OPS 2016 Pedagoginen kahvila 4.2.2016. Porin kaupungin perusopetuksen tuntijako Sivistyslautakunta 7.11.2015.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Maahanmuuttajien joustava perusopetus
Advertisements

Valinnat kahdeksannelle ja yhdeksännelle luokalle.
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
VISTAN KOULU Paimion kaupunki 7 luokan valinnaisaineinfo
Suomalaisen koulujärjestelmän kieliopinnot
13 tuntia valinnaisaineita 8. luokalla 8 tuntia Liikuntaluokalla 6 – 8 tuntia 9. luokalla 5 tuntia Oppimäärään laajuus: 2 vuosiviikkotunnin aineet 1 vuosiviikkotunnin.
Käsityön projektit Samansisältöinen käsityö Jyväskylän normaalikoulun opetussuunnitelmassa ©Riitta Huovila 2008 © Riitta Huovila 2008.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
 Tärkeä ja arvokas asia  Hyödyttää matkoilla, jatko-opinnoissa, ihmissuhteissa yms.  Työelämä edellyttää yhä parempaa kielitaitoa.  Oppimisherkkyys.
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa. 2 Nykyiset linjaukset…  Oppilaan oikeusturvan kannalta on tärkeää, että päättöarvosanat on annettu samoin.
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Erityisopetuksen rehtori Lari Marjamäki
Viitaniemen koulu Oppilaanohjaajat Heli Jakosuo ja Essi Riihinen
Pedagogisen toimikunnan 11. kokouksen muistio
ET:n tuntijako 2001 ja 2012 ja palkkiongelman poistuminen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
1. vuoden opiskelijoiden vanhempainilta Jani Syrjälä, rehtori.
Ulla Lappalainen1 Suomi toisena kielenä -opetuksesta Mistä kielitaito koostuu? Mitä suomi toisena kielenä -opetus tarkoittaa? Suomi äidinkielenä.
Oulun kaupungin kieliohjelman esittely Sivistys- ja kulttuurilautakunta
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Kieliä opettavien OPS- tapaaminen Ryhmätyön ohjeistus.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
OPS 2016 Alakoulun valinnaiset aineet Kiviniemen ja Takkurannan koulujen valinnaisaineet sekä ohjeet valinnan suorittamiseen Wilmassa lukuvuotta
Erikoisluokkatoiminta. Yleistä erikoisluokkatoiminnasta erikoisluokkatoiminta on tavoitteellista, erikoisluokan opetussuunnitelman mukaista opetusta oppilas.
Kielivalintailta Etelä-Hervannan koulu. Valinnan paikat A1A2B1B P A K O L L I N E N V A P A A E H T O I N E N Perusopetus.
Liedon kunta : A2-kielen valinta A2-kielen valinnan vaikutukset perusopetuksen luokilla 4-9 Uuden 2016 voimaan tulevan opetussuunnitelman tuntijako on.
Mankalan koulun vanhempainilta ti Opetussuunnitelmauudistus valinnaiset Sari Juuti.
ARVIOINNISTA 3. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT luokan valinnaiset AINEET 8. ja 9. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT.
Vanhempien mielipiteitä
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
kuopion Perusopetuksen opetussuunnitelma
Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit sekä valinnaiset aineet 8
Perustettu
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Painotetun opetuksen kuvaaminen koulun opetussuunnitelmassa
OPS-koordinaattori Tuija Vänni
Ainetyöryhmien työn aloitus
Erikoisluokkatoiminta
MIKSI LUKIOON???.
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
HS HS Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää? Vai riittääkö yksi.
Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
OPS 2016 Valinnaisuus.
OPSISSA JA OPSISTA Opetussuunnitelma 2016.
ERITYISLUOKKA 7-9J Elokuu 2016 MIKSI Yhteystiedot MITEN OHJAUS
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Lukion päättötodistus
JOPO – JOUSTAVAN PERUSOPETUKSEN LUOKKA
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
Valinnaisiaineista Valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta ja ne myös arvioidaan osana tätä opetusta.
Uusi opetussuunnitelma 2016
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Liikuntapainotteisen opetuksen kokeilu
A2-kielen valinnoista ja opetuksesta kevät 2018
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit sekä valinnaiset aineet 8
Lukuvuosi Tilat Ops, tuntijako, sisällöt Työajat
Tulevien 7. luokkien vanhempainilta Etelä-Hervannan koulu
Laaja-alainen arviointi
A2-kielen valinnoista ja opetuksesta kevät 2018
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
A2-kielen valinnoista ja opetuksesta kevät 2019
7. luokat kevät 2019 Maikkulan koulu
TURUN Lyseon koulun esittelyilta
7lk valinnaisainepäivä
KAUHAJOEN YHTEISKOULU 7.lk - VALINNAISAINEILTA
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

OPS 2016 Pedagoginen kahvila

Porin kaupungin perusopetuksen tuntijako Sivistyslautakunta

Kieliohjelma Kielten opiskelu alkaa joiltakin osin nykyistä aikaisemmin: – A1-kieli alkaa 2.luokalla, – A2-kieli alkaa 4.luokalla ja – B1-kieli alkaa 6.luokalla. A-kielten tarjonta toistaiseksi ennallaan. Ensi lukuvuoden aikana pohdittava kieliohjelma tarkemmin – A2-espanja ja A2-ruotsi – B2-kielet A2-kielten resursointi: – Alakoulussa valinnaisaineiden päälle – Yläkoulu? Saako oppilas päättää sisältyykö valinnaisiin – Ei mene koulun omasta tuntikehyksestä – Jatko yläkoulussa ja lukioissa  etäopetuksen hyödyntäminen?

