Osaamistavoitetyöpaja – Jyväskylän yliopisto Tommi Haapaniemi ja Jonna Jäntti 26.3.2010.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Yksittäisten irrallisten asioiden opiskelusta työelämän tarvitsemaan osaamiseen Opetustoiminnan kehitysjohtaja Outi Hyry-Honka KOTA-talkoot.
ECVETin ABC ECVET liikkuvuudessa ja opettajan työssä
Opiskelijan arviointi työpaikalla
AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIELTEN JA VIESTINNÄN VASTUUOPETTAJIEN TAPAAMINEN ANNELI AIROLA ESR AHOT-KATSAUS.
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 1 Päreiden tekeminen Ongelmalähtöinen oppimisprosessi Tavoite: Opiskelija osaa tehdä päreitä.
Osaamisen ja sivistyksen asialla KANSAINVÄLISTYMINEN EUROOPPALAISEN KORKEAKOULUTUKSEN HAASTEENA JA TAVOITTEENA Kansainvälistyvä opetussuunnitelma Tampere.
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
Osaamisen ja sivistyksen asialla DIPLOMA SUPPLEMENT Opetusneuvos Carita Blomqvist
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
KORKEAKOULUJEN KIELTEN OSAAMISKUVAUSHANKE
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
Verkkoportfolio Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
W5W ja opintojen uusi mitoitus Tanja Lapinlampi W5W-suunnittelija.
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Osaamisperustaisen pedagogiikan kriittiset pisteet
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Neuvoston suositukset epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista -Suosituksen keskeinen sisältö -Toimeenpano -Toimeenpanoon.
JOHDANTO TYÖSEMINAAREIHIN Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Kielikoulutuskeskus / HAMK Mari Kokkonen
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
OSTU-prosessi OK-opintokeskuksessa Lotta Pakanen 2014.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi EU:n neuvoston suositus epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista Omaehtoiset opinnot näkyviksi Carita.
Osaamisperustaisten opetussuunnitelmien käyttöönotto TaY:ssa Mari Käki, OTUKE Työelämää ja opintoja -iltapäivä Tampereen yliopisto
Katariina Alha 2003 Opetussuunnitelmatyö Siirtyminen kaksiportaiseen tutkintorakenteeseen.
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Uusi tutkintorakenne - Bolognasta eteenpäin Yliopiston ja ammattikorkeakoulujen neuvottelukunta
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
Työpaikkakouluttajan ABC
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
Levels? Matti Isokallio Berliinin kommunikea “Ministers encourage the member States to elaborate a framework of comparable and compatible qualifications.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Opettamisesta osaamiseen-seminaari Osaamisen arviointi Metropoliassa Juha Lindfors.
Yhteisöllisen oppimisprosessin perusteet Seija Jeskanen
USKONTO/aineenopettajat Reflektointityöskentely Ryhmäkokoontuminen 3 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Taina Anttonen, Tuula Hohenthal, Irja Leppisaari ja Anne Vuori.
Raili Hildén Tervetuloa!. OSKU Kielten opetussuunnitelmien kehitys- ja tutkimushanke Yhteisseminaari Helsinki, Hotelli.
Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/ Helsinki.
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN JA TUNNUSTAMINEN Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Aikaa erilaisille oppijoille – Miten mahdollistaa joustavat opintopolut Katariina Alha W5W, Oulun yliopisto.
Kurssin suunnittelu Timo Laukkanen, Ville Lilja, Otto Mustonen, Timo Räsänen, Kari Saari ja Kaisa Västilä A!Peda Intro (26)
OSAAMISTAVOITTEET OPPIMINEN LÄPINÄKYVÄKSI OPETUSSUUNNITELMATYÖSSÄ OPPIMISTAVOITE OPPIMISTULOSKUVAUS OSAAMISTAVOITE LEARNING OUTCOMES OPETUSTAVOITE TÄLLÄ.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Arviointi osana oppimisprosessia
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Arviointi.
Johdantoseminaari.
Scientific/artistic competence; what does the student know in theory.
voida (can, to be able to) & saada (to get, receive)
Ammatillisen koulutuksen hyvinvointipäivät
Jyväskylän yliopistossa
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Pedagoginen oppimis- ja arviointityökalu
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Lecture series – lean in office and knowledge work
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
© Haaga-Helia StartUp School
Opintojen mitoitus suhteessa opintopistemäärään
Esityksen transkriptio:

Osaamistavoitetyöpaja – Jyväskylän yliopisto Tommi Haapaniemi ja Jonna Jäntti

”MISTÄ NÄITÄ OSAAMISTAVOITTEITA OIKEIN TULEE?” Esityksen nimi / Tekijä 2 Tutkintoasetus: - alemman ja ylemmän tutkinnon vaatimukset - tutkintojen jatkuva kehittäminen, kansallinen ja kv-vastaavuus - EQF: eurooppalainen tutkintojen viitekehys sisältää korkeakoulututkintojen viitekehyksen - osaamislähtöinen - hierarkkinen, toisaalta luettava ristiin NQF: kansallinen tutkintojen viitekehys EQF yhteensopiva, tarkentaa sitä kansallisista lähtökohdista mennessä tutkinnoissa viittaus EQF tasoon -> osaamislähtöinen ops-työ - säädöstyö käyntiin - kansallinen koordinaatiopiste OPH: Bologna, LLL, erityisesti ECTS ja Tuning projektin tulokset : ” Oppimistulokset määrittelevät sen, mitä opiskelijan tulisi tietää, ymmärtää ja osata tehdä saatuaan oppimisprosessinsa onnistuneesti päätökseen. Ne vastaavat kansallisten ja eurooppalaisten tutkintojen viitekehyksien tasokuvauksia.” -

Learning Outcome – määritelmän googletus: learning outcome määritelmät internetissä kielellä englanti A Learning Outcome is a statement of what a student should understand and be able to do as a result of what he or she has learned in a course or A concrete action that a student demonstrates as a result of learning. A learning outcome can be a demonstration of knowledge, a skill, or a value..sacs.utdallas.edu/sacs_glossarysacs.utdallas.edu/sacs_glossary A learning outcome represents what the student actually achieved as a result of a lesson or a series of lessons. The success of lessons may be influenced by the students' prior knowledge, their effort and attention, teaching methods, resources, and time

CORE-EDIT Yhteistyö osaamistavoitteiden laatimisessa Linkki Esityksen nimi / Tekijä 4

(mukaellen Pekkarinen 2009) Kohderyhmä & kompetenssit TavoiteSisältöMenetelmätArviointi Opetuksellinen lähestymistapa Opetuksen suunnittelu L I N J A K K U U S Työelämän ja yhteiskunnan tarpeet = millaisia kompetensseja valmistuneella tulisi olla? Mitä opiskelijoiden tulee tietää ja osata valmistuessaan, mitä opiskelijoiden tulee tehdä saavuttaakseen tarvittavat tiedot, taidot ja asenteet? Millaiset sisällöt ja asiat ovat olennaisia tavoitteiden saavuttamisen kannalta? Mitä opiskelija tekee / miten opettaja opettaa, jotta tavoitteet saavutetaan ja toivotut kompetenssit kehittyvät? Miten oppimista arvioidaan? Miten saadaan selville, onko tavoite saavutettu? Lopputuloksen / prosessin arviointi? Mitä kompetensseja valmistuneelta vaaditaan? Substanssiosaaminen Tiedonhakutaidot Asiantuntijatyöskentely ja tiedon jakaminen Tiimityö- ja vuorovaikutustaidot Projektityöskentelytaidot Viestintä- ja kielitaidot …. Millaisia tavoitteita? Prosessitavoite, produktitavoite, opetustavoite, oppimistavoite… Esim. ydinainesanalyysi 1.Ydinaines 2.Täydentävä tietämys 3.Erikoistietämys Esim. Yhteistoim.opp. Aktivoiva Tutkiva opetus oppiminen Case PBL Vaihtoehtoiset arviointikäytänteet, mm. Ryhmätentti Autenttinen tilanne Simulaatiot Projektityö Oppimispäiväkirja Mielle-/käsitekartta Itse-/vertaisarviointi

Esityksen nimi / Tekijä 6 Opettajan näkökulma Opiskelijan näkökulma Osaamistavoitteet Arviointi OsaamistuloksetArviointi Osaamistulokset Opetusmenetelmät Opiskelutaidot ja -tavat OPETUKSEN SUUNNITTELU JA ARVIOINTI (Biggs 2003)

