Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuAlbert Lasse Haapasalo Muutettu yli 6 vuotta sitten
1
Hannatuulia Hämäläinen, Kimmo Väre, Henri Raatikainen, Olli Suhonen
Lukupiiri TERV108 Hannatuulia Hämäläinen, Kimmo Väre, Henri Raatikainen, Olli Suhonen Ryhmä 1 klo 8-10
2
Tutkimustiedon hyödyntäminen lukion terveystiedon opetuksessa
Oppilaat keräävät itse esim. lehdistä tutkimuksista kertovia artikkeleita Täydentävänä oppimateriaalina Uusinta päivitettyä tutkimustietoa (vrt. koulukirjoissa esim. voi olla jo vanhentunutta tietoa.) Mielenkiinnon herättäjänä Tutkimustietoa näkökulmien muutoksista vuosien varrella Kriittinen lukutaito Ristiriitaisten tutkimusten esittely -> tutkiva ote
3
Jatkoa… Kyseenalaisen tutkimuksen esittely nuorille – sen ymmärtäminen, etteivät tutkimustulokset aina ole luotettavia Esim. liikuntapiirakan tai muiden suositusten muutokset ajan mukana ”Tiedon” ajankohtaisuus – voi muuttua vaikka pidetään totena Esim. maapalloa pidettiin ennen lätttynä
4
Huomioon otettavia asioita
Oppilaat eivät välttämättä ole ikinä lukeneet tutkimuksia tai ymmärrä niistä mitään Ei ole välttämättä ennestään kriittistä lukutaitoa Miten asia esitetään, ettei mene yli hilseen -vastaanottokyky Aiempi tietopohja
5
Lukiolaisen ohjaaminen tieteellisen tekstin lukemiseen
Olennaisten asioiden poimiminen tekstistä (referointi) Punaisen langan löytäminen Kriittisyys, lähdekritiikki, luotettavuus Tiivistelmä-sisällysluettelo-johdanto-tulokset-pohdinta-loput Omien aiempien tietojen peilaus tutkimuksen tuloksiin Ymmärtääkö opiskelija oikeasti lukemaansa? Kysymysten tekeminen tekstistä – yhdessä purkaminen
6
Tulosten tulkinta Päätuloksen löytäminen
Vertaaminen omaan aiempaan tietoon Johtopäätösten tekeminen / tiedon käyttäminen Jatkokysymykset Luotettavuus
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.