Uusi kuntalaki (410/2015) VVM. Uusi kuntalaki voimaan 1.5.2015 Uudistuksen taustalla yli kahden vuoden valmistelu: Valmistelutyöryhmät ja parlamentaarinen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Green Building Council Finland Sovitut toimintatavat
Advertisements

Järjestö- ja nuorisotiimi Vapaaehtoisen rooli Punaisessa Ristissä.
Miten kunnassa toteutetaan yhteisöllisyyttä
Aimo Ryynänen 1 PÄÄTÖKSENTEKO JA DEMOKRATIA -TYÖRYHMÄ Aimo Ryynänen
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen uudessa terveydenhuoltolaissa ja kuntien ja sairaanhoitopiirien yhteistyössä – sisäistetäänkö salutogeneettinen.
Kuntalaki uudistuu -seminaarisarja: Miten kunnallisen päätöksenteon läpinäkyvyyttä ja luotettavuutta parannetaan? Puoluerahoituksen kehittämistä.
Kuntalain uudistus ja osallistuva demokratia Yrjö Hakanen SKP:n paikallispolitiikan seminaari Kirjan talo.
”Takasuoralla mennään, viestinviejä vaihtuu” 1. Viestikapulan vastaanottajat.
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
Teeman tarkastelun neljä näkökulmaa Alueellinen vaikuttaminen, nykytila Demokratia ja osallistuminen KRITEERINYKYTILAN EDUTNYKYTILAN HAITAT NYKYTILAN.
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
KU-selvitys Demokratiamallit Järvenpää-talo.
Kuntien juridinen asema: itsehallinto, tehtävät ja rahoitusperiaate Kuntatalo Heikki Harjula.
Demokratian ja oikeudenmukaisuuden edistäminen Suomessa
Yhteistoimintalaki ja Yt:n organisointi
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
Demokratian vahvistaminen ja uusi kuntalaki
Minna-Marja Jokinen Lainsäädäntöneuvos Valtiovarainministeriö
Uusi kuntalaki Esittelykalvoja
UusiKunta-selvityksen viestintä Henkilöstöryhmä Tiedottaja Sini Saares.
Timo Kietäväinen varatoimitusjohtaja
Osallistuminen ja arviointi Suunnittelijan on ymmärrettävä niin kommunikaation kuin ympäristövaikutusten perusteet Suunnittelija käy useita kasvokkaisia.
KAIKENIKÄISTEN DEMOKRATIAA DEMOKRATIAPÄIVÄ 2014 – Kuntatalo YTL Pirkko Karjalainen.
Ympäristöministeriö ja Suomen Kuntaliitto Seudun kuntien yhteinen maapolitiikka - Kuntien maapolitiikan yhteistyön mahdollisuudet ja haasteet.
Esitys aluetoimikuntamalliksi Vapaa-ajan asukaspalveluiden lautakunta §65.
oSallisuushanke Salli 2014
OSALLISTUMISTAVAT JOENSUUN KAUPUNGISSA 1. ÄÄNESTÄMINEN KUNNALLISVAALEISSA Kunnallisvaaleissa valitaan kaupunginvaltuusto neljäksi vuodeksi Vaalit ovat.
Uusi kuntalaki (410/2015).
Uusi kuntalaki Karkkilan valtuustoseminaari Aulanko
Kuntaliiton Kunnat ohjelma ja tulevaisuuden kunta Kunnat haasteiden edessä -kuntaseminaari Joensuu va kehityspäällikkö Jarkko Majava.
Ruokolahden strategia 2016–2021. Yhteistyökykyinen Taloudelliset realiteetit tunnistava Muuntautumiskykyinen Arvomme.
Konkreettiset tehtävät kunnassa ja alueella Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen – vastuut ja tehtävät uusissa rakenteissa, TERVE-SOS 2015,
Kaikissa malleissa tärkeää: – kuntalain mukaiset oikeudet ja velvoitteet – kunnan omista tarpeista lähtevän mallin ja toimintatavan kehittäminen – mallin.
Uusi kuntalaki (410/2015) Vaikutukset vammaisneuvostojen toimintaan ja kuntalaisten osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksiin Kunta- ja aluehallinto-osasto.
MIKSI KUNTASTRATEGIA? Joutsan kuntastrategia on vuodelta 2009 Aikaisempi vuodelta 2006 Useimmat kunnat eivät ole päivittäneet kuntastrategiaa tällä valtuustokaudella.
Nuorisovaltuuston perustaminen.. Nuorten vaikuttamisesta on määrätty laissa Kuntien lakisääteinen velvollisuus on kuulla nuoria heitä koskevissa asioissa.
1 Vammaislakien yhdistäminen Keijo Kaskiaho Kouvolan Vammaisneuvosto Keijo Kaskiaho.
P E L A S T U S O S A S T O K U N T A O S A S T O Kauas pilvet karkaavat - palvelut ja vaikuttamismahdollisuudet kuntarakenteiden muuttuessa.
Päätöksentekoprosessi Helsingin kaupungissa Koonnut: Päivi Litmanen.
AU / Ammatillisen kuntajohtamisen välineistä uuden kuntalain (410/2015) mukaan Kunnallistieteen päivät, Helsinki / Työryhmä:
Organisaatiotoimikunnan tehtävään liittyviä kysymyksiä Kunnanhallituksen § 117 asettama organisaatiouudistusta valmistelema toimikunta Keijo.
LOHJAN KAUPUNGIN UUSI ORGANISAATIO Uudet ideat siirretty hallintosääntöön Alueiden johtokunta
Kempele-sopimuksen arviointi
Uusi kuntalaki 98 §, 99 § ja 100 § - kuinka käytännössä
Strategia ja SHVK aikajanalla 
Vammaisneuvostojen asema uudessa kuntalaissa
Maakuntauudistus Pohjois-Karjalassa
Malli 8:Asiakkaiden osallistumisen toimintamalli
Erityisasiantuntija Jaana Joutsiluoma
Miksi ja miten järjestöyhteistyötä maakunnassa ja kunnissa?
Kuntalainen vaikuttajana
ASIAKKAIDEN OSALLISTUMISEN TOIMINTAMALLIN RIKASTAMISEN JA PARASTAMISEN TYÖPAJA THL.
Uusi asukasvaikuttamisen toimintamalli Vantaalla
UUSI KUNTALAKI (410/2015).
Elämää yhteisöstä – kasvua yrityksistä Juupajoen kuntastrategia 2025
Osallistuva Vantaa Osallisuuskoulutus
Kunnan strateginen viestintä maakuntauudistuksen jälkeen KUNNAN JA MAAKUNNAN VIESTINTÄYHTEISTYÖ Helinä Mäenpää, viestintäjohtaja, Jyväskylän kaupunki Emmi.
Kristiina Kontiainen, ylitarkastaja, ESAVI
Alueellinen yhteistyö hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
Osallisuus maakunnissa ja niiden valmistelussa
Kuntarakenneselvityksen toimeksianto
RIIHIMÄEN OSALLISUUSOHJELMAN LUONNOS
Päätöksenteko ja osallistuminen maakunnissa
Espoo – Kauniainen – Kirkkonummi – Vihti -selvitys
Kuntien tehtävät ”hytessä” Kunnilla säilyy vastuu hyten edistämisestä: Hyten ja niihin vaikuttavien tekijöiden seuraaminen väestöryhmittäin.
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
Osallisuutta monella tasolla: Kuvaukset
Oulun kaupungin vuorovaikutussuunnitelma
Kuntien tehtävät ”hytessä” Kunnilla säilyy vastuu hyten edistämisestä: Hyten ja niihin vaikuttavien tekijöiden seuraaminen väestöryhmittäin.
Sosiaalihuoltolain uudistushanke – Mikä muuttuu?
Esityksen transkriptio:

Uusi kuntalaki (410/2015) VVM

Uusi kuntalaki voimaan Uudistuksen taustalla yli kahden vuoden valmistelu: Valmistelutyöryhmät ja parlamentaarinen seurantaryhmä asetettiin Lakiluonnos lausuntokierroksella 5-8/2014 Hallituksen esitys (HE 268/2014) eduskuntaan Eduskunta hyväksyi lait (PeVL 63/2014, HaVM 55/2014) Kuntalaki (410/2015) voimaan : –Taloussäännöksiä sovelletaan vuodesta 2015 –Seuraavan valtuustokauden alusta ( ) sovelletaan uusia säännöksiä mm. valtuustosta, kunnan toimielimistä ja johtamisesta, asukkaiden osallistumisoikeuksista, luottamushenkilöistä sekä sähköisistä päätöksenteko- ja tiedoksiantotavoista –Siirtymäsäännöksiä mm. alijäämän kattamisesta ja arviointimenettelystä

Lain tarkoitus 1 § Kuntalain tarkoituksena on –luoda edellytykset kunnan asukkaiden itsehallinnon sekä osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksien toteutumiselle kunnan toiminnassa –edistää kunnan toiminnan suunnitelmallisuutta ja taloudellista kestävyyttä Kunnan toiminta-ajatusta on modernisoitu: Kunnan tehtävänä on –edistää asukkaidensa hyvinvointia –edistää alueensa elinvoimaa –järjestää asukkailleen palvelut taloudellisesti, sosiaalisesti ja ympäristöllisesti kestävällä tavalla pp.kk.vvvv 3 Osasto

Asukkaiden vaikuttamismahdollisuudet Uudet osallistumis- ja vaikuttamiskeinot sekä vuorovaikutuksen lisääminen –Kunnan toiminnan ja päätöksenteon avaaminen, uutta erityisesti verkkoviestintä (Kunnan toimintaa koskevat tiedot, kunnan ilmoitukset ja päätöspöytäkirjat saataville kunnan verkkosivuille) –Laissa esimerkkiluettelo osallistumis- ja vaikuttamiskeinoista –Aloiteoikeus kunnan asukkaiden lisäksi kunnassa toimiville yhdistyksille ja yrityksille Palvelujen käyttäjille kyseistä palvelua koskeva –Alueelliset lautakunnat/johtokunnat Eri väestöryhmien yhdenvertainen osallistuminen –Nuorisovaltuusto ja vammaisneuvosto pakollisiksi vanhusneuvoston lisäksi, voivat olla myös kuntien yhteisiä pp.kk.vvvv 4 Osasto

Kunnan asukkaiden osallistuminen ja vaikutusmahdollisuudet 5 Luku Kunnan asukkaiden osallistumisoikeus 20 § Äänioikeus kuntavaaleissa 21 § Äänestysoikeus kunnallisessa kansanäänestyksessä 22 § Osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet 23 § Aloiteoikeus 24 § Kunnallinen kansanäänestys 25 § Kansanäänestysaloite 26 § Nuorisovaltuusto 27 § Vanhusneuvosto 28 § Vammaisneuvosto 29 § Viestintä § Tietojen saatavuus yleisessä tietoverkossa 6 Luku Kunnan toimielimet 36 § Alueellinen toimielin 7 Luku Kunnan johtaminen ja kunnanhallitus 37 § Kuntastrategia 6

Kuntalain kehittämisen tavoitteet demokratian näkökulmasta Lainsäädännön kehittäminen ja lähidemokratian vahvistaminen Edustuksellisen demokratian toimivuus ja houkuttelevuus Suoran demokratian ajantasaisuus ja toimivuus Vuorovaikutus viestinnässä ja osallistumisessa Alueellisen vaikuttamisen turvaaminen 7

8 Osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet (22 §) Asukkaiden ja palvelun käyttäjien oikeus osallistua ja vaikuttaa kunnan toimintaan Uutta: Valtuuston vastuu monipuolisista ja vaikuttavista osallistumisen mahdollisuuksista Esimerkkiluettelo osallistumisen ja vaikuttamisen keinoista; tavoitteena kannustaa monipuolisten vaikuttamiskeinojen käyttöä Keskustelu- ja kuulemistilaisuudet, Uutta: kuntalaisraadit Käyttäjien edustajien nimeäminen kunnan toimielimiin Uutta: Mahdollisuudet osallistua kunnan talouden suunnitteluun (esim. osallistuva budjetointi) Käyttäjälähtöisen vaikuttamisen keinot: Uutta yhteinen suunnittelu ja palvelumuotoilu Asukkaiden, järjestöjen, muiden yhteisöjen toiminnan tukeminen Kunnanosahallinto ja kansanäänestykset omiin pykäliinsä

9 Aloiteoikeus (23 §) Kunnan asukkaan oikeus tehdä aloitteita kunnan toimintaa koskevissa asioissa Uutta: Aloiteoikeus laajennetaan myös kunnassa toimiville yhteisöille ja säätiöille (=yhdistykset ja yritykset) Uutta: Palvelun käyttäjällä oikeus tehdä aloitteita kyseistä kunnan palvelua koskevassa asiassa Valmistellaan toimivaltaisen viranomaisen käsiteltäväksi Jos aloitteen on tehnyt vähintään 2 % kunnan asukkaista, otettava käsiteltäväksi 6 kk kuluessa –Uutta: ei lasketa äänestysoikeutetuista vaan kaikista kunnan asukkaista ja koskee muitakin kuin valtuuston toimivaltaan kuuluvia asioita Hallintosääntöön (90 §) tarpeelliset määräykset –aloitteen käsittelystä –aloitteen tekijälle annettavista tiedoista

10 Vaikuttamistoimielimet (26 – 28 §) Kootaan erityislainsäädännöstä kuntalakiin Seuraavat pakollisia: –Nuorisovaltuusto/nuorten vaikuttajaryhmä – uusi velvoite –Vanhusneuvosto – nykyisin vanhuspalvelulaissa pakollinen –Vammaisneuvosto – nykyisin vammaispalvelulaissa vapaaehtoinen Voivat olla useamman kunnan yhteisiä Kunnanhallitus asettaa ja huolehtii toimintaedellytyksistä Kokoonpano, valinta, toimintatavat jäävät pitkälti kunnan päätettäviksi Edustamansa ryhmän vaikuttamis- ja kuulemiskanavia Oltava mahdollisuus vaikuttaa kunnan eri toimialojen toiminnan suunnitteluun, valmisteluun ja seurantaan

11 Viestintä (29 §) Kunnan toiminnasta Kunnan järjestämistä palveluista Kunnan taloudesta Valmistelussa olevista asioista ja niitä koskevista suunnitelmista Asioiden käsittelystä, päätöksistä, päätösten vaikutuksista Osallistumis- ja vaikuttamiskeinoista Toimielinten esityslistat ja liitteet – yleisen tiedonsaannin kannalta tarpeelliset tiedot yleiseen tietoverkkoon Salassapitovelvoitteet, tietosuoja Henkilötiedot yleisessä tietoverkossa vain tehokkaan tiedottamisen vaatiman ajan Selkeä ja ymmärrettävä kieli Eri asukasryhmien tarpeet

12 Tietojen saatavuus yleisessä tietoverkossa (109 §) Uutta: Velvoite viedä yleiseen tietoverkkoon kunnan järjestämiä palveluja sekä kunnan toimintaa koskevat keskeiset tiedot. Yleisessä tietoverkossa oltava saatavilla ainakin: 1)kuntastrategia; 2)hallintosääntö; 3)talousarvio- ja suunnitelma; 4)tilinpäätös; 5)tarkastuslautakunnan arviointikertomus; 6)kuntien yhteistoimintaa koskevat sopimukset; 7)konserniohjeet; 8)luottamushenkilöiden ja viranhaltijoiden sidonnaisuusilmoitukset; 9)luottamushenkilöiden palkkioiden ja korvausten perusteet; sekä 10)palveluista perittävät maksut.  108 § Kunnan ilmoitukset julkaistaan yleisessä tietoverkossa  140 § Päätöksen tiedoksianto kunnan jäsenelle : pöytäkirja nähtävänä yleisessä tietoverkossa

13 Osallisuus osana kuntastrategiaa Valtuusto päättää kuntastrategiassa (37 §) kunnan toiminnan ja talouden pitkän aikavälin tavoitteista. Kuntastrategia tarkistetaan vähintään kerran valtuuston toimikaudessa. Ikääntyneiden tukeminen Pyrkimyksenä koota muualla lainsäädännössä olevat kunnan strategista suunnittelua koskevat velvoitteet. Strategiassa tulee ottaa huomioon kunnan asukkaiden osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet –Kaikkien kuntalaisten osallisuuden edistämisen tulisi olla yksi keskeisistä kunnan strategisista tavoitteista. Kunnan tulisi asettaa osallistumiseen ja vaikuttamiseen liittyvät keskeiset strategiset tavoitteet osana kuntastrategiaa ja tarkastella tässä yhteydessä kokonaisuutena ja suunnitelmallisemmin mm. kunnan hyödyntämiä osallistumistapoja, viestintää, ja avointa valmistelua koskevia periaatteita.