Ilmi Villacís Lukemisen monet tavat. Lukukeskus on valtakunnallinen lukemista edistävä järjestö sekä lukemisen ja lukutaidon asiantuntija.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Miten edistää lukemista?
Advertisements

Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja Anne Laajaniemi Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta.
Teknologia ja liikunnanopetus oppimisympäristöhankkeissa
Lukemaan ja kirjoittamaan opettaminen 1.luokalla
Osuuskunta mukana yrittäjyyskasvatuksessa Leena Varis
Liikkuva koulu –hankkeen toimenpiteet
Tulevaisuuden Oulu Oulujoen koulu. Tulevaisuuden oppilas •Vastuullinen omasta oppimisestaan •Hallitsee projektioppimisen •Osaa raportoida oppimaansa •Etenee.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Kohti osallistuvaa toimintakulttuuria Oppilaskunnan, opettajakunnan ja vanhempainyhdistyksen yhteistyö Aleksanterin koulussa.
HOLLIHAAN KOULUN JOUSTO-OPETUS
TEKSTIN YMMÄRTÄMINEN.
Lukuinto.fi. LUKUINTO-OHJELMA LUKUINTO – mikä se on? Pilotointipaikkakunnat OKM OULUN YLIOPISTON KASVATUSTIETEIDEN JA HUMANISTINEN TIEDEKUNTA 30 KOULU.
LAADULLISEN TUTKIMUKSEN TUTKIMUSSUUNNITELMA
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
OIKEAT ASKELEET Perässäkulkijasta edelläkävijäksi Tablettitietokoneiden käyttö opetuksessa parantaa lasten ja nuorten kykyä ratkoa ongelmia.
Hollihaan koulu Kokkola Kelpo-pilotointi Koulun taustaa Hollihaan koulussa toimii: Suomenkielinen perusopetus, esikoulu-6. lk. Ruotsinkielinen kielikylpyopetus,
Kympit – Kymenlaakson maahanmuuttajien paremman integraation tueksi Teemafoorumi Höyrypanimo, Kotka Metallialan osaamiskartoitus Riitta.
Kuinka tehdä blogi o365:ssä
LUKUINTOOLLEN! Kirjaston ja koulun yhteistyötä Kurikan malliin
Isä mummu pappa veli sisko vaari äiti isä isoisä täti mummi isä veli eno Lapsi nauttii yhteisistä lukuhetkistä Lukuhetkien aikana lapsi oppii tärkeitä.
MEDIAVAIKUTTAMISEN MAHDOLLISUUDET RAUNA RAHJA KOORDINAATTORI MEDIAKASVATUSSEURA UUSI KOULU III -seminaari , Mikkeli.
YHTEISÖSUHTEET KOULUKAVERIPROJEKTI TARKOITUS Tarkoituksena on kehittää lasten ja nuorten tukemiseksi pitkäjänteinen ja vahva toimintamalli eri yhteistyökumppaneiden.
USKONTO/aineenopettajat REFLEKTIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
2014 Outi Kokkonen ja Kirsi Urmson
Vuoden 2011 toiminta alkaa tammikuussa Joensuussa yhteistapaaminen Esitellään mestariluokat Keskustellaan toiminnasta Työpajatoimintaa.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
EUTRAIN Comenius 2.1 Projekti Fysiikan ja kemian opettajakoulutuksen yhtenäistäminen Euroopassa.
ESITYS 9. LUOKAN VANHEMPAINILTAAN
Projektin toiminta 1. Koordinaatiohankkeen laajentuminen - Vierailu uusiin hankkeisiin kevään 2012 aikana -”Vanhojen hankkeiden” tilanteiden koordinointi.
Mikä oppimisessa sulautuu? - Toimintaympäristön muutosten vaikutus oppimiseen Terhi-Maija Itkonen-Isakov.
MEDIATAITOJA MAAKUNTAAN YKN Rovaniemi Mediataitoja maakuntaan Rovaniemen kaupunginkirjasto-Lapin maakuntakirjasto.
Sisältö Hankkeen tausta, tarkoitus, tavoite ja tulokset Terveystottumuksiin vaikuttaminen Toimenpideohjelmat: tupakkatuotteiden ja päihteiden käytön vähentäminen.
Rajaton pohjola - Yhteispohjoismaista kirjastoautopalvelua luvulla.
Uusi, nuoria aktivoiva ympäristökasvatusohjelma luokkien, yläkoulun ja toisen asteen opetukseen! Ympäristöreportterit.
UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Tutkimussuunnitelma Jaakko Seikkula
Mediataikuri-hanke Kirjaston uusi mediakasvatusmalli varhaiskasvatukseen Kirjastopäivät 2015 Lea Kuusirati.
Digitaaliset kollaboraatiotyökalut lukiossa Antti Knutas Nuorempi tutkija, LUT.
Miksi historiaa pitäisi ylipäätään opiskella? Antaa valmiuksia jokapäiväisen maailman ymmärtämiseen Antaa valmiuksia jokapäiväisen maailman ymmärtämiseen.
LUKEMISTA S2-KIELEN OPPIJOILLE Juli-Anna Aerila KT, FM Äidinkielen ja kirjallisuuden yliopistonlehtori Turun opettajankoulutuslaitos, Rauman yksikkö Turun.
Digitaalisen lastenkirjallisuuden haasteet kirjastoissa
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen
Kirjastoautotoiminta murroksessa – yhteenveto kirjastoautojen tilanteesta Suomessa
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
TET =Työelämään tutustuminen
”ompeluseurat” kouluissa 2017
SUHO Mikä SUHO? Suomen harjoittelukoulujen opettajat ry
Kohtaamisia pelimaailmassa
Hermolle-koulutus: suomen kielen ja kirjallisuuden opetus (25 op)
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Kelpo-hanke Amisto
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Tervetuloa vanhempainiltaan!
3. luokan englanti Vanhempainilta
Kieli ja lukeminen alkuopetuksessa
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen
TET =Työelämään tutustuminen
1. luokkien vanhempainilta
Yhteinen keittiö -hanke
Lukutaito ja syrjäytyminen
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
3. luokka Mervi Pietilä Perusopetuksen lehtori
Kerhosta lukukipinä Kirjastopäivät Seinäjoki
100-vuotiaan Suomen uusi lukutaito -hanke
Lukuliike –koulukampanjan vuosikello
Miten KA1-projektissa voidaan hyödyntää eTwinning-alustaa.
Vinkkejä tiedonhakuun
Lukutaidon merkitys – opettajan näkökulma Tampereen yläkoulusta
Esityksen transkriptio:

Ilmi Villacís Lukemisen monet tavat

Lukukeskus on valtakunnallinen lukemista edistävä järjestö sekä lukemisen ja lukutaidon asiantuntija

Lisää tietoisuutta lukutaidon ja lukemisen merkityksestä yleisölle, päättäjille ja medialle. Palvelee kirjastoja ja kouluja. Toimii asiantuntijana kansainvälisissä asiantuntijaverkostoissa, kuten Elinetissä. Olemme lukemisen asiantuntija

Kirjailijavierailut Lukukeskuksen kirjailijatietokannassa on yli 700 kirjailijaa. Vuodessa järjestetään yli 1000 kirjailijavierailua. Vierailuja tilataan muun muassa kouluihin, kirjastoihin, opistoihin ja yleisötilaisuuksiin. Esiintyjäksi voi tilata runoilijoita, kaunokirjailijoita, tietokirjailijoita, käsikirjoittajia, sarjakuvataiteilijoita, kääntäjiä ja kuvittajia.

Kirjallisuuslehdet Vinski on alakouluikäisten oma kirjallisuuslehti. Lukufiilis innostaa yläkoulu- ja lukioikäisiä lukemaan ja kirjoittamaan. Kiiltomato on kirjallisuuden kritiikin arvostettu verkkolehti.

Lukukami Satavuotiaan Suomen uusi lukutaito – sähköinen lukudiplomi

Satavuotiaan Suomen uusi lukutaito – sähköinen lukudiplomi OKM:n rahoittama pilottihanke sähköisen oppimisen tueksi. Hankkeen suunnittelu käynnistyi 2014 ja loppuselvitys hankkeesta ilmestyy 2016 syksyllä. Hanketta tukee WSOY antamalla lasten käyttöön sekä sähkökirjat että fyysiset kirjat. Testataan miten sähköinen lukeminen vaikuttaa 4-luokkalaisten lukuintoon.

Taustaa Suomen on oltava mukana digitaalisessa murroksessa (hallitusohjelma). Lukutaitotulosten heikentyminen lukutaitotutkimusten perusteella. Kirjojen myynnin lasku. Yhä useammat Suomen koulut käyttävät jo tablettia opetuksessa.

Tavoitteet Hankkeessa selvitetään muun muassa lisääntyykö tabletteja käyttävien oppilaiden lukuinto suhteessa verrokkiluokkiin, jotka lukevat fyysisiä kirjoja. Onko e-kirjoihin mahdollista liittää sellaisia toimintoja, jotka lisäävät kiinnostusta lukemista kohtaan. Miten tekstin ymmärtämisen kyvyt kehittyvät, mitä tunteita luettu herättää sekä miten lukukokemusta jaetaan.

Keinot Hankkeessa testataan rinnakkaisia koululuokkia kolmella paikkakunnalla. Yhteensä selvityksen piirissä on 140 lasta. Lukemisen tueksi on luotu vuorovaikutusta helpottavat välineet. Tutkimuskysymykset ovat laatineet ja tutkimusaineistoa analysoivat tutkijat, jotka ovat perehtyneet aihepiiriin. Lasten reaktioita tutkitaan etukäteen valmisteltujen kyselyjen avulla.

Lukukami.fi Koko hanketta tukemaan on luotu sivusta Sivuilta löytyy ohjeita opettajille, esittelyt kirjoista sekä blogi, jossa on kannustavia ja inspiroivia tehtäviä. Oppilailla on mahdollisuus tuottaa sivuille omat kirja-arviot joko kirjoittamalla, piirtämällä tai videoimalla. Molemmille ryhmille (pilotti ja verrokki) on jaettu lukuvihkot tunnemerkintöjä varten sekä eri tunteita kuvaavat tarrapaketit.

Seuraava askel Pilotti päättyy keväällä ja sen jälkeen olisi tarkoitus soveltaa opittuja käytäntöjä laajemmin lasten sähköisen lukemisen edistämiseen. Tulevaisuudessa olisi tarkoitus vihon sijasta luoda sovellus, joka mahdollistaisi lukukokemuksen jakamisen muiden oppilaiden kanssa. Todennäköisesti suurimpia haasteita on rahoituksen löytäminen applikaation kehittämiseksi ja sähköisten kirjojen oikeuksien kustannukset.

Kiitos!