Osaamistavoitetyöpaja – Jyväskylän yliopisto Tommi Haapaniemi ja Jonna Jäntti
”MISTÄ NÄITÄ OSAAMISTAVOITTEITA OIKEIN TULEE?” Esityksen nimi / Tekijä 2 Tutkintoasetus: - alemman ja ylemmän tutkinnon vaatimukset - tutkintojen jatkuva kehittäminen, kansallinen ja kv-vastaavuus - EQF: eurooppalainen tutkintojen viitekehys sisältää korkeakoulututkintojen viitekehyksen - osaamislähtöinen - hierarkkinen, toisaalta luettava ristiin NQF: kansallinen tutkintojen viitekehys EQF yhteensopiva, tarkentaa sitä kansallisista lähtökohdista mennessä tutkinnoissa viittaus EQF tasoon -> osaamislähtöinen ops-työ - säädöstyö käyntiin - kansallinen koordinaatiopiste OPH: Bologna, LLL, erityisesti ECTS ja Tuning projektin tulokset : ” Oppimistulokset määrittelevät sen, mitä opiskelijan tulisi tietää, ymmärtää ja osata tehdä saatuaan oppimisprosessinsa onnistuneesti päätökseen. Ne vastaavat kansallisten ja eurooppalaisten tutkintojen viitekehyksien tasokuvauksia.” -
Learning Outcome – määritelmän googletus: learning outcome määritelmät internetissä kielellä englanti A Learning Outcome is a statement of what a student should understand and be able to do as a result of what he or she has learned in a course or A concrete action that a student demonstrates as a result of learning. A learning outcome can be a demonstration of knowledge, a skill, or a value..sacs.utdallas.edu/sacs_glossarysacs.utdallas.edu/sacs_glossary A learning outcome represents what the student actually achieved as a result of a lesson or a series of lessons. The success of lessons may be influenced by the students' prior knowledge, their effort and attention, teaching methods, resources, and time
CORE-EDIT Yhteistyö osaamistavoitteiden laatimisessa Linkki Esityksen nimi / Tekijä 4
(mukaellen Pekkarinen 2009) Kohderyhmä & kompetenssit TavoiteSisältöMenetelmätArviointi Opetuksellinen lähestymistapa Opetuksen suunnittelu L I N J A K K U U S Työelämän ja yhteiskunnan tarpeet = millaisia kompetensseja valmistuneella tulisi olla? Mitä opiskelijoiden tulee tietää ja osata valmistuessaan, mitä opiskelijoiden tulee tehdä saavuttaakseen tarvittavat tiedot, taidot ja asenteet? Millaiset sisällöt ja asiat ovat olennaisia tavoitteiden saavuttamisen kannalta? Mitä opiskelija tekee / miten opettaja opettaa, jotta tavoitteet saavutetaan ja toivotut kompetenssit kehittyvät? Miten oppimista arvioidaan? Miten saadaan selville, onko tavoite saavutettu? Lopputuloksen / prosessin arviointi? Mitä kompetensseja valmistuneelta vaaditaan? Substanssiosaaminen Tiedonhakutaidot Asiantuntijatyöskentely ja tiedon jakaminen Tiimityö- ja vuorovaikutustaidot Projektityöskentelytaidot Viestintä- ja kielitaidot …. Millaisia tavoitteita? Prosessitavoite, produktitavoite, opetustavoite, oppimistavoite… Esim. ydinainesanalyysi 1.Ydinaines 2.Täydentävä tietämys 3.Erikoistietämys Esim. Yhteistoim.opp. Aktivoiva Tutkiva opetus oppiminen Case PBL Vaihtoehtoiset arviointikäytänteet, mm. Ryhmätentti Autenttinen tilanne Simulaatiot Projektityö Oppimispäiväkirja Mielle-/käsitekartta Itse-/vertaisarviointi
Esityksen nimi / Tekijä 6 Opettajan näkökulma Opiskelijan näkökulma Osaamistavoitteet Arviointi OsaamistuloksetArviointi Osaamistulokset Opetusmenetelmät Opiskelutaidot ja -tavat OPETUKSEN SUUNNITTELU JA ARVIOINTI (Biggs 2003)
