Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

UUSI KUNTALAKI (410/2015).

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "UUSI KUNTALAKI (410/2015)."— Esityksen transkriptio:

1 UUSI KUNTALAKI (410/2015)

2 MIKSI UUSI LAKI? TALOUDEN KESTÄVYYS JOHTAMINEN
Kunnan toiminnan taloudellisen kestävyyden turvaaminen Pitkän aikavälin vastuunkannon korostaminen päätöksenteossa Kunnille säädettävien tehtävien rahoituksen turvaaminen JOHTAMINEN Poliittisen johdon päätöksentekokyvyn vahvistaminen DEMOKRATIAN VAHVISTAMINEN Edustuksellisen demokratian toimivuus, luottamushenkilöiden toimintaedellytykset , päätöksenteon läpinäkyvyys Osallistumiskeinojen uudistaminen, vuorovaikutuksen lisääminen Uudet sähköiset toimintatavat

3 KUNTALAKI Kuntalaki on kunnan hallintoa, päätöksentekomenettelyä ja taloutta koskeva yleislaki Kuntalain tarkoituksena on luoda edellytykset kunnan asukkaiden itsehallinnon sekä osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksien toteutumiselle kunnan toiminnassa edistää kunnan toiminnan suunnitelmallisuutta ja taloudellista kestävyyttä. Sovelletaan peruskuntaa laajemmin kunnan toimintaan

4 KUNTALAIN TARKOITUS Kuntalain tarkoituksena on
luoda edellytykset kunnan asukkaiden itsehallinnon sekä osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksien toteutumiselle kunnan toiminnassa edistää kunnan toiminnan suunnitelmallisuutta ja taloudellista kestävyyttä Kunnan toiminta-ajatusta on uudistettu: Kunnan tehtävänä on edistää asukkaidensa hyvinvointia edistää alueensa elinvoimaa järjestää asukkailleen palvelut taloudellisesti, sosiaalisesti ja ympäristöllisesti kestävällä tavalla

5 Soveltamisala Kuntalaki on kunnan hallintoa, päätöksentekomenettelyä ja taloutta koskeva yleislaki kuntalakia sovelletaan, jollei muualla toisin säädetä Uutta: sovelletaan peruskuntaa laajemmin kunnan toimintaan

6 Käsitteet Kuntakonserni = nykyinen kirjanpitolain mukainen määritelmä (kunnan oma organisaatio, liikelaitokset ja kunnan tytäryhteisöt ja määräysvallassa olevat säätiöt) Kunnan toiminta = sisältää kunnan ja kuntakonsernin lisäksi muut kunnan tehtävien hoitamiseksi käytetyt toimintamuodot (kuntien yhteistoiminnan, kunnan osittain omistamat yhteisöt, ostopalvelut, avustukset ym. )

7 Kunnan järjestämisvastuu lakisääteisistä tehtävistä (8 §)
Kunnan tehtävät (7 §) Uutta: Lakisääteinen yhteistoiminta Kunnan järjestämisvastuu lakisääteisistä tehtävistä (8 §) Järjestämisvastuun sisältö Kenelle järjestämisvastuu eri tilanteissa kuuluu Rahoitusvastuu Palvelujen tuottaminen (9 §) Eri tuottamistavoissa järjestämisvastuu säilyy kunnalla tai kuntayhtymällä Hox: Julkisen hallintotehtävän siirtämisen edellytykset (PL 124 §)

8 KUNNAN JÄRJESTÄMISVASTUU
Järjestämisvastuu ja tuottamisvastuu erotetaan laissa toisistaan Sääntely koskee lakisääteisiä tehtäviä Kunta voi järjestää sille laissa säädetyt tehtävät itse tai sopia järjestämisvastuun siirtämisestä toiselle kunnalle tai kuntayhtymälle lakisääteisessä yhteistoiminnassa järjestämisvastuu on aina kunnan puolesta toisella kunnalla tai kuntayhtymällä Järjestämisvastuun sisältö 1) yhdenvertainen saatavuus 2) tarpeen, määrän ja laadun määritteleminen 3) tuottamistavasta päättäminen 4) tuottamisen valvonta 5) viranomaiselle kuuluvan toimivallan käyttäminen Kunta vastaa tehtäviensä rahoituksesta, vaikka järjestämisvastuu on siirretty toiselle kunnalle tai kuntayhtymälle.

9 Kunta voi tuottaa järjestämisvastuulleen kuuluvat palvelut:
itse perustamalla kuntayhtymän sopimalla tuottamisesta yhteistoiminnassa toisen kunnan tai kuntayhtymän kanssa olemalla osakkaana osakeyhtiössä tai muussa yksityisoikeudellisessa yhteisössä hankkimalla palvelun valtiolta tai muulta julkisyhteisöltä hankkimalla palvelun yksityiseltä palvelujen tuottajalta antamalla palvelusetelin palvelun käyttäjälle (sote ja päivähoito) Julkisen hallintotehtävän kunta voi antaa muulle kuin viranomaiselle vain, jos siitä erikseen laissa säädetään Hankinnassa kuntasektorin ulkopuolelta kunnalla säilyy aina järjestämisvastuu palvelujen tuottajan vastuu palveluista määräytyy sopimuksen ja lainsäädännön mukaan

10 VALTUUSTO Valtuustolla edelleen kunnan ylin päätösvalta ja strategiset linjaukset Uutta lakisääteinen kuntastrategia (kunnan toiminnan tavoitteet) Hyväksyy hallintosäännön (organisaatio, hallinto- ja johtamisjärjestelmä, vastuu- ja toimivaltasuhteet), talousarvion ja -suunnitelman sekä konserniohjeen Valtuuston koko Sääntelyn joustavoittaminen: laissa vain valtuutettujen vähimmäismäärä eri kuntakokoluokissa Mahdollisuus pienentää valtuuston kokoa

11 VALTUUSTO Kuntavaalit siirretään huhtikuulle
Valtuuston toimikausi alkaa kesäkuussa Toteutetaan siirtämällä seuraavat vaalit lokakuulta 2016 huhtikuulle 2017 Siirtymäsäännösten mukaan nykyisen valtuuston toimikausi jatkuu toukokuun 2017 loppuun, mutta luottamushenkilö voi luopua tehtävästään v lopussa Valtuutettujen lukumäärä vähimmäismäärät eri kokoisissa kunnissa valtuusto päättää muutoin

12 VALTUUSTO PÄÄTTÄÄ: Uutta: Valtuuston koko – laissa vain minimi
Kuntastrategia – oltava, toiminnan ja talouden tavoitteet, ohjaa taloussuunnittelua! Omistajaohjaus – periaatteet ja konserniohje

13 VALTUUSTO PÄÄTTÄÄ: Hallintosääntö Talousarvio- ja taloussuunnitelma
Liikelaitoksen toiminnan ja talouden tavoitteet Varallisuuden hoidon ja sijoitustoiminnan perusteet Sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan perusteet Palveluista ja muista suoritteista perittävien maksujen yleiset perusteet Takaussitoumuksen tai muun vakuuden antaminen Jäsenten valitsemisesta toimielimiin, jollei toisin säädetä – päätoimisuus, osa-aikaisuus! Luottamushenkilöiden taloudellisten etuuksien perusteet Tilintarkastajien valitseminen Tilinpäätöksen hyväksyminen ja vastuuvapaus Muut valtuuston päätettäviksi säädetyt ja määrätyt

14 ASUKKAIDEN VAIKUTUSMAHDOLLISUUDET
Asukkaiden ja palvelun käyttäjien oikeus osallistua ja vaikuttaa kunnan toimintaan Uutta: Valtuuston vastuu monipuolisista ja vaikuttavista osallistumisen mahdollisuuksista

15 ALOITEOIKEUS Kunnan asukkaan oikeus tehdä aloitteita kunnan toimintaa koskevissa asioissa Uutta: Aloiteoikeus laajennetaan myös kunnassa toimiville yhteisöille ja säätiöille (=yhdistykset ja yritykset) Uutta: Palvelun käyttäjällä oikeus tehdä aloitteita kyseistä kunnan palvelua koskevassa asiassa Valmistellaan toimivaltaisen viranomaisen käsiteltäväksi Jos aloitteen on tehnyt vähintään 2 % kunnan asukkaista, otettava käsiteltäväksi 6 kk kuluessa Uutta: ei lasketa äänestysoikeutetuista vaan kaikista kunnan asukkaista ja koskee muitakin kuin valtuuston toimivaltaan kuuluvia asioita Hallintosääntöön (90 §) tarpeelliset määräykset käsittelystä ja tekijälle annetuista tiedoista

16 Toimielimet kunnassa Valtuuston lisäksi pakollisia toimielimiä kunnanhallitus ja tarkastuslautakunta Muut toimielimet valtuuston päätettävissä

17 TOIMIELIMET Asettaminen ja kokoonpano Tehtävät
Asettaminen kunnan harkinnassa Lautakuntia tai johtokuntia > voivat tehdä esityksiä Jäsenten valinta aina valtuustossa Valtuusto voisi nykylain tapaan päättää, että jäsenet tai osa jäsenistä valitaan osa-alueen asukkaiden esityksestä Tehtävät Kunnan päätöksentekoon vaikuttaminen ja kunnan osa-alueen kehittäminen Varattava mahdollisuus antaa lausunto valmisteltaessa kuntastrategiaa talousarviota ja –suunnitelmaa päätöksiä, joilla voi olla huomattava vaikutus kunnan asukkaiden ja palvelujen käyttäjien elinympäristöön, työntekoon ja muihin oloihin

18 KUNNANHALLITUS Kunnan toiminnan yhteensovittaminen kuntastrategian mukaisesti – kunnan toiminnan määritelmä huomioitava! Kunnan edun valvonta ja edustaminen - jos kukaan muu ei toimi, kunnanhallituksen on toimittava Ohjaus- , seuranta- ja reagointitehtävä koko kunnan toiminnassa Omistajaohjauksen käytännön toimet kunnan koko toiminnassa (huom. konsernijohdon ja kh:n työnjako, jos kokoonpano poikkeaa) Sisäinen valvonta ja riskienhallinta Edustaa kuntaa työnantajana ja vastaa henkilöstöpolitiikasta Huom. Otto-oikeus lähtökohtaisesti vain kunnanhallituksella, mutta kunta voi hallintosäännössä määrätä otto-oikeuden myös lautakunnalle tai liikelaitoksen johtokunnalle

19 KUNNANHALLITUKSEN PJ JA KUNNANJOHTAJA
Kunnanhallituksen puheenjohtajan tehtävät (40 §) Johtaa poliittista yhteistyötä Muut tehtävät hallintosäännössä Kunnanhallituksen puheenjohtajan ja kunnanjohtajan välinen työnjako Hallintosääntö & johtajasopimus

20 SIDONNAISUUSILMOITUS
Uutta: Velvollisuus tehdä sidonnaisuusilmoitus Ilmoitusvelvollisia kunnan päätöksenteon ja valmistelun kannalta keskeiset luottamushenkilöt ja viranhaltijat: Kunnanhallituksen ja kaavoitusasioita hoitavan toimielimen jäsenet Valtuuston ja lautakuntien puheenjohtajisto Pormestari, apulaispormestari Kunnanjohtaja, kunnanhallituksen ja lautakuntien esittelijät Ilmoitusvelvollisuus koskee johtotehtäviä ja luottamustoimia elinkeinotoimintaa harjoittavissa yrityksissä ja muissa yhteisöissä, merkittävää omaisuutta sekä muita sidonnaisuuksia, joilla voi olla merkitystä luottamus- ja virkatehtävien hoitamisessa Ilmoitettava 2 kk kuluessa valinnasta sekä muutokset Ilmoitus tarkastuslautakunnalle, joka saattaa tiedoksi valtuustolle

21 VAALIKELPOISUUS Uutta: sidonnaisuuksien ilmoittamisvelvollisuus (84 §)
Päätöksentekoon ja valmisteluun liittyviä sidonnaisuuksia arvioidaan lisäksi vaalikelpoisuus- ja esteellisyyssäännösten perusteella Luottamushenkilöllä tai luottamustoimeen ehdolla olevalla on velvollisuus antaa toimielimen pyynnöstä selvitys seikoista, joilla voi olla merkitystä hänen vaalikelpoisuutensa arvioinnissa (70 § 2 mom.) Henkilöllä on velvollisuus ilmoittaa esteellisyydestään sekä antaa toimielimen pyynnöstä selvitys seikoista, joilla voi olla merkitystä hänen esteellisyytensä arvioinnissa (97 § 5 mom.)

22 HALLINTOSÄÄNTÖ 90 §:ssä luettelo sisällöstä
Hallintosäännössä määräykset hallinnon ja toiminnan järjestäminen päätöksenteko- ja hallintomenettely valtuuston toiminta kielellisten oikeuksien huomioon ottaminen kunnan hallinnossa

23 OTTO-OIKEUS Lähtökohtaisesti kunnanhallituksella
Kunta voi antaa hallintosäännössä otto-oikeuden myös lautakunnalle tai liikelaitoksen johtokunnalle

24 Pöytäkirja (107 §) Tiedoksianto
muoto voi vaihdella teknisen toteutustavan mukaan, voi olla myös useiden päätösten koonti Tiedoksianto Asianosainen: hallintolaki ja sähköisestä asioinnista annettu laki (139 §) Kunnan jäsen (140 §) pöytäkirja nähtävänä yleisessä tietoverkossa Tiedoksisaanti katsotaan tapahtuneen 7. päivänä nähtäville asettamisesta Salassa pidettäviä asioita ei julkaista!! Kokonaan salassa pidettävät asiat: maininta tällaisen asian käsittelystä ja salassapitoperusteesta

25 Voimaantulo- ja siirtymäsäännökset
Laki voimaan , mutta runsaasti siirtymäsäännöksiä Seuraavan valtuustokauden alusta ( ) lukien sovelletaan: 4 luku Valtuusto 5 luku Asukkaiden osallistumisoikeus 6 luku Kunnan toimielimet 7 luku Kunnan johtaminen ja kunnanhallitus 59 § (yhtymävaltuusto), 60 § 2 mom. (yhtymäkokousedustajat) ja 64 § (kuntayhtymän johtavan viranhaltijan irtisanominen) 10 luku Luottamushenkilöt 12 luku Päätöksenteko- ja hallintomenettely 16 luku Oikaisuvaatimus ja kunnallisvalitus Alijäämän kattaminen ja arviointimenettelyyn erityisiä siirtymäaikoja!

26

27 Tehtävä: Yksin / pareittain Valitkaa jokin kaupunki / kunta, Käykää tutustumassa päätöksentekoa koskeviin sivustoihin Etsikää joku lautakunnan kokouspöytäkirja jossa on päätetty jokin asia

28 UUSI KUNTALAKI


Lataa ppt "UUSI KUNTALAKI (410/2015)."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google