OIVALTAVA LUKEMINEN Tervetuloa! 27.1.2015 FM Kaisa Heinlahti.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ohjeita kotiopiskelun tueksi
Advertisements

Opiskelulukeminen.
Oppiminen ja oppimisvaikeudet
YLIOPPILASKIRJOITUKSIIN
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
7.-luokan historia kunnialla läpi!
Lukemaan oppii vain lukemalla
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
Nuorten ja nuorten aikuisten viestintästrategia Miksi?Kenelle?Miten?Mitä?
Analyysi Analyysi = kreik. irrottaa: hajottaa osiinsa, eritellä, jäsentää. voi käsitteellisesti tarkoittaa kahta erilaista asiaa: muotoanalyysi: miten.
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Lukivaikeus.
ESSEEN KIRJOITTAMINEN
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Kurssityön laatiminen Puolalanmäen lukio VA4 syksy 2006 Anne Lindholm.
Vastavalmistuneen puheenvuoro Risto Laine
LUOKAN PELISÄÄNNÖT Millainen on luokka, jossa on hyvä opiskella ja missä on hyvä luokkahenki ? Jokainen kirjoittaa paperille aiheesta 4-6 asiaa. Jaetaan.
Tehtävänanto, otsikko, aloitus ja lopetus esseekokeessa
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
AINEISTOPOHJAINEN KIRJOITELMA
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Töissä.fi – sivusto Korkeakoulusta valmistuneet työelämässä Harjoituksia ja tehtäviä valintojen tueksi Leena Penttinen, Jyväskylän yliopisto Kaisa Karhu,
KOKEESEEN KERTAAMINEN. ENNEN LUKEMISTA  Herätä kiinnostuksesi:  Mieti, mikä sinua kiinnostaa luettavassa  Mihin tarvitset tietoa, jota olet ryhtymässä.
OPISKELULUKEMINEN Ei riitä, että osaat lukea. Eikä sekään, että muistat lukemasi. Sinun on myös ymmärrettävä, mitä olet lukenut ja osattava soveltaa lukemaasi.
 Valitse itseäsi kiinnostava ja sinulle sopiva kirja.  Kannattaa pohtia seuraavia asioita:  Mikä on kirjan aihepiiri?  Onko kirjan pituus sinulle.
Palautetaidot ja opponointi Rinna Toikka. Opponoinnin tarkoitus Oppia lukemaan kriittisesti Laajentaa näkökulmaa Synnyttää tieteellistä keskustelua Auttaa.
Mervi Väisänen OPINNÄYTETYÖSUUNNITELMAN ESITYS JA OPPONOINTI.
Opiskelutaidot Pohdi, mitä tiedät opittavasta asiasta jo etukäteen Ole utelias ja etsi lisätietoa  opiskelija on toimija! Aloita uuteen asiaan tutustuminen.
AI8 Tekstin keinot, uutinen Tekstin keinot Kappalejaolla voidaan auttaa lukijaa hahmottamaan tekstiä ja sen pääkohtia. – Kappaleen alussa tulee.
Avaimia oppimiseen  Kuuntele tarkkaavaisesti  Tee muistiinpanoja  Selvitä asiat, joita et ymmärrä  Keskustele, kysy, kyseenalaista, arvioi  Etsi lisätietoja.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
Mitä et ole itse tehnyt, voi olla suojattua
Hannatuulia Hämäläinen, Kimmo Väre, Henri Raatikainen, Olli Suhonen
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
Tutkielman teko-ohjeet
Tutkimus terveystiedonopetuksessa
Ohjeita….
Lukijasta kirjoittajaksi
TE3 - TUTKIMUS 1-3 hlö:n ryhmissä JOKIN TERVEYSTOTTUMUS
Työelämän tekstejä sähköposti.
TEKSTITAIDON VASTAUS Ks. Särmä s. 392.
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Englanti 8. lk LV – 2017.
Ylioppilastutkintolautakunnan kriteereitä
Innokas harrastus 7. Oppimiskerta EAGER.
LUETUNYMMÄRTÄMISEN TEORIAA JA HARJOITUKSIA
YLIOPPILASKIRJOITUKSIIN
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Millainen oppija sinä olet?
ESSEE.
VOIMAVAROJEN TALO Piirrä vihkoon/paperille talo, jossa on 5 kerrosta ja kussakin kerroksessa 2 huonetta Mieti ensin itseksesi kysymyksiä ja kirjaa ajatuksiasi.
OPPIMAAN OPPIMINEN (1.vsk).
ÄI1 Tekstit ja vuorovaikutus
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
Aineistosta kirjoittaminen
Oman alan kirja Käy lainaamassa Myllytullin kirjastosta oman alan kirja. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee uusi artikkeli nimeltään ”Oman alan kirja”) ylös.
OPISKELEN KYSYMYSTEN AVULLA
Ideaa lukemiseen Taina Kylmänen/OSAO
Kirjallisuusterapia.
Tekstipaja II Aalto-yliopisto, ELECin kandiseminaarit, syksy 2017
Aalto-yliopisto, ELECin kandiseminaarit, syksy 2017 Kaisa Ranta
Selkokieli.
TEHTÄVÄT KIITETTÄVÄ = Keskityin tehtäviin koko ajan. Yritin parhaani. Sain tehtyä kaikki tehtävät. Suurin osa vastauksista oli oikein. Korjasin / täydensin.
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Kysely yleisille kirjastoille 2013
Muokkaus Mari Lampinen,
Kirjaston tiedonhaun opetus ja tiedonhakijan reitti
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Auttava keskustelu
Esityksen transkriptio:

OIVALTAVA LUKEMINEN Tervetuloa! FM Kaisa Heinlahti

OIVALTAVA LUKEMINEN ti kello Minkälaista lukutaitoa tarvitsen yliopisto-opiskelussa? to kello Tenttiin lukemisen haasteet Tauko n

MILLAINEN OLEN LUKIJANA? Pohdi omia lukutapojasi ja juttele hetki vieruskaverin kanssa. Miten suhtaudun lukemiseen yleisesti? Kuinka paljon luen? Mitä yleensä luen? Mikä on ensireaktioni, kun saan jonkun lukutehtävän? Onko lukemiseni nopeaa vai hidasta? Mikä minulle tuottaa iloa lukemisessa? Mikä minulle tuottaa vaikeuksia lukemisessa?

Yliopistossa luettavan tekstin määrä nousee satoihin sivuihin usein vaativaa tieteellistä tekstiä. Millaista lukutaitoa silloin tarvitaan?

LUKUTAIDON TASOT (Linnakylä 1990) Peruslukutaito: lukemisen alkeet hallussa Toimiva lukutaito: lukeminen vaihtelee eri tekstilajien ja eri tilanteiden mukaan Reflektiivinen ja vapauttava lukutaito: tekstin merkityksen löytäminen ja sen kriittinen arvioiminen sekä itselle merkityksellisen tiedon valikointi

SUOMALAISTEN LUKUTAITO Tutkimusten mukaan (esim. Linnakylä 1990) suomalaisilla on hyvä peruslukutaito, mutta laajempien tekstikokonaisuuksien hallinta on vaikeampaa. Vaikeuksia suomalaisille on vanhastaan tuottanut useamman tekstikohdan vertailu ja yhdistäminen, ymmärtäminen ja erittely. Tutkimukset paljastavat, että suomalaisilla olisi paljon opittavaa omien johtopäätösten ja kannanottojen luomisessa, kysymysten ja vastaväitteiden esittämisessä, seuraamusten esittämisessä ja ongelmien asettamisessa. Yliopistossa luettavia tekstejä tulee siis lähestyä aktiivisesti, kriittisesti ja keskustelevasti.

LUKUTEKNIIKOITA 1: SILMÄILY Silmäily on yleisvaikutelman hankkimista tekstistä Aloita akateemisten tekstien lukeminen aina silmäilyllä. Onko teksti hyödyllinen? Sisältääkö se esim. esseeseen tarvitsemiani tietoja? Mitkä asiat ovat minulle jo tuttuja? Mihin teksti liittyy? Missä tulevat tekstin ydinasiat? Mitkä kohdat kannattaa lukea tarkimmin? Mistä aloitan lukemisen? Ennakoi: Lukutekniikoita harjoitellaan tekstin kanssa, joka käsittelee nuorten lukutaitoa. Mitä tiedät ja ajattelet aiheesta etukäteen? Silmäile liitteenä olevaa Pirjo Hiidenmaan tekstiä. ”Mitä nuoret tänään, sitä kansa huomenna”. Millainen teksti on kyseessä?

LUKUTEKNIIKOITA 2: SKANNAUS Skannaus on tiettyjen yksityiskohtien etsiminen esimerkiksi jonkin asiasanan perusteella Tässä etsitään yleensä vastauksia kysymyksiin mikä, kuka ja milloin. Tiedät kysymyksen jo etukäteen ja voit keskittyä vain löytämään vastauksen siihen. Skannaa Hiidenmaan tekstistä nopeasti vastaukset seuraavaan kysymykseen: Minkälaista määrällistä tietoa teksti antaa koululaisten lukutaidosta?

