Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

oSallisuushanke Salli 2014

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "oSallisuushanke Salli 2014"— Esityksen transkriptio:

1 oSallisuushanke Salli 2014
OSALLISUUDEN JÄLJILLÄ Tanja Saukkonen, projektikehittäjä Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistys ry oSallisuushanke Salli oSallisuushanke Salli 2014 oSallisuushanke Salli 2014

2 Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistys ry
Maakunnallinen sosiaali- ja terveyspoliittinen vaikuttaja ja kehittäjä Yhdistyksen toiminnan tavoitteet Edistää alueellista sosiaali- ja terveyspolitiikkaa paikallisen, maakunnallisen ja valtakunnallisen vuoropuhelussa Tukea järjestöjen toiminta- ja työllistämisedellytyksiä Vahvistaa kansalaisten osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksia Perustettu v. 1938 Jäseninä henkilöitä ja yhdistyksiä toimialalta Eri kehittämishankkeita Verkkosivut: oSallisuushanke Salli 2014

3 oSallisuushanke Salli 2014
Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistys ry - Hallinnointi ja koordinointi oSallisuushanke Salli 2014

4 oSallisuushanke Salli 2014
Mitä on osallisuus? Ninka Reittu-Kuurila Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistys ry oSallisuushanke Salli 2014

5 oSallisuushanke Salli 2014
Lähekkäiset käsitteet Osallistuminen Osallistaminen Englanninkielisiä vastineita Participation Citizen engament Inclusion Co-production Involvement Osallisuus… Määritelmät perustuvat Mona Särkelä-Kukon ja Päivi Rouvinen-Wileniuksen Sallin artikkelikokokelmassa (Jämsén&Pyykkönen 2014 (toim.) oSallisuuden jäljillä julkaistuihin artikkeleihin. oSallisuushanke Salli 2014

6 oSallisuushanke Salli 2014
Monitasoinen & monisyinen kokonaisuus: - Yksilöllinen tunne (-> olettamat kannattaa unohtaa) - Kuulumisen tunne (yhteisö/yhteiskunta) & tekeminen Keskeistä: - Luottamus Kuulluksi tuleminen Sitoutuminen Määritelmät perustuvat Mona Särkelä-Kukon ja Päivi Rouvinen-Wileniuksen Sallin artikkelikokokelmassa (Jämsén&Pyykkönen 2014 (toim.) oSallisuuden jäljillä julkaistuihin artikkeleihin. oSallisuushanke Salli 2014

7 Osallisuuden muotoja Suunnittelu- osallisuus: Tieto-osallisuus:
mukaan pääsy palvelujen suunnitteluun mm. - oma palvelusuunnitelma - palvelujen / elinympäristöjen suunnittelu & kehittäminen Tieto-osallisuus: palveluista & toimintamahdollisuuksista saatavilla riittävästi ja selkeästi esitettyä tietoa Lähde: Kohonen ja Tiala 2002: Kuntalaiset ja hyvä osallisuus Voidaan puhua myös esim.: palveluosallisuus, koulutusosallisuus, työelämäosallisuus, asiakasosallisuus… Päätösosallisuus: mukaan pääsy päätöksentekoon: - esim. palvelujen tuottamista tai asuinaluetta koskevat päätökset Toimintaosallisuus: omatoiminen ja aktiivinen toiminta omassa ympäristössä ja yhteisöissä

8 Miksi asukkaat mukaan keskustelemaan ja kehittämään?

9 Ihmisten ääni palvelujen ja yhteiskunnan kehittämisessä
Pullonkaulat Hyvät käytännöt Asukkaat mukaan.... Koska yhteiskunta kuuluu kaikille! → Osallisuus demokraattisen yhteiskunnan perusarvona Lainsäädäntö

