KYSELYT SOVELTUVUUSKOKEESSA Kuullun ymmärtäminen, kuinka hyvin hakija kykenee pitämään kuulemaansa tietoa mielessä, keskittymiskyky, ohjeiden ymmärtäminen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Suvi Laine, 2005 Tietoa keskeytyksen taustalla olevista tekijöistä (lainattu OPH:n julkaisusta ”Keskeyttääkö vai ei?)
Advertisements

Oppiminen ja oppimisvaikeudet
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
Ammatillisen osaamisen kartoitus
Mohammed Kertoo itsestään:
SLI Poikkeava tai viivästynyt puheen kehitys
Olisiko oppineesta rotasta astronautiksi avaruuslennolle Marsiin?
Mielenterveys- kuntoutuja työnantajan kannalta
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Matematiikan oppiminen.
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Tutkimusosasto Mitä ja miksi? Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia nuorilla on täystyöllisyysmallista ja työvoimatalossa työskentelystä.
Mitä Student Life on? Student Life on Jyväskylän yliopiston ja jyväskyläläisten kumppaneiden luoma toimintamalli, jonka fokuksessa ovat yliopistomme.
Työssä olemassa olevalla työkyvyllä Työssä jatkamisen tuki ja osatyökykyratkaisujen edistäminen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi MAAHANMUUTTAJAN KIELITAITOVAATI- MUKSET JA OPETUSKIELEN OSAAMINEN Tilanne normeissa ja opetushallituksen selvityksissä.
Lähde: Oppiminen ja ikääntyminen, Aikuiskasvatuksen 41.vuosikirja 1 Koulutuksesta seuraa.. Koulutuksesta on seurannutAlle 30 v n= v n=63 Yli 45.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Ammatillisen koulutuksen kielikoe
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
Naisen terveyden edistämisen erityiskysymyksiä, 1 ov
Ajankohtaista tietoa Omnian Ammattistartista ja tehostamishankkeesta
Asiatekstejä moniin tarkoituksiin
Koulussa elämää opettelemassa
 aihealue on selkeästi rajattu ja rajausta on perusteltu  valittu näkökulma on innovatiivinen ja uutta luova  käsiteltävä aihe on kuvattu tarkoin mutta.
Työantajan näkökulmaa nuorten palkkaukseen ja oppisopimukseen TEM
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
Peruskoulun päättöluokka, jatko-opinnot ja yhteishaku
Opiskelupaikan valinta ja opintojen imu Tiina Lindblad Itä-Suomen yliopisto.
AKATEEMISEN ASIANTUNTIJUUDEN KEHITTYMINEN TERVEYSTIETEIDEN MAISTERIKOULUTUKSEN AIKANA Peltokallio, Liisa, Juntunen Kristiina, Kokko Sami, Parkatti Terttu,
Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus VALMA (60 osaamispistettä) Antaa opiskelijalle valmiuksia ammatilliseen peruskoulutukseen hakeutumiseksi.
Jukka Saari haastattelu. Tietoa jota et ehkä tiennyt henkilöstä jota et tiennyt!!!
( TE3 NÄKÖKULMIA TERVEYTEEN Hurtig
Miten tukea lukio- opiskelijaa? Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut Oppilashuoltoyksikkö Lukion koulupsykologit ja –kuraattorit Kevät 2014.
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
TERVEYSTIETO 8 1. Tunne itsesi. Tunne itsesi Itsetunto tarkoittaa omien hyvien puolien ja heikkouksien tuntemista sekä niiden arvostamista. Kukaan ei.
Prosesseista palveluihin
Terveyden määritelmät
Tampereen seudun ammattiopisto Lentokoneasennuksen perustutkinto, avioniikka-asentaja MYÖNNETTY KOULUTUSLUPA PART FI
Kuntoutujien lähtötilanteet ja jatkopolut, tarinat
Tutkielman teko-ohjeet
Kauhavan lukion vanhempainilta Opinto-ohjaaja Henna Teikari
Roni Nukarinen Sosionomi (AMK) (perjantaina )
Löytyykö yhteinen linja? Tarvitaanko?
Mitä tehtävänanto voi määrätä?
Jyväskylä Arto Riihimäki SEL ry.
3 Minuudessa on kaksi puolta
Taidon ja taiteen tulevaisuuden voimaa
Millainen oppija sinä olet?
Luku 07 Motivaatio saa ihmisen liikkeelle.
Eliksiiriä elämään taidon ja taiteen voimalla
’POHTIVA KIRJOITELMA’
Kulttuurienvälinen viestintä
PUOLUE C Periaateohjelma: Arvot
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Lukutaito ja syrjäytyminen
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
MAAHANMUUTTAJIEN AMMATILLINEN KUNTOUTUS -TYÖPAJAN KOOSTE
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Volitioprosessi, tahdon!
johtava rehtori Timo Olli KOUVOLAN SEUDUN AMMATTIOPISTO
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Ajanhallinta opiskelussa
HYVINVOINTIVALTION HAASTEET
KAUHAJOEN YHTEISKOULU 7.lk - VALINNAISAINEILTA
Esityksen transkriptio:

KYSELYT SOVELTUVUUSKOKEESSA Kuullun ymmärtäminen, kuinka hyvin hakija kykenee pitämään kuulemaansa tietoa mielessä, keskittymiskyky, ohjeiden ymmärtäminen Ymmärtävä lukeminen, kuinka sujuvasti hakija kykenee tekemään päätelmiä lukemansa tekstin perusteella, opiskelun teoriahaasteet Silmän ja käden yhteistyökyky, kuinka paljon hakijalla on sorminäppäryyttä ja kuinka tarkkaa on hänen käsillä työskentelynsä Looginen päättelykyky, kuinka helposti hakija kykenee havaitsemaan asioiden yhteyksiä ja tekemään päätelmiä niiden perusteella Matemaattinen käsitys- ja päättelykyky, kuinka paljon hakijalla on kykyä laskutoimitusten suorittamiseen ja matemaattisten suhteiden ymmärtämiseen, lähihoitajilla ELINTÄRKEÄ TAITO!! Ideointikyky, kuinka paljon hakijalla on kykyä tarkastella asioita eri näkökulmista ja ajattelussa on joustavuutta Visuaalinen havainnointi ja päätöksenteko, kuinka paljon hakijalla on hahmotuskykyä sekä paljon nopeutta ja tarkkuutta löytyy työskentelyyn

Toiveikkuus keskeisin ja merkityksellisin Tulos vahva (4-5): henkilö selittää epäonnistumiset hetkittäisinä ja erikoistapauksina, jolloin onnistumisen mahdollisuuksien näkeminen jatkossa helpompaa Tulos heikko (1-2): henkilö näkee epäonnistumisten syyt laajempina ja yleisempinä, mikä heikentää toimintakykyä ja onnistumisen mahdollisuuksien Havaitsemista.

Testit Kuullun ymmärtäminen, kuinka hyvin hakija kykenee pitämään kuulemaansa tietoa mielessä, keskittymiskyky, ohjeiden ymmärtäminen Ymmärtävä lukeminen, kuinka sujuvasti hakija kykenee tekemään päätelmiä lukemansa tekstin perusteella, opiskelun teoriahaasteet Silmän ja käden yhteistyökyky, kuinka paljon hakijalla on sorminäppäryyttä ja kuinka tarkkaa on hänen käsillä työskentelynsä Looginen päättelykyky, kuinka helposti hakija kykenee havaitsemaan asioiden yhteyksiä ja tekemään päätelmiä niiden perusteella Matemaattinen käsitys- ja päättelykyky, kuinka paljon hakijalla on kykyä laskutoimitusten suorittamiseen ja matemaattisten suhteiden ymmärtämiseen, lähihoitajilla ELINTÄRKEÄ TAITO!!

Ideointikyky, kuinka paljon hakijalla on kykyä tarkastella asioita eri näkökulmista ja ajattelussa on joustavuutta Visuaalinen havainnointi ja päätöksenteko, kuinka paljon hakijalla on hahmotuskykyä sekä paljon nopeutta ja tarkkuutta löytyy työskentelyyn HAASTATTELU Tutkimuskohteena motivaation jäsentyneisyys ja realistisuus alalle sekä kontakti Haastattelussa.Hakijat saavat valintakoekutsun yhteydessä ns. Valmistavan tehtävän, jossa on aiheeseen perehtyviä kysymyksiä. Haastattelu kestää n. 10 minuuttia, kestossa on yksilöllistä vaihtelua esille nousseiden sisältöjen perusteella Haastattelun pisteytys 1-5, tulos 1 on aina hylätty ja lähihoitajilla yleisimpiä hylkäämisen syitä ovat Terveys ei täytä alan vaatimuksia esim. psyykkiset sairaudet, jotka muodostavat potilasturvallisuusriskin Toistuvat erilaiset elämänhallinnan vaikeudet Estyneisyys tai muuten epärelevantti käytös haastattelutilanteessa Pakkohaku, joka liittyy usein työvoimapoliittisiin syihin

motivaation jäsentyneisyys -kuinka vahvaa on henkilökohtainen kiinnostus opintojen sisältöihin ja sen jälkeisiin työtehtäviin -edellyttää itsetuntemusta sekä riittävää tietoisuutta koulutuksen ja työn haasteista - näkyy usein jo erilaisina alan harrastuksina hyvin nuoresta lähtien motivaation realistisuus - onko hakija miettinyt miten opiskelun käytännön järjestelyjä riittävästi mm. aikuisilla harjoittelun vaatiman alalla työskentelyn - mahdollisten rajoitteiden huomioiminen esim. psyykkiset ja fyysiset sairaudet, erilaiset toistuvat elämän hallinnan vaikeudet, päihdeongelmat, jotka heikentävät kykyä kantaa vastuuta toisen ihmisen elämästä

Soveltuvuuskokeen lopputulos, joka on muodostettu kaikista kolmesta em. osa-alueesta ilmoitetaan asteikolla 1-10 Tulos 1 =Hylätty = Suoriutuminen oli selvästi alle hakijoiden keskitason. Esille nousi selviä alalla ja opinnoissa jaksamisen ja menestymisen riskejä. Hakijan tulee ennen alan opintoihin hakeutumista yrittää kehittää esille nousseita kehitystehtäviä. Tulos 2-4 = Suoriutuminen oli alle hakijoiden keskitason. Hakija tarvitsee tukea ja enemmän työtä pärjätäkseen alan opinnoissa. Hänellä on joitakin heikkouksia, jotka voivat rajoittaa alan eri tehtävissä onnistumista. Tulos 5-6 = Tavanomainen, keskitason tulos, joka tukee menestymistä riittävästi alan opinnoissa. Hakijalla on paljon vahvuuksia alalle, mutta myös joitakin kehitystehtäviä tai heikkouksia Tulos 7-8: Suoriutuminen oli jonkin verran keskitasoa parempi. Tulos tukee hakijan onnistumista opinnoissa hyvin. Hänellä on myös hyvät edellytykset jaksaa ja menestyä alan erilaisissa haasteissa. Tulos 9-10: Hakijalla on erityistä kyvykkyyttä ja menestymisennuste on hyvin vahva. Hakijalla on paljon vahvuuksia alalle ja hänen edellytyksensä jaksaa ja onnistua niin opinnoissa kuin myöhemmin työelämässä ovat erittäin hyvät.

Ammatillinen perustutkinto antaa jatko-opintokelpoisuuden AMK tasolle ja yliopistoon