Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kommenttipuheenvuoro - Hyviä käytänteitä Äänekosken biotuotetehtaan viranomaisprosessien sujuvoittamisessa Sääntelystä biotalouden edistäjänä – hankkeen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kommenttipuheenvuoro - Hyviä käytänteitä Äänekosken biotuotetehtaan viranomaisprosessien sujuvoittamisessa Sääntelystä biotalouden edistäjänä – hankkeen."— Esityksen transkriptio:

1 Kommenttipuheenvuoro - Hyviä käytänteitä Äänekosken biotuotetehtaan viranomaisprosessien sujuvoittamisessa Sääntelystä biotalouden edistäjänä – hankkeen loppuseminaari Ympäristöministeriön Pankkisalissa 19.11.2015, Helsinki Elina Linnove, ympäristölakimies, VT, Keski-Suomen ELY-keskus

2 VNKBIO-hankkeessa havaittuja biotalouden edistämisen pullonkauloja hallintomenettelyissä Hallinnollisten menettelyjen hitaus, kankeus ja ennakoimattomuus Lupa-asioissa pitkät käsittelyajat ja alueelliset erot käytänteissä Toiminnanharjoittaja ei aina tiedä mitä selvitystä ja missä vaiheessa pitäisi esittää => ohjeistusta tarvitaan ! Viranomaisten tietojärjestelmien keskustelemattomuus Viranomaisten työn päällekkäisyys Toiminnanharjoittajan raportointivelvollisuus usealle taholle Hankaluudet tietovarantojen hyödynnettävyydessä (Sekä epäselvyydet viranomaisten keskinäisissä tiedonsaantioikeuksissa ja salassapitovelvollisuuksissa, lisäys EL )

3 YM:n pilottihanke Hankeaiheena Metsä Fibre Oyn biotuotetehtaan lupaprosessien sujuvoittaminen »YM:n päätös ( 29.4.14 YM019:00 / 2014) yhteistyöryhmän asettamisesta 1.5.2014 alkaen hankkeen lupamenettelyiden päättymiseen »Hankeraportti: Kokemuksia Metsä Fibren Äänekosken Biotuotetehtaan viranomaisprosessien sujuvoittamisesta (YMra 21/2015)

4 Hankkeen tausta ja tavoitteet Hankkeen päätavoitteena oli edistää lupamenettelyiden sujuvuutta Toteutti edellisen hallituksen rakennepoliittisen ohjelman(29.4.2013) asettamaa lupa- ja valitusmenettelyiden sujuvoittamistavoitetta Pilottihankkeen yhteistyöryhmän tehtävänä oli: –1) edistää luvanhakijan ja lupamenettelyistä vastaavien viranomaisten yhteistyötä –2) parantaa suunnitellun hankkeen lupamenettelyiden kokonaisuuden hallintaa, tehostaa tiedonkulkua keskeisten tahojen välillä ja edistää lupaprosessien etenemistä sujuvasti tavoiteaikatauluissa. –3) koota hankkeen aikana kokemuksia hyvistä käytännöistä ja julkaista niistä yhteenveto lupamenettelyiden päätyttyä

5 Viranomaisprosessit Haasteena hankkeen ”monilupaisuus” eli usean viranomaisprosessin ja eri säädösten yhteensovittaminen: YVA-menettely eli ympäristövaikutusten arviointi (ELY-keskus) Kaavoitusprosessi (Äänekosken kaupunki) Purku- ja rakennusluvat (Äänekosken rakennuslautakunta) Ympäristö- ja vesilupa (AVI) Muut luvat, muun muassa: * Vesilan mukaiset luvat (AVI): vesistöön rakentaminen, vesistön täyttö, ruoppaus Kemikaalilain mukainen luvitus (TUKES) Uuden sähkölinjan hankelupa (Energiavirasto) Noin toistakymmentä muuta viranomaislupaa yhteensä noin 20 erilaista lupaprosessia

6 Hankkeen haasteita Tiukka tavoiteaikataulu: ymp.lupa keväällä 2015 (investointipäätöksen edellytys), tehdas valmiina 2017 Teollisuusintegraatin kaikkien tarvittavien lupien ja viranomaismenettelyiden tunnistaminen: lupa- ja suunnitteluprosessien monialaisuus Eri viranomaisprosessien yhteensovittaminen ja oikea ajoitus Mm. tarvittavien kaavamuutosten selvittäminen Prosessien päällekkäisyyksien poistaminen Eri prosessien kuulutusten yhdistäminen (YVA, kaavoitus, luvitus) YVA-selvitysten hyödynnettävyys muissa viranomaisprosesseissa Viranomaisten resurssien riittävyys

