 Tiilimäen päiväkodin toiminta-ajatuksena on luoda turvallinen, lämmin sekä kodinomainen ilmapiiri. Haluamme luoda lapsen itsetunnon myönteistä kehitystä.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lasten vuorovaikutustaitojen tukeminen käytännössä
Advertisements

PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Varhaiskasvatussuunnitelma Toijan päiväkoti
VKK-Metro Katse lapseen –hankkeen tutkimusyksiköiden omat kehittämiskohteet Hankekausi
LUVALLISET POISSAOLOT
Hyvää työpäivää!.
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma KiVa Koulu ei ole ohimenevä ”projekti”, vaan pysyvä toimintatapa kiusaamisen.
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma Kehitetty Turun yliopistossa Opetusministeriön rahoituksella.
KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
Lyhyesti kasvun ja oppimisen tuesta esiopetuksessa
Napero-ohjaajat.  Teoria + kahvi17.30 –  Malliharjoitus18.30 –
TURVALLISUUS JA HYVINVOINTI KOULUSSA
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Mihin kiusaamisen muotoihin KiVa Koulu vaikuttaa?
HALI- kolmivuotis- arviointi
Koulujen turvallisuus
KODIN JA KOULUN PÄIVÄ Rehtorin aamukaffe –tilaisuus;
Älä kiusaa Kiusaamista on, kun oppilas joutuu toistuvasti ja systemaattisesti toisten tahallisen, kielteisen toiminnan kohteeksi. Nimittely, pilkkaaminen,
VASTUUNTUNTO Ohjaus Käydään eettisiä keskusteluja (oikein, väärin). Kiitetään ja kannustetaan. Kontrolli Tarkastetaan tehtävät ja välineet. Vaaditaan,
Hakeminen Päivähoidon laatukriteerit
LAPSEN HYVÄN KASVUN JA KEHITYKSEN ARVIOINNIN NÄKÖKULMAT OPASKIRJASSA
JOKELAN YLÄKOULUN KYSELY HUOLTAJILLE Aiheena koulukiusaaminen Lukuvuosi 2012 – 2013, yhteensä 89 vastaajaa.
Esteettömyys päiväkodeissa koulutuspäivä
TVT (vaka) Projektitehtävä
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
HILTULANLAHDEN KOULU Koulukiusaamisen käsittelymalli.
Napero-ohjaajat.  Teoria + kahvi16.00 –  Malliharjoitus17.00 –
Varhaiskasvatuksen asiakaskysely päiväkodit ja esiopetusyksiköt
Killon päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelma. Killon päiväkoti Tällä paikalla on avattu Killon lastenseimi toukokuussa 1950 Killon uusi päiväkoti valmistui.
TURVALLINEN HOITOYMPÄRISTÖ 0-6 VUOTIAAT. 0-6 v. lapsille  ei pieniä esineitä, koska lapsi voi tukehtua  ulkona aidat, ettei lapsi karkaa  luotettavat.
Moision päivähoitoyksikkö Kiusaamisen ehkäisy suunnitelma.
Vanhempainilta AKRO Aava kello Asialista 1.Esittäytyminen 2.Treenikuulumiset 3.Ilmoittautuminen, vakuutus, lisenssi 4.Jumppapuvut 5.Aikatauluja.
Ensimmäinen KAIKKI IHAN KAIKKI vanhempainilta. Kaikki ihan kaikki toiminta.
Helena Törmi ”Painavaa asiaa” Lapsen ylipainon ehkäisy, ylipainoon puuttuminen ja perheen tukeminen.
Sinisiiven vanhempainilta Lähes sama tuttu porukka kuin viime keväänä jatkaa päiväkodissa, osa siirtyi vain eskariin ja kouluun. Lisäksi meillä.
Hippiäiset Varhaiskasvatussuunnitelma vuotiaiden sisarusryhmä Pieni, kodikas päiväkoti Päiväkotihistoriaa 40 vuotta, Hippiäiset 2004 alkaen.
Toivion päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelma. Toiminta-ajatus Kiireettömyys, turvallisuus, lasten osallisuus ja kasvattajan aito läsnäolo arjessa ovat.
Lastensuojelun perhetyö Imatran kaupunki Hyvinvointipalvelut.
Lapsen ja nuoren tukeminen ja osallisuuden vahvistaminen kuntouttavilla elementeillä Petra Suonio 2012.
Lapsihavainnointi on lapsen arvostamista ja kuuntelemista Petra Suonio 2011.
Vanhempainilta 3 c Keskustelun aiheet Esittelyt Laitoin vanhemmille kiertämään nimilistan, johon kaikki voivat merkitä puhelinnumeronsa oppilaiden.
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
Kiusaamisasioiden käsittely Kaustisen perusopetuksessa
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
Laki lasten kanssa työskentelevien rikostaustan selvittämisestä
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
KOULULAISTEN ILTAPÄIVÄKERHO
KASVATUSKESKUSTELU = KAKE
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä Nummenpakan koulu.
Kasvatuskeskustelu- ja rangaistuskäytänteet
KOTOUTTAMISPERHELUOKKA
Följyssä-toiminnan prosessin kuvaaminen
Näin arvioimme tiimin toimintaa
SEURAAVAT TAIDOT HYÖDYLLISIÄ OHJAAMISESSA JA KOHTAAMISESSA
Toimivan oppilaskunnan hallituksen valinta – kuinka temppu tehdään?
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
Loikkeliini päiväkodin toimintasuunnitelma 2017
Digitaalinen kasvun kansio kasvatuskumppanuuden edistämisessä
VARHAISKASVATTAJA LUO TURVALLISEN KASVU- JA OPPIMISYMPÄRISTÖN
KIUSAAMISEN EHKÄISYSUUNNITELMA Laadittu:
SUUNNITELMA KIUSAAMISEN EHKÄISEMISEKSI Nilakan yhtenäiskoulussa
Kotikäynti osallisuutta edistävänä työtapana vammaissosiaalityössä
Yksikön toimintasuunnitelma
TAKKUINEN ARKI? KIUKKUA ILMASSA? Nopea perheohjaus Maksutonta ohjausta
Koivurinteen päiväkodin kehittämissuunnitelma
Vy Kaisaniemen toimintasuunnitelma
Periaatteita.
Lapsivaikutusten arviointi LAVA
Ajatuksia itsesäätelystä koulun näkökulmasta
Esityksen transkriptio:

 Tiilimäen päiväkodin toiminta-ajatuksena on luoda turvallinen, lämmin sekä kodinomainen ilmapiiri. Haluamme luoda lapsen itsetunnon myönteistä kehitystä tukevan kasvu- ja oppimisympäristön. Päiväkodissamme eletään luonnonläheisesti hyvää ja kiireetöntä arkea lämpimässä vuorovaikutussuhteessa. Päiväkodissamme kasvaa hyvätapaisia ja toiset huomioon ottavia lapsia. Lapsen hyvinvointi päiväkodissa lähtee turvallisuuden tunteesta, jonka vuoksi koemme tärkeäksi, ettei päiväkodissa esiinny kiusaamista. Kiusaamisen ennaltaehkäisy on tärkeää myös lapsen myönteisen itsetunnon kehityksen kannalta. Koemme tärkeäksi, että kiusaamiseen puututaan välittömästi, sillä kiusaamisella voi olla pitkäaikaiset vaikutukset ihmisen kehitykselle.

 Fyysisen kiusaaminen esimerkkejä  Lyöminen ja potkiminen.  Kamppaaminen ja töniminen.  Nipistely, raapiminen ja hiusten repiminen.  Vaatteiden repiminen.  Leikkien sotkeminen tai rikkominen.  Kivien, hiekan tai lelujen heittäminen.  Sylkeminen ja pureminen.

 Sanallisen kiusaamisen esimerkkejä  Haukkuminen ja nimittely.  Härnääminen ja lällättäminen.  Vaatteiden, tavaroiden ja ulkonäön kielteinen kommentointi.  Määräily ja komentelu leikeissä.  Psyykkisen kiusaamisen esimerkkejä  Uhkailu, manipulointi ja kiristäminen.  Ilveily ja ilmeily.  Leikin ulkopuolelle jättäminen.  Selän takana puhuminen.  Puhumatta jättäminen.

 Lapset:  Lasten kanssa sovitaan yhdessä yhteiset säännöt, joihin sisältyy myös kiusaaminen.  Lasten kanssa keskustellaan siitä, mitä on kiusaaminen ja mitä saa tai ei saa tehdä.  Ristiriitatilanteet selvitetään lasten kanssa ryhmässä tai kahden kesken välittömästi ja asiaa käsitellään enemmän tarvittaessa.  Otetaan kaikki mukaan leikkiin ja ollaan kaikkien kavereita.  Harjoitellaan hyviä käytöstapoja ja toisten suvaitsemista sekä huomioonottamista.  Anteeksi pyytäminen ja teon hyvittäminen.

 Kasvattajat:  Mallin ja esimerkin näyttäminen omalla käyttäytymisellä.  Aikuinen on mukana lasten leikeissä ja havainnoi leikkejä, jolloin hän näkee kiusaamistilanteet ja pystyy puuttumaan niihin välittömästi.  Kiusaamistilanteille alttiiden lasten seuranta.  Tarkkaillaan tapahtuneiden kiusaamistilanteiden jälkeistä leikkiä.  Jokaisen lapsen yksilöllinen ja tasavertainen huomiointi.  Kiusaamisen ehkäisyn ja puuttumisen suunnitelman päivitys sekä seuranta arjessa.  Kasvatuskumppanuus vanhempien kanssa ja kiusaamistilanteista keskustelu.  Oman ryhmän tunteminen.  Luodaan turvallinen ilmapiiri, jossa lapset uskaltavat kertoa kiusaamisesta.  Tehdään lasten kanssa harjoituksia koskien kiusaamistilanteita (mm. käsinuket, pöytäteatteri).  Jutellaan lasten kanssa yhdessä anteeksipyytämisestä ja sen merkityksestä sekä hyvistä käytöstavoista ja muiden hyvästä kohtelusta  Keskustellaan siitä mikä on oikein ja mikä on väärin.

 Vanhemmat:  Yhteinen ymmärrys vanhempien ja kasvattajien välillä kiusaamisesta sekä yhteinen linja ja pelisäännöt.  Kiusaamisasioiden työstäminen yhdessä myös vanhempien kanssa (esim. vanhempainilta, kysely)  Vanhempien kanssa käytävä päivittäinen vuorovaikutus ja päivän tapahtumien läpikäyminen.  Avoin ja luottamuksellinen kasvatuskumppanuus vanhempien kanssa.  