Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Uusi kuntalaki 98 §, 99 § ja 100 § - kuinka käytännössä

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Uusi kuntalaki 98 §, 99 § ja 100 § - kuinka käytännössä"— Esityksen transkriptio:

1 Uusi kuntalaki 98 §, 99 § ja 100 § - kuinka käytännössä
Uusi kuntalaki 98 §, 99 § ja 100 § - kuinka käytännössä? - Päätöksenteon sähköisyys Lainsäädäntöneuvos Mervi Kuittinen

2 Kuntalaki 410/2015 Voimaan , mutta suurta osaa säännöksistä sovelletaan nyt alkavan valtuustokauden alusta, lukien. 12 luku koskee päätöksentekoa ja hallintomenettelyä, sisältää päätöksentekotapoja koskevat säännökset ( §) Kuntalaissa myös yleisen tietoverkon käyttöä koskevia säännöksiä (viestintä 29.2 §, kunnan ilmoitukset 108 §, tietojen saatavuus yleisessä tietoverkossa 109 § ja tiedoksianto kunnan jäsenelle 140 §, sidonnaisuusrekisteri 84 §, valtuuston kokouskutsu 94 §) Maakuntalakiehdotuksessa (HE 17/2017) vastaavanlaista sääntelyä

3 Tulevaisuuden kunta –kärkihanke
Kommenttikierros väliraportista Kysyttiin mm. muutostarvetta kuntalain osalta Esille nousivat: Muutosvoimana mm. digitalisaatio haastaa tavat toimia, demokratia monimuotoistuu Kuntalain joustavuuden ja erilaisten toimintamallien mahdollistavuuden lisääminen digitalisaation merkitys, erilaisten kuntien tunnistaminen lainsäädännössä, paikalliset ratkaisut… osallisuuskäytäntöjen tarkistaminen verkostomainen toiminta ja kumppanuus kuntien välisen yhteistoiminnan joustavuus

4 Kuntalaki: Sähköiset kokousmenettelyt
Ajasta ja paikasta riippumattoman päätöksenteon mahdollistaminen Sähköisten kokousten ja päätöksentekomenettelyn lainsäädännön esteiden poistaminen toimielinten päätöksenteossa Välineneutraalisuus Sähköinen kokous ja päätöksentekomenettely on eri asia kuin paperiton kokous Muu neuvottelutoiminta ja viestintä ei säänneltyä

5 Hallintosääntö (90 §) Kunta antaa hallintosäännössään tarvittavat määräykset h) toimielinten päätöksentekotavoista sekä siitä, miten kunta huolehtii, että sähköiseen kokoukseen ja sähköiseen päätöksentekomenettelyyn osallistumiseen tarvittavat tekniset välineet ja yhteydet ovat käytettävissä; Valtuuston toimintaan liittyvistä seuraavista asioista: e) kokouksiin osallistumisesta ja kokouskutsun lähettämisestä sähköisesti;

6 Uusi kuntalaki: Toimielimen päätöksentekotavat (98 §)
Toimielimelle kuuluvista asioista voitaisiin päättää perinteisessä kokouspaikalla tapahtuvassa kokouksessa sähköisessä toimintaympäristössä tapahtuvassa kokouksessa (sähköinen kokous) tai sähköisesti ennen kokousta (sähköinen päätöksentekomenettely). Kunnan tulee huolehtia tietoturvallisuudesta. Kunnan tulee huolehtia salassapitovelvoitteista, siitä, etteivät salassa pidettävät tiedot ole ulkopuolisen saatavissa. Toimielimen jäsenet saavat käsitellä päätökseen liittyvää salassa pidettävää tietoa, vaitiolovelvollisuus ja hyväksikäyttökielto.

7 Sähköinen kokous (99 §) Sähköinen kokous tarkoittaa kokousta, johon osallistuttaisiin sähköisen yhteyden avulla osallistujan valitsemasta paikasta käsin. Sähköisessä kokouksessa luovuttu vaatimuksesta, jonka mukaan puheenjohtajan ja sihteerin tulee olla läsnä kokouspaikalla. Sähköisessä kokouksessa läsnä oleviksi todettujen tulee olla keskenään yhdenvertaisessa näkö- ja ääniyhteydessä. Jos kokous on julkinen, tulee yleisöllä olla mahdollisuus seurata kokousta. Kunta voi itse päättää, missä toimielimissä tai tilanteissa se käyttää sähköistä kokousta. Sähköinen kokous voitaisiin käydä esimerkiksi siihen soveltuvan tietojärjestelmän avulla tai videoneuvotteluyhteydellä. Kuntalaissa ei kuitenkaan säädetä teknisestä toteutustavasta, sillä tietotekninen toimintaympäristö muuttuu nopeasti.

8 Sähköinen päätöksentekomenettely (100 §)
Sähköinen päätöksentekomenettely = ajasta ja paikasta riippumaton suljettu päätöksenteko ennen toimielimen kokousta. Mahdollinen kaikissa muissa toimielimissä paitsi valtuustossa ja julkisissa kokouksissa. Sähköisesti käsiteltävät asiat tulee yksilöidä kokouskutsussa ja mainita, mihin mennessä asia on käsiteltävä sähköisesti. Asia on käsitelty, kun kaikki toimielimen jäsenet olisivat ilmaisseet kantansa asiaan ja käsittelyyn kulunut määräaika on päättynyt. Asia siirtyy kokouksen käsiteltäväksi, jos yksikin jäsen sitä vaatii. Sähköinen päätöksenteko on pääsääntöisesti tarkoitettu ns. rutiiniluonteisten asioiden käsittelyyn. Kunnan omaan harkintaan jää se, minkä kaltaiset asiat voitaisiin käsitellä sähköisessä päätöksenteossa. Sähköinen päätöksenteko edellyttää soveltuvan tietojärjestelmän käyttämistä.

