Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen 18.2. 2) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TRIANGLE Avoin ammattiopisto-teemaryhmä
Advertisements

Mitä luvassa 2016 ja 2017? Ylijohtaja Mika Tammilehto Ammatillisen koulutuksen osasto Ammatillisen koulutuksen seminaari, Seinäjoki
Omnian oppisopimustoimisto. Oppisopimuskoulutus osana Suomen koulutusjärjestelmää Yliopisto Ammattikorkeakoulu Esi- ja perusopetus Lukio Erikoisammattitutkinnot.
Miksi opinnollistamista? Tuula Mikkola Keskuspuiston ammattiopisto.
Ammatillisen koulutuksen kysymykset ja silta työelämään VAMPO toimenpiteet 64, 65, 66 Opiskelijoille suunnatut tukitoimet ja erityisopetus yleisissä ammatillisissa.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Sujuvat siirtymät – ohjauksen teemaseminaari Kati Lounema yksikön päällikkö, opetusneuvos.
OMA REITTI Seminaari AE. HANKKEEN TAVOITTEET Hankkeen avulla on haettu ratkaisua koko ikäluokan kouluttamiseen, jotta toisen asteen ammatillinen.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Osaamistodistus työllistämisen monitoimityökalu Taidolla tulosta -työllisyyden asiantuntijaseminaari
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
Arviointituloksista kehittämiseen Ammatillisen koulutuksen reformin tilannekatsaus Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
Arviointi osana oppimisprosessia
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Reformi haltuun OKM.
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
HelliTalent Moniammatillisesti toimien - yhdessä yrittäen
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Työelämäosaajana OKM.
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Tuhat uutta työpaikkaa Pohjois-Karjalan Työvoima- ja yrityspalvelujen alueellinen kokeilu Pohjois-Karjalan ELY-keskus.
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
Maahanmuuttajille suunnattu kieli- ja kotoutumiskoulutus Koulutuksella tuetaan aloittavia yrittäjiä ja uutta yrittäjyyttä. Yhteishankintakoulutukset.
Valma-koulutuksen mahdollisuudet
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
- Johtoryhmän toimintasuunnitelma
Esa Karvinen Kuntayhtymän johtaja
Inspa yrittäjyyden uusi oppimisympäristö sataedussa
Sivisverkon digitaaliset osaamismerkit
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Mitä VamO-hankkeessa on meneillään Rovaniemellä
Valma Oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Opetustoimi osana Jyväskylää
OPON TUNTI Seija Mäntynen
Työkokous - palkkatuki ja sen vaikuttavuus
SINUSSA ON POTENTIAALIA
Lisätietoja: Opettaja Marjo Paasisalo
Tervetuloa Innopajaan
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
Yliopistojen intrapäivä
Lämpimästi tervetuloa! Opinnollistamisen koulutus
Kysely opintojen ohjauksesta
Merkonomista tradenomiksi Hyria Koulutus – Laurea AMK Kaisa Tsupari, ammatillinen opettaja, Hyria Koulutus.
Ammatillisen koulutuksen reformista
KEUDAN ORIENTAATIOPÄIVÄT LUKUVUOSI
Opinnollistamisen pähkinät
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
Koulutus- ja opetusyhteistyö ja VIRTA-tiedot
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
OPA - Ohjaamista ja palautetta digitaalisesti
Mallit työllistymiseen ja osallisuuteen –projekti OTE 4
Taitava-hankkeen hyvät käytänteet
Koulutus- ja opetusyhteistyö Opintohallintoon ja kirjauksiin liittyviä kysymyksiä Taustamateriaali kokoukseen (OKM, Ristiinopiskeluhankkeet,
KEIJO KEIJO
Ammatillisen koulutuksen ops-työkalu ja toimintaympäristö / liittymät
Ammatillisen koulutuksen muutoksia
Ajankohtaista KPEDUssa ja ammatillisessa koulutuksessa
OSAAMISEN KARTTUMINEN TYÖELÄMÄN TOIMEKSIANTOJEN KAUTTA
Validointi vapaassa sivistystyössä
Tutkintorakenteesta tutkinnon perusteeksi
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Opinnoista töihin teemaryhmän kokous KP OTE
Tulospalkkiojärjestelmä PKKY:ssä
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa
Ammatillisen koulutuksen laatustrategia
Kumppanuus-/yrityspolkumalli
Opetussuunnitelma -> oppisopimus
Esityksen transkriptio:

Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä

Taustaa Tutkintouudistus tuli voimaan –Osaamisperusteisuus –Henkilökohtaisen opiskelusuunnitelma tekeminen siitä mitä osaamista jo on ja mitä pitää lisätä Stadin ammattiopiston avoimet opinnot –Mahdollisuus olla sivutoimisena opiskelijana ja saada osaamispisteitä työkokeilun aikana Ammatillisen koulutuksen reformi –Poistetaan koulutuksen päällekkäisyyksiä. –Poistetaan nuorten ja aikuisten ammatillisen koulutuksen raja-aidat ja kootaan koulutustarjonta, rahoitus ja ohjaus yhtenäiseksi kokonaisuudeksi opetus- ja kulttuuriministeriön alle. (Mika Tammilehto, OKM, 16.2.)

Käsitteet Oppimisympäristön tunnistaminen = opinnollistamisen 1. vaihe –oppimisympäristön tunnistamisraportti –Yleisimmillään tehdään pajaympäristössä Osaamisen tunnistaminen = opinnollistamisen 2.vaihe –Voi tehdä ennen opintojen alkua –Oppilaitoksen ulkopuolinen oppimisympäristö Osaamisen dokumentointi = osaamistodistuksen kirjoittaminen –Saavutettu osaaminen kirjataan näkyväksi Osaamisen tunnustaminen = osaaminen osaksi opintoja –Edellyttää arviointia (opettaja) –Saavutetut osaamispisteet

Tämän hetken prosessi (opetusvirasto) ”asiakas” ilmoittaa kiinnostuksen saavuttaa opintoja muussa kuin oppilaitosympäristössä Oppilaitoksen työntekijä (meillä opettaja) lähtee tunnistamaan oppimisympäristön (jos sitä ei vielä tehty) Jos ympäristöstä tehty tunnistamisraportti kyseinen työntekijä etsii paikalle soveltuvan opettajan tekemään osaamisen tunnistamisen ja kerryttämisen suunnitelman Laaditaan ”hops” jonka mukaan osaamista kerrytetään systemaattisesti 2) Kirjoitetaan osaamistodistus/ annetaan osaamismerkkejä 1) Järjestetään ammattiosaamisen näyttö/ tutkintotilaisuus Mahdollisuus jatkaa tutkinto- opiskelijana