Sirpa Salo-Saari Oppimatkalla ammattilaiseksi. Sirpa Salo-Saari Ammatillinen kehittyminen TAHTO TIEDOTUSKOROHKEUSKOKEMUSITSETUNTEMUSHARJOITTELUOPISKELU.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KOKEESEEN KERTAAMINEN. ENNEN LUKEMISTA  Herätä kiinnostuksesi:  Mieti, mikä sinua kiinnostaa luettavassa  Mihin tarvitset tietoa, jota olet ryhtymässä.
Advertisements

TIPTOP – Lessons learnt Sisältö Tiptop-projektissa opittua, osallistujien terveiset seuraaville projekteille. Mitä tässä projektissa onnistui.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
TEEMATAPAAMISET kotoutumisen tukena Paon pitkä varjo - yhdessä onnistumme Sosiaalialan asiantuntijapäivät Jyväskylä
MAAILMANKUVA, MAAILMANKATSOMUS, ELÄMÄNKATSOMUS. MITÄ TARKOITTAVAT KÄSITTEET: Maailmankuva Maailmankatsomus Elämänkatsomus.
Sosiaalinen media Sofia Husso Tyrnävä. Mitä se on.
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa.
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
Arviointi osana oppimisprosessia
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Askeleet kohti täysipainoista luovuutta
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
pieni pala sinusta, tehdään meistä kakkuja
”OHJAAJANA KEHITTYMINEN”
Harjoituksia II.
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Psykologian 2. kurssi ”Miten minusta tuli minä?”
Merja Fischer, Tkt, KTM Positiivinen vuorovaikutus synnyttää hyvinvointia ja tyytyväisiä asiakkaita Merja Fischer, Tkt, KTM
KPL 8 Tiedonkäsittely edistyy muiden opastamana
Aloita täältä, täydennä säännöllisesti!
Nuorten tieto- ja neuvontatyön osaamiskartta Heta Malinen Lähde: Pirjo Kovalainen, Osaamiskartta testiversio.
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Oppiminen voidaan määritellä:
YHTEISTYÖLLÄ YHDENVERTAISUUTTA
Monialainen yhteispalvelu
Neuvokas perhe –hanke Työpaja IV
Kielitietoisuus.
Sosiaalialan tehtävärakenne
Tervetuloa Innopajaan
näkökulmia toimistotyön organisointiin ja kehittämiseen
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
PELI-IPPO INNOKAS PELI STEP 5
Avainresurssit ja kyvykkyydet
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
Loimu ry Jäsenkysely Huhtikuu 2018 SFS ISO20252 Sertifioitu.
PDPP-työpaja Mitä tehdään?.
Vanhusneuvostojen yhteistyöseminaari
SPPL Arvotyöpaja Kuopio
Opintopsykologi Katja Hietanen
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Muutokset matematiikan opetuksessa
OPH:n kansainvälistymispalvelut –osaston ohjelmia
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Harjoituksen ohjaaminen
Polut hoitoon ja kuntoutukseen – projekti OTE7
Opintopsykologi Katja Hietanen
CoCreativeProcess ™ ©Terhi Takanen CoCreators Oy 2009
Harjoituksen ohjaaminen
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
Opettajan pedagoginen ajattelu
Kumppaniksi Voimavarat työssä vertailu
”Projektin nimi” -projekti
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
VINKIT VAIKUTTAVAAN VIESTINTÄÄN
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Annukka Harjula, kokemusasiantuntija
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
OPETUKSEN EHEYTTÄMINEN…
Esityksen transkriptio:

Sirpa Salo-Saari Oppimatkalla ammattilaiseksi

Sirpa Salo-Saari Ammatillinen kehittyminen TAHTO TIEDOTUSKOROHKEUSKOKEMUSITSETUNTEMUSHARJOITTELUOPISKELU PERUSLUONTEE NLAATU ARVOMAAILMAASENTEETTAIDOT

Sirpa Salo-Saari Askeleet ammatillisuuteen 1. Itsekeskeisyyden vaihe => huomio kiinnittyy omaan itseen Miten toimin? Selviydynkö tilanteesta? Katsooko kukaan? Miten muut reagoi? Asiakas kohdataan mutta asiakkaan tilanteen ymmärtämiseen ei vielä voimavaroja

Askeleet ammatillisuuteen 2. Vajoa tai ui = työn vaatimat perusasiat ”uimataito” alkaa hahmottua Epävarmuus vähenee Innostus oppimaan lisääntyy => to-ohjaajalta kysellään, pyydetään ”konsteja ja kellukkeita” Jännitys vähenee suhteessa asiakkaisiin Sirpa Salo-Saari

Askeleet ammatillisuuteen 3. Tilanteiden ymmärrys lisääntyy mutta sen mukaan on vielä vaikea toimia Perusasiat (rutiinit haltuun) oppiminen mahdollistaa oppimisen syventämisen Opiskellut sisällöt ja käsitteet alkavat tulla näkyviksi => käytännön asioiden ja teorioiden liittyminen toisiinsa alkaa hahmottua, mutta joustava todentaminen on haastavaa Itsearviointitaidot kehittyvät: oman toiminnan kriittinen tarkastelu lisääntyy sekä uusia oppimistarpeita havaitaan

