Arvioijien päivityskoulutus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Työpaikalla tapahtuvan oppimisen info
Advertisements

Lähihoitajaksi kouluttautuminen
Opiskelijan arviointi työpaikalla
TUTKINTOTILAISUUDEN ARVIOINTI
Näyttötutkintojärjestelmä Tutkinnot Erilaiset tavat suorittaa tutkinto
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Arviointi M.A.. Arvioinnin määrittelyä Ammattitaidon arviointi on syste- maattista ja suunnitelmallista aineiston keräämistä ja päätöksentekoa.
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Arvioijien valinta ja tutkintosuoritusten arviointi
Näyttötutkintojärjestelmä
Työpaikkakouluttajan ABC
Työpaikkakouluttajan ABC
Ritva Kareketo kouluttaja
Näyttötutkintoprosessi
AIKUISOPISTO KEUDA 1 Yleisinfo tutkinto- tilaisuuksista Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja Keudan aikuisopisto hyvinvointialat.
AIKUISOPISTO KEUDA 1 Näyttötutkintoprosessi Tutkinnon suorittajasta lähihoitajaksi.
Kokemuksia ja kommentteja arvioinnista Rehtori Maija Vehviläinen Lahden Diakoniasäätiö Lahden diakonian instituutti.
AIKUISOPISTO KEUDA 1 Näyttötutkintoprosessi Tutkinnon suorittajasta lähihoitajaksi.
Omnian oppisopimustoimisto. Oppisopimuskoulutus osana Suomen koulutusjärjestelmää Yliopisto Ammattikorkeakoulu Esi- ja perusopetus Lukio Erikoisammattitutkinnot.
Asiakkuuksien hallinta, myynti YRITTÄJÄN AMMATTITUTKINTO YAT Vaasa 10; Yrittäjänä toimiminen Yrittäjän ammattiosaaminen, yritystoiminnan resurssien.
1 Luksia, Leena Rantanen- Väntsi Työpaikkaohjaajakoulutus Aikuisten näyttötutkinnot.
Näyttötutkintoprosessi Tutkinnon suorittajasta lähihoitajaksi.
KEUDA 1 Keudan aikuisopisto Hyvinvointialat Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja Työpaikalla tapahtuvan oppimisen info.
AIKUISOPISTO KEUDA 1 Yritystoiminnan suunnittelu Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja.
Aikuisopisto Arvioijien perehdytys näyttötutkinnoissa.
Yrittäjänä toimiminen tutkinnon osan toteuttaminen.
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN JA TUNNUSTAMINEN Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
AIKUISOPISTO KEUDA 1 Näyttötutkintoprosessi Tutkinnon suorittajasta lähihoitajaksi.
Arviointi osana oppimisprosessia
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Miten haen uutta näyttötutkintojen järjestämissopimusta?
Näyttötutkintoprosessi
Sihteerin ammattitutkinto on uudistettu
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
LSSAVI Valvontaprosessin vaiheet varhaiskasvatuksessa
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
Näyttötutkintoprosessi
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
Kokemuksia uusista tutkintotilaisuuksista Sihteerin ammattitutkinto 14
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS
Nuorten tieto- ja neuvontatyön osaamiskartta Heta Malinen Lähde: Pirjo Kovalainen, Osaamiskartta testiversio.
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
OPON TUNTI Seija Mäntynen
TOP-info Lanu osaamisala
Tanssinopettaja (AMK), 240 op
Sosiaalialan tehtävärakenne
Työelämäyhteistyö ja oppiminen 3 op
Työnantajien/työpaikkojen perehdyttäminen
OSALLISTUMISJÄRJESTELMÄT
Ammatillisen koulutuksen reformista
KEUDAN ORIENTAATIOPÄIVÄT LUKUVUOSI
Opinnollistamisen pähkinät
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Arviointi ja arviointipäätöksen tekeminen
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
Katsaus sosiaalihuollon ammattihenkilöiden rekisteröintiin
Markku Kokkonen Kuulemistilaisuus
YHTEISTOIMINTA YRITYKSISSÄ
Omnia.fi/yhteishaku.
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
OSALLISTUMISJÄRJESTELMÄT
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Osaamisen arvioinnin ja näyttöjen järjestämisen laadunvarmistus
PERHEPÄIVÄHOIDON TUTKINTOTOIMIKUNNALLE
Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa
YHTEISTOIMINTA YRITYKSISSÄ
Opetussuunnitelma -> oppisopimus
Esityksen transkriptio:

