Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Opiskelutaidot Pohdi, mitä tiedät opittavasta asiasta jo etukäteen Ole utelias ja etsi lisätietoa  opiskelija on toimija! Aloita uuteen asiaan tutustuminen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Opiskelutaidot Pohdi, mitä tiedät opittavasta asiasta jo etukäteen Ole utelias ja etsi lisätietoa  opiskelija on toimija! Aloita uuteen asiaan tutustuminen."— Esityksen transkriptio:

1 Opiskelutaidot Pohdi, mitä tiedät opittavasta asiasta jo etukäteen Ole utelias ja etsi lisätietoa  opiskelija on toimija! Aloita uuteen asiaan tutustuminen sisällysluettelosta ja otsikoista (apuna myös kertauksessa) Silmäile tekstiä Tee tekstiä ja asioita koskevia kysymyksiä. Keskity, lue ja tee muistiinpanoja. Mieti, mitkä asiat ovat olennaisia. Kertaa keskeiset asiat. Käytä eri muistiinpanotekniikoita (esim.): Alleviivaus Yliviivaus Marginaalihuomautukset Merkinnät kirjaan ja tekstiin Muistiinpanojen kirjoittaminen keskeisistä ja oleellisista asioista Miellekartta

2 Pidä halutessasi oppimispäiväkirjaa Voit kirjata ylös kokemuksiasi kursseista ja suorituksistasi Tavoitteena muodostaa oma näkemys opeteltavasta asiasta Auttaa arvioimaan opiskeluasi ja edistymistäsi sekä käsitteiden, asioiden ja teorioiden oppimista Oman opiskelun seuraamista ja oman oppimisen seuraamista ja arviointia Ideana kirjata päivän aikana opitut asiat Lyhyt kuvaus asioista, joita tunneilla käsiteltiin, mitä ajatuksia sinulle heräsi, mikä jäi mahdollisesti epäselväksi, mistä heräsi lisäkysymyksiä jne. Voit liittää oppimispäiväkirjaan piirroksia ja kuvia yms. Voit arvioida, mitä opit tai mitä osaat sekä, mitä vielä pitäisi oppia

3 Muistiinpanot Miksi? Opiskeltavan prosessointi Silmäilyn ja kertaamisen tuki Miten? oma tyyli, omaan oppimiseen sopiva Muistiinpanot ja lukeminen Laajoja kokonaisuuksia luettaessa olisi löydettävä tekstin punainen lanka Muistiinpanot helpottavat työmuistin toimintaa Avainsanat palauttavat mieleen kokonaisuuden Muistiinpanojen tekeminen pitää vireänä ja johtaa aktiiviseen opiskeluun Hyvä muistiinpanojen tekeminen ei ole kirjan kopioimista

4 Avainsanat Kirjoita lukemisen aikana kirjan marginaaliin tai vihkoon avainsanoja: nimiä, vuosilukuja, tärkeitä käsitteitä selvitä vierassanat, luo muistivihjeitä Nosta tekstistä esiin avainsanoja rengastus, yliviivaus, alleviivaus numeroi samaan kokonaisuuteen kuuluvat laadi avainsanalistoja

5 Erilaisia muistiinpanoja Sanatarkat muistiinpanot Tietoa toistava, luku-urakan ohessa vie turhaan aikaa Ydinasiat ja avainsanat Sopivat hyvin nopeaan kertaukseen Kehitä omia lyhenteitä Yritä hahmottaa asioiden välisiä yhteyksiä (nuolia) Etsi oma tyylisi Liimalappuja, irtopapereita, vihkoja Visualisoi: taulukot, kaaviot, aikajanat, miellekartat, käsitekaaviot, piirrokset Tiivistä laaja kokonaisuus kuvaksi, kaavioksi tai muutamaan lauseeseen

6 Lukutyyli Voit kehittää omaa lukutyyliäsi ja kehittyä taitavammaksi lukijaksi Erilaisia lukutyylejä muun muassa: Alusta loppuun kaiken lukeminen Ääneen lukeminen (esim. kielten opiskelussa) Silmäilevä lukeminen Tekstin ennakointi Lukeminen ryhmässä ja keskustellen Kokeisiin luettavana laajoja kokonaisuuksia  tavoita olennainen Lukemiseen vaikuttavat havaintotoiminnot, muisti, vireys ja ympäristötekijät. Myös lukemisen tavoite on tärkeä. Lukemisen tavoite Syvällisessä oppimisessa pääpaino kokonaisuuksien ymmärtämisessä ja kyvyssä omin sanoin kuvailla laajoja ilmiöitä Peruskäsitteiden ja -teorioiden, sekä merkittävimpien asioiden muistaminen Liian matala tavoite  heikko motivaatio  lukeminen väkinäistä Rentous tärkeää, älä mieti liikaa koetta ja arviointia

7 Lukemisen strategioita: Ulkoluku Tavoitteena oppia kirjan teksti sellaisenaan ulkoa Huomio suuntautuu yksityiskohtiin Tekstin sisäistäminen Tavoitteena kokonaiskuvan hahmottaminen Pitäytyminen kirjan sisältöön Asian tutkiminen Tavoitteena ymmärtää, mistä on kysymys Keskusteleva lukuote, usein myös muiden lähteiden käyttö Ennakointi ja havainnot Lukijan ennakkotiedot ja ymmärrys suuntaavat huomiota ja vaikuttavat tulkintaan. Teksti ei siirry sellaisenaan muistiin  väärät esitiedot haittana Ennakkotietojen herättäminen tehostaa muistitoimintoja  silmäile tekstiä ja lue sisällysluettelo tai johdanto Kertaa Luettu ei siirry välittömästi pitkäkestoiseen muistiin. Viiveen aikana tapahtuvaa muistivääristymää voi ehkäistä kertaamalla  muistiinpanojen merkitys Vaikeiden asioiden selvittäminen  älä takerru jokaiseen yksityiskohtaan  pääasiat ilmenevät otsikossa ja johdannossa Liitä luettu jo opittuun

8 Tehokas lukeminen Silmäily, ennakointi Keskittyminen: ympäristö, sopiva tahti, tauot, virkeys, riittävä uni, lukupaikka, musiikki Muistiinpanot, alleviivaukset, tekstiin tehtävät merkinnät, värien käyttäminen Mielikuvien luominen, muistiankkurit Vertailut, asian selittäminen omin sanoin


Lataa ppt "Opiskelutaidot Pohdi, mitä tiedät opittavasta asiasta jo etukäteen Ole utelias ja etsi lisätietoa  opiskelija on toimija! Aloita uuteen asiaan tutustuminen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google