Sosiaalinen markkinointi Monikulttuurinen ehkäisevä päihdekasvatus 2014- 2017 Ohjausryhmän suunnittelupäivä 18.3.2014.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Näkökulmia järjestövetoisten kehittämishankkeiden ja kuntien yhteistyölle - Miten saada kehittämistyön tulokset pysyviksi toimintatavoiksi Antti Pelto-Huikko.
Advertisements

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Uusi osaaja - hanke Tapaaminen Omniassa
2 Mitä? Valtakunnallinen pk-yritysten ja yksittäisten henkilöiden tuotekehitys- ja innovaatiotoimintaa tukeva asiantuntijapalvelu Yritys- tai hankekohtaisesti.
Ulkoiluystäväksi iäkkäälle -toimintamalli. Lähtökohdat • Itsenäinen ja avustettu ulkoilu kuuluu laadukkaaseen vanhuuteen • Kaikki eivät kuitenkaan pääse.
KÄSIKIRJOITTAMINEN 2 ov. Sisältö 1 Johdanto 2 Projektityö 3 Projektin osa-alueista 3.1 Dokumentointi 3.2 Aikataulu 3.3 Sopimukset 3.4 Laitteistot ja tilat.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Rastor Oy, Itä- ja Pohjois-Suomen yksikkö
M U U T O S T E N V A L M I S T E L U K e h i t t ä j ä n K a r t t a k i r j a Kehitysprojektien kriittiset menestystekijät.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
NUPPU 2 – Keski-Pohjanmaan osahanke osana PaKaste 2 -hanketta 1.
TTL Sosiaalisessa mediassa
Fisma ry:n kehittämän projektin estimointi- ja mittauskonseptin instituionalisointi käytännön ohjelmistoprojektien johtamiseen Minigradu esitys
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Paikkatietojen hyödyntäminen Turun sosiaali- ja terveystoimessa sekä kasvatus- ja opetustoimessa Katariina Hilke Turun kaupunki / Strategia ja viestintä.
Vaarojen tunnistaminen ja arviointi
Turun ammattikorkeakoulun kirjasto - puheenvuoro käyttäjäkyselystä Eija Suikkanen
T Personal SE assignment Project progress tracking and control.
KAUPPAKESKUKSEN TURVALLISUUSRISKIEN ARVIOINTI
Kommunikointi kommunikoinnin ongelmia aiheuttaa
Projekti käsitteenä Projekti on selkeästi asetettuihin tavoitteisiin pyrkivä ja ajallisesti rajattu kertaluonteinen tehtäväkokonaisuus, jonka toteuttamisesta.
TOIMINNALLISEN OPINNÄYTETYÖN RAPORTOINTI
Viestintäsuunnitelma
* Miksi ja kenelle www-sivut halutaan tehdä? * Mitkä ovat tavoitteet? * Kohderyhmän käyttäjien määritely ! SUUNNITTELUN PERUSTEITA.
Yliopistojen yhteisen YDW tietovaraston määrityshanke - tilannekatsaus Tampere
Työelämän kehittämishanke ”Taitopuisto III”. Hankkeen keskeinen tavoite Seudulla ja laajemminkin tunnettu ja arvostettu, asiakaslähtöinen, joustavasti.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Projektioppiminen Maarit Virtanen and Reetta Jänis
Nuorisopalveluiden tavoitetila
Kirjastopalveluiden tavoitetila Yksikön toimenpiteet MittaritAikatauluVastuu- henkilö 1.Päivitetään keskeiset palveluketjut 2.Palveluketjut toimivat osana.
Kulttuurin ja luovan alan T&K-projektien sisäisen arvioinnin kehittäminen Metropolia Ammattikorkeakoulussa Robert Arpo
CS30A Case Course in Strategy consulting Kurssin opettaja  Professori, Tuomo Kässi Vastaanottoaika to 15:00 – 16:00  Tutkijatohtori,
OK-Consultancy 1 Kylien kehittäminen Kuntien rooli.
Tutkimusprojektin hallinta Miten projektia johdetaan? Tutkimus- ja innovaatiopalvelut/Kirsi Murtosaari.
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Julkisen hallinnon yhteinen tuki- ja ylläpitotehtävien eAMS-malli Christian Jämsen
Projektityöskentely Projekti käsitteenä Projektin vaiheet Projektin asettaminen Projektin suunnittelu Projektin käynnistäminen ja toteuttaminen Projektin.
OSKO –projekti Keski-Suomen työpajojen verkostoitumishanke itsearvioinnin näkökulmasta.
MIKÄ ON PROJEKTI / HANKE?. Projekti  …. On joukko ihmisiä ja muita resursseja, jotka on tilapäisesti koottu yhteen suorittamaan tiettyä tehtävää,
Lapsen ja nuoren tukeminen ja osallisuuden vahvistaminen kuntouttavilla elementeillä Petra Suonio 2012.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Jäsenhankinta lapset ja nuoret TYÖPAJA
Green Office –ympäristöjärjestelmä
Koulutuksen tavoite Tavoitteena on, kehittää sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön valmiuksia havaita ja arvioida kotonaan asuvien asiakkaidensa palo-
Klubin strategia työkalu KST
Hankinnoilla työllistämisen malli
Tutkielman teko-ohjeet
Kehitettävän asian arviointi osana kehittämisprosessia
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
TE3 - TUTKIMUS 1-3 hlö:n ryhmissä JOKIN TERVEYSTOTTUMUS
Music Against Drugs -päihdekasvatuskokonaisuuden kehittäminen
Kuntatieto –ohjelman Muutosseminaari
R6: IKÄNÄKÖKULMA - TUTKIMUSSUUNNITELMA
1. Strategiasta toiminnan kehittämiseen ja arvioimiseen
Projektinhallinta ja opiskelu
Lapsivaikutusten arviointi Anne Hujala
Siviilivalmiusyksikön päällikkö Jussi Korhonen, SM/PEO
Arvioinnista arkipäivää
Työikäisten kuntoutus
Henkilökohtainen budjetointi
Kehittämisprosessit VamO-hankkeessa
Ohjaus ja valvonta (Ohjava) - teemaryhmä
ERÄTAUKO-KOULUTUKSEN SUUNNITTELUPOHJA
Kuntien tehtävät ”hytessä” Kunnilla säilyy vastuu hyten edistämisestä: Hyten ja niihin vaikuttavien tekijöiden seuraaminen väestöryhmittäin.
Arviointi, vaikutukset ja vaikuttavuus HYTE -työssä
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
Kuntien tehtävät ”hytessä” Kunnilla säilyy vastuu hyten edistämisestä: Hyten ja niihin vaikuttavien tekijöiden seuraaminen väestöryhmittäin.
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
Lapsivaikutusten arviointi LAVA
Pedagogisia näkökulmia opetukseen
Esityksen transkriptio:

Sosiaalinen markkinointi Monikulttuurinen ehkäisevä päihdekasvatus Ohjausryhmän suunnittelupäivä

Sosiaalinen markkinointi on Työkalu käyttäytymismuutosten aikaansaamiseksi Asiakaslähtöinen toimintatapa Vaiheittainen suunnittelumenetelmä Sekä strateginen että operatiivinen työkalu Mitattavissa oleva toimintatapa (sijoituksen tuotto voidaan osoittaa) Käytännössä toimivaksi todettu menetelmä

Sosiaalinen markkinointi on Kuusivaiheinen prosessi jolla tavoitellaan käyttäytymismuutosta tarkkaan rajatussa kohderyhmässä 1.Tarpeen tunnistaminen & ennakkosuunnittelu 2.Määrittely 3.Kehitys & suunnittelu 4.Toteutus 5.Arviointi 6.Seuranta

Käytännön esimerkkejä sosiaalisesta markkinoinnista * Pyöräilykypärät, vanhempainilta, turvaistuimet… Sosiaalinen markkinointi on kuusivaiheinen prosessi jolla tavoitellaan käyttäytymismuutosta tarkkaan rajatussa kohderyhmässä 1.Tarpeen tunnistaminen & ennakkosuunnittelu 2.Määrittely 3.Kehitys & suunnittelu 4.Toteutus 5.Arviointi 6.Seuranta

Sosiaalinen markkinointi on Kuusivaiheinen prosessi jolla tavoitellaan käyttäytymismuutosta tarkkaan rajatussa kohderyhmässä 1. Tarpeen tunnistaminen & ennakkosuunnittelu Mihin asiaan tai haasteeseen halutaan puuttua Mitä resursseja ja varoja on käytettävissä Mahdollisia riskejä Alustavaa aikataulua On myös pohdittava, minkä verran kohderyhmää on tutkittava riittävän ymmärtämyksen aikaansaamiseksi ja tarvitaanko tutkimustyön tekemiseen ulkopuolista apua. TUOTOS: Tiivis ennakkosuunnitelma, jossa kuvataan kohteena oleva asia ja selvitetään, keihin se vaikuttaa ja ketkä sen voivat mahdollistaa.