Työskentely

Esityksen nimi / Tekijä 8 Tuo läpinäkyvyyttä korkeakoulututkintoon (liikkuvuus, osaamisen tunnistaminen) Auttaa selittämään selkeämmin opiskelijoille, mitä heiltä odotetaan ja näin opastaa heitä opinnoissaan. Antavat lähtökohdan oman oppimisen arvioinnille. Tarjoaa henkilökunnalle tiedon siitä, mitä tietoa ja ymmärrystä koulutusohjelmasta valmistuva omaa. Auttaa opettajia keskittymään siihen, mitä he tarkalleen ottaen haluavat opiskelijoiden saavuttavan. Auttaa opettajia määrittelemään arviointikriteerit. Pakottaa pohtimaan miksi, mitä, ketä, miten, missä ja milloin opetetaan ja arvioidaan! Rajoittaako oppimista, jos osaamistavoitteet kirjoitettu kapeaan viitekehykseen, opiskelijoiden älyllinen haastaminen puutteellista – oppimisen pinnallisuus? Rajoittaako opettajan oikeuksia? Eri toimijoiden (opiskelijat, akateemiset, työelämä) erilaiset käsitykset keskeisistä kompetensseista. Behavioristinen malli? Arviointikriteerit: miten osaamista mitataan? Hallinnollinen rasite muiden joukossa, jollaei todellista merkitystä – resurssisyöppö Iso opetuskulttuurin – ajattelun muutos vs. vähenevät resurssit Kirjoitetun opetussuunnitelman ulkopuoliset tavoitteet EDUT HAASTEET

1. Esittele ryhmällesi oma opintojakso Tunnistaaksesi koulutuksen tavoitteet ja päämäärät, mieti, mitä opiskelijoiden tulisi osata koulutuksen päätteeksi (tiedot, taidot, asenteet, jne.)? Mitkä asiat kuuluvat kurssin sisältöön? (esim. kehityspsykologiset teoriat ja tutkimukset, ihmisen kehityksen osa-alueet eri ikäkausina, hermojärjestelmän neurobiologia, neurotieteen tutkimusmenetelmät) Onko opintojakson sisällöt laadittu ydinainesanalyysiin perustuen? Mitkä ovat kurssin tavoitteet opettamisen näkökulmasta? Jäntti 9

2. Alustavat osaamistavoitteet – Valitaan ryhmästä yksi opintojakso A. Tavoiteltavan osaamisen kuvaaminen Mitkä ovat tavoitteet opiskelijan näkökulmasta? Millä vaatimuksilla opintojakso hyväksytään? B. Osaamistavoitteiden laatiminen Kirjoita uudet tavoitteet sellaiseen muotoon, että ne kuvaavat opiskelijan osaamista tai oppimisen tasoa hänen suoritettuaan opintojakson hyväksytysti. Mieti myös, miten niitä voidaan arvioida Jäntti 10

3. Opintojaksokuvauksien koonti A. Kirjoitetaan ryhmän kanssa työstetystä vanhasta ja uudesta opintojaksokuvausta osa paperille – laajuus, sisältö ja osaamistavoitteet. B. Esitellään fläppipaperi: - yleisesittely opintojaksosta - miten ryhmässä edettiin? - jatkosuunnitelmat C. Muut kommentoivat: - Onko tavoite kirjoitettu opiskelijan vai opettajan näkökulmasta? - Arvioi tavoitteen konkreettisuutta. Onko tavoite selkeä ja sopivan ytimekäs? Vai hankalasti ymmärrettävä, liian ympäripyöreä tai yksityiskohtainen? - Ovatko osaamistavoitteet kokonaisuutena mielestäsi realistisia mitoituksen ja vaadittavan osaamisen tason (esim. Bloomin taksonomia) suhteen? - Onko osaamistavoite helposti arvioitavissa oleva? Millä arviointimenetelmällä osaamistavoitetta arvioisit? Jäntti 11

Osaamistavoitteiden hyödyntäminen osaamisen arvioinnissa ja ohjauksessa esim. AHOT ja HOPS

Esityksen nimi / Tekijä 13

Kiitokset aktiivisesta osallistumisesta!