Työskentely
Esityksen nimi / Tekijä 8 Tuo läpinäkyvyyttä korkeakoulututkintoon (liikkuvuus, osaamisen tunnistaminen) Auttaa selittämään selkeämmin opiskelijoille, mitä heiltä odotetaan ja näin opastaa heitä opinnoissaan. Antavat lähtökohdan oman oppimisen arvioinnille. Tarjoaa henkilökunnalle tiedon siitä, mitä tietoa ja ymmärrystä koulutusohjelmasta valmistuva omaa. Auttaa opettajia keskittymään siihen, mitä he tarkalleen ottaen haluavat opiskelijoiden saavuttavan. Auttaa opettajia määrittelemään arviointikriteerit. Pakottaa pohtimaan miksi, mitä, ketä, miten, missä ja milloin opetetaan ja arvioidaan! Rajoittaako oppimista, jos osaamistavoitteet kirjoitettu kapeaan viitekehykseen, opiskelijoiden älyllinen haastaminen puutteellista – oppimisen pinnallisuus? Rajoittaako opettajan oikeuksia? Eri toimijoiden (opiskelijat, akateemiset, työelämä) erilaiset käsitykset keskeisistä kompetensseista. Behavioristinen malli? Arviointikriteerit: miten osaamista mitataan? Hallinnollinen rasite muiden joukossa, jollaei todellista merkitystä – resurssisyöppö Iso opetuskulttuurin – ajattelun muutos vs. vähenevät resurssit Kirjoitetun opetussuunnitelman ulkopuoliset tavoitteet EDUT HAASTEET
1. Esittele ryhmällesi oma opintojakso Tunnistaaksesi koulutuksen tavoitteet ja päämäärät, mieti, mitä opiskelijoiden tulisi osata koulutuksen päätteeksi (tiedot, taidot, asenteet, jne.)? Mitkä asiat kuuluvat kurssin sisältöön? (esim. kehityspsykologiset teoriat ja tutkimukset, ihmisen kehityksen osa-alueet eri ikäkausina, hermojärjestelmän neurobiologia, neurotieteen tutkimusmenetelmät) Onko opintojakson sisällöt laadittu ydinainesanalyysiin perustuen? Mitkä ovat kurssin tavoitteet opettamisen näkökulmasta? Jäntti 9
2. Alustavat osaamistavoitteet – Valitaan ryhmästä yksi opintojakso A. Tavoiteltavan osaamisen kuvaaminen Mitkä ovat tavoitteet opiskelijan näkökulmasta? Millä vaatimuksilla opintojakso hyväksytään? B. Osaamistavoitteiden laatiminen Kirjoita uudet tavoitteet sellaiseen muotoon, että ne kuvaavat opiskelijan osaamista tai oppimisen tasoa hänen suoritettuaan opintojakson hyväksytysti. Mieti myös, miten niitä voidaan arvioida Jäntti 10
3. Opintojaksokuvauksien koonti A. Kirjoitetaan ryhmän kanssa työstetystä vanhasta ja uudesta opintojaksokuvausta osa paperille – laajuus, sisältö ja osaamistavoitteet. B. Esitellään fläppipaperi: - yleisesittely opintojaksosta - miten ryhmässä edettiin? - jatkosuunnitelmat C. Muut kommentoivat: - Onko tavoite kirjoitettu opiskelijan vai opettajan näkökulmasta? - Arvioi tavoitteen konkreettisuutta. Onko tavoite selkeä ja sopivan ytimekäs? Vai hankalasti ymmärrettävä, liian ympäripyöreä tai yksityiskohtainen? - Ovatko osaamistavoitteet kokonaisuutena mielestäsi realistisia mitoituksen ja vaadittavan osaamisen tason (esim. Bloomin taksonomia) suhteen? - Onko osaamistavoite helposti arvioitavissa oleva? Millä arviointimenetelmällä osaamistavoitetta arvioisit? Jäntti 11
Osaamistavoitteiden hyödyntäminen osaamisen arvioinnissa ja ohjauksessa esim. AHOT ja HOPS
Esityksen nimi / Tekijä 13
Kiitokset aktiivisesta osallistumisesta!