Arvioijien päivityskoulutus 1.12.2016 kello 13-16 Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Keudan aikuisopinto, hyvinvointialat

Koulutuksen sisältö Tervetuloa Keudaan, Irma Kähkönen, Satu Packalén ja Merja Asunmaa 1.8.2016 voimaan tulleet muutokset arvioijille, Merja Asunmaa Kolmikannan arviointipäätös virkavastuulla Oikaisuprosessin muutos Tutkintotilaisuuden arviointiprosessi, Irma Kähkönen Hylätty/keskeytetty tutkintotilaisuus, Irma Kähkönen Hyvien kokemusten ja käytäntöjen jakaminen ja haasteet tutkintotilaisuuden etenemisessä, pienryhmät Tutkintotilaisuuksien henkilökohtaistaminen, Satu Packalén Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto tulevaisuudessa, Merja Asunmaa Kahvitauko klo 14.00

1.8.2016 voimaan tulleet muutokset arvioijille Kolmikannan arviointipäätös virkavastuulla Oikaisuprosessin muutos

Arviointipäätös Kolmikanta tekee arviointipäätöksen virkavastuulla Kolmikannan on noudatettava hallintolain mukaista hyvää hallintotapaa arvioijina Arvioijien on virkamiesten tavoin noudatettava soveltuvin osin hallintolakia, koska kolmikannan arviointipäätökset vaikuttavat merkittävästi tutkinnon suorittajan asemaan ja oikeuksiin Osana virkavastuuta arvioijien tulee noudattaa aina ammatillista aikuiskoulutusta ohjaavaa lainsäädäntöä, tutkintojen perusteita ja Opetushallituksen muita määräyksiä

Kolmikannan arviointipäätös virkavastuulla Arviointikokouksessa ovat läsnä työntekijäarvioija, työnantaja-arvioija ja opetusalan arvioija Jos työnantaja-arvioija ei pääse mukaan, arviointikokousta on siirrettävä Arviointikokouksessa kolmikanta tekee arviointipäätöksen Päättää arvosanasta ja kirjoittaa pöytäkirjaan perustelut arvioinnin kohteittain Arviointikokouksen jälkeen kolmikanta kutsuu tutkinnon suorittajan kuulemaan arviointipäätöksen Kaikki allekirjoittavat pöytäkirjan, tutkinnon osan suorittaja tiedoksi saaneena

Oikaisuprosessin muutos Ensimmäinen vaihe Tutkinnon suorittaja voi pyytää (14 vrk kuluessa) kirjallisesti arvioinnin oikaisua arvioinnista päättäneiltä arvioijilta Toinen vaihe Tutkinnon suorittaja voi vaatia tutkintotoimikunnalta kirjallisesti oikaisua (14 vrk kuluessa) arvioijien tekemään päätöksen arvioinnin oikaisusta

Arvioinnin oikaiseminen Oikaisupyyntö on tehtävä 14 päivän kuluessa siitä, kun tutkinnon suorittajalla on ollut tilaisuus saada arvioinnin tulokset sekä tieto arviointiperusteiden soveltamisesta suoritukseensa. Tutkinnon suorittajalla on oikeus saada kopiot omista tutkintoon liittyvistä kirjallisista dokumenteista sekä arviointia suoritettaessa käytetyistä tai asiaa ratkaistaessa käytettävistä muista asiakirjoista (esim. arvioijien arvioinnit ja arviointipäätös). Näyttötutkinnon järjestäjän tulee selvittää tutkinnon suorittajalle oikaisumenettely ennen tutkintotilaisuutta.

