Opiskeluhuollon palvelut Marke Hietanen-Peltola, LT, ylilääkäri Oikeus oppimiseen 24.3.2015.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
4 § YHTEISÖLLINEN OPISKELUHUOLTO ( 3 §, 4 §, 6 §, 12 § ja 13 §)
Advertisements

OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI JA OPPILASHUOLLON OPETUSSUUNNITELMA
Katja Siltanen ja Anne Rytilahti
Rovaniemen kaupungin ennaltaehkäisevä, ohjaava sekä ryhmämuotoinen perhetyö Toiminta-ajatus Auttaa, opastaa, ohjata perheitä arjessa ja vanhemmuudessa,
P ERHENEUVOLA LAPSEN JA PERHEEN TUKENA Perheiden hyvinvoinnin tukeminen, vanhempainilta Psykologi Saana Sievers.
Kouluterveydenhuolto Koulutulokkaan vanhempainaamu.
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
Yleistä - rehtori kutsuu koolle - kokoontumisista kirjoitetaan muistio: vuotuiset vastuualueet/työtehtävät -kokoontuminen noin 2-4 kertaa lukuvuodessa.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Vertaisryhmät vanhemmuuden tukena Kotipuu. VÄESTÖLIITON KOTIPUU TAVOITE Maahanmuuttajataustaisten perheiden psykososiaalinen hyvinvointi KOHDERYHMÄ -Julkisen.
Ammatillisen koulutuksen kysymykset ja silta työelämään VAMPO toimenpiteet 64, 65, 66 Opiskelijoille suunnatut tukitoimet ja erityisopetus yleisissä ammatillisissa.
Kukkulan koulun konsultoiva erityisopettaja haasteellisen oppilaan tukena Kukkumäentie 27a, Jyväskylä
Nuorisotakuu nuorisotoimen näkökulmasta Nuorisotoimen ylitarkastaja Kirsi-Marja Stewart, Opetus- ja kulttuuritoimi.
TERVETULOA!.  Opettajat: - Marjo Miettinen, 1.luokka ja vararehtori - Erika Heikkilä, 2.luokka - Elisa Konttila, 3.luokka - Eemeli Räihä, 4.luokka -
TERVETULOA! Opiskeluhuollon oppimisverkosto Marke Hietanen-Peltola Johanna Jahnukainen.
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
Epäily herää – miten toimia? K-Sshp, Läheisväkivallan ehkäisyn kansallinen osaamiskeskus-hanke: koulutuspäivät Noora-Maria Ahl psykologi Marja.
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
PITKÄLAHDEN JA PYÖRÖN KOULUT.  Rehtori (toimii ryhmän vetäjänä)  Apulaisrehtori  Apulaisjohtajat  Kouluterveydenhoitajat  Koululääkärit  Koulupsykologi.
Anne Luoma / VARHAISERITYISKASVATUS. Kunnan järjestämässä ja tukemassa päivähoidossa olevien tukea tarvitsevien lasten osuus päivähoitoikäisistä.
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
Onko yhteisöllinen oppilashuolto pelkkää haihattelua?
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki ja opiskeluterveydenhuolto
Ammattiopisto on mylly elinikäisen oppimisen virrassa
Häiriöiden varhaistunnistus, hoidon porrastus ja viranomaisyhteistyö
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Varhaiskasvatus lapsen hyvinvoinnin tukena Kehittämistyöryhmän tapaaminen klo 9-11 Tampereen virastotalo, rh 2, 5 krs Susanna Raivio ja Maria.
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Th, TtM, kehittämispäällikkö Ulla Korpilahti
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Luokkatunnit Toimintakulttuuri 4.2..
Mitä Yhteispeli tarjoaa koululle? Miten ilmoittaudutte Yhteispeliin?
PERUSOPETUKSEN OPPILASHUOLTO
Ajankohtaista opetustoimen lainsäädännön muutoksista
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Opiskeluhuolto, Ekamin kuraattorit 2015
Yhteiskunnan tuki odottaville äideille
Miten koulu ympäristönä edistää terveyttä, turvallisuutta ja toiminnallisuutta
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Nopolan koulu Opettajien veso
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Opetustoimi osana Jyväskylää
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Oppilashuolto
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Tampere: Linnainmaan kouluikäiset lapsiperheet
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Huoltajakysely lukuvuoden opiskelijoille
Joensuun seudun varhaiskasvatussuunnitelma
SINUSSA ON POTENTIAALIA
Sosiaalialan tehtävärakenne
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
Lukion opiskeluhuolto
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Vanhempien ja lasten osallisuuden lisääminen
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Vanhempaintoiminta ja vanhempien verkostoituminen
Keitele, Pielavesi, Tervo, Vesanto
Opiskeluterveydenhuollon kehittäminen Lapessa Opiskeluterveydenhuollon verkosto Marjaana Pelkonen, STM 8/29/2019 Etunimi Sukunimi.
Kristiina Laitinen Opetusneuvos Opetushallitus
JÄMSÄNJOEN YHTENÄISKOULU
Koulutuskiertue Suomen Sotaveteraaniliitto, Leena Seppälä.
Esityksen transkriptio:

Opiskeluhuollon palvelut Marke Hietanen-Peltola, LT, ylilääkäri Oikeus oppimiseen

Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki (1287/2013) tuli voimaan , mikä muuttui? Opiskeluhuollon suunnittelu ja ohjaus sai rakenteet Monialaiset opiskeluhuollon ryhmät Monialaisesti laaditut suunnitelmat Yhteisöllinen opiskeluhuolto vahvistui Ensisijainen opiskeluhuollon toteuttamismuoto Monialaisesti suunniteltu ja toteutettu Yksilökohtainen opiskeluhuolto tarkentui ja parani Opiskeluhuoltopalvelujen saatavuus parani ja käytännöt yhtenäistyivät Monialainen yksilökohtainen yhteistyö sai rakenteen (monialainen asiantuntijaryhmä) Asiakkaan osallisuus ja tietosuoja paranivat Marke Hietanen-Peltola2

Opiskeluhuoltoon ovat oikeutettuja Esiopetuksen oppilaat Perusopetuksen oppilaat Ammatillisen koulutuksen opiskelijat Lukiolaiset Yhteensä yli lasta ja nuorta! Marke Hietanen-Peltola3

Oppilas- ja opiskelijahuoltolain tavoitteena on Edistää opiskelijoiden oppimista, terveyttä ja hyvinvointia sekä osallisuutta ja ehkäistä ongelmien syntymistä. Edistää oppilaitosyhteisön ja opiskeluympäristön hyvinvointia, terveellisyyttä ja turvallisuutta, esteettömyyttä, yhteisöllistä toimintaa sekä kodin ja oppilaitoksen välistä yhteistyötä. Turvata varhainen tuki sitä tarvitseville. Turvata opiskeluhuoltopalvelujen yhdenvertainen saatavuus ja laatu. Vahvistaa opiskeluhuollon toteuttamista ja johtamista toiminnallisena kokonaisuutena ja monialaisena yhteistyönä Marke Hietanen-Peltola4

Opiskeluhuoltoa toteutetaan Ensisijaisesti ennaltaehkäisevänä koko oppilaitosyhteisöä tukevana yhteisöllisenä opiskeluhuoltona. Opiskelijoilla on lisäksi oikeus yksilökohtaiseen opiskeluhuoltoon. Opiskelijalla on oikeus saada maksutta sellainen opiskeluhuolto, jota opetukseen tai koulutukseen osallistuminen edellyttää 9§ Marke Hietanen-Peltola5

Opiskeluhuollon ja sen johtamisen rakenteet Marke Hietanen-Peltola Opiskeluhuollon ohjausryhmä (koulutuksen järjestäjäkohtainen) Asiantuntijaryhmä (yksittäistä opiskelijaa koskevat asiat) Opiskeluhuoltoryhmä (oppilaitoskohtainen, vain yhteisölliset ja järjestämiseen liittyvät asiat) Opiskeluhuolto osana lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelmaa (sisältö säädetty) Opiskeluhuoltosuunnitelma ( yhteistyövelvoite, sisältö säädetty, OPSit ohjaavat) Opiskeluhuoltokertomus = oppilaskohtaiset kirjaukset. Kuuluvat opiskeluhuoltorekisteriin Paikallinen ops 6

Oppilaitoksen opiskeluhuoltosuunnitelma Kuvaa koko opiskeluhuollon kokonaisuuden juuri kyseisessä oppilaitoksessa Opetussuunnitelman perusteet antavat perusrakenteen ja ohjeellisen sisällön Laaditaan monialaisessa yhteistyössä (esim oppilaitoskohtaisessa opiskeluhuoltoryhmässä) samalla tarvittavista työtavoista ja yhteistyökäytänteistä sopien Kuvataan myös opiskeluhuollon palvelut ja monialainen yhteistyö oppilaitoksessa Kattaa sekä yhteisöllisen että yksilökohtaisen opiskeluhuollon ja myös opiskeluhuollon yleisen järjestämisen ja koordinoinnin oppilaitoksessa Toteutumista arvioidaan ja suunnitelmaa tarkistetaan Marke Hietanen-Peltola7