Sosiaalinen markkinointi on Kuusivaiheinen prosessi jolla tavoitellaan käyttäytymismuutosta tarkkaan rajatussa kohderyhmässä 2. Määrittely Kootaan yhteen toiminnalle keskeiset henkilöt. Muodostetaan ohjausryhmä ja käydään läpi odotukset ja resurssit. Selvitetään mitä on jo tehty. Analysoidaan asiaan vaikuttavia tekijöitä ja miten niihin voidaan vaikuttaa. Hankitaan hankkeen etenemiselle tarvittavat tiedot ensi- ja toissijaisen tutkimustyön kautta. TUOTOS: Määrittelyraportti, joka sisältää yhteenvedon tähän mennessä tehdystä työstä ja perustelut toimenpiteille.

Sosiaalinen markkinointi on Kuusivaiheinen prosessi jolla tavoitellaan käyttäytymismuutosta tarkkaan rajatussa kohderyhmässä 3. Kehitys & suunnittelu Eri segmenteille kohdennettavien toimenpiteiden kehittäminen Keskeisten ideoiden ennakkoon testaaminen kohderyhmällä Oletusten ja perustelujen asiallisuuden varmistaminen sekä tarvittava muokkaus Rakennetaan yhteistyösuhteita ulkopuolisiin kumppaneihin tarvittaessa    Suunnitellaan menetelmävalikoima sidosryhmien tuella TUOTOS: Sosiaalisen markkinoinnin suunnitelma, jossa on täsmälliset, aikataulutetut, realistiset, mitattavat ja olennaiset TARMO-tavoitteet. [englanniksi SMART: specific, measurable, achievable, realistic, time-bound].

Sosiaalinen markkinointi on Kuusivaiheinen prosessi jolla tavoitellaan käyttäytymismuutosta tarkkaan rajatussa kohderyhmässä 4. Toteutus Valmistellaan toimenpiteen käynnistys Interventiossa otetaan käyttöön uusia menetelmiä ja ratkaistaan toteutuksen aikana ilmeneneviä ongelmia Seurataan ja arvioidaan prosessia sen edetessä Kerätään palautetta toteutukseen osallistuvalta henkilöstöltä ja Sidosryhmiltä Seurataan ympäristöä laajemmin, jotta havaitaan muutoksia tai kehityskulkuja, jotka saattavat vaikuttaa interventioon Tarkistetaan toteutussuunnitelmaa saadun palautteen perusteella KESKEINEN TAVOITE: Halutun vaikutuksen saavuttaminen kohderyhmän käyttäytymisessä määritetyn aikataulun puitteissa.

Sosiaalinen markkinointi on Kuusivaiheinen prosessi jolla tavoitellaan käyttäytymismuutosta tarkkaan rajatussa kohderyhmässä 5. Arviointi Toimenpiteen arviointitapa on suunniteltava jo aiemmin prosessin aikana. On mm. päätettävä, mitä lyhyen, keskipitkän ja pitkän tähtäimen tunnuslukuja käytetään mittaamaan muutoksia ihmisten käyttäytymisessä, tiedoissa ja asenteissa Kerätään tietoa onko alkuperäiset mitattavissa olevat käyttäytymismuutostavoitteet saavutettu Pyritään tunnistamaan muutoksia, jotka osoittavat kehityksen kulkevan oikeaan suuntaan. Havaitaan hyvät käytänteet On arvioitava paitsi tuotoksia myös toimenpideprosessin kulkua. TUOTOS: Arviointiraportti, jossa käsitellään alkuperäiset tavoitteet, käytetyt menetelmät, tunnistetut tulokset ja suositukset jatkotoimenpiteiksi.

Sosiaalinen markkinointi on Kuusivaiheinen prosessi jolla tavoitellaan käyttäytymismuutosta tarkkaan rajatussa kohderyhmässä 6. Seuranta Arvioinnin tulosten läpikäynti sidosryhmien kanssa Seurausten käsittely ja jatkosuunnitelman laatiminen Hyvien käytänteiden levittäminen sidosryhmille ja hankkeen ulkopuolelle

Sosiaalinen markkinointi on Kuusivaiheinen prosessi jolla tavoitellaan käyttäytymismuutosta tarkkaan rajatussa kohderyhmässä 1.Tarpeen tunnistaminen & ennakkosuunnittelu 2.Määrittely 3.Kehitys & suunnittelu 4.Toteutus 5.Arviointi 6.Seuranta

Sosiaalinen markkinointi on Työkalu käyttäytymismuutosten aikaansaamiseksi Asiakaslähtöinen toimintatapa Vaiheittainen suunnittelumenetelmä Sekä strateginen että operatiivinen työkalu Mitattavissa oleva toimintatapa (sijoituksen tuotto voidaan osoittaa) Käytännössä toimivaksi todettu menetelmä

Kiitos =)