Motivaatio oppimisessa Mari Lyyra Jämsän ja Jämsänkosken lukiot Oppimistaidon kurssi 2015.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kehitys-/tuloskeskustelut 1. Avaintehtävien määritys
Advertisements

Suvi Laine, 2005 Tietoa keskeytyksen taustalla olevista tekijöistä (lainattu OPH:n julkaisusta ”Keskeyttääkö vai ei?)
Tämä on SUUNTA-työkalun käyttöön opastava diaesitys
Ilon kautta tavoitteisiin Eveliina Pöllänen
Oppiminen ja oppimisvaikeudet
Open Source Courseware OSCu
Minne tästä?. Kotiin, mutta ensin... •Pois nykyisestä irrallisten ratkaisujen lyhytnäköisestä toimintamallista •Kielipoliittinen suunnittelun tulee löytää.
työskentelyn hallinta
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Toiminnan tehostaminen?
Metropolian tietoturvapolitiikka Tai miltä se voisi näyttää.
Korkeakoulujen opetuksen ja oppimisen digitaalisen tuen hankkeet.
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
Minä oppijana 1 ov..
Ajatuksia oppimisesta
Työpaikkaohjaajan rooli. Opeta, näytä, selosta, kysy ja perustele; toimi hyvänä esimerkkinä Selvitä mitä, miksi ja miten työ tehdään; kerro työstäsi Rohkaise.
MOTIVAATIO SYNTYY HENKILÖIDEN VÄLISESTÄ VUOROVAIKUTUKSESTA
- Vanhemmat itsenäistyvän nuoren tukena
Pk-yritysbarometri, syksy 2014 Alueraportti, Lappi 1.
Kerro parille, miltä tuntui tehdä rentoutusharjoituksia. Kerro myös mikä häiritsi/syvensi sinun rentoutumistasi. Kotitehtävän läpikäynti.
O PPILAITOKSEN ARVIOINTI 2014 Opiskelijakyselyn tulokset.
Kuntoutusmuodot Minna Launonen.
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
Tutorkoulutus I vaihe Tervetuloa Tutortoiminnan tavoitteet Lisätä opiskelijan itseohjautuvuutta, parantaa opiskeluilmapiiriä ja motivaatiota, tuoda.
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
Pk-yritysbarometri, syksy 2014 Alueraportti, Pääkaupunkiseutu 1.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Motivointi, sitouttaminen, yhteisöllisyys
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
MOTIVAATIO.
2. vu0sikurssin opiskelijoiden vanhempainilta
Yhteisöllisen oppimisprosessin perusteet Seija Jeskanen
LUKIOESITTELY VANHEMMILLE VIHERLAAKSON LUKIO
OHJAAMINEN VERKOSSA – ONNISTUNEEN ETÄOHJAUKSEN EDELLYTYKSIÄ Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
PurisProjekti TAVOITTEENA PAREMMAT OPPIMISTULOKSET JA VIIHTYISÄMPI KOULU.
VaVe-koulutus Sininauhaliitto Vapaaehtois- ja vertaistoiminnan periaatteet Vapaaehtoisuus Tasa-arvoisuus Vastavuoroisuus Ei-ammattimaisuus Luotettavuus.
TERVEYSTIETO 8 1. Tunne itsesi. Tunne itsesi Itsetunto tarkoittaa omien hyvien puolien ja heikkouksien tuntemista sekä niiden arvostamista. Kukaan ei.
TAVOITTEIDEN ASETTAMINEN KOULUTYÖLLE ANTAA ENERGIAA
Ohjaamot alle 30-vuotiaille nuorille Seinäjoki
RYHMÄ Ryhmäprosessin vaiheet Ohjaajan rooli prosessin eri vaiheissa
ETOS-erityisopiskelijan työvaltaiset yksilölliset osaamispolut Pauliina Julkunen, Kanneljärven Opisto Vertaansa vailla –ohjauksen ja erityisopetuksen.
Laaja-alainen osaaminen
Motiivit, motivaatio ja psykologian osa-alueet
Hannu Hätinen LAPE-kehittämispäivä
Kokemuksia yhteistoiminnallisesta kemian opetuksesta lukiossa.
PRECEDE-PROCEED –malli
Jyväskylä Arto Riihimäki SEL ry.
Joku muu on voinut jo löytää saman
MINI-INTERVENTIO TAVOITTEENA ON LÖYTÄÄ JA HOITAA VARHAISESSA VAIHEESSA ALKOHOLIN SUURKULUTTAJAT JA ONGELMAKÄYTTÄJÄT.
Työkaluja tehtävien tueksi
Henkinen valmennus valmennuksen ja kehittymisen tueksi
Kurssit lukion kolmantena vuonna
Nuoren itsetuntoon vaikuttavat psykologiset tekijät
Arviointi voi olla luonteeltaan
Luku 07 Motivaatio saa ihmisen liikkeelle.
Oppiminen voidaan määritellä:
Työpäivän kokeminen kuraa vai kivaa?
Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet valmennuksessa
Palautteen anto, puuttuminen ja puheeksi ottaminen
Toimiva työyhteisö – organisaatiokäyttäytyminen LEA2LL068:28 Yksilö - Ryhmä - Organisaatio MOTIVAATIO Riitta Rautava.
Ydinsisältö Skeema Motivaation lähteet ulottuvat välittömistä tarpeista kauaskantoisiin päämääriin.
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Yläkoulun psykologia - Sinä olet ja minä olen
LUONNE – Omistajuus kehittymisestä
KAUHAJOEN YHTEISKOULU 7.lk - VALINNAISAINEILTA
Alaotsikko Ryhmäyttäminen.
Esityksen transkriptio:

Motivaatio oppimisessa Mari Lyyra Jämsän ja Jämsänkosken lukiot Oppimistaidon kurssi 2015

Motivaatiossa on kyse Toimintaa - suuntaavista - ylläpitävistä - estävistä tekijöistä

Ulkoiset motiivit ovat:  välineellisiä  opiskelun hyötyarvoihin liittyviä  Käytännöllisiä Sisäiset motiivit liittyvät:  ihmisen henkiseen kasvuun  kehittymiseen  sisällölliseen kiinnostukseen Osallistumisen syyt voivat olla myös sosiaalisia, jolloin ryhmään kuuluminen, toisten tapaaminen ym. vuorovaikutukseen ja viihtyvyyteen liittyvät tekijät ovat tärkeimpiä motiiveja.

Motivaation kehittämisen periaatteet 1)vaativien, mutta realististen tavoitteiden asettaminen itselle 2) tavoitteisiin sitoutuminen 3) omien heikkojen ja vahvojen puolien tunteminen 4) luottamus oman toiminnan vaikuttavuuteen 5) konkreettisten toimintatapojen kehittäminen tavoitteiden saavuttamiseksi 6) palautteen hankkiminen tavoitteiden saavuttamisesta 7) vastuun ottaminen omasta toiminnasta ja sen tuloksista 8) vastuun kantaminen myös muista

Keppiä vai porkkanaa?  Ulkoiset palkkiot vähentävät itse suorituksen houkuttelevuutta Voi suunnata toimintaa mahdollisimman nopean lopputuloksen saavuttamiseen Saattaa käyttää aikaa palkkion mielessä pyörittelyyn

Toivoa onnistumisesta ja armotonta yritystä  Ennakoitua toivoa onnistumisesta ja pelkoa epäonnistumisesta  Vältä liian suuria, epämääräisiä ja muiden asettamia tavoitteita  Pienempien osatavoitteiden kautta huomaa helposti saaneensa jotain aikaiseksi  Onnistuneiden ja epäonnistuneiden opiskelusuoritusten analysointi jälkikäteen

”On helppo löytää perille, kun tietää, minne on menossa.”

Lähteet  vi.htm vi.htm  eleminen.htm eleminen.htm