7 Toiminnanharjittajan oma asenne ja sitoutuminen tärkeintä! Toiminnanharjoittajan tietoisuus oman toimintansa ympäristövaikutuksista (selvilläolovelvollisuus) Toiminnanharjoittajan oma osaaminen ja aktiivisuus prosessissa (sekä ammattitaitoisen konsultin valinta) Asiantunteva, riittävän ajoissa tapahtunut, huolellinen ja kattava hakemuksen valmistelu sekä laadukkaat selvitykset ja nopeat täydennykset (mm. hakijan laatima ROAD MAP selvityksistä) sekä Laaja ja avoin osallistaminen ( vuorovaikutteisuus, Århusin sopimus ) * Yhteistyöverkostojen tunnistaminen ja hyödyntäminen sidosryhmäyhteistyössä Toiminnanharjoittajan viranomaisista ja sidosryhmistä kokoama hankkeen seurantaryhmä => yhteiskeskustelu eri näkökulmista, nosti myös kipukohdat esiin  edisti ja nopeutti lausuntojen ja mielipiteiden esittämistä (lisäaikapyyntöjä ei tullut)  Valitusten määrä väheni Laaja ja avoin tiedottaminen (media, internet, some, yleisö- ja sidosryhmätilaisuudet) => ihmisten tietoisuus ja paneutuminen asiaan helpottui, myös tietoisuus hankkeen kipukohdista => Valitusten määrä väheni Hyviä käytänteitä sujuvoittamisessa

8 Ennakkoneuvottelut / keskustelut viranomaisten kanssa ennen prosessien alkua: Hankkeen tai lupahakemusen esittely ja alustavat keskustelut Laajempi kuin hallintolain mukainen tavanomainen neuvontavelvollisuus Viranomaisten ja toiminnanharjoittajan aikataulujen yhteensovittaminen, aikataulusta sopiminen ja siihen sitoutuminen Sähköinen menettely (L sähköisestä menettelystä) * mm. täydennykset nopeutuivat * lausunnot ja mielipiteet YVA-menettelyssä lähetettiin toiminnanharjoittajalle sitä mukaa kuin saapuivat Viranomaisten yhteistyö (YVA-laki, YSL, Hallintolaki) Viranomaisten yhteistyöryhmät: YM:n pilottihankeen yhteistyöryhmä ELY-keskuksen sisäiset asiantuntijaryhmät ja seurantaryhmä Toiminnanharjoittajan kokoama viranomaisten ja sidosryhmien seurantaryhmä Tiivis ja asiantunteva viranomaisvalmistelu (AVI - ELY –yhteistyö) viranomaisten yhteistyö (luvittaja ja valvova viranomainen) AVI:ssa useampi asiantuntija osallistui käsittelyyn

9 Hyviä käytänteitä sujuvoittamisessa Ajantasaiset / Uusimmat BAT- vaatimukset tiedossa (Metsäteollisuuden uusi BAT, tuli syksyllä 2014) Luonnon monimuotoisuustekijöiden huomioon ottaminen kestävän metsätalouden periaatteet Laaja tiedottaminen ja sidosryhmäyhteistyö Prosessiaikataulujen nopeuttaminen Esim. YVA-menettelyssä lyhyt kuuleminen; 30 pv (lain mukaan 30 – 60 pv.) Lausunnonantoaikoihin ei annettu pidennyksiä

10 Merkittävimmät tekijät sujuvoittamisessa Toiminnanharjoittajan osaaminen ja yhteistyöhalukkuus sekä hyvä hakemus Ennakkoneuvottelut sekä vuorovaikutus prosessin aikana –Toiminnanharjoittaja – AVI – ELY - muut viranomaiset ja sidosryhmät Viranomaisten keskinäinen yhteistyö ja tietojenvaihto –AVI – ELY –yhteistyö sekä yhteistyö muiden viranomaisten kanssa Keskeisten viranomaismenettelyjen priorisointi ja resursointi Monipuoliset osallistamiskäytänteet Yleisötilaisuudet Sidosryhmätapaamiset Tiedottaminen ja viestintä Yhteiskuulutus Kuulemismääräaikojen lyhentäminen (lausunnonannon ja mielipiteen ilmaisuajat) Sähköiset menettelyt

11 KIITOS ! Hankeraportti http://hdl.handle.net/10138/155062


Lataa ppt "Kommenttipuheenvuoro - Hyviä käytänteitä Äänekosken biotuotetehtaan viranomaisprosessien sujuvoittamisessa Sääntelystä biotalouden edistäjänä – hankkeen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google