Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Taina Anttonen, Tuula Hohenthal, Irja Leppisaari ja Anne Vuori.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Taina Anttonen, Tuula Hohenthal, Irja Leppisaari ja Anne Vuori."— Esityksen transkriptio:

1 Taina Anttonen, Tuula Hohenthal, Irja Leppisaari ja Anne Vuori

2 Learning PROCESSES to enable outcomes to be achieved, Teaching and learning activities - ”Osaamistavoitteet", ”Sisällöt", ”Oppimismenetelmät" ”Osaamistulokset "  Linjakas opetus (konstruktiivinen linjakkuus) - "Constructive Alignment", miten nämä elementit ovat linjassa toistensa kanssa, sopivat yhteen ja tukevat toisiaan siten, että muodostuu johdonmukainen, linjakas ja yhtenäinen oppimistapahtuma ja -kokonaisuus Osaamis- TAVOITTEET Keskeiset SISÄLLÖT OPETUS-, OPPI- MIS- JA ARVIOIN- TIMENETELMÄT (tarkoitetut) OSAAMIS- TULOKSET Linjakas opetus Biggs & Tang (2007); Jackson & Lund (2000); Herrington et. al. (2010) Cf. e.g. Autenttisen oppimisen elementit

3  Euroopan parlamentti ja neuvosto ovat hyväksyneet suosituksen eurooppalaisen tutkintojen ja osaamisen viitekehyksestä (EQF) elinikäisen oppimisen edistämiseksi ja eurooppalaisten tutkintojen vertailtavuuden helpottamiseksi huhtikuussa 2008:  Suomessa on otettu käyttöön EQF:n pohjalta luotu tutkintojen tuottaman ja muun osaamisen kuvaamiseen perustuva kansallinen viitekehys (NQF) osaamisen arvioimisen helpottamiseksi: SUOSITUS TUTKINTOJEN KANSALLISEN VIITEKEHYKSEN (NQF) JA TUTKIN-TOJEN YHTEISTEN KOMPETENSSIEN SOVELTAMISESTA AMMATTIKORKEA- KOULUISSA

4  lisätä tutkintojen kansallista ja kansainvälistä läpinäkyvyyttä ja vertailtavuutta  parantaa tutkintojärjestelmän toimivuutta ja selkeyttä  helpottaa koulutusjärjestelmässä liikkumista  yhtenäistää ja lisätä aiemmin hankitun osaamisen tunnistamista ja tunnustamista  konkretisoida elinikäisen oppimisen periaatetta ja korostaa oppimislähtöisyyttä ja oppimistuloksia korostavaa näkökulmaa koulutuksessa

5  Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT) perustuvat osaamistavoitteisiin  Tavoitteita voidaan verrata opiskelijan aikaisempiin opintoihin tai muodollisen koulutusjärjestelmän ulkopuolella hankittuun osaamiseen  Opiskelija pystyy kertomaan mitä hän osaa ja opettaja pystyy harkitsemaan, vastaako osaaminen opintojakson tai -kokonaisuuden tavoitteita

6 Tavoitteena on että opiskelija  hallitsee laaja-alaiset ja edistyneet oman alansa tiedot, joihin liittyy teorioiden, keskeisten käsitteiden, menetelmien ja periaatteiden kriittinen ymmärtäminen ja arvioiminen.  ymmärtää ammatillisten tehtäväalueiden ja/tai tieteenalojen kattavuuden ja rajat.  hallitsee edistyneet taidot, jotka osoittavat asioiden hallintaa, kykyä soveltaa ja kykyä luoviin ratkaisuihin, joita vaaditaan erikoistuneella ammatti-, tieteen- tai taiteenalalla monimutkaisten tai ennakoimattomien ongelmien ratkaisemiseksi  kykenee johtamaan monimutkaisia ammatillisia toimia tai hankkeita tai kykenee työskentelemään itsenäisesti alan asiantuntijatehtävissä.

