Ympäristöoikeudellisista menettelyistä ja viranomaisista.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Perusoikeusseminaari
Advertisements

Hyvän hallinnon periaatteet
1 Eduskunnan oikeusasiamiehen laillisuusvalvonnan havaintoja IT-toiminnasta Valtiontalouden tarkastusviraston IT-foorumi Eduskunnan oikeusasiamiehen.
Kaivoshankkeet YVA, ympäristölupa ja valvonta
Maankäytön ja kaavoituksen suhde vesiensuojeluun Itämeri –foorum Anne Kumpula Turun yliopisto, oikeustieteellinen tiedekunta.
Lounais-Suomen aluehallintovirasto,Pirkko Pakkala1 Edunvalvontailta Asumispalvelut Erityishuolto-ohjelmat.
EU:n tuomioistuin – yleisiä kommentteja Markku Suksi.
Yhteispalvelupisteet vapaaehtoistoiminnan tiedottamisen ja vapaaehtoisten tukemisen paikkoina? Sirpa Sulku & Anu Kari
Metsä Tieto Osaaminen Hyvinvointi Yleiskaavaselvityksen toteuttaminen Helena Mäkelä, Kari T. Korhonen, Tuula Packalen, Hannu Hirvelä Kaavoituksen vaikutukset.
MRL:n tavoite …tavoitteena on järjestää alueiden käyttö ja rakentaminen niin, että siinä luodaan edellytykset hyvälle elinympäristölle sekä edistetään.
Muutoksenhaku Sari Anetjärvi
Yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon lakien uudistaminen
Valvontaviranomaiset 15 § Kunnan määräämä valvontaviranomainen valvoo, että kunta ja tontinomistaja täyttävät laissa säädetyt velvollisuutensa.
Diskurssi Oy YVA = YMPÄRISTÖVAIKUTUSTEN ARVIOINTIMENETTELY ü Menettely, jossa tuotetaan informaatiota suunniteltavan hankkeen ja sen vaihtoehtojen ympäristövaikutuksista.
Kuntien juridinen asema: itsehallinto, tehtävät ja rahoitusperiaate Kuntatalo Heikki Harjula.
ASIAKKAAN OIKEUS SAADA ASIAN- TUNTEVAA PALVELUA
Ajatuksia kulttuuriympäristöstä
Diskurssi Oy VUOROVAIKUTUS YVA:SSA MÄÄRITELMÄ (YVAL 2 §)  Tavoite:... lisätä kansalaisten osallistumista ja tiedonsaantia  Osallistumisella vuorovaikutusta.
Luottamuksen suoja ja hallintopäätösten perustelminen
Valtion aluehallintouudistus - Onko palapeli valmis?
KUNNAN ROOLI KAAVOITTAJANA JA TUULIVOIMATUOTANNON EDELLYTYSTEN LUOJANA TL.
Demokratian vahvistaminen ja uusi kuntalaki
Hallintolainsäädäntö kalastuksenvalvonnassa
Yhteispalvelulaki ja yhteispalvelusopimus pilotoinnin perustana
Maakuntaohjelma strategisten valintojen ohjaajana Hyvä-hankkeen aluefoorumi
INSPIRE-direktiivin suhde PSI-direktiiviin Tampere Tuire Taina, maa- ja metsätalousministeriö.
Osallistuminen ja arviointi Suunnittelijan on ymmärrettävä niin kommunikaation kuin ympäristövaikutusten perusteet Suunnittelija käy useita kasvokkaisia.
Varsinais-Suomen maakunnan yhteistyöryhmän (MYR) koulutusjaosto.
Aluehallinnon uudistus Pohjois-Karjalan maakuntavaltuusto Kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen.
UEF // University of Eastern Finland Helsingin yliopisto, OTT Antti Belinskij Johdatus ympäristöoikeuteen.
