PAJATYÖSKENTELY. Pajatyöskentely I Valinnaisuus klo 10- 11.30 Keskustelut n. 4 - 5 hengen ryhmissä. Ei kirjaamista. 1.Kerro esimerkki kokemuksestasi,

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Toimintaohjeet opelle
Advertisements

ARVIOINTI Vanhempainilta
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet OPS 2016
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
Toimintaohjeet opelle
Ops 2016 ja arviointi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Ops seminaari Askola.
Yhteisöllisen oppimisprosessin perusteet Seija Jeskanen
Lukion uudet työtavat – kohti kokonaisvaltaista arviointikulttuuria
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Kieliä opettavien OPS- tapaaminen Ryhmätyön ohjeistus.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
TERVETULOA!.  Opettajat: - Marjo Miettinen, 1.luokka ja vararehtori - Erika Heikkilä, 2.luokka - Elisa Konttila, 3.luokka - Eemeli Räihä, 4.luokka -
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?. Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.
Vanhempien mielipiteitä
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Tutoropettajien koulutus ja toiminta
sanallisen arvioinnin todistuspohjat:
Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit sekä valinnaiset aineet 8
Täydennyskoulutus Tuoteturvallisuus ja työura ruoka-alalla
MIKÄ ON OPETUSSUUNNITELMA?
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Ainetyöryhmien työn aloitus
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
Tervetuloa! OPS 2016.
Infoa tutoropettajille
UUSI OPETUSSUUNNITELMA MUUTTAA KOULUTYÖTÄ
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Vanhempainilta
Opetussuunnitelmassa 2016
Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
OPS 2016 Valinnaisuus.
Ohjeistus OVTES-työpäivään
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
OPSISSA JA OPSISTA Opetussuunnitelma 2016.
Lintulammen koulun valinnaiskurssit
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
7lk:n arviointi.
Arviointi.
Maaselän koulun 4. lk:n vanhempainiltaan
Ops-iltapäivä Raumanmeri
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
innostavat ja aktivoivat opetusmenetelmät
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Uusi opetussuunnitelma 2016
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Oppimisen itsesäätely - Miten itsesäätelyä voidaan tukea?
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
Laaja-alainen arviointi
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Koulutusiltapäivä lk. 7-9 opettajille
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
OPETUKSEN EHEYTTÄMINEN…
Esityksen transkriptio:

PAJATYÖSKENTELY

Pajatyöskentely I Valinnaisuus klo Keskustelut n hengen ryhmissä. Ei kirjaamista. 1.Kerro esimerkki kokemuksestasi, miten valinnainen aine/oppiaine motivoi ja innosti oppilasta ja hänen suuntautumistaan jatko- opintoihin? 2.Miten oppilasta voi ohjata valitsemaan valinnaisia, jotka tukevat oppilaan vahvuuksien tunnistamista ja lisäävät oppimiseen iloa? Pienryhmät edelleen. Suunnitelmat kirjataan liitteeseen Suunnitelkaa valinnaisia opintoja valinnaistarjottimelle. Hyödyntäkää oppilailta saatuja teemoja. (liite 1).

Pajatyöskentely II klo – Arviointipaja 1. Pienryhmissä, ei kirjauksia Kerro ryhmässä hyväksi kokemasi ja usein käyttämäsi arviointimenetelmä oppiaineessa tai käyttäytymisessä. Pienryhmissä (4-5 jäsentä) 1.Kirjatkaa luokka-asteille esimerkkejä monipuolisista arviointimenetelmistä, jotka huomioivat oppilaiden ikäkauden ja erilaiset oppimisstrategiat. 2.Miten opettajat voisivat jakaa osaamistaan arviointimenetelmistä työyhteisössänne? 3.Mitä ehdotatte paikallisen arvioinnin painopistealueiksi? Pajatyöskentelyn tueksi: HY: Välineitä formatiiviseen arviointiin (pdf) ;

Arviointipaja 1 Vuosiluokat Esimerkkejä oppilaiden ikäkauden ja edellytykset huomioivista formatiivisen arvioinnin menetelmistä Ideoita hyvien arviointikäytänteiden jakamiseksi Ulvilan arvioinnin painopistealueet

Pajatyöskentely II – Arviointipaja 2. Pariporina ja yhteiskeskustelu (aikasuositus yht. n. 30 min) Kerro ryhmässä hyväksi kokemasi ja usein käyttämäsi itse- tai vertaisarviointimenetelmä. Pienryhmissä (4-5 henkilöä) 1.Kirjatkaa eri luokka-asteille esimerkkejä ikäkauden huomioivista itse- ja vertaisarviointimenetelmistä. (Voitte valita, mihin arvioinnin osa-alueeseen keskitytte). Pohtikaa esimerkkejä työskentelyn, oppimisen ja käyttäytymisen näkökulmasta. 2.Mitä ehdotatte paikallisen arvioinnin painopistealueiksi? Pajatyöskentelyn tueksi: HY: Välineitä formatiiviseen arviointiin (pdf); opetuksen_oppilaan_arviointi/prosessiarviointi_opettajan_oppilaan_ja_vertaisryhman_tyovalineena

Arviointipaja 2 Vuosiluokat Esimerkit oppilaiden ikäkauden huomioivista itse- ja vertaisarviointi- menetelmistä itsearviointi Työskentelyssä: Oppimisessa: Käyttäytymisessä: Työskentelyssä: Oppimisessa: Käyttäytymisessä: Työskentelyssä: Oppimisessa: Käyttäytymisessä: vertaisarviointi Työskentelyssä: Oppimisessa: Käyttäytymisessä: Työskentelyssä: Oppimisessa: Käyttäytymisessä: Työskentelyssä: Oppimisessa: Käyttäytymisessä: Ulvilan arvioinnin painopistealueet

Pajatyöskentely II klo – Arviointipaja 3. 1.Kerro ryhmässä, millä tavoin huomioit oppilaan tuen tarpeen, maahanmuuttajataustaisuuden tai vieraskielisyyden koe- ja arviointitilanteissa. 2.Kirjatkaa esimerkkejä eri vuositasoille, miten em. oppilaiden esteetöntä osaamisen osoittamista voidaan parhaiten tukea eri luokka-tasoilla. 3.Mitä ehdotatte paikallisen arvioinnin painopistealueiksi? Suunnittelun tueksi:

Arviointipaja 3 Vuosiluokat Esimerkkejä, miten tukea tarvitsevia, maahanmuuttaja- taustaisia sekä vieraskielisiä oppilaita tuetaan osaamisen osoittamisessa koe- ja arviointitilanteissa Ulvilan arvioinnin painopistealueet

Pajatyöskentely II klo – Monialaiset oppimiskokonaisuudet Pariporina 1.Millaisia eheyttäviä oppimiskokonaisuuksia/ projekteja olet toteuttanut? Millaisia oppimiskokemuksia kokonaisuudet tuottivat oppilaalle? Entä opettajille? 2.Mitä uutta suunnittelemiseen ja toteuttamiseen vaaditaan OPS 2016 hengen mukaisten monialaisten oppimiskokonaisuuksien myötä? Pienryhmissä (4-5 henkilöä) 3. Suunnitelkaa yksi/useampia monialaisia oppimiskokonaisuuksia valitsemillenne luokkatasoille. (liite 2)