Opiskeluhuollon toiminnan painotus on yhteisöllisessä opiskeluhuollossa Tavoite: hyvinvoiva opiskeluyhteisö –ominaispiirteet, esim. yhteisöön kuulumisen tunne, kuulluksi tuleminen –hyvinvoivat ihmiset: opiskelijat, opettajat, muut –terveyttä ja hyvinvointia tukeva ympäristö Lähtökohta: oppilaitos on keskeinen kehitysympäristö –vaikuttaa hyvinvointiin –yhteisön hyvinvointiin voidaan vaikuttaa Kuuluu kaikille : terveyteen ja hyvinvointiin liittyvien näkökohtien huomioiminen kaikessa toiminnassa –opetuksen sisällöissä ja menetelmissä, –opetuksen järjestelyissä ja muussa toiminnassa Marke Hietanen-Peltola8

Mitä on yhteisöllinen opiskeluhuoltotyö? Toimintakulttuuria ja toimia, joilla edistetään opiskelijoiden –oppimista, hyvinvointia, terveyttä, –sosiaalista vastuullisuutta, vuorovaikutusta ja osallisuutta opiskeluympäristön –terveellisyyttä, turvallisuutta ja esteettömyyttä. Kaikkien oppilaitoksessa työskentelevien sekä opiskeluhuoltopalveluista vastaavien on edistettävä –opiskelijoiden ja oppilaitosyhteisön hyvinvointia sekä –kotien ja oppilaitoksen välistä yhteistyötä Marke Hietanen-Peltola9

Yhteisöllinen opiskelu- huolto Vuorovaikutus- taitojen ja mielentervey- den edistäminen Yhteistoiminta oppilaitoksen ulkopuolelle Kiusaamisen, väkivallan ja häirinnän ehkäisy Opintojen etenemisen edistäminen Koulutyön ja opintojen hyvinvointia tukeva järjestäminen Opiskelijoiden osallisuuden varmistaminen Terveyttä ja hyvinvointia edistävien elintapojen tukeminen Ympäristön terveellisyys ja turvallisuus Huoltajien osallisuuden varmistaminen Marke Hietanen-Peltola10

Yksilökohtainen opiskeluhuolto Koulu- ja opiskeluterveydenhuollon palvelut Opiskeluhuollon kuraattori- ja psykologipalvelut Monialainen yksilökohtainen opiskeluhuolto = monialainen asiantuntijaryhmä Erityisoppilaitoksissa järjestetyt sosiaali- ja terveyspalvelut On sekä ehkäisevää että tukea tarjoavaa työtä! Marke Hietanen-Peltola11

Kouluterveydenhuollon palvelut Terveystarkastukset jokaisella luokalla Laajat terveystarkastukset luokilla 1, 5 ja 8. –Vanhemmat mukana –Koko perheen hyvinvoinnin selvittely Seuranta- ja lisäkäynnit tarpeen mukaisesti sekä terveydenhoitajalla että lääkärillä Terveydenhoitajan avoimet vastaanotot Suun terveydenhuolto Terveydentilan toteamista varten tarpeelliset erikoistutkimukset (silmä- tai korvalääkäri, lasten- tai nuorisopsykiatri tai psykologi) (esikoululaisen terveyspalvelut tarjoaa lastenneuvola) Marke Hietanen-Peltola12

Opiskeluterveydenhuollon palvelut Terveydenhoitajan tarkastus 1 opiskeluvuonna Lääkärintarkastus (1 tai) 2 opiskeluvuonna Seuranta- ja lisäkäynnit tarpeen mukaisesti sekä terveydenhoitajalla että lääkärillä Sairaanhoitopalvelut –ml. mielenterveys- ja päihde- sekä seksuaaliterveyspalvelut Terveydenhoitajan avoin vastaanotto Suun terveydenhuolto Marke Hietanen-Peltola13

Palvelujen saatavuus koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa Terveystarkastusten ajankohdat määrätty Terveydenhoitaja tulee voida tavoittaa myös ilman ajanvarausta Opiskeluterveydenhuoltoon on virka-aikana saatava yhteys välittömästi Marke Hietanen-Peltola14