Uusi kuntalaki (410/2015) Vaikutukset vammaisneuvostojen toimintaan ja kuntalaisten osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksiin Kunta- ja aluehallinto-osasto.
Kommenttipuheenvuoro - Hyviä käytänteitä Äänekosken biotuotetehtaan viranomaisprosessien sujuvoittamisessa Sääntelystä biotalouden edistäjänä – hankkeen.
Vedenpinnan nosto -koulutus, Pori Suunnitteluinsinööri Ari Sallmen.
Kari Kuusiniemi Tarastin työryhmän asiantuntija.  Yksi luukku: kenelle? ◦ Luvanhakijalle  vaikutukset haitankärsijöiden, ympäristöviranomaisten ja ympäristöjärjestöjen.
Uusi kuntalaki (410/2015) VVM. Uusi kuntalaki voimaan Uudistuksen taustalla yli kahden vuoden valmistelu: Valmistelutyöryhmät ja parlamentaarinen.
TyTAL IV OSA Etuuksien toimeenpano VIII OSA Muutoksenhaku, oikaisumenettelyt ja takaisinperintä IX OSA Erinäiset säännökset.
KOKKOLAN KAUPUNKI KARLEBY STAD Keski-Pohjanmaan ympäristöterveydenhuolto Kokkola, Kannus, Kaustinen, Kruunupyy, Halsua, Lestijärvi, Perho, Toholampi, Veteli.
Valtion ja kunnallisen aluehallinnon sekä kuntien työnjakoa selvittänyt työryhmä.
YSL 89 § ( /423) – Luvan muuttaminen( /423) Toiminnanharjoittaja voi hakea ympäristöluvan muuttamista. Lupaviranomaisen on lisäksi valvontaviranomaisen,
AU / Ammatillisen kuntajohtamisen välineistä uuden kuntalain (410/2015) mukaan Kunnallistieteen päivät, Helsinki / Työryhmä:
Rakennetun ympäristön neuvottelupäivä Rådplägningsdag för byggda miljöer Aulis Rantala Johtaja Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus.
ELO-yhteistyöryhmän kokous
Asumispalvelut Erityishuolto-ohjelmat
Uusi kuntalaki 98 §, 99 § ja 100 § - kuinka käytännössä
-Yksi kuntamuoto: KUNTA
ILMOITUKSENVARAISTEN PALVELUJEN REKISTERÖINTI
Valtion keskusvirastot Lupa- ja valvonta-tehtävät
Korkein hallinto-oikeus oikeusturvan ylimpänä toteuttajana
ALUEELLINEN TIETOIMITUS
Kansalliset sulautumista koskevat toimenpiteet ja muodollisuudet
Periaatepäätöksen valmistelun organisointi
NEUVOTTELUN AJOITTUMISVAIHTOEHTOJA MAHDOLLISIA MUITA MENETTELYJÄ
NEUVOTTELUN AJOITTUMISVAIHTOEHTOJA MAHDOLLISIA MUITA MENETTELYJÄ
Kelan vakuuttamispäätökset
-Yksi kuntamuoto: KUNTA
Esteellisyys KA-työryhmissä
Teollisuusneuvos Sirpa Alitalo TEM Konserniohjaus
LAINKÄYTTÖ.
Vesiosuuskunnat ELY- keskuksen näkökulmasta
Oikeudenkäynti Euroopan unionin yleisessä tuomioistuimessa
Uudistuva vammaispalvelulainsäädäntö
3D-kiinteistönmuodostaminen 3D-tontti vakuutena, rakentamisen ja käytön turvaaminen, 3D-kiinteistön lakkaaminen
Oikeudenkäynti Euroopan unionin yleisessä tuomioistuimessa
Verotuksen perusteet – muutoksenhaku 2018
Esteellisyys KA-työryhmissä
Lainsäädäntö Valtion lupa- ja valvontaviraston on tarkoitus aloittaa toimintansa alkaen. Ehdotus Valtion lupa- ja valvontaviraston perustamisesta.
Ohjausjärjestelmä yhdellä kuvalla
Tähän tarvittaessa otsikko
SOTE tietojen tietoturvallisen hyödyntämisen kokonaisarkkitehtuuri
Sosiaalihuoltolain uudistushanke – Mikä muuttuu?
Esityksen transkriptio:

Ympäristöoikeudellisista menettelyistä ja viranomaisista

Yleistä  Hallinnollisten menettelyiden ja prosessien tavoitteita  Yleisten ympäristöetujen turvaaminen, yksityisten intressien huomioiminen  osallistumisen mahdollistaminen, oikeussuojan antaminen jne.  Ympäristöoikeuden erityispiirteenä on menettelyllinen monimuotoisuus eli yksittäinen hanke saattaa edellyttää useiden eri lakien mukaisia menettelyjä. Esim.:  Maanomistusolojen järjestely (kiinteistötoimitukset)  YVA-menettely  Kaavoitus (maakunta-, yleis-, asemakaavoitus)  Useita erilaisia ympäristöllisiä lupia: ympäristö-, rakennus-, vesilupa, luonnonsuojelulliset poikkeusluvat jne.  Korvaukset, lunastuksen toteuttaminen

Menettely- ja prosessilajeja  Hallintomenettely  Hallintoasian ratkaiseminen viranomaisessa  hallintopäätös  Lainkäyttö  Hallintoprosessi  Muutoksenhaku hallintopäätökseen  Siviiliprosessi  Esim. vahingonkorvausasian tai muun yksityisoikeudelliseen riita-asian ratkaisu  Rikosprosessi  Rikosasian ratkaisu

Hallintomenettelyn perusteita  Hallintomenettely = viranomaisen ratkaisutoiminta  Vireille asianosaisen aloite (esim. luvat) tai viranomaisaloite (kaavat, hallintopakko)  Tuloksena hallintopäätös (esim. luvan myöntäminen, luvan epääminen)  esim. kaavoituspäätökset, lupapäätökset, hallintopakkopäätökset  Menettelynormit  PL, hallintolaki, kuntalaki + erityislaki  yleislakina hallintolaki, joka yleensä täydentää jonkin erityislain menettelyä koskevaa normistoa  Esim. MRL:n menettelysäännökset erityissäännöksiä vs. hallintolaki  Menettelyn toteuttamisen sääntelyä  Esteellisyys (kuka saa ratkaista)  Kuuleminen ja muu osallistuminen, tiedottaminen  Asian selvittäminen  lähtökohtana virallisperiaate = viranomaisen selvitysvastuun riippumattomuus  Päätöksen tekeminen, perusteleminen  Muutoksenhakutie

Hallintoprosessin perusteita  Hallinto-oikeudellisen valituksen päätyypit  Hallintovalitus  muutoksenhakuoikeus asianosaisilla  laillisuus- ja tarkoituksenmukaisuuskysymykset  muutoksenhaku reformatorista (päätöksen muuttaminen, palauttaminen, kumoaminen, pysyttäminen)  Kunnallisvalitus  kunnanvaltuuston päätökset (kuntakaavat, maa-aineslupa, kunnalliset yleisnormit)  muutoksenhakuoikeus kunnan jäsenillä  vain lainmukaisuus  muutoksenhakuvo sidottu valitusaikana esitettyihin valitusperusteisiin ja muutoksenhaku kassatorista (päätöksen pysyttäminen/kumoaminen)

Muutoksenhaun edellytykset 1. Valitusaika (yleensä 30 pv) 2. Valituskelpoisuus: hallintoasiaa koskeva päätös  HLL 5 § (päätös, jolla asia ratkaistu tai jätetty tutkimatta) ja KuntaL 91 § (ei jos valmistelu tai täytäntöönpano) 3. Valitusoikeus  asianosaisilla  asianosaiskäsitteen tulkinta ympäristöasioissa (esim. YSL vs. HLL)  asianosaisten piirin täsmentäminen (MRL 192.1,13 §) tai laajentaminen erityislainsäädännöllä (esim. MRL 193.1, 3 §)  kunnallisvalitusasiassa kunnan jäsenillä  järjestöjen valitusoikeus  ympäristön- ja luonnonsuojelujärjestöt, asukasyhdistykset  vaikutusmahdollisuuksien laajentaminen asianosaispiirin ulkopuolelle yleisen edun valvomiseksi (esim. LSL 61.3 §, MRL 193 §, YSL 97 §)  Viranomaisten valitusoikeus  erityislainsäädännöllä yleisen edun valvomiseksi tai HLL 6.2 §:n nojalla, jos valitusoikeus viranomaisen valvottavana olevan julkisen edun vuoksi tarpeen  kunnan viranomaisasemasta riippumaton valitusoikeus  esim. MRL:n, YSL:n ja LSL:n mukaisissa asioissa

Ympäristöviranomaisorganisaatiosta YM MMM TEM STM AVI maakuntaliitto Keskushallinto: ministeriöt Valtion aluehallinto Paikallishallinto: kuntien itsehallinto ELY jätehuoltov.kaavoitusrak.valvymp.s.vterv.s.v Tukes Evira Valvira SYKE Suomen metsä- keskus valtion virastoja ja laitoksia MAVI Metla