7 Tavoitteena on että opiskelija  kykenee päätöksentekoon ennakoimattomissa toimintaympäristöissä.  omaa perusedellytykset toimia alan itsenäisenä yrittäjänä.  kykenee vastaamaan oman osaamisensa arvioinnin ja kehittämisen lisäksi yksittäisten henkilöiden ja ryhmien kehityksestä  valmius jatkuvaan oppimiseen.  osaa viestiä riittävästi suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle.  kykenee itsenäiseen kansainväliseen viestintään ja vuorovaikutukseen toisella kotimaisella ja vähintään yhdellä vieraalla kielellä

8  Oppimisen taidot  Eettinen osaaminen  Työyhteisönosaaminen  Innovaatioosaaminen  Kansainvälistymisosaaminen Seuraavaksi on esitetty esimerkkejä yhteisiin kompetensseihin liittyvästä opiskelijan osaamisesta

9 Opiskelija  osaa arvioida ja kehittää osaamistaan ja oppimistapojaan  osaa hankkia, käsitellä ja arvioida tietoa kriittisesti  kykenee ottamaan vastuuta ryhmän oppimisesta ja opitun jakamisesta

10 Opiskelija  kykenee ottamaan vastuun omasta toiminnastaan ja sen seurauksista  osaa toimia alansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti  osaa ottaa erilaiset toimijat huomioon työskentelyssään  osaa soveltaa tasa-arvoisuuden periaatteita  osaa soveltaa kestävän kehityksen periaatteita  kykenee vaikuttamaan yhteiskunnallisesti osaamistaan hyödyntäen ja eettisiin arvoihin perustuen

11 Opiskelija  osaa toimia työyhteisön jäsenenä ja edistää yhteisön hyvinvointia  osaa toimia työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa  osaa hyödyntää tieto- ja viestintä-tekniikkaa oman alansa tehtävissä  kykenee luomaan henkilökohtaisia työelämäyhteyksiä ja toimimaan verkostoissa  osaa tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa  kykenee työn johtamiseen ja itsenäiseen työskentelyyn asiantuntijatehtävissä  omaa valmiuksia yrittäjyyteen

12 Opiskelija  kykenee luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen  osaa työskennellä projekteissa  osaa toteuttaa tutkimus- ja kehittämishankkeita soveltaen alan olemassa olevaa tietoa ja menetelmiä  osaa etsiä asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja

13 Opiskelija  omaa alansa työtehtävissä ja niissä kehittymisessä tarvittavan kielitaidon  kykenee monikulttuuriseen yhteistyöhön  osaa ottaa työssään huomioon alansa kansainvälisyyskehityksen vaikutuksia ja mahdollisuuksia

14  Opintojaksokohtaisten osaamistavoitteiden (learning outcomes) avulla kuvataan oppimistuloksia joita tavoitellaan opintojakson, opinto-kokonaisuuden tai tutkinnon suorittamisella.  Niissä määritellään opintojakson hyväksytysti suoritettamoisen kriteerit.  Osaamistavoitteet pyritään määrittelemään oppijan näkökulmasta mitattaviksi.  Arviointikriteerit ja opetusmenetelmät määrittyvät osaamistavoitteiden kautta.  Osaamistavoitteet toimivat apuvälineinä opiskelijoiden itse- ja vertaisarvioinnissa

15  Opintojaksokohtaisten osaamistavoitteiden suositeltava määrä on neljästä kahdeksaan osaamistavoitetta kurssia kohti  Osaamistavoitteiden laatiminen lähtee liikkeelle niiden asioiden listaamisesta, jotka jokaisen opintojakson hyväksytysti suorittaneen on osattava, tiedettävä tai muistettava  Osaamistavoitteet kuvaavat minimitasoa, jolla kurssin saa suoritettua  Hyvästä osaamistavoitteesta löytyy verbi, joka kertoo mitä oppijan odotetaan pystyvän tekemään opintojakson lopussa.  Koska osaamistavoitteiden täyttyminen on ehtona hyväksytylle suoritukselle, on ne pystyttävä arvioimaan jollakin tavalla.  Verbinä ei kannata käyttää esimerkiksi sanoja ymmärtää, tietää, käsittää, osata, tms., jotka kuvaavat ulospäin näkymätöntä toimintaa, jolloin asianhallinnan osoittaminen on vaikeaa  Jos esimerkiksi pitää ymmärtää jotkin periaatteet, se ei vielä kerro onko näin todella tapahtunut. Jos sen sijaan pitää selittää nämä periaatteet, siitä näkee heti onko ymmärrystä ollut.