LUKUTEKNIIKOITA 3: PÄÄKOHTIEN ETSIMINEN Pääkohtia etsiessä kannattaa kiinnittää huomiota argumentaatioon: Mitkä ovat kirjoittajan keskeiset väitteet? Miten hän väitteitään perustelee? Lue nyt Hiidenmaan teksti ajatuksella ja pohdi: Mitkä ovat Hiidenmaan keskeiset väitteet? Miten hän perustelee näkemyksiään?

LUKUTEKNIIKOITA 4: ARVIOIVA LUKEMINEN Kriittisessä lukemisessa verrataan tekstin näkemyksiä muihin ja omiin näkemyksiin Tällöin voi pohtia: Tukevatko tekstin väitteet aikaisempia uskomuksiani? Onko teksti ristiriidassa aiemmin oppimani kanssa? Ovatko tekstin väitteet hyvin perusteltuja? Mitä ajatuksia teksti herättää? Palaa vielä Hiidenmaan tekstiin ja pohdi, oletko hänen kanssaan samaa vai erimieltä tekstin aiheesta.

MITEN OPISKELTAVAA TEKSTIÄ KANNATTAA KÄSITELLÄ? Miten äsken luettua tekstiä voisi aktiivisesti opiskella? Alleviivaa tai merkitse tärkeimmät asiat marginaaliin pystyviivalla (vain kaikkein oleellisimmat asiat!) Kirjoita tiivistelmiä. Piirrä ajatuskarttoja Kopioi suurennettuna itsellesi kirjan sisällysluettelo ja täydennä sitä lukiessasi kuhunkin asiaan liittyvillä teorioilla, nimillä ja käsitteillä. "Keskustele" lukiessasi kirjan kanssa: kysy, väitä vastaan, keksi esimerkkejä ja sovelluksia. Selosta vaikea asia omin sanoin jollekin toiselle. Keskustele kirjan aiheista jonkun kanssa. Keksi itse tenttikysymyksiä ja suunnittele niihin vastaus. Mitä painaisit tekstistä mieleesi?

Tutustu myös Oivaltava lukeminen – verkkomateriaaliin Avoimen sivuilla! Oivaltavan lukemisen www-sivuilla selvitetään, millaista lukutaitoa yliopisto- opinnoissa tarvitaan ja miten tekstejä kannattaa lähteä aukaisemaan. Sivuilta löydät myös harjoitustekstejä ja itsearviointikysymyksiä. Lukutaito yliopisto-opinnoissa Vuorovaikutusta tekstin kanssa Harjoituksia ja esimerkkejä

LISÄTEHTÄVÄ Esimerkkinä Risto Heiskalan Sosiologia-lehdessä (2/91) ilmestyneen artikkelin Goffmanista semioottiseen sosiologiaan johdantoluku Goffmania kehystämässä. Ennen lukemista Tarkastele johdantoluvun otsikkoa Goffmania kehystämässä Kirjoita muistiin asiaa, joita arvelet tekstin sisältävän. Epäilemättä kysyt itseltäsi: Kuka on Goffman? Mitä minä tiedän Goffmanista entuudestaan? Mitä kehyksellä tarkoitetaan tässä yhteydessä? Miten Goffmania kehystetään? Mikä on tämän tekstin tavoite? Kenelle tämä teksti on suunnattu?

LISÄTEHTÄVÄ Lukemisen aikana Lue teksti ripeästi läpi. Jos et ymmärrä jotakin ilmaisua, älä juutu vaikeaan kohtaan, vaan merkitse kohta esimerkiksi alleviivauksella tai kysymysmerkillä, ja jatka lukemista. Lue teksti ripeästi läpi Lukemisen jälkeen Luettuasi tekstin voit kysyä itseltäsi seuraavaa (Takalan 1990: 149 mukaan): Mikä oli tekstin pääajatus? Oliko tekstin ymmärtäminen minulle vaikeaa? Miten lähtisin selvittämään minulle epäselviksi jääneitä kohtia? Mitkä kohdat olivat minulle vaikeita? Miksi ne olivat vaikeita Mikä minua kiinnosti eniten tekstissä? Sainko vastauksen kohdan 1 kysymyksiin? Miten arvelen tekstin jatkuvan tämän johdantoluvun jälkeen?