Aikuisopisto Arvioijien perehdytys näyttötutkinnoissa.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Advertisements

TUTKINTOTILAISUUDEN ARVIOINTI
Näyttötutkintojärjestelmä Tutkinnot Erilaiset tavat suorittaa tutkinto
Arviointi M.A.. Arvioinnin määrittelyä Ammattitaidon arviointi on syste- maattista ja suunnitelmallista aineiston keräämistä ja päätöksentekoa.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ajankohtaispäivä HBC Hattulantie 2, Helsinki Rahoitus- ja vakuutusalan tutkintotoimikunta 8496.
Tutkintosuoritusten arviointi
Tutkintosuoritusten arviointi tutkintotilaisuuksissa
Arvioijien valinta ja tutkintosuoritusten arviointi
Näyttötutkintojärjestelmä
Työpaikkakouluttajan ABC
Työpaikkakouluttajan ABC
Näyttötutkintoprosessi
AIKUISOPISTO KEUDA 1 Yleisinfo tutkinto- tilaisuuksista Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja Keudan aikuisopisto hyvinvointialat.
AIKUISOPISTO KEUDA 1 Näyttötutkintoprosessi Tutkinnon suorittajasta lähihoitajaksi.
Kokemuksia ja kommentteja arvioinnista Rehtori Maija Vehviläinen Lahden Diakoniasäätiö Lahden diakonian instituutti.
AIKUISOPISTO KEUDA 1 Näyttötutkintoprosessi Tutkinnon suorittajasta lähihoitajaksi.
Omnian oppisopimustoimisto. Oppisopimuskoulutus osana Suomen koulutusjärjestelmää Yliopisto Ammattikorkeakoulu Esi- ja perusopetus Lukio Erikoisammattitutkinnot.
Asiakkuuksien hallinta, myynti YRITTÄJÄN AMMATTITUTKINTO YAT Vaasa 10; Yrittäjänä toimiminen Yrittäjän ammattiosaaminen, yritystoiminnan resurssien.
1 Luksia, Leena Rantanen- Väntsi Työpaikkaohjaajakoulutus Aikuisten näyttötutkinnot.
KEUDA 1 Keudan aikuisopisto Hyvinvointialat Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja Työpaikalla tapahtuvan oppimisen info.
AIKUISOPISTO KEUDA 1 Yritystoiminnan suunnittelu Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja.
Opettaja oman työnsä arvioijana AMK:n yhteistyöpäivä Anja Tuovila laatukoordinaattori.
Exam –eTentti Jyväskylän yliopistossa IT-palvelut Hannele Rajaniemi.
Yrittäjänä toimiminen tutkinnon osan toteuttaminen.
Tervetuloa koulutukseen!. Lankarulla-piiri 1.Mikä asia on jäänyt erityisesti mieleen koulutuksesta? 2. Millä sanalla kuvailisit koulutusta?
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
Arviointi osana oppimisprosessia
Arvioijien päivityskoulutus
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Reformi haltuun OKM.
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Miten haen uutta näyttötutkintojen järjestämissopimusta?
Sihteerin ammattitutkinto on uudistettu
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
Näyttötutkintoprosessi
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Tervetuloa Innokylään
Nuorten tieto- ja neuvontatyön osaamiskartta Heta Malinen Lähde: Pirjo Kovalainen, Osaamiskartta testiversio.
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Laadullisten tutkimusmenetelmien seminaari
PIENI PEREHDYTYSHARJOITUS
Kokeeseen vastaaminen
TOP-info Lanu osaamisala
Kaksi erää Tässä ppt:ssä ohjeet pelin johtajalle Opus-työryhmä 2014
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
Ammatillisen koulutuksen reformista
Opinnollistamisen pähkinät
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Osaamisen arvioinnin ja näyttöjen järjestämisen laadunvarmistus
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
PERHEPÄIVÄHOIDON TUTKINTOTOIMIKUNNALLE
Tulospalkkiojärjestelmä PKKY:ssä
Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa
Yhdistyksen liikuntatoiminnan arviointi ja kehittäminen
Yhdistyksen liikuntatoiminnan arviointi ja kehittäminen
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Osaamisen ennakointifoorumi
Kumppanuus-/yrityspolkumalli
Esityksen transkriptio:

Aikuisopisto Arvioijien perehdytys näyttötutkinnoissa

Aikuisopisto Tervetuloa arvioijaksi!  Onneksi olkoon, sinua on pyydetty näyttötutkinnon arvioijaksi!  Arvioijia ovat henkilöt, jotka parhaiten pystyvät arvioimaan tutkinnon suorittajan osaamista aidoissa työtilanteissa ja täydentävien dokumenttien perusteella  Esimerkiksi arvioija voi olla oma esimies, kollegat, henkilöstö, oman organisaation muut asiantuntijat, organisaation ylin johto Kuva: kuvia.worldshot.net/

Aikuisopisto Jääviyskysymykset: EI oma sukulainen/aviopuoliso EI oma työpaikkaohjaaja, mentor EI samassa valmennus ryhmässä oleva EI valmistavan koulutuksen opettaja Kaikilla tutkinnon suorittajilla on eri tahojen arvioijia Tutkinnon suorittaja Työnantajapuolen edustaja, TA Kokenut yrittäjä YR (Yrittäjyyden tutkinnot) Opetusalan edustaja, OPE Työntekijäpuolen edustaja, TT / Yrittäjien tai sidosryhmien edustaja, SR (Yrittäjyyden tutkinnot)

Aikuisopisto Hyvä arvioijaHyvä arviointi  Tutustuu etukäteen tutkinnon perusteisiin, tutkinnon suorittajan laatimaan tutkintosuorituksen suunnitelmaan ja muihin dokumentteihin  On sitoutunut tehtäväänsä  Etsii osaamista, ei virheitä  Ei vertaile tutkinnon suorittajia toisiinsa  Johdonmukaista  Objektiivista  Kehittävää ja kannustavaa  Luottamuksellista  Vuorovaikutteista  Tuo esille osaamisen ja ammattitaidon suhteessa tutkinnon perusteissa vaadittuun osaamiseen ja ammattitaitoon Arvioinnilla haetaan vastauksia kysymyksiin mitä ja kuinka paljon tutkinnon suorittaja osaa miten hän osaa miten hän prosessoi tietoja miksi ja millaisin perustein hän toimii

Aikuisopisto Osaamisen arviointi näyttötutkinnossa Vaadittu osaaminen ja ammattitaito, kriteerit Tutkinnon perusteet Käytännön työ Omalla työpaikalla Tutkinto- tilaisuus Riittääkö osaaminen Myös Itsearvionti Arviointi Tutkinnon perusteista päättää Opetushallitus Suunnittelun lähtökohtana ovat oma työ ja tutkinnon perusteet Arvioinnissa keskeistä on havainnointi, kysymykset, keskustelu, dokumentteihin tutustuminen

Aikuisopisto Arvioinnin kokonaisuus Useita arviointeja Tutkinnon pakollinen osa Useita yksittäisiä tutkintotilaisuuksia Useita arviointeja Tutkinnon valinnainen osa Useita yksittäisiä tutkintotilaisuuksia  Osaamisen arviointi on systemaattinen prosessi ja sen tulee kattaa kaikki tutkinnon perusteissa määritellyt arvioinnin kohteet ja kriteerit  Arviointi- aineisto  Lopuksi arviointikokous (kolmikantainen arvioijaryhmä) Käydään kokoavasti läpi arviointiaineisto Arviointiesitys tutkinnon osan hyväksymisestä / hylkäämisestä tutkintotoimikunnalle

Aikuisopisto Näin valmistaudut arviointiin  Tutustu näyttötutkinnon perusteisiin  Perehdy tutkinnon suorittajan laatimaan henkilökohtaiseen tutkintosuunnitelmaan  Kerää tietoa tutkinnon suorittajan osaamisesta seuraamalla ja havainnoimalla työtilanteita  Valmistaudu keskusteluun tutkinnon suorittajan kanssa tutkintosuorituksista Kuva:

Aikuisopisto Vinkkejä arvioijalle:  Onko osaaminen kattavaa ja riittävää suhteessa tutkinnon perusteisiin?  Onko tilanne aito ja tarkoituksenmukainen arvioitaessa osaamista ja edustaako se vaadittuja tavoitteita?  Muista ottaa huomioon tutkinnon suorittajan itsearviointi  Anna mahdollisuus täydentää tarvittaessa  Arviointilomake! Arvioinnin tavoitteena on taata tutkinnon suorittajalle oikeudenmukainen ja laadukas arviointi! Kuva: Pixabay

Aikuisopisto Osaamisen arviointi Osaaminen osoitetaan todellisissa työtehtävissä ja arjessa tapahtuvassa toiminnassa Omassa työympäristössä Tarkastellaan, miten tutkinnon suorittaja osoittaa osaavansa sen, mitä tutkinnon perusteissa edellytetään Arvioinnissa käytetään monipuolisesti erilaisia ja ensisijaisesti laadullisia arviointimenetelmiä Arviointi on laaja-alaista, motivoivaa ja kannustavaa Arvioija vertaa tutkinnon suorittajan osoittamaa osaamista tutkinnon perusteiden arvioinnin kohteisiin ja kriteereihin sekä kirjaa arvioinnin perusteluineen Arviointi on prosessi, jossa arviointitiedon tuottamisella ja kirjaamisella on keskeinen merkitys, dokumentointi Arviointilomake Itsearviointi

Aikuisopisto Arvioinnin dokumentointi  Arviointilomake: –Tutkintotilaisuutta varten tutkinnon suorittaja on esitäyttänyt arviointilomakkeen –Arvioija täyttää -> arviointilausunto –Sisältää myös tutkinnon suorittajan itsearvioinnin  Täydentävät dokumentit –Dokumentaatiota, jolla osaamisen osoittamista täydennetään –Syntyvät arjen työn tuotoksena, esim. toimintasuunnitelma, oman johtajuuden kehittämissuunnitelma, kehittämisprojektin suunnitelma ja raportti  Kaikki tutkintosuoritukset arvioidaan asteikolla hyväksytty / hylätty Arviointi- aineisto Kuva:Pixabay

Aikuisopisto Arviointilomake

Aikuisopisto Käytännön vinkkejä arvioijalle  Mieti etukäteen –Miten seuraat luontevasti tutkinnon suorittajan työskentelyä? –Mihin tutkinnon perusteiden kannalta keskeisiin osaamisiin kiinnität arvioijana huomiota? –Mitä kirjaat arviointilausuntoon tutkintotilaisuuden arviointilomakkeelle? –Miten annat palautetta?  Hyviä apukysymyksiä ovat esimerkiksi: –Kertoisitko vielä tarkemmin? –Mihin perustuu? –Miten ymmärrät? –Miten sinun mielestäsi? –Mihin olet suorituksessasi erityisen tyytyväinen? –Miten tekisit toisin? Millä tavalla? Miksi? Kuva: Pixabay

Aikuisopisto Tutkinnon suorittajan osuus  Tutkinnon suorittajan tehtävänä on –olla aktiivinen ja ottaa yhteyttä arvioijaan aikatauluttaessaan tutkintotilaisuuksia ja pyytäessään arviointia –todistaa oma osaamisensa arvioijille erilaisissa johtamisen tilanteissa –esitellä dokumentein tutkintosuoritukseen liittyvää johtamisosaamistaan –koota aineistoa osoittaakseen, että hallitsee tutkinnon perusteissa määritellyt asiat omassa työssään  Tutkintotilaisuudessa –Kuvaa suullisesti osaamistaan esimerkein –Esittää todisteiksi itse laatimiaan tai hänen johdollaan laadittuja analyysejä, raportteja tai muita dokumentteja Kuva: Tom Bullock, Flickr

Aikuisopisto Arviointi: Hyväksytty tai hylätty suoritus Tutkinto- tilaisuudessa todennettu osaaminen Tutkinnon perusteet Dokumen- taatio