Elämänkatsomustiedon työtavoista Eero Salmenkivi HY, opettajankoulutuslaitos.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Elämänkatsomustiedon työtavoista Snellman-korkeakoulu Marraskuu 2012 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Advertisements

Elämänkatsomustiedon työtavoista
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hoitotyön keskeiset käsitteet
Lasten oikeudet. Lapsen oikeuksien sopimus Maailman laajin ihmisoikeussopimus Hyväksyttiin 1989, Suomessa voimaan maata hyväksynyt, vain Yhdysvallat.
Mitä tarkoittaa skeema oppimisessa? Anna-Helena Lipponen 2012.
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
TIPTOP – Lessons learnt Sisältö Tiptop-projektissa opittua, osallistujien terveiset seuraaville projekteille. Mitä tässä projektissa onnistui.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
8-luokan terveystiedon sisältö, suoritustavat, tavoitteet ja arviointi KILPELÄNAHO
Seinäjoki Ihmisoikeudet, demokratia ja sovittelu opetussuunnitelmissa ja käytännössä Satu Elo, OPH.
MAAILMANKUVA, MAAILMANKATSOMUS, ELÄMÄNKATSOMUS. MITÄ TARKOITTAVAT KÄSITTEET: Maailmankuva Maailmankatsomus Elämänkatsomus.
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
Opettaja opettaa persoonallisuudellaan- vai opettaako?
Neuvottelu ja asioiden pilkkomisen taito
Mikä EduMAP? Rahoitus EU Horizon2020-ohjelmasta Tampereen yliopiston johtama hanke, yhteistyössä Foredata Oy & 7 kumppania Euroopasta.
Laaja-alainen osaaminen
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Biologian ja maantiedon kenttä- ja harjoituskurssi
Humanismi.
Mitä Yhteispeli tarjoaa koululle? Miten ilmoittaudutte Yhteispeliin?
Arja Holm, Rinnekodin koulun rehtori
Ihmisen elinkaari Psykologia jpe.
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
Opettajaopinnot kahdessa aineessa
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Sosiaalisuus ja sosiaaliset taidot
Elämänkatsomustiedon työtavoista
Tutustumista elämänkatsomustiedon didaktiikkaan
Luku- ja tenttivihjeet 10
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
TAIDOT EDELLÄ © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Oppiminen voidaan määritellä:
Mikä on elämänkatsomus?
Viisauden rakastamista……
Luku- ja tenttivihjeet 2015_3
Relativismi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Aloitteleva opettaja – suhde opittavaan sisältöön
Luku- ja tenttivihjeet 7
1. Uskontojen maailma Ydinsisältö.
Pataluodon koulu Draamaluokka Klikkaa lisätietoja:
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
2. tieto osana maailmankuvaa
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, LO-peruskurssin kertausta
Sisältöalueet esiopetuksessa
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Palautteesta Eetu-Pekka Heikkinen.
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Pataluodon koulu Draamaluokka.
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Ruokakasvatusta yhdessä
Työtavoista elämänkatsomustiedossa
Esityksen transkriptio:

Elämänkatsomustiedon työtavoista Eero Salmenkivi HY, opettajankoulutuslaitos

Lähtökohtana oppilas/opiskelija itse Huom: mikä tahansa et-kurssi voi olla oppilaan/opiskelijan ensimmäinen! lähteminen kotien katsomuksesta ei ole käytännössä mahdollista, koska uskontokuntiin kuulumattomuus ei ole katsomus  ei ’oman perinteen’ mukaista opetusta vaan oman katsomuksen opetusta lähdetään nuoren maailmasta ja otetaan ikäkausi ja kehitystaso huomioon kokemukset, tapahtumat, tarinat myös yleinen yhteiskuntaorientaatio (esim. uutiset)

Lähtökohtana oppilas/opiskelija itse (jatkuu) oppilasta ohjataan tutkimaan ja jäsentämään käsitystään maailmasta  oppilaan maailmankuvan jäsentyminen (ei: jonkin maailmankuvan omaksuminen; toki lisäksi tietoja katsomuksista ym.). oppilasta ohjataan tutkimaan ja jäsentämään suhdettaan itseensä, toisiin ihmisiin, luontoon ja ympäristöön sekä yhteiskuntaan  oppilaan/opiskelijan identiteetin rakentaminen (tosin oppiaineessa kuten koko koulussa perusorientaatio kansalaisen identiteettiin).  ET on avoin oppilaiden itsensä kokemille ongelmille  niiden tutkimiseen varataan paljon aikaa  vähemmän kiirettä kuin muissa aineissa.

Katsomuksellinen kyvykkyys tavoitteena Ymmärtää oman katsomuksensa sitoumuksineen ja jännitteineen  identiteetin rakentaminen  pohdinnan herättäminen  Itsekritiikki Tuntee muita ajattelutapoja  katsomuksellinen yleissivistys  moninaisuuden hyväksyminen  suvaitsevaisuus  Oppilaan tavoitteena: 1. Herätä huomaamaan ja kysymään ajattelun ja asenteiden rakenteita. 2. Tunnistaa ja hyväksyä erilaisuutta (Toiseutta).

Opetuksen tavoitteet Oppimistavoitteet ovat yksilöllisiä ja pitkälle henkilökohtaisia  opetuksen tavoitteet esteiden poistamista ja rakennustelineiden tarjoamista: 1. tiedolliset esteet 2. taidolliset esteet 3. asenteelliset esteet 4. toiminnalliset esteet

Tiedot ET:ssä ei informaation määrän suhteen kovin haastavia tiedollisia tavoitteita, ongelmat toisaalla: 1. Eri lähteistä saatu disinformaatio (esim. muunmaalaisia ja maahan muuttajia tai muita vähemmistöjä koskevat stereotypiat). 2. Tiedon rooli eettisessä ja asennekasvatuksessa (onko esim. evoluutioteoria tai kasvihuoneilmiö totuus vai yksi hypoteesi muiden joukossa).

Tiedon rooli ET-opetuksessa Oppilaan/opiskelijan (ja usean aikuisenkin!) on erittäin vaikea erottaa ’mutu’-mielipiteitä, perusteltuja näkemyksiä ja ”riittävän varmoja” totuuksia. Filosofisessa mielessä erottelu voidaan kyseenalaistaa, mutta usein itse kyseenalaistus on kyseenalainen. OPS-perusteet tarjoaa opettajalle käytännössä toimivan mittatikun. Mittatikusta on syytä keskustella oppijoiden kanssa! Huom: opettajan ei tarvitse tietää kaikkea vaan hän voi selvittää asiat seuraavaksi kerraksi, vielä parempi on, jos asiat voidaan selvittää yhdessä.

Opettajan käsitykset OPS on tosiseikkojen mittari ja ’mutu’-mielipiteet eivät saa vaikuttaa opetukseen. Käytännössä vaikeus voi koskea opettajan perusteltuja (katsomuksellisia) mielipiteitä. Oppilaiden tiedollinen auktoriteetti koulussa on opettaja, siksi heidän ei voi edellyttää kykenevän erottamaan opettajan mielipiteitä ja tosiseikkoja.

Tiedollisten vaihtoehtojen esittäminen Esim. evoluutioteoriasta, ihmisoikeuksista ja kestävästä kehityksestä on olemassa ”OPS-totuus”; ts. nämä ovat hyviä ja tosia asioita ja merkitsevät suurin piirtein sitä, mitä OPS sanoo → opetetaan totena (kuten Helsinki on Suomen pääkaupunki). Jos asiasta ei ole olemassa OPS-totuutta kannattaa yleensä esittää kaksi vastakkaista peruskantaa; esim: kapitalismi tällä hetkellä parhaiten menestyneenä ja eniten hyvinvointia tuottavana yhteiskuntajärjestelmänä vs. arvojen yksiulotteistuminen kaiken määräytyessä rahalla ja lähtökohtien epätasa-arvoisuus

Taidot ET-taitoja: kyky identiteetin ja elämänkatsomuksen kehittämiseen ja itseilmaisuun, arvostelukyky, kyky hahmottaa kokonaisuuksia, kyky kohdata epävarmuutta, kyky myötäelämiseen kyky eettiseen ajatteluun ja toimintaan sekä kyky oppia kantamaan vastuuta itsestään, toisista ihmisistä, yhteisöstä ja luonnosta.

Taitojen opetus Näihin taitoiin liittyy paljon mystiikkaa, jonka mukaan ne eivät ole opetettavissa. Tämä on väärä käsitys. Ne ovat opetettavissa, tätä opettamista on usein perusteltua kutsua kasvatukseksi ja se tarkoittaa oppimisen esteiden poistamista. Näitä asioita ei voi siirtää, mutta nykykäsityksen mukaan ei mitään muutakaan kovin tehokkaasti voi. (Toki näiden taitojen kehittäminen on vaikeaa.) Luonne ja muut synnynnäiset tai muut koulun ulkopuoliset tekijät määräävät näiden oppimista, mutta niin kaikkien muidenkin asioiden.

Taitojen oppiminen Taitoja ei opi ilman harjoittelua! Kasvatuspsykologian tutkimus (esim. soitin- ja urheiluvalmennus): asiantuntijan (mestarin) kouluttamisen ensimmäinen lähtökohta on tuntia harjoittelua. ET:ssä harjoituskeino on pääasiassa keskustelu: SOKRATES Tällaiset mielipiteet ovat aluksi hänen mielessään sekavina, mutta jos häneltä kysytään samaa asiaa moneen kertaan ja monella tavoin, hän loppujen lopuksi tietää sen yhtä tarkoin kuin kuka tahansa. (Platon, Menon 85c-d, Teokset II). ET taidot harjoittuvat muuallakin kuin tunnilla (muuten vaadittaisiin 300 vuoden ET-opinnot).

Taitojen luokittelu Myötäelämisen taito (tunnetaidot).  samaistuminen (itseys ja toiseus)  tunteen ilmaisu (sen hyväksyminen ja keinojen skaalan laajentaminen) Ajattelun taidot (asennetaidot).  ks. erillinen moniste + käsitteen didaktiikka (peruskurssilta) Vastuunoton taito (asenne- ja toimintataidot). Näistä osista rakentuvat kokonaistaidot (arvostelukyky, epävarmuuden sieto jne.)

Asenteet Asenteiden operationalisointi vaikeaa käyttäytymis- tieteellisessä tutkimuksessa → asennekasvatuksen tiedot vähäisempiä kuin tietojen ja taitojen osalta. Asennekasvatus myös osittain uusi asia, koska monokulttuurisessa ympäristössä asennekasvatus on pääosin ”automaattista”. Asenteiden opettamisessa indoktrinaation ja ”nahan alle menemisen” vaara on suuri, mutta OPS:ssa on selkeitä asennetavoitteita (”sisäistää ihmisoikeuksien, suvaitsevaisuuden, maailman laajuisen oikeuden- mukaisuuden ja kestävän kehityksen periaatteita” ja ”oppia kantamaan vastuuta itsestään, toisista ihmisistä, yhteiskunnasta ja luonnosta”).

Toiminta Hyve = opittu toimintavalmius, joka edistää inhimillistä hyvää (ja klassisessa filosofiassa sisältää lisäksi harkintaa). Tietojen, taitojen ja asenteiden lisäksi toimintavalmius vaatii aloitteellisuutta. Sitä voi edistää mallioppimisen keinoin järjestämällä toiminnallisia hankkeita.

Käytännön ratkaisuja Keskustelu tärkeimpänä opetusmuotona (erilaisia keskustelumuotoja, pari-, ryhmä, valmisteltu jne. keskustelut) Monipuoliset työmuodot Oppimaan oppimisen painottaminen: keskustelu- ja opiskelutaidot, esim. mind mapit sekä: Yhteinen oppimisen arviointi Riittävä ja huolellistesti järjestetty tila Opettajalla pitkän aikavälin suunnitteluun perustuvat materiaalit (netistä ym., kirjoja väheksymättä, jos niitä on) Oppilailla vihot ja/tai riittävät tietotekniset apuvälineet