Opiskeluhuollon kuraattori- ja psykologipalvelut Opiskelun ja koulunkäynnin yksilöllinen tuki Tuetaan –Oppimista –Hyvinvointia –Sosiaalisia ja psyykkisiä valmiuksia Edistetään yhteistyötä –Opiskelijoiden perheiden kanssa –Muiden opiskelijan opiskelua tukevien läheisten kanssa Marke Hietanen-Peltola15

Opiskeluhuollon kuraattoripalvelut Opiskelijan tilanteen kartoitus Tuen tarpeen arviointi Sosiaalinen selvitys –Koulunkäynti –Opiskelu- ja oppimisympäristö –Opiskelijan toimintakyky, vointi ja jaksaminen –Perhe- ja kotitilanne –Kaverisuhteet –Harrastukset –Vapaa-ajan vietto Ohjaus ja tukikeskustelut Perheiden tukeminen Koulunkäyntijärjestelyt Marke Hietanen-Peltola16

Opiskeluhuollon psykologi palvelut Lapsen ja nuoren kehitykseen, oppimiseen tai koulunkäyntiin liittyvien kysymysten selvittely ja arviointi –Psykologinen arviointi Neuvottelut vanhempien ja koulun henkilöstön kanssa Psykologiset tutkimukset (ml psykologiset testit) Lausuntojen laatiminen Tukitoimien sekä opetusjärjestelyjen suunnittelu Yhteistyö koulun ulkopuolisten tahojen kanssa Opiskelijoiden yksilöllinen tuki ja ohjaus tunne-elämän kehitykseen, sosiaaliseen vuorovaikutukseen tai oppimiseen liittyvissä pulmissa Tuki perheille lapsen ja nuoren kehitykseen, vanhemmuuteen tai perheen ongelmatilanteisiin liittyvissä kysymyksissä Marke Hietanen-Peltola17

Kuraattori- ja psykologipalvelujen saatavuus Opiskelijalle tarjottava mahdollisuus keskustella henkilökohtaisesti opiskeluhuollon psykologin tai kuraattorin kanssa –Viimeistään seitsemäntenä oppilaitoksen työpäivänä opiskelijan pyynnöstä –Kiireellisissä tapauksissa mahdollisuus keskusteluun tarjotaan samana tai seuraavana päivänä –Myös opiskelijan huoltajan tai muun henkilön pyynnöstä Ei kuitenkaan silloin, jos on kyse ainoastaan yhteydenottajan neuvonta tai ohjaus Keskustelun järjestäminen on selkeästi tarpeetonta Marke Hietanen-Peltola18

Opetuksen ja koulutuksen tueksi järjestettävät sosiaali- ja terveyspalvelut erityisoppilaitoksissa Lupa järjestää opiskelijoiden tarvitsemia sosiaali- ja terveyspalveluja Erityisoppilaitosten opiskelijoilla on oikeus myös kaikkeen muuhun lain määrittämään opiskeluhuoltoon Marke Hietanen-Peltola19

Monialainen asiantuntijaryhmä On lasta, nuorta ja tarvittaessa hänen perhettään tukeva yhteistyöryhmä Ryhmä on keskusteleva ja tukeva Tavoitteena on niin pitkälle kuin mahdollista työskennellä yhteistyössä huoltajien kanssa Asiantuntijaryhmässä asioista sovitaan Marke Hietanen-Peltola20

Monialainen asiantuntijaryhmä Selvittää yksittäisen opiskelijan tuen tarvetta, tukee ja järjestää tarvittavia opiskeluhuollon (tai muita) palveluja Opiskelija ja huoltajat osallistuvat aina ryhmään Kootaan tapauskohtaisesti, mukaan vain asiaan tarpeelliset henkilöt Valitsee keskuudestaan ryhmän vastuuhenkilön Marke Hietanen-Peltola21

Monialaisen asiantuntijaryhmän kokoaminen Ryhmän kokoaa se, jolle asia työtehtävien perusteella kuuluu = se jolla huoli herää Ryhmän kokoaminen ja työskentely perustuvat opiskelijan ja (opiskelijan ikä- ja kehitystasoisesti) huoltajan suostumukseen Opiskeluhuollon yhteistyötahot tai opiskelijan läheiset voidaan pyytää mukaan opiskelijan/huoltajan kirjallisella suostumuksella Marke Hietanen-Peltola22

Marke Hietanen-Peltola Kiitos! 23