Motivaatio oppimisessa Mari Lyyra Jämsän ja Jämsänkosken lukiot Oppimistaidon kurssi 2015
Motivaatiossa on kyse Toimintaa - suuntaavista - ylläpitävistä - estävistä tekijöistä
Ulkoiset motiivit ovat: välineellisiä opiskelun hyötyarvoihin liittyviä Käytännöllisiä Sisäiset motiivit liittyvät: ihmisen henkiseen kasvuun kehittymiseen sisällölliseen kiinnostukseen Osallistumisen syyt voivat olla myös sosiaalisia, jolloin ryhmään kuuluminen, toisten tapaaminen ym. vuorovaikutukseen ja viihtyvyyteen liittyvät tekijät ovat tärkeimpiä motiiveja.
Motivaation kehittämisen periaatteet 1)vaativien, mutta realististen tavoitteiden asettaminen itselle 2) tavoitteisiin sitoutuminen 3) omien heikkojen ja vahvojen puolien tunteminen 4) luottamus oman toiminnan vaikuttavuuteen 5) konkreettisten toimintatapojen kehittäminen tavoitteiden saavuttamiseksi 6) palautteen hankkiminen tavoitteiden saavuttamisesta 7) vastuun ottaminen omasta toiminnasta ja sen tuloksista 8) vastuun kantaminen myös muista
Keppiä vai porkkanaa? Ulkoiset palkkiot vähentävät itse suorituksen houkuttelevuutta Voi suunnata toimintaa mahdollisimman nopean lopputuloksen saavuttamiseen Saattaa käyttää aikaa palkkion mielessä pyörittelyyn
Toivoa onnistumisesta ja armotonta yritystä Ennakoitua toivoa onnistumisesta ja pelkoa epäonnistumisesta Vältä liian suuria, epämääräisiä ja muiden asettamia tavoitteita Pienempien osatavoitteiden kautta huomaa helposti saaneensa jotain aikaiseksi Onnistuneiden ja epäonnistuneiden opiskelusuoritusten analysointi jälkikäteen
”On helppo löytää perille, kun tietää, minne on menossa.”
Lähteet vi.htm vi.htm eleminen.htm eleminen.htm