Oppilaiden tulevaisuuden taidot – monipuolinen kielitaito Taloudellisesta tilanteesta huolimatta tavoitteena, että A2-kieliryhmiä syntyy nykyistä enemmän. – Tiedottamisen merkitys – Kieltenopettajien hyödyntäminen kielivalintatilaisuuksissa – Jatkossa myös keskitetyt kielivalintainfot (ensi lv.) Ei ole niin tärkeää, mitä kieltä opiskelee A2- kielenä, kunhan opiskelee A2-kieltä!

Taide- ja taitoaineiden valinnaiset Porin tuntijaossa 2 vvkt vuosiluokilla 8–9. Ei tarvitse olla oppilaalle valinnaisia eli opetuksen järjestäjä tai koulu tai voi sitoa haluamaansa oppiaineeseen. Ovat ko. taide- ja taitoaineiden syventäviä opintoja ja myös nimetään em. mukaan, esim. käsityön syventävät opinnot. Oppilaalle tarjottava oppiaine voi myös koostua useammasta taide- ja taitoaineesta. Huom. kotitalous nykyään taide- ja taitoaine. Voidaan käyttää taide- ja taitoaineiden painotetun opetuksen toteuttamiseen. Ovat osa yhteisten oppiaineiden oppimäärää, joten ne myös arvioidaan osana niiden opetusta. Ei tule erillistä arvioita lukuvuosi- tai päättötodistukseen.

Valinnaiset aineet Porin tuntijaossa 1 vvkt vuosiluokilla 4–6 ja 2 vvkt 8.luokalla ja 4 vvkt 9. luokalla. Tulee olla oppilaille valinnaisia. Voivat liittyä mihin tahansa oppiaineeseen, useampiin oppiaineisiin tai esim. laaja-alaiseen osaamiseen. Tunnit voidaan käyttää painotetun opetuksen toteuttamiseen. Jokainen valinnainen aine muodostaa oman oppimääränsä, joten se myös arvioidaan omana oppiaineenaan. Vähintään 2 vvkt:n arvioidaan numeroin ja alle 2 vvkt:n sanallisesti. Mikäli tällainen valinnainen aine voidaan katsoa jonkin yhteisen aineen syventäviksi opinnoiksi, se voi korottaa ko. aineen arvosanaa. Vapaaehtoinen A2-kieli ei sisälly alakoulussa valinnaisiin aineisiin.

Valinnaisten aineiden opetuksen järjestämisessä huomioitavaa Koulu voi vaihtaa oppilaan valinnan toiseen, mikäli valitsijoita ei ole tarpeeksi. Kaikki ylä- ja yhtenäiskoulut tarjoavat valinnaisen ruotsin kielen kurssin 9.luokalla. Koulujen pohdittava, miten valinnoista tiedotetaan oppilaille ja huoltajille. Koulujen opseihin kirjattava valinnaisen aineen nimi, laajuus, tavoitteet, sisällöt sekä oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät mahdolliset erityispiirteet. Yhdysluokkaopetuksen hyödyntäminen alakoulujen valinnoissa. Kaarisillan valinnaisaineopas 2ygRasOv/Valinnaisaineopas_2016_alakoulu.pdf 2ygRasOv/Valinnaisaineopas_2016_alakoulu.pdf

Käsityön opetus Valtakunnallisen tuntijaon sekä opetussuunnitelman perusteiden mukaan käsityö on kaikille yhteinen oppiaine vuosiluokilla 1–7. Siihen ei sisälly erilaisia oppimääriä eivätkä oppilaat tee valintaa käsityön eri osa-alueiden kesken, vaikka käsityö sisältää sekä teknisen että tekstiilityön työtapoja ja materiaaleja. Koulujen pohdittava, miten opetus jaksotetaan. Tekninen ja tekstiilityö voivat olla valinnaisia aineita (tunnit ko. kiintiöstä).

Käsityön opetus Opetuksessa painotetaan oppilaiden erilaisia kiinnostuksen kohteita voi tarkoittaa esim.: – Lukuvuosi voi rytmittyä jaksoihin, joiden aikana oppilas perehtyy käsityön yhteisiin prosesseihin ja eri osa-alueisiin. – Lisäksi voi olla jakso, jonka aikana oppilas suunnittelee työn, jonka hän haluaa toteuttaa ja valitsee työhön sopivat menetelmät, materiaalit ja välineet. Työt voivat painottua teknisen työn alueelle, tekstiilityön alueelle tai yhdistellä näitä molempia. – Ei saa kuitenkaan syntyä tilannetta, jossa käsityön opiskelu eriytyy oppilaan valinnan mukaan suureksi osaksi lukuvuotta joko teknisen työn tai tekstiilityön työmenetelmien käyttöön. – Oppilaiden kiinnostuksen kohteet on luonnollisesti hyvä ottaa huomioon kaikkia käsityön tehtäviä suunniteltaessa.

Esimerkki toteutuksesta (huom. voi toteuttaa myös muilla tavoin) Yksi yhteinen oppiaine KÄSITYÖ / yksi ryhmä, jolla kaksi opettajaa (TN ja TS) TYÖPAJAT - Lukuvuosi alkaa työpajoilla, joissa käydään läpi työturvallisuutta ja mm. koneiden käyttöä. - Työpajat sekä TN- että TS-luokissa. SUUNNITTELU- JAKSO - Yhteinen koko ryhmälle - Suunnitellaan monimateriaalinen työ - Opettajat voivat ohjata valintoja  suunnitellaan siten, että kuormitus jakautuu tasaisesti TYÖN TOTEUTUS - Työ toteutetaan siten, että oppilaat ovat sekä TN- että TS- luokissa Nämä toistuvat lukuvuoden aikana