9 Uudessa kuntalaissa säädetään (29 §):
osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksia tuetaan säätämällä viestinnästä sekä tietojen saatavuudesta yleisessä tietoverkossa Kunnan toiminnasta tiedottaminen asukkaiden lisäksi palvelun käyttäjille, järjestöille, muille yhteisöille Tiedotettava millä tavoin päätösten valmisteluun voi osallistua ja vaikuttaa Tietoverkkoon asioiden valmistelusta tietoja ja luettelo asiakirjoista jotka ainakin verkossa

10 Viestintä Tietojen saatavuus yleisessä tietoverkossa
Toimielinten esityslistat ja liitteet (29.2 §) Toimielinten käsittelyyn tulevien asioiden valmistelusta annetaan esityslistan valmistuttua yleisen tiedonsaannin kannalta tarpeellisia tiedot yleisessä tietoverkossa Salassa pidettäviä tietoja ei yleiseen tietoverkkoon Tietosuoja, huolehdittava että yksityisyyden suoja henkilötietojen käsittelyssä toteutuu onko ko. henkilötietojen vieminen yleiseen tietoverkkoon tarpeellista ja oikeutettua kunnan viestintävelvoitteet huomioiden? Valmistelun avaaminen ja henkilötietojen käsittely perusteltua erityisesti koskien kunnan yhteisiä asioita tai kun päätöksenteolla yleinen vaikutus asukkaiden elämään tai elinympäristöön. henkilötiedot yleisessä tietoverkossa vain tehokkaan tiedottamisen vaatiman ajan hallintosääntöön voidaan ottaa keskeiset periaatteet ja tarkemmat määräykset tietosuojasta kunnan verkkoviestinnässä kunnanhallituksen ohjeet verkkoviestinnästä Selkeä ja ymmärrettävä kieli, eri asukasryhmien tarpeet (29.3 §)

11 Viestintä Päätöksen tiedoksianto kunnan jäsenelle : pöytäkirja nähtäville yleiseen tietoverkkoon Salassa pidettäviä tietoja ei yleiseen tietoverkkoon Henkilötiedot pois määräajassa (oikaisuvaatimus/valitusajan päättyessä) Velvoite viedä saataville yleiseen tietoverkkoon kunnan järjestämiä palveluja sekä kunnan toimintaa koskevat keskeiset tiedot kuntalakiin listaus asiakirjoista, jotka ainakin on julkaistava yleisessä tietoverkossa: kuntastrategia, hallintosääntö, ta, ts, tp, tark.ltk:n arviointikertomus, tilintarkastuskertomus, kuntien yhteistoimintaa koskevat sopimukset, konserniohje, sidonnaisuusilmoitukset, luottamushenkilöiden palkkioiden perusteet, palveluista perittävät maksut Kunnan ilmoitukset julkaistaan yleisessä tietoverkossa Jollei salassa pidettäviä tarpeen vaatiessa muulla kunnan päättämällä tavalla 14 vuorokautta yleisessä tietoverkossa Henkilötiedot poistettava em. määräajassa

12 Pöytäkirja 107 § Pykälän sisältö ennallaan, päätösasiakirja edelleen pöytäkirja Perusteluissa: Sähköisistä toimintatavoista johtuen pöytäkirjan käsitettä laajennettu siten, että pöytäkirjalla ei tarkoitettaisi pelkästään perinteistä fyysistä pöytäkirjaa, vaan se voisi muodostua myös sähköisen päätöksenteon päätösten koonnista Pöytäkirjan muoto voisi siis vaihdella teknisen toteutustavan mukaan Pöytäkirjan päätökset voisivat olla myös rakenteisessa muodossa, joka mahdollistaa niiden jatkokäytön (ns. avoin data). Tällöinkin kuntien olisi huolehdittava tietosuojaan liittyvistä näkökohdista

13 Osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet (22 §)
Sähköisiä menetelmiä voidaan luovasti hyödyntää valmistelussa ja palveluja suunniteltaessa! Kunnan asukkailla ja palvelujen käyttäjillä on oikeus osallistua ja vaikuttaa kunnan toimintaan. Osallistumista ja vaikuttamista voidaan esim. järjestämällä keskustelu- ja kuulemistilaisuuksia sekä kuntalaisraateja; selvittämällä asukkaiden mielipiteitä ennen päätöksentekoa; suunnittelemalla ja kehittämällä palveluja yhdessä palvelujen käyttäjien kanssa jne… Nuorten kuuleminen Sähköiset kanavat, some jne..

14 KIITOS! Mervi Kuittinen Valtiovarainministeriö
Kunta- ja aluehallinto-osasto etunimi.sukunimi(at)vm.fi p


Lataa ppt "Uusi kuntalaki 98 §, 99 § ja 100 § - kuinka käytännössä"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google