Sirpa Salo-Saari Askeleet ammatillisuuteen 4. Kyky ymmärtää ja toimia sen mukaan Opiskelun päätyttyä Vähitellen ammatissa toimimisen kautta: työyhteisö + oma kasvu ja kehittyminen 5. Oman ammattitaidon välittäminen toisille Kehittyy useampien työvuosien kautta…

Sirpa Salo-Saari Itsearviointi ja oppiminen Tavoitteeseen välitavoitteiden kautta Realistisuus Oppimisen osittaminen pienimiksi osiksi –ja taas kokonaisuudeksi Mikä sujui? Mitä olisin voinut parantaa? Mitä opin? Reflektio lisää metakognitiota eli opiskellun asian/tilanteen/työkokemuksen arviointi lisää tietoisuutta omasta itsestä

Sirpa Salo-Saari Itsearviointi ja oppiminen Oppimispäiväkirja Kannustaa pohdiskeluun Väline tiedon soveltamiseen Henkilökohtainen näkökulma oppimiseen Portfolio Itsearviointi sekä ulkoinen arviointi yhdessä Kohdentuu koko työskentelyprosessiin Sitoutuminen työhön Saavutetut tulokset suhteessa tavoitteisiin Oman oppimisen ja kehittymisen arviointi suhteessa lähtötasoon Omat vahvuudet/kehittämiskohteet Omat työskentely- ja toimintatavat (suunnitelmallisuus, aikataulu, tehokkuus)

Sirpa Salo-Saari Oman oppimisen ohjaaminen Mitä koen oppineeni? Miten voin hyödyntää oppimaani? Mistä pidin eniten? Mikä työskentelyssä oli helpointa? Mikä oli tärkeintä? Mitä ongelmia työskentelyssä ilmeni? Miten ratkaisin niitä? Jos aloittaisin uudelleen työskentelyni, mitä silloin tekisin toisin? Mitä opin muilta? Kuinka yhteistyö toisten kanssa sujui? Mitä opit ryhmäsi jäsenistä? Miten paneuduin ja panostin tehtäviin ja työn eri vaiheisiin?

Sirpa Salo-Saari Oman oppimisen ohjaaminen Miten kuvailen itseäni oppijana? Mitä opin itsestäni (omasta työskentelystä ym.)? Mitkä tehtävät ja työtavat sopivat minulle parhaiten ja miksi? Mitä pitäisi muuttaa työskentelyssä? Millaiset tehtävät ja työtavat kiinnostavat eniten jatkossa? Miksi olen valinnut juuri kyseiset työt näyteportfoliooni? Mitkä niistä ovat omasta mielestäni parhaita? Mikä niissä on parasta? Miten niitä voisi vielä parantaa? Mitä toivoisit töittesi kertovan osaamisestasi ja sinusta itsestäsi? Mitä haluan seuraavaksi oppia?

Sirpa Salo-Saari Oman oppimisen ohjaaminen Viisi perustekijää… Tieto - asiatiedot, teoreettiset lähtökohdat Taito - kyky käyttää tietoa Kokemus - tieto ja taito yhdistyvät Suhdeverkot - tietojen ja kokemusten vaihtamiseksi Asenne – suhtautuminen tietoihin, taitoihin …joita yhdistää psyykkinen ja fyysinen energia (= voimanlähde toiminnalle)

Sirpa Salo-Saari Oman oppimisen ohjaaminen Voit kysyä itseltäsi: Mitä osaat? Mihin pystyt? Missä olet asiantuntija? Ketkä ovat tärkeimmät yhteistyökumppanisi? Mitä haluat saavuttaa? Mistä saat voimaa?

Sirpa Salo-Saari Palaute ja oppiminen Palaute on toisen kokemuksen kautta rakentuva mielipide => kuuntele ja mieti edellyttää aktiivista oman toiminnan pohtimista ääneen ei ole moite persoonaa kohtaan on opiskelijan oikeus => pyydä sitä On lupa kokeilla, erehtyä => niistä oppii parhaiten!

Sirpa Salo-Saari Palautteen vastaanottaminen Palaute kuvaa minua muiden näkemänä kertoo palautteen antajan tavasta tehdä havaintoja avaa uusia näköaloja ja uudistaa vanhaa palautteessa edetään: ei juututa vastaanottamisessa yksilöllisiä eroja: lannistuu, innostuu, puolustautuu, kehittyy… => vaikuttaa jokaisen toimintaan hänen valitsemallaan tavalla => Jokainen voi kehittyä palautteen vastaanotossa!

Sirpa Salo-Saari Palautteen antaminen Mitä positiivista ja hyvää? Mitä kehitettävää kannustavasti? Lopuksi yhteenveto ja kokonaisuuden kannalta parhaimmat palat ”Palaute on tarkoitettu tutkittavaksi, ei uskottavaksi”