10 Osallisuus, osallistuminen, vaikuttaminen, palveluiden kehittämiseen osallistuminen, asiakaskeskeisyys lainsäädännössä Perustuslaki Uudistunut kuntalaki Uudistunut sosiaalihuoltolaki Laki potilaan asemasta ja oikeuksista Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista Laki vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista ja tukitoimista Lastensuojelulaki Nuorisolaki Perusopetuslaki Lisäksi erillisiä mainintoja osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksiin liittyen mm. Kehitysvammalaista Omaishoitolaista Kuntouttavasta työtoiminnasta annetusta laista Toimeentulotuesta annetusta laista Päivähoitolaista Perhehoitajalaista (mm. Ilmonen 2012)

11 Uudistunut kuntalaki Eduskunta hyväksyi lain 13.3.2015
Uudistuksen tavoitteena mm. demokratian vahvistaminen: edustuksellisen demokratian toimivuus luottamushenkilöiden toimintaedellytykset päätöksenteon läpinäkyvyys osallistumiskeinojen uudistaminen vuorovaikutuksen lisääminen uudet sähköiset toimintatavat Eduskunta hyväksyi lain (valtaosaa säännöksistä sovelletaan lukien) Eräitä eroja entiseen lakiin: Esimerkkiluetteloa erilaisista osallistumisen keinoista täydennetty ja ajantasaistettu. Käyttäjälähtöinen toimintatapa haluttu saada paremmin näkyviin. mm. laajempi tietopohja palvelujen kehittämiseen ja uudistamiseen Sekä pitkäaikaiset että lyhytaikaiset ja satunnaisemmat vaikuttamisen keinot Uudistuksen taustalla: Äänestysaktiivisuuden lasku Demokraattisten instituutioiden legitimiteetin heikentyminen Tarve uusille vaikuttamisen kanaville

12 Uudistunut kuntalaki 1 § Lain tarkoitus
Tämän lain tarkoituksena on luoda edellytykset kunnan asukkaiden itsehallinnon sekä osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksien toteutumiselle kunnan toiminnassa. Lain tarkoituksena on myös edistää kunnan toiminnan suunnitelmallisuutta ja taloudellista kestävyyttä. Kunta edistää asukkaidensa hyvinvointia ja alueensa elinvoimaa sekä järjestää asukkailleen palvelut taloudellisesti, sosiaalisesti ja ympäristöllisesti kestävällä tavalla. Kuntalaki on kunnan hallintoa, päätöksentekomenettelyä ja taloutta koskeva yleislaki kuntalakia sovelletaan, jollei muualla toisin säädetä Uutta: sovelletaan peruskuntaa laajemmin kunnan toimintaan

13 Kuntalaki ja asukkaiden osallistumisoikeus
20 § Äänioikeus kuntavaaleissa 21 § Äänestysoikeus kunnallisessa kansanäänestyksessä 22 § Osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet Kunnan asukkailla ja palvelujen käyttäjillä on oikeus osallistua ja vaikuttaa kunnan toimintaan. Valtuuston on pidettävä huolta monipuolisista ja vaikuttavista osallistumisen mahdollisuuksista. Osallistumista ja vaikuttamista voidaan edistää erityisesti: 1) järjestämällä keskustelu- ja kuulemistilaisuuksia sekä kuntalaisraateja 2) selvittämällä asukkaiden mielipiteitä ennen päätöksentekoa 3) valitsemalla palvelujen käyttäjien edustajia kunnan toimielimiin 4) järjestämällä mahdollisuuksia osallistua kunnan talouden suunnitteluun 5) suunnittelemalla ja kehittämällä palveluja yhdessä palvelujen käyttäjien kanssa 6) tukemalla asukkaiden, järjestöjen ja muiden yhteisöjen oma-aloitteista asioiden suunnittelua ja valmistelua.