16  Eri osaamisen tasoja varten on olemassa listoja verbeistä, jotka parhaiten kuvaavat sen tason osaamista.  Opetuksessa on käytössä toisiaan vastaavia listoja hieman eri lähteistä.  Ne ovat vain suuntaa antavia ja kaikki muutkin vastaavaa toimintaa kuvaavat ajavat asiansa.  Seuraavassa on kuvattu yhtä listoista

17 TasoVastaa kysymykseenVerbit MuistaaMuistaako opiskelija tietoja?Tunnistaa, listata, määritellä, nimetä, esittää, kirjoittaa, toistaa, yhdistää, löytää, järjestää YmmärtääPystyykö opiskelija selittämään ajatuksia ja käsitteitä? Tulkita, antaa esimerkki, tehdä yhteenveto, päätellä, muotoilla uudelleen, raportoida, löytää, nimetä, luokitella, erotella, muokata, selittää SoveltaaPystyykö opiskelija käyttämään tietojaan muussa tutussa yhteydessä? Toteuttaa, suorittaa, käyttää, soveltaa, ratkaista, esitellä, valmistaa, selittää (kuinka), valita, laskea, muuttaa AnalysoidaPystyykö opiskelija erottamaan olennaiset asiat?Vertailla, organisoida, osoittaa ristiriita, erotella, jakaa, tutkia, luokitella, analysoida, arvioida, todistaa ArvioidaPystyykö opiskelija tekemään perustellun arvion tai päätöksen? Arvostella, tehdä johtopäätös, vertailla, perustella, selittää, tulkita, suhteuttaa, kommentoida LuodaPystyykö opiskelija luomaan uusia tuotteita, ajatuksia, näkökulmia? Suunnitella, rakentaa, tuottaa, ehdottaa, kehittää, keksiä, yleistää, johtaa, laajentaa, muuttaa

18 SUOSITUS TUTKINTOJEN KANSALLISEN VIITEKEHYKSEN (NQF) JA TUTKINTOJEN YHTEISTEN KOMPETENSSIEN SOVELTAMISESTA AMMATTIKORKEAKOULUISSA http://www.haaga-helia.fi/fi/aokk/taeydennyskoulutus/lindex_html/ARENEn_suositus.pdf http://www.haaga-helia.fi/fi/aokk/taeydennyskoulutus/lindex_html/ARENEn_suositus.pdf NÄIN ASENNAT OSAAMISTAVOITTEET OPETUSSUUNNITELMAASI LAAJA OPPIMÄÄRÄ W5W2-hankkeen laatima opas 7.1.2009 https://www.jyu.fi/sport/tiedekunta/henkilokunta/osaamistavoitteet/osaamis_mat1/view NÄIN ASENNAT OSAAMISTAVOITTEET OPETUSSUUNNITELMAASI LYHYT OPPIMÄÄRÄ W5W2-hankkeen laatima opas 7.1.2009 https://www.jyu.fi/sport/tiedekunta/henkilokunta/osaamistavoitteet/osaamis_mat2/view W5W2 –HANKKEEN ’NÄIN ASENNAT OSAAMISTAVOITTEET OPETUSSUUNNITELMAASI’ –OHJE. Ohjeet löytyvät tulostettavassa muodossa W5W2 – hankkeen sivuilta http://www.w5w.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=245&Itemid=103


Lataa ppt "Taina Anttonen, Tuula Hohenthal, Irja Leppisaari ja Anne Vuori."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google