Tutkintotilaisuuden arviointiprosessi Tutkintotilaisuuden eteneminen Tutkinnon suorittaja varmistaa tutkintotilaisuuden aikataulun ja arvioijat työpaikalta Tutkinnon suorittaja esittelee opetusalan arvioijalle henkilökohtaisen tutkintosuunnitelman noin 2 viikkoa ennen tutkintotilaisuutta TUTKINTOTILAISUUS Työntekijäarvioija valmistautuu arviointikeskusteluun tekemällä kirjallisen arvioinnin arviointilomakkeelle Tutkinnon suorittaja esittelee työelämäarvioijille opetusalan arvioijan hyväksymän tutkintosuunnitelman noin viikkoa ennen tutkintotilaisuutta Arviointikeskustelu ja - kokous on 3 viikon sisällä tutkintotilaisuuden päättymisestä Arviointikokouksessa kolmikanta tekee arviointipäätöksen Tutkinnon suorittaja antaa työelämäarvioijille tutkintotilaisuudessa tarvittavat paperit: arviointilomake, perehdytyskirje ja laskutuslomake Opetusalan arvioija ottaa yhteyttä työelämäarvioijiin Kun arvioijat ovat hyväksyneet suunnitelman, voi tutkinnon suorittaja aloittaa tutkintotilaisuuden Arviointipäätöksestä alkaa tutkinnon suorittajan 14 vrk:n oikaisupyyntöaika. Tutkinnon suorittaja toimittaa oikaisupyynnön kolmikannalle. Työpaikalla tapahtuva oppiminen Arviointikeskustelun ja - kokouksen sopiminen

Ammattitaidon arvioijien kriteerit Tutkintotoimikunta on määritellyt arvioijien kelpoisuuden seuraavasti: Työnantaja-arvioija: Tuntee näyttötutkintojärjestelmän ja lähihoitajan tutkinnon perusteet Työntekijäarvioija: Arviointitehtävään motivoitunut, ensisijaisesti sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon suorittanut, ammattitaidon arviointiin perehtynyt ja sosiaali- ja terveysalalta riittävän työkokemuksen omaava Opetusalan-arvioija: Opetusalan arvioijan kelpoisuus on tämän hetkinen sosiaali- ja terveysalan opettajan kelpoisuus kasvatustieteiden, terveystieteiden tai yhteiskuntatieteiden alalta sekä näyttötutkintomestarin (NTM) koulutus ja pedagogiset opinnot Esteellisyyden huomiointi

Hylätty/keskeytetty tutkintotilaisuus Tutkintosuoritus päätetään hylätyksi, jos joku tai jotkin ammattitaitovaatimukset eivät täyty Tutkintotilaisuus keskeytetään, kun potilas- tai asiakasturvallisuus vaarantuu tutkinnon suorittajan toimista on syntynyt sellainen tilanne, että asiakasturvallisuus olisi voinut vaarantua työturvallisuus vaarantuu Näissä tilanteissa työelämän arvioijan tai tutkinnon suorittajan tulee ottaa heti yhteyttä opetusalan arvioijaan

Hylätty tutkintotilaisuus Arviointikeskustelu ja -kokous pidetään työpaikalla sovitusti Kolmikanta kirjaa arviointikokouksessa pöytäkirjaan tutkinnon suorittajan osoittaman osaamisen tilanteen, jonka vuoksi tutkintotilaisuus keskeytettiin hylätyn arvosanan jatkosuunnitelman Jatkosuunnitelma sisältää suunnitelman osaamisen hankkimisesta valmistavassa koulutuksessa ja uudesta tutkintotilaisuudesta

Hyvien kokemusten ja käytäntöjen jakaminen ja haasteet tutkintotilaisuuden etenemisessä Pienryhmä A Kasvun tukeminen ja ohjaus, lasten ja nuorten hoito ja kasvatus / Satu Packalén luokka 103 Pienryhmä B Hoito ja huolenpito, sairaanhoito ja huolenpito, vanhustyö, vanhusten kotihoito ja huolenpito / Merja Asunmaa luokka 106 Pienryhmä C Kuntoutumisen tukeminen, mielenterveys- ja päihdetyö, vammaistyö, lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen / Irma Kähkönen luokka 109

Henkilökohtaistaminen näyttötutkinnon suorittamisen punainen lanka Hakeutumisvaihe: Henkilökohtaistamissuunnitelma Aiempi osaaminen (työ, koulutus, kurssit, harrastukset) Valmistava koulutus (teoriaopinnot ja työpaikalla tapahtuva oppiminen) Erityisen tuen tarpeet Tutkintotilaisuudet tutkinnon perusteet - osaaminen = tarvittavan ammattitaidon hankkiminen

Tutkinnon suorittaminen -Tutkintotilaisuuden henkilökohtaistaminen Paikka Tutkinnon perusteissa määritelty sopivat paikat kullekin tutkinnon osalle. Poikkeuksia voi tehdä perustellusta syystä (esim. oppisopimus, terveydentila) Aika Henkilökohtaistetaan. Käytännössä 5 työvuoroa on toimiva aika. Tutkinnon suorittaja ehtii osoittamaan monipuolisesti osaamistaan sekä keskustelemaan ja perustelemaan toimintaansa. Arvioija ehtii saada riittävästi havaintoja ja kyselemään sekä keskustelemaan tutkinnon suorittajan kanssa oman työnsä ohessa. Ajan henkilökohtaistamisessa huomioidaan eettisyys kaikkia toimijoita kohtaan. Käytäntönä on kysyä jokaiselta toimijalta erikseen, pystyykö arvioinnin toteuttamaan esim. 3 työvuoron aikana.

Tutkintotilaisuuden henkilökohtaistaminen Toiminta Tutkinnon suorittaja tekee henkilökohtaisen tutkintotilaisuuden suunnitelman Perehtyy työtehtäviin Suunnittelee millä työtehtävillä hän voi käytännössä näyttää osaamistaan tutkintotilaisuudessa Suunnittelee, millä tavoin hän voi käytännön osaamistaan täydentää (esim. keskustelu, dokumentit) Työtehtävät kirjataan suunnitelmalomakkeelle (ammattitaitovaatimukset) Opetusalan arvioija ja työntekijäarvioija ohjaavat suunnitelman teossa (yhteistyö) Kun kaikki ovat hyväksyneet suunnitelman, tutkintotilaisuuden voi aloittaa.

Tutkintotilaisuuden henkilökohtaistaminen Erityisjärjestelyt Erityisen tuen tarpeet Aika, toimintatavat Salassapitosäädökset Kieli ja kulttuuritausta Kielitaitoa ei arvioida (paitsi jos ammattitaitovaatimuksissa) Kaikilla kuitenkin samat ammattitaitovaatimukset ja arvioinnin kriteerit. Kielitaidon tulee olla niin hyvä, että kykenee selviytymään kaikista vaadituista työtehtävistä. Kielitaito olisi tärkeä arvioida ennen tutkintotilaisuuden aloittamista!

Näyttötutkintojärjestelmän keskeiset periaatteet Kolmikantayhteistyö Tutkintojen riippumattomuus ammattitaidon hankkimistavasta Tutkinnon tai tutkinnon osan suorittaminen osoittamalla ammattitaito tutkintotilaisuuksissa Henkilökohtaistaminen

Työpaikalla tapahtuva oppiminen Hoito ja huolenpito Kasvun tukeminen ja ohjaus Työpaikalla tapahtuva oppiminen Hoito ja huolenpito Työpaikalla tapahtuva oppiminen Kuntoutumisen tukeminen Työpaikalla tapahtuva oppiminen TUTKINTOTILAISUUS TUTKINTOTILAISUUS TUTKINTOTILAISUUS Osaamisala (Keudan aikuisopisto, Hyvinvointialat) Työpaikalla tapahtuva oppiminen Valinnainen tutkinnon osa (Keudan aikuisopisto, Hyvinvointialat) Työpaikalla tapahtuva oppiminen Lasten ja nuorten hoito ja kasvatus Lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen Mielenterveys- ja päihdetyö Yritystoiminnan suunnittelu Sairaanhoito ja huolenpito Vammaistyö Vanhusten kotihoito ja huolenpito Vanhustyö Päihdetyön at/Asiakastyössä toimiminen TUTKINTOTILAISUUS TUTKINTOTILAISUUS

Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto 1.8.2018? Kaksi pakollista tutkinnon osaa

Tiedotamme muutoksista Perehdytyskirjeellä Tiedotteilla Sähköpostitse Halutessasi löydät kaikki materiaalit myös Moodlen verkko-oppimisalustalta: https://www.webropolsurveys.com/S/07E8CCC38B87302D.par