14 Kuntalaki ja asukkaiden osallistumisoikeus
23 § Aloiteoikeus Kunnan asukkaalla sekä kunnassa toimivalla yhteisöllä ja säätiöllä on oikeus tehdä aloitteita kunnan toimintaa koskevissa asioissa. Aloitteen tekijälle on ilmoitettava aloitteen johdosta suoritetut toimenpiteet. Lisäksi palvelun käyttäjällä on oikeus tehdä aloitteita kyseistä kunnan palvelua koskevassa asiassa. Valtuuston tietoon on saatettava vähintään kerran vuodessa sen toimivaltaan kuuluvissa asioissa tehdyt aloitteet ja niiden johdosta suoritetut toimenpiteet. 24 § Kunnallinen kansanäänestys 25 § Kansanäänestysaloite 26 § Nuorisovaltuusto 27 § Vanhusneuvosto 28 § Vammaisneuvosto 29 § Viestintä Kunnan toiminnasta on tiedotettava asukkaille, palvelujen käyttäjille, järjestöille ja muille yhteisöille. Kunnan tulee antaa riittävästi tietoja kunnan järjestämistä palveluista, taloudesta, kunnassa valmistelussa olevista asioista, niitä koskevista suunnitelmista, asioiden käsittelystä, tehdyistä päätöksistä ja päätösten vaikutuksista. Kunnan on tiedotettava, millä tavoin päätösten valmisteluun voi osallistua ja vaikuttaa.

15 Miten asukkaat ja asiakkaat mukaan palvelujen kehittämiseen?

16 Menetelmien laaja kirjo:
Samantyyppiset menetelmät → voi olla eri nimet/eri painotukset: Kuntalain perinteiset demokraattiset tavat Avoimet keskustelu- / kuulemistilaisuudet Mahdollisuus antaa (asiakas)palautetta Kokemusasiantuntijat Kokemuskouluttajat Kehittäjäasiakkaat /kehittäjäasiakasryhmät Kansalaisraadit Asiakasraadit Bikva Käyttäjäkokous Living lab Ohjattu kävelyretki alueella Asukasfoorumit Palvelumuotoilu Ja niin edelleen….

17 Avoimet keskustelu- ja kuulemistilaisuudet
Perinteisempiä tapoja tiedottaa kuntien palveluista Kuntalaisten kanssa keskustelemassa viranhaltijoita ja luottamushenkilöitä Perinteisesti esim. maankäyttö Palvelukentän muutokset/muutosprosessit: esim. Siun Sote: Asukkaiden marraskuu, Asukkaiden huhtikuu Mahdollisuus antaa (asiakas)palautetta Palautelaatikot, hymynaamat jne Teknologiavälitteiset ratkaisut esim puhelimen hyödyntäminen Toiminnalliset menetelmät (suuri menetelmien kirjo!) Asiakaspalautepäivät: kyselylomakkeet, toiminnalliset menetelmät Esim. Joensuun ja Lieksan aikuissosiaalityön asiakaspalautepäivät (2012, 2013, 2015)

18 Kansalaisraadit Osallistumisen menetelmä, jossa keskeistä on asioiden yhdessä pohtiminen ja aito keskusteleminen. Käsitellään yhteistä näkökulmaa kaipaavia asiakokonaisuuksia kuten asuinalueen tai palveluiden kehittämistä. Raatilaiset tapaavat noin 2-5 päivänä, joiden aikana käydään monipuolisia keskusteluita koulutettujen ohjaajien johdolla. Paikalla myös käsiteltävän kysymyksen kannalta oleellisia asiantuntijoita. Lopuksi raatilaiset laativat aiheesta yhteisen julkilausuman, joka esitellään tiedotustilaisuudessa käsiteltyyn aiheeseen vaikuttaville tahoille kuten kunnan päättäjille, medialle tai muille aiheesta kiinnostuneille. Kansalaisraadin osallistujista muodostetaan kohdealue ”pienoiskoossa” = raatilaiset edustavat laaja-alaisesti kohdealueensa väestöä. Kansalaisraadin osallistujat ovat vapaaehtoisia ja heidät valitaan raatiin ilmoittautuneiden joukosta. Esimerkkejä toiminnasta: Jyväskylässä kansalaisraadeissa käsitelty yleiskaavavalmistelua sekä Jyväskylän kaupungin asiakaspalvelumallin kehittämistä. Vaasassa kokoontunut maahanmuuttajien kansalaisraati Seinäjoen kansalaisraadit (mm. asuinalueiden viihtyvyys)

