ESIOPS 2016 Lasten ja huoltajien osallistaminen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
ESIOPETUS lapsen ilo ja oikeus Varhaiskasvatuspäällikkö Pauliina Virta
Advertisements

Lyhyesti kasvun ja oppimisen tuesta esiopetuksessa
Hakeminen Päivähoidon laatukriteerit
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
T IETOKONE OSANA ESIOPETUKSEN JA VARHAISKASVATUKSEN OPPIMISYMPÄRISTÖÄ H YVINKÄÄLLÄ Anne-Marie Knape.
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
Keke-kasvatus: kriittistä tarkastelua & onnistumisen avaimia
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
LASTEN OSALLISUUS MUKSUTEEKIN PÄIVÄKODISSA PYHÄJÄRVELLÄ
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Aikuissosiaalityön kehittämishanke – SOS - hanke
Varhaiskasvatuksen asiakaskysely päiväkodit ja esiopetusyksiköt
Viinijärven koulun vanhempainilta 23.4.
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Katsaus opetussuunnitelmatyöhön Talous tutuksi 2013 Kristina Kaihari Opetusneuvos.
Tähän tarvittaessa otsikko Kysely esi- ja perusopetuksen huoltajille Kirkkonummella
Jyväskylän kristillinen opisto
Esiopetuksen vanhempainilta Kirkkojärven koululla
ESIOPS 2016 – RAUMA info Opetussuunnitelmaprosessiin osallistuvat 1) lapset 2) vanhemmat 3) henkilöstö 4) yhteistyökumppanit Prosessi tulee.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
TERVETULOA! OSALLISTAVAA OPPILASTOIMINTAA. NUKSUN YDIN Nuoret tekevät –aikuiset tukevat Anna nuorten tehdä itse Innosta, tue, kannusta Nuorten kyvyt esiin!
Yhteisöllinen oppiminen Heini, Kati, Emilia, Tommi, Essi, Petra ja Noona.
SIVISTYSLAUTAKUNNAN JA PERUSTURVALAUTAKUNNAN ILTAKOULU MÄNTSÄLÄN OPS 2016 Sari Laasila ja Mervi Kärkkäinen 2016.
VESIKANSAN KOULUT KE klo ja 19.00, Paimelan koulun sali 1.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
ESIOPS-info Sari Ågren.  Pyrkimys vastata nykymaailman haasteisiin  Tuoda esille lapsen/oppilaan muuta todellisuutta oppimisen ohella  Kannustaa aktiiviseksi.
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Vanhempien mielipiteitä
Laatutyö opettaja Luotu :42.
INNOSTU JA VAIKUTA Työn alla Riihimäen esiopetuksen opetussuunnitelma
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Johtaja Jorma Kauppinen Opetushallitus EDUCA-messut
Perustettu
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Liikunta uudessa opetussuunnitelmassa
Infoa tutoropettajille
Kielihanke Hanke kielten opiskelun varhentamiseksi, kehittämiseksi ja lisäämiseksi esi- ja perusopetuksessa.
Opetussuunnitelmassa 2016
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Oppilashuolto ja kasvun ja oppimisen tuki esiopetuksessa 2015
Näin arvioimme tiimin toimintaa
Mitä osallisuus voisi olla?
SUUNNITTELE, TOTEUTA, ARVIOI JA KEHITÄ
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Loikkeliini päiväkodin toimintasuunnitelma 2017
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Yksikön toimintasuunnitelma
Laaja-alainen arviointi
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Yksikön toimintasuunnitelma
Yhdessä opettaen -PIENTEN LASTEN KOULU TERVETULOA KOULUTUKSEEN!
Evästystä paikalliseen ops-työhön
PEDAGOGINEN DOKUMENTOINTI
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Koivurinteen päiväkodin kehittämissuunnitelma
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Esityksen transkriptio:

ESIOPS 2016 Lasten ja huoltajien osallistaminen Sari ågren

Osallisuus uudessa opetussuunnitelmassa Lasten ja huoltajien osallisuus on avainasemassa uudessa esiopetussuunnitelmassa Esiopetuksen toimintaa suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan yhdessä lapsen ja huoltajan kanssa Lapselle kokemuksia demokraattisesta toiminnasta ja vaikuttamismahdollisuuksista – tukea heidän kasvamistaan osallistuviksi yhteisön jäseniksi (aikuisen avustuksella) Tasavertaisesta vuorovaikutuksesta ja huoltajan kuulluksi monimuotoisesta kuulluksi tulemisesta on huolehdittava

Osallisuuden toteuttamisen haasteita suunnitelmatyössä Osallisuuden tuominen lapsen tasolle Huoltajien innostaminen osallisuuteen

Osallistaminen Vanhempainilloissa tiedotus opetussuunnitelmatyöstä Pedanetissä ollut mahdollisuus seurata opetussuunnitelmatyön etenemistä Yksiköiden vapaasti ideoimat lasten ja huoltajien osallistamistehtävät ESIOPSin aiheisiin liittyen Syyskuussa huoltajat osallistettiin pääasiassa vanhempainiltojen yhteydessä, marraskuussa ”ovensuuprojekti” Lasten osallistuminen juttelemalla, piirtämällä ja valokuvaamalla Tehtäviä toteutettu hyvin eri tavoin ja erilaisin kysymysasetteluin – vaikutus vastauksiin!

Syyskuun tehtävissä Lasten kanssa kartoitettu eskarien vahvuuksia ja heikkouksia, lasten toiveita, mielipuuhia ja lempipaikkoja Huoltajilta kyselty toiveita yhteistyöstä, esiopetuksen arvoista heidän näkökulmastaan sekä näkemyksiä oppimisen toimintakulttuuriin

Marraskuun tehtävissä Lapsilta kysytty oppimisesta, työtavoista, tehtävistä ja leikkimisestä Huoltajilta kysytty mm. halukkuudesta osallisuuteen, opetuksen sisällöistä, oppimiskokonaisuuksista, työtavoista, leikin merkityksestä, eskarin tiedotuksesta, dokumentaatiomenetelmistä ja kiinnostuksen kohteiden huomioimisesta opetuksessa

Lasten vastauksissa esille nousivat Leikki oppimismetodeista tärkein ja sitä koettiin olevan tarpeeksi Retket ja liikunta, toiminnallisuus Eskarikirjat olivat tärkeitä Matematiikka oppiaineena yli muiden

Huoltajien vastauksissa esille nousivat Enemmistö ei kaivannut Wilmaa Ei halua osallisuuteen Ryhmässä toimiminen ja sosiaaliset taidot tärkeitä Leikin, retkien ja liikunnan tärkeys Kannustava ilmapiiri, monimuotoinen oppiminen ja toiminnallisuus Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot Kielelliset taidot

Hyvää joulua!