Sari Ågren. Työryhmä Perusopetuksessa Mari Aalto, Laura Impiö, Teija Warro, Satu Lehtonen, Anita Rapp, Hanna Leppänen, Anne Lähteenmäki, Liina Maarni,

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
Advertisements

Kolmiportainen tuki ja uudet asiakirjat
Koonnut koordinaattori Tuija Ikäläinen 2008
Kolmiportainen tuki ja uudet asiakirjat
RUNOSMÄEN KOULUN YTE-SUUNNITELMA
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
Kerrataan KOLMIPORTAINEN TUKI & PEDAGOGISET ASIAKIRJAT
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Erityinen tuki Tampereen perusopetuksessa- muuttunut lainsäädäntö muuttuvat tuen rakenteet Leena Salonen
Yhteistyötä lapsen hyväksi
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Oppilaalle annettava tuki ja vastuuhenkilöt Turun perusopetuksessa
Hannu Eeva1 VARSINAIS-SUOMEN OAY-PIIRI Yhdistysten neuvottelupäivät , Silja Europa.
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Opinto-ohjauksen ja erityisopetuksen yhteistyö SOOLin teemaseminaari
Oppilaan hyvinvoinnin parhaaksi. Koulun aloitus Toimivien opetusryhmien muodostaminen esiopettajien, luokanopettajien, S2-opettajan ja erityisopettajan.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden muutokset ja täydennykset.
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
KOLMIPORTAINEN TUKI Esi- ja peruskoulussa Hankasalmen kunta/Kuuhankaveden koulu.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Tiedonsiirto toiselle asteelle Tiedonsiirron periaatteita Perusopetuksella velvoite siirtää opetuksen järjestämisen kannalta välttämätön tieto.
ESIOPS-info Sari Ågren.  Pyrkimys vastata nykymaailman haasteisiin  Tuoda esille lapsen/oppilaan muuta todellisuutta oppimisen ohella  Kannustaa aktiiviseksi.
Nivelvaihe yläkoulusta jatko-opintoihin Tuija Harakka, Milla-Miia Luosujärvi, Marja Asikainen ja Kirsti Linnoinen; päivitys Janne.
ARVIOINNISTA 3. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT luokan valinnaiset AINEET 8. ja 9. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT.
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
Kuopion kaupunki Perusopetus
Kuopion kaupunki Perusopetus
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Oppilaan hyvinvointi - yhteinen asiamme
Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit sekä valinnaiset aineet 8
JOHTAVA ERITYISOPETTAJA
Pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaan perusopetukseen ottaminen
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
KYRÖSKOSKEN KOULUN PIENLUOKKA
ALAKOULUN OSA-AIKAINEN ERITYISOPETUS
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
Kasvun ja oppimisen tuki Rauman esiopetuksessa
Tervetuloa vanhempainiltaan!
ERITYISLUOKKA 7 -9 H Tehtävä Yhteystiedot Miten Luokkaan siirtyminen
Prosessin nimi: Siirtymävaihe esiopetuksesta perusopetukseen, kun lapsella on pidennetty oppivelvollisuus ja/tai erityinen tuki tai kun tehostettu tuki.
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Kasvatuskeskustelu- ja rangaistuskäytänteet
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Kelpo-hanke Amisto
ERITYISLUOKKA 7-9J Elokuu 2016 MIKSI Yhteystiedot MITEN OHJAUS
Koulu alkaa klo 9.00.
Asiakas Esiopettaja/kelto
Henkilökohtaisen ohjaajan / avustajan kriteerit
Esiopetuksen vuosiympyrä
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Oppilashuolto
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Oppimisen tuki ja sen kirjaaminen
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Prosessi ope: huoli Ped. arvio jatkuu lopetetaan lisää tukea?
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Yhteysopettajapäivä Vantaa, Flamingo
osa-aikainen erityisopetus oppimissuunnitelma avustajapalvelut
Oppilaan siirtyminen toiseen kouluun eritysopetusperustein
Yleisen tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
KOLMIPORTAINEN TUKI
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Esityksen transkriptio:

Sari Ågren

Työryhmä Perusopetuksessa Mari Aalto, Laura Impiö, Teija Warro, Satu Lehtonen, Anita Rapp, Hanna Leppänen, Anne Lähteenmäki, Liina Maarni, Taina Suvikas, Tuula Viheroja, Jennina Ajosenpää, Noora Laine ja Sari Ågren (pj./siht.) Esiopetuksessa Tuija Ovaskainen-Kaija, Laura Aalto, Terhi Raukko, Tiina Koivunen ja Sari Ågren (pj./siht.)

Työskentelyn lähtökohtana  Kattava valtakunnallinen OPS  Lyhyt ja ytimekäs teksti  Yhtenäiset kuntakohtaiset käytännöt  Mahdollisuus lisätä oman yksikön käytännöt  Esiopetuksen siirtyminen Wilmaan

Yhteiset tavoitteet  Lapsen/oppilaan kohtaaminen yksilönä ja kokonaisuutena  Oppimisen tuen ja oppilashuollon hyvä yhteistyö  Oppimisympäristön monipuolisuus, viihtyvyys ja kannustavuus  Lasten/oppilaiden kuulluksi tuleminen  Opettajien tietotaito ajan tasalla oppimisen tuen suhteen

Ennaltaehkäisy ja varhainen puuttuminen  Opettaja oma-aloitteisesti varhaisessa vaiheessa vie lapsen/oppilaan asiaa eteenpäin ja on yhteydessä kotiin  Tukea oltava tarjolla mahdollisimman pieniin oppimisen haasteisiin  Opettajan kuuluu aina perehtyä oppilaidensa pedagogisiin asiakirjoihin  1. ja 5. luokan oppilaille äidinkielen ja matematiikan tuen tarpeen seulonnat

Yhteistyö huoltajan kanssa tuen aikana  Lapsi/ oppilas ja huoltaja ovat aina osa tuen suunnittelua  Oppimisen haasteista ilmoitetaan HETI kotiin  Yhteistyö on dialogista, jaettua asiantuntijuutta  Opettajien/eskarin/koulun tehtäviin kuuluu opastaa lasta/oppilasta ja hänen huoltajiaan tuen mahdollisuuksista selkeästi ja ymmärrettävästi  Tuen suunnittelu tarkoittaa ensisijaisesti henkilökohtaisia kohtaamisia huoltajan kanssa  Asiakirjoja voidaan sovitusti toimittaa tutustuttavaksi Wilman kautta

Yleinen tuki Pedagoginen arvio Tehostettu tuki Pedagoginen selvitys Asiantuntijalausunto Erityinen tuki Oppimis- suunnitelma HOJKS Tukitoimien kirjaaminen Wilmaan Oppimis- suunnitelma Moniammatillinen käsittely

Yleinen tuki  Yleisen tuen toteuttaminen, jatkuva seuranta ja riittävyyden/sopivuuden arviointi ovat luokanopettajan/aineenopettajan/esiopettaj an vastuulla.  Tukitoimet merkitään aina tukilomakkeelle Wilmaan (kaikissa tuen vaiheissa)  Esiopetuksessa oppimissuunnitelma tehdään kaikille lapsille

Tehostettu tuki  Aloitetaan jos oppilaan tuen tarve on jatkuvaa ja/tai se sisältää useita tukimuotoja  Päätös tehdään esiopetusyksiköissä/ kouluilla. Allekirjoitettu pedagoginen arvio toimii tehostetun tuen päätöksenä.  Oppimisen tuen lomake poistuu käytöstä  Tuen järjestelyistä vastaa esi- tai luokanopettaja/ tuetun aineen aineenopettaja  Erityisopettajaa tai oppilashuollon henkilöstöä voi aina konsultoida

Erityinen tuki  Perusopetusjohtajan päätöksellä pedagogisen selvityksen ja asiantuntijalausunnon pohjalta  Toteuttaminen, suunnitteleminen ja arviointi kuuluu sille opettajalle, jonka opetuksessa lapsi/oppilas on  Yläkoululaisella ollessa useita yksilöllistettyjä oppiaineita, tiedot kerää ja HOJKS-palaverin järjestää luokanvalvoja  Uusia oppiaineita yksilöllistettäessä (sekä tarkistusajankohtina) uuden tutkimuksen tai lausunnon tarpeen arvioi koulupsykologi.  Toteuttaminen yhteistyössä erityisopettajan kanssa  Opetus HOJKS:n mukaisesti. Myös väliaikaiset järjestelyt on kirjattava.

Pedagogiset asiakirjat  Täytetään aina Wilmassa (myös esiopetuksessa)  Moniammatillinen konsultaatio voi tapahtua puhelimitse  Päävastuu asiakirjoista on esi- ja luokanopettajalla/ aineenopettajalla. Erityisopettajalla vain siltä osin kun hän ko. oppiainetta opettaa.  Ohjelehtinen  Johtajat/ Rehtorit vastaavat siitä, että tuki järjestetään ja pedagogiset asiakirjat laaditaan asianmukaisesti heidän kouluillaan

 Oppimissuunnitelmat ja HOJKSit oltava vuosittain päivitetty/tehty lokakuun loppuun mennessä  Säilytys esiopetusyksiköissä/ kouluissa. Poikkeuksena pedagoginen selvitys  Sisältävät vain opetuksen järjestämisen kannalta välttämätöntä tietoa; ei oppilashuollollista sisältöä  Kirjattu tieto on aina viimeisintä tietoa  Asiat kirjattuna, ei viittauksia toisiin asiakirjoihin  Selvitys tehdään aina yhteistyössä lausunnon antajan kanssa, jotta ne ovat yhdenmukaiset.  Huoltajan kuuleminen suoritetaan huolellisesti. Esiopetuksella oma lomake sitä varten

Pidennetty oppivelvollisuus  Perusopetusjohtaja tekee päätöksen ennen lapsen perusopetukseen astumista  Nivelvaiheen yhteistyö tärkeää

Perusopetuslaissa säädetyt tukimuodot - TUKIOPETUS  Säännöllistä, epäsäännöllistä, ennakoivaa, kertaavaa, yksilöllistä, ryhmämuotoista  Annetaan oppituntien ulkopuolella tai tukea koskevan oppiaineen tunnilla  Annettu tuki merkitään aina (jaksoittain) Wilman tukilomakkeelle  Huoltajia tiedotetaan tukiopetuksesta  ”Erikseen oppilaalle anottavien lomien yhteydessä on huoltajia tiedotettava, että loman aikana oppilaan on hoidettava sovitut tehtävät siten, ettei lomasta syntyisi tukiopetuksen tarvetta.”

Perusopetuslaissa säädetyt tukimuodot – OSA-AIKAINEN ERITYISOPETUS  Annetaan kaikissa tuen vaiheissa  Tiedotetaan aina huoltajia henkilökohtaisesti  Merkintä tukilomakkeelle Wilmaan. Merkinnän tekee sovitusti joko lähettävä opettaja tai tukea antava opettaja.  Esiopetuksessa tukea antava opettaja tiedottaa ja merkintä tehdään oppimissuunnitelmaan.

Palvelut ja apuvälineet  Käyttämisestä neuvotellaan ja käyttöä suunnitellaan esiopetusyksikkö- tai koulukohtaisesti  Perusopetusjohtaja päättää oikeudesta tulkkaus- tai avustajapalveluihin (asiantuntijalausunto tarvitaan)  Esiopetuksessa em. päättää opetuksen järjestäjä  Kirjataan pedagogisiin asiakirjoihin

Diat löytyvät Pedanetistä Hannan LINKKI-projekti