19 Asiakasraati Asiantuntijaryhmä, joka kootaan tietyn kohderyhmän asiakkaista Asiakkaiden tuottamaa tietoa, mielipiteitä ja kokemuksia käytetään hyväksi kehittämistyössä. Tarkoituksena lisätä asiakkaiden osallisuutta palveluiden suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämistyössä. Asiakasraadin koko, kokoontumisten tiheys, kohderyhmä ja haastattelutaktiikka muotoutuu sen mukaan, mihin tarpeeseen asiakasraatia käytetään. Raadin vetäjien tehtävänä on ennalta suunniteltujen teemojen puitteissa johdatella keskustelua ja dokumentoida keskustelun kulku. Menetelmää voi soveltaa laajasti. Raati voi olla kertaluontoinen, määräaikainen tai pysyvä toimintatapa. Esimerkit toiminnasta Joensuu: Joensuussa Sosiaali- ja terveydenhuollon sähköisen asioinnin asiakasraati kokoontui ensimmäisen kerran Eksote (Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri) Raati kokoontui ensimmäisen kerran tammikuussa Raadin toimikausi on kaksi vuotta. 

20 Kokemusasiantuntijat, kokemuskouluttajat
Kokemusasiantuntijoilla on omakohtaisia kokemuksia sairauksista, hoidosta ja kuntoutumisesta Kokemusasiantuntijat on auttavat auttavat muita saman kokeneita. Myös omainen tai läheinen voi olla kokemusasiantuntija.  Kokemusasiantuntijoille koulutuksia Useimmiten korvaus toiminnasta Kokemusasiantuntija voi toimia: Palvelujen suunnittelussa, arvioinnissa ja kehittämisessä Kokemuskouluttajana Työparina ammattilaisen kanssa Vertaisneuvojana Vertaisryhmien ohjaajana Tukihenkilönä Kokemusasiantuntijat & -kouluttajia mm. Sos II hanke & sosiaalityön kokemusasiantuntijat (Tampere, Vaasa, Pietarsaari) Mielen avain –hanke (Etelä-Suomi): mielenterveys- ja päihdealan kokemuskouluttajat

21 Kehittäjäasiakkaat / kehittäjäasiakasryhmät
Toimivat työntekijöiden ja esimiesten kanssa palvelujen suunnittelussa ja kehittämisessä Osallistuvat palvelujärjestelmän toimijoiden kanssa lausunto- ja vaikuttamistyöhän palvelujen parantamiseksi. Taustalla kokemusasiantuntijuus Kehittäjäasiakkaat osallistuvat joko yksilöinä tai ryhmissä tuomalla omat palvelukokemuksensa ja kehittämisehdotuksensa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluprosessien kehittämisen tueksi. Avoimia tai suljettuja ryhmiä Esimerkkejä toiminnasta: Pohjois-Suomen Lasten Kaste –hanke: Kaakkurin ja Kiimingin hyvinvointineuvoloissa kehittäjäasiakas-toiminta (konkreettisesti mukana palveluiden suunnittelussa, kehittämisessä ja vaikuttavuuden arvioinnissa.) SOS hanke (Päijät-Häme): aikuissosiaalityön palvelut Joensuu: Kansalaistalotoimijalähtöinen Sossufoorumi, yhteistyössä Joensuun aikuissosiaalityön kanssa

22 Sähköiset alustat www.otakantaa.fi
Otakantaa on mahdollisuus vaikuttaa yhteisiin päätöksiin jo valmisteluvaiheessa Mahdollistaa osallistumisen jo tarjolla oleviin keskusteluihin ja valmisteluihin tai käynnistää oman aiheesi. otakantaa.fi on kaikille avoin, moniääninen kansalaisten, hallinnon ja päätöksentekijöiden kohtauspaikka. Esim.

23 KIITOS!


Lataa ppt "oSallisuushanke Salli 2014"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google