Digitaalisen analyytikan perusteet Brandfors Webinar |
Webinaarin agenda Mitä tarkoittaa digitaalinen analytiikka? Datan lähteitä Datan tallentamisen teknologiat Dataan liittyvät haasteet Analytiikkaprojekti vs. prosessi Keskustelua
Terminologiaa ja käsitteitä Analytiikka vs analyysi Markkinoinnin analytiikka Digitaalinen analytiikka Web-analytiikka Business Analytiikka Business Intelligence
MUTU vs DATA
Analytiikka tarvitsee dataa Erilaisia datan lähteitä Web-analytiikka järjestelmät ja sosiaalinen media (kvantitatiivinen ns. clickstream data), joka vastaa lähinnä kysymykseen mitä on tapahtunut? Kävijäkyselyt ja tutkimukset (sisältäen kvantitatiivista ja/tai kvalitatiivista dataa), joka voi vastata kysymykseen miksi jotakin on tapahtunut? Kilpailija- ja julkinen data, joka voi kertoa tilanteen suhteessa kilpailijoihin/muihin. Sisäinen data (CRM, ERP jne), jolla voidaan rikastaa esim. web-analytiikka dataa.
Esimerkkejä datan lähteistä Sisäiset lähteetJulkiset lähteet Mainonnan- hallinta Sisällön- hallinta Uutiskirje- järjestelmät Sosiaalinen media Markkinoinnin automaatio Asiakas- kokemus Tägien hallinta Web Analytiikka Toiminnan- ohjaus (ERP) AlexaAdFormWordpressApsisFutusomeAdobeCrazyEggEnsighten Adobe Analytics Asiakkuuden hallinta (CRM) AsiakastietoBingDrupalMailchimpHootsuiteEloquaQualarooTealiumcomScore Taloushallinto TNS Atlas ja Metrix MediamathJoomlaCreamailerMeltwaterMarketoHotjarSegmentPiwik Asiakaspalvelu Survey Monkey/ Tutkimukset Google Adwords/ Doubleclick MagentoiContactTweetAtlasHubspot Thunder- head Tag Commander Snoobi MyyntipisteetGoogle Trends/ Insights YoutubeeZ PublishCampaign Monitor Radian6LeadsiusClickTaleGoogle Tag Manager Google Analytics
Datan tallentamisen teknologiat Kuinka dataa tallennetaan? Täysin manuaalisesti ihmisten toimesta (esimerkiksi CRM, ERP jne. järjestelmiin) Puoliautomaattisesti eli ensin ihminen tekee jotain ja järjestelmä sen jälkeen automaattisesti Huom! Täysin automaattisesti toimivaa järjestelmää tuskin on vielä olemassa... Verkkopalveluissa usein käytössä eväste (cookie) ja javascript-yhdistelmä Mobiilisovelluksissa usein käytössä niille varatut SDK:t
Google Analytics webinar
Google Tag Manager webinar
Dataan liittyvät haasteet - datan siiloutuminen
Dataan liittyvät haasteet - datasta tietämykseen
Analytiikkaprojektit Ad-hoc –tyyppisten kysymysten lisäksi on seuraavanlaisia projekteja: Erilaiset auditoinnit, jotka saattavat johtaa jatkoprojekteihin tai jatkuvaan prosessiin... Analytiikan, mittaamisen ja avainmittareiden suunnittelu Mittaamisen asennus eli implementointi Erilaiset koulutukset Kertaluontoiset kampanja-analyysit Tiettyyn aiheeseen keskittyvät syväanalyysit
Analytiikkaprosessi Jatkuva kehitys dataohjautuva kulttuuri Datan kerääminen Analysointi Kehitysideoiden tuottaminen Päätöksenteko Suunnittelu Toteutus Testaus OTA ANALYYTIKKO HETI MUKAAN! ASETA TAVOITTEET / MÄÄRITTELE KPI:T TEE MÄÄRITTELY MITTAAMISEN TOTEUTTAMISEKSI! ÄLÄ UNOHDA TESTAUSTA! VARMISTA LAADUKAS DATA! SEURAA HETI JULKAISUN JÄLKEEN JA REAGOI TARVITTAESSA NOPEASTI! ÄLÄ MAKAA DATAN PÄÄLLÄ! ANALYSOI SUHTEESSA TAVOITTEISIIN! ÄLÄ RAPORTOI VAAN TEE KEHITYS-/TESTAUSIDEOITA! ÄLÄ PYSÄYTÄ KEHITYSTÄ VAAN TEE PÄÄTÖKSIÄ!
Q&A
Yhteystiedot Petri Mertanen Director, Digital Analytics Mobile: