Työpaikalla tapahtuva oppiminen VAMMAISTYÖN OSAAMISALA.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Minäkö ulkomaille?  Miksi lähden ulkomaille ja mitä sieltä haen?  Lähdenkö pois jostain, pakenenko jotain tilannetta, ihmissuhdetta, ristiriitaa?  Onko.
Advertisements

Työpaikalla tapahtuvan oppimisen info
Työssäoppimisen ohjausjärjestelmä Pemolla
HTK-opiskelijoiden aloitustapaaminen Hämeenlinna HTM Riina Keskinen.
- Opettajan materiaali
2+1-mentorointi Liisa Uusitalo
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
IV. Opiskelijan arviointi työpaikalla
TUTKINTOTILAISUUDEN ARVIOINTI
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OHJATTU HARJOITTELU
Työssäoppimisen (TOP) prosessi
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Miten menetellä ongelmatilanteissa
Työssäoppimisen ohjaus
Toimivia ratkaisuja – monenlaisia ja tuottavia malleja ja onnistuneita urapolkuja on jo olemassa Maahanmuuttajataustaisen opiskelijan ohjaaminen ja tuki.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
TOPLaaja Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Porvoo International College.
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Työssäoppiminen eli TOP
Arvioijien valinta ja tutkintosuoritusten arviointi
Työpaikkakouluttajan ABC
Näyttöprosessi Ennen näyttöä Tutkinnon tavoitteisiin ja näyttöohjeistukseen tutustuminen Tutkinnon tavoitteisiin ja näyttöohjeistukseen tutustuminen Opiskelija.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
TAO, Turun Ammattiopistosäätiö
Työpaikkakouluttajan ABC
Ritva Kareketo kouluttaja
Kurssivalinnat kakkosille Huhtikuu Kurssivalintojen aikataulu kurssivalinnat Wilmaan –Wilma avautuu sunnuntaina klo –MUISTA.
Näyttötutkintoprosessi
AIKUISOPISTO KEUDA 1 Yleisinfo tutkinto- tilaisuuksista Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja Keudan aikuisopisto hyvinvointialat.
AIKUISOPISTO KEUDA 1 Näyttötutkintoprosessi Tutkinnon suorittajasta lähihoitajaksi.
AIKUISOPISTO KEUDA 1 Näyttötutkintoprosessi Tutkinnon suorittajasta lähihoitajaksi.
Kurssikäytännöt ja opintojen suunnittelu. Opetuksen aikataulu Lukuvuosikalenteri Intossa oman korkeakoulun sivuilla Syyslukukausi I periodi 7 viikkoa.
Tietoa ammattiosaamisen näytöistä AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT Riitta Karvonen.
Näyttötutkintoprosessi Tutkinnon suorittajasta lähihoitajaksi.
KEUDA 1 Keudan aikuisopisto Hyvinvointialat Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja Työpaikalla tapahtuvan oppimisen info.
Tuuleta Osaamistasi Euroopassa  Työ- tai opiskelupaikan hakeminen ja osaamisen osoittaminen ulkomailla  Näin kokoat Europassin: mistä.
AIKUISOPISTO KEUDA 1 Yritystoiminnan suunnittelu Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja.
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN JA TUNNUSTAMINEN Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
AIKUISOPISTO KEUDA 1 Näyttötutkintoprosessi Tutkinnon suorittajasta lähihoitajaksi.
MATEMATIIKAN OPETTAJAHARJOITTELU OPEA510 NORMAALIKOULU.
Hoito ja huolenpito, työssäoppiminen 5 ov ja ammattiosaamisen näyttö Ohjaajat: Elina Teräsmaa Tanja.
Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja KUNTOUTUMISEN TUKEMINEN TYÖSSÄOPPIMINEN JA AMMATTIOSAAMISEN NÄYTTÖ  vammaisten toimintayksikkö  mielenterveys-
TOY Työssäoppiminen Yrittäjänä Esimerkkinä SASKY/Ikaalisten käsi- ja taideteollisuusoppilaitos.
Arviointi osana oppimisprosessia
Arvioijien päivityskoulutus
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
LARK-laadunhallinnan arviointia opiskelijoille
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Näyttötutkintoprosessi
Arviointi.
HUIPPU Elokuu 2017.
Näyttötutkintoprosessi
TET =Työelämään tutustuminen
Työelämään tutustuja yrityksessä/työpaikassa
Nuorten oppisopimuskoulutus
Arviointi.
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Kurssikäytännöt ja opintojen suunnittelu
8. Luokkalaisten TET Tämä esitys käsittelee PowerPointin uusia ominaisuuksia. Se kannattaa katsella diaesityksenä. Näistä dioista saat ideoita esityksiin,
TOP-info Lanu osaamisala
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OHJATTU HARJOITTELU
LUKIO-TET Viherlaakson lukion ensimmäisen ja toisen vuositason opiskelijoiden työelämään tutustuminen keväällä 2015.
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja
Esityksen transkriptio:

Työpaikalla tapahtuva oppiminen VAMMAISTYÖN OSAAMISALA

Vammaistyön tutkinnon osan top- jaksot Kolme top-jaksoa osaamisalaopintojen aikana 25 otp, 25 otp ja 35 otp Viimeisen top-jakson jälkeen tutkintotilaisuus 5 työpäivää, yleensä samassa paikassa, jossa viimeinen top tehty Kaikki kolme top-paikkaa tulee olla erityyppisiä vammaistyön yksiköitä, järjestyksen voit valita itse seuraavista ◦Vammaisten asumisyksikkö ◦Hoidollinen vammaistyön yksikkö (vaikeasti kehitysvammaiset) ◦Vammaisten työ- ja päivätoimintayksikkö tai erityiskasvatuksen yksikkö

Top-jaksojen ajankohdat Syksy Jatkavat opiskelijat TOP III jatkuu: (13 otp) tai henkilökohtaisen suunnitelman mukaan, tutkintotilaisuus sen jälkeen n (5 pv) Aloittavat opiskelijat: (25 otp) tai henkilökohtaisen suunnitelman mukaan Kevät – (25 otp), TOP I – , (35 otp), TOP II, tutkintotilaisuus n 4.5. –

TOP-paikkojen hankkiminen Opiskelija itse hankkii top-paikan Oppilaitos hankkii jonkin verran top-paikkoja Etevasta keskitetyn haun kautta Top-paikkoja voi kysellä Tuijalta Opiskelija voi myös itse hankkia top-paikan Etevasta erillisen ohjeen mukaan (kts ohje)

Osaamisen tunnustaminen Osaamista voidaan tunnustaa alan työkokemuksen perusteella ◦Esittele alkuperäiset työtodistuksesi vastuukouluttajalle henkilökohtaistamiskeskustelussa ◦Osaamisen tunnustamisesta sovittava ennen top-jakson alkua ◦Top-jakson voi suorittaa myös palkallisena ◦Omaehtoisilla opiskelijoilla ei tällöin ole top-ohjaajaa koululta ◦Ty-opiskelijoilla on tavalliseen tapaan top-ohjaaja koululta

Työaika TOP-jaksolla Työaika 35h/viikko Työajan lisäksi on itsenäistä työskentelyä omalla ajalla kirjallisten top-tehtävien tekemiseen

Työpaikalla tapahtuvan oppimisen tavoitteet Tavoitteita miettiessäsi tutustu ammattitaitovaatimuksiin ja tutkintotilaisuuden arviointikriteerit -lomakkeeseen Tavoitteita laatiessasi huomioi, mitä paikassa on mahdollista oppia, tee yhteistyötä työpaikalla tapahtuvan oppimisen ohjaajasi kanssa laatiessasi tavoitteita Laadi tavoitteet ensimmäisen top-viikon aikana Esitä tavoitteet työpaikalla ohjaajallesi Palauta tavoitteet ohjaavalle kouluttajalle/opettajalle sähköpostitse ensimmäisen top- viikon päätteeksi Tavoitteita voi tarkentaa, muuttaa, täydentää myöhemmin top-jakson aikana

Työpaikalla tapahtuvan oppimisen arviointi Käy palautekeskustelua ohjaajasi kanssa päivittäin tai mahdollisimman usein Työpaikalla tapahtuvaa oppimista ohjaava kouluttaja/opettaja käy kerran jakson aikana arviointikeskustelussa ◦Arviointikeskustelussa ovat läsnä sinun lisäksesi työpaikalla tapahtuvan oppimisen ohjaajasi (työpaikalta) ja työpaikalla tapahtuvaa oppimista ohjaava kouluttaja ◦Ajankohta: top-jakson keskivaiheilla ◦Valmistaudu arviointiin miettimällä osaamistasi suhteessa tavoitteisiisi

Työpaikalla tapahtuvan oppimisen arviointi Jos kouluttajan käynti ajoittuu top-jakson keskivaiheille (ns. väliarviointi), ei arviointilomakkeita tarvitse vielä täyttää Arviointilomake täytetään vasta loppuarviointiin ◦1. Itsearviointi (opiskelija) ◦2. Ohjaajan arviointi ◦Loppuarviointi toteutuu opiskelijan ja työpaikalla tapahtuvan oppimisen ohjaajan välisenä keskusteluna top-jakson päätteeksi, jos kouluttaja/opettaja käy jakson keskivaiheilla väliarvioinnissa ◦Arviointilomake täytetään yhdessä työssä oppimisen ohjaajan kanssa ◦Opiskelija palauttaa arviointilomakkeen top:ia arvioivalle kouluttajalle

Työpaikalla tapahtuvan oppimisen arviointi Arviointikeskustelun ajankohta sovitaan yhdessä työpaikalla tapahtuvaa oppimista ohjaavan kouluttajan/opettajan ja työpaikalla tapahtuvan oppimisen ohjaajan kanssa puhelimitse tai sähköpostitse Työpaikalla tapahtuvaa oppimista ohjaavaan kouluttajaan/opettajaan voi ottaa yhteyttä puhelimitse/sähköpostitse muinakin aikoina tarpeen vaatiessa tai jos haluat keskustella työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen liittyvistä asioista Arviointi: Suoritettu/Hylätty

Työpaikalla tapahtuvaa oppimista ohjaavat kouluttajat/opettajat Työpaikalla tapahtuvaa oppimista ohjaava kouluttaja aikuisopiston opiskelijoille: Tuija Laine

Työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen liittyvät tehtävät Kts. lomake TYÖPAIKALLA TAPAHTUVAN OPPIMISEN AIKANA TOTEUTETTAVAT KIRJALLISET TEHTÄVÄT Aloita tehtävien tekeminen mahdollisimman varhain.

Poissaolot työpaikalla tapahtuvan oppimisen jakson aikana Ilmoita sairastumisesta heti työpaikalle ja ohjaajallesi puhelimitse Ilmoita työpaikalla tapahtuvaa oppimista ohjaavalle kouluttajalle s-postitse tai puhelimitse Jos yli 3 vrk:n poissaolo → lääkärintodistus Poissaolopäivien korvaamisesta sovitaan työpaikalla tapahtuvan oppimisen ohjaajan ja ohjaavan kouluttajan kanssa

JAETTAVA KIRJALLINEN MATERIAALI Työpaikalla tapahtuvan oppimisen yleisohje Saatekirje työpaikalla tapahtuvan oppimisen ohjaajalle Arviointilomake Työvuorolista Työpaikalla tapahtuvan oppimisen aikana toteutettavat kirjalliset tehtävät Ateriakorvauslomake Ryhmän opetussuunnitelma (ROPS)

Muuta huomioitavaa Varmista työyksiköstä työvaatteiden saatavuus Omat / työvaatteet Työkengät Nimineula Merkitse päivät ateriakorvauslomakkeeseen yksitellen esim. 9.2, 10.2, 11.2, merkitse vain ne päivät, jotka olet ollut työyksikössä (ei esim. sairauspoissaolopäiviä) Ateriakorvauslomakkeen allekirjoittaa ryhmänohjaaja/vastuukouluttaja tai työpaikalla tapahtuvaa oppimista ohjaava kouluttaja/opettaja

Työpaikalla tapahtuvan oppimisen päätteeksi Viimeistele työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen liittyvät tehtävät ja palauta ne moodleen top-tehtävien palautuskansioon Palauta arviointilomake, työvuorolista ja aterialomake työpaikalla tapahtuvaa oppimista ohjaavalle kouluttajalle/opettajalle ennen tutkintotilaisuuden (näytön) alkamista, tutkintotilaisuuteen ei voi mennä, jos top-jakson tehtäviä ei ole palautettu tai top hylätty