu silti oleellinen!) (Elina Fonsén 2014) 5

OPETTAJAJOHTAJIEN KESKEISIMMÄT JOHTAMISTEHTÄVÄT TUTKIMUKSEN VALOSSA Tiimin jäsenten tukeminen ja ohjaaminen pedagogiikan toteuttamisessa, roolimallina oleminen ja käytäntöjen perustelu kasvattajatiimin jäsenille (Hognestadt ja Boe 2014) Varhaiskasvatussuunnitelmatyöhön ja päätöksentekoon osallistuminen (HO 2010; 2011) Yksikön varhaiskasvatussuunnitelmatyöhön ja pedagogiikan kehittämiseen osallistuminen yhdessä muiden lastentarhanopettajien, yksikköjohtajan ja mahdollisesti veon kanssa (PEDARYHMÄ) Omaan erityisosaamiseen liittyvät mahdolliset kehittämisvastuut Vastuu oman tiimin pedagogiikasta, arvioinnista ja kehittämisestä => vastuu siitä että oman tiimin pedagogiikkaa kehitetään ja toteutetaan valtakunnallisen vasun ja varhaiskasvatuslain mukaisesti Vastuu päivittäisen pedagogiikan organisoinnista, työnjaosta ja osallisuuden vahvistamisesta => Vastuu yhteisestä oppimisesta vasun suunnassa!

OPETTAJAJOHTAJAN MONINAISET ROOLIT JA OSAAMISEN HAASTEET Sanna Parrila 2016 OPETTAJAJOHTAJAN MONINAISET ROOLIT JA OSAAMISEN HAASTEET SUUNNAN NÄYTTÄJÄ - taito tehdä työn tarkoitus, periaatteet ja tavoitteet näkyviksi, tiedottaa, ”pitää laiva kurssissa”, tehdä päätöksiä VALMENTAJA - kyky innostaa, synnyttää tahtotila, ohjata oppimaan… ARVIOIJA - kyky reflektoida, kyseenalaistaa, antaa palautetta, toimia peilinä… Hyvät vuorovaikutustaidot TUKIJA - ryhmädynamiikan hallinta, emotionaalinen kyvykkyys, kyky ratkoa ristiriitatilanteita…

OPETTAJOHTAJUUTEEN OPITAAN JA KEHITYTÄÄN Sanna Parrila 2016 OPETTAJOHTAJUUTEEN OPITAAN JA KEHITYTÄÄN Johtajuuteen voi kasvaa ja kehittyä. Johtajuus on valinta. Johtajuudessa kehittyminen edellyttää oman itsensä tuntemista ja oman johtajuusnäkemyksen kirkastamista. Johtajuuteen liittyy halu johtaa. Johtajuuteen liittyy aina valtaa ja ihmisiin vaikuttaminen. Johtajuuteen kuuluu vastuu. Johtajuus ilmenee ryhmäkontekstissa. Johtajuuteen liittyy tavoitteen saavuttaminen. Opitaan ja kehitytään TEOILLA JA ASENTEELLA On LUONNOLLISESTI JOHTAJUUS Annetaan MUODOLLISESTI Ansaitaan ja otetaan TEOILLA (Lähde: Ristikangas& Ristikangas 2013)

OPETTAJAJOHTAJUUDEN KEHITTÄMISESSÄ KESKEISTÄ Sanna Parrila 2016 OPETTAJAJOHTAJUUDEN KEHITTÄMISESSÄ KESKEISTÄ Pedagogisen johtajuuden ja siihen liittyvien tavoitteiden, rakenteiden ja vastuiden selkiyttäminen, avaaminen ja koordinointi koko yksikkötasolla pedagogisen johtamisen suunnitelmallisuus, jaetun pedagogisen johtajuuden strategia eri ammattiryhmien toimenkuvien avaaminen Pedagogisen johtajuutta ja opettajajohtajuutta tukevien työvälineiden kehittäminen ja käytön ohjeistus ryhmävasu, lapsen vasu tiimisopimus tiimipalaverien ohjeistus arvioinnin- ja kehittämisen työvälineet Lastentarhanopettajien osaamisen vahvistaminen tiimien, tiimioppimisen ja vasuprosessin johtamisessa

UUTTA EDIVASSA! Ediva on avannut kehittämisvalikon ( www.ediva.fi ), johon on koottu mittava määrä erilaista varhaiskasvatuksen suunnitteluun, arviointiin, kehittämiseen ja johtamiseen liittyvää työvälineistöä. Kehittämisvalikossa on omat sisältönsä perhepäivähoitoon ja muuhun varhaiskasvatukseen. Valikkoon pääsee omilla tunnuksilla ja salasanoilla, jotka antavat myös käyttöoikeuden kaikkeen valikossa julkaistuun materiaaliin. KYSY LISÄÄ: sanna.parrila@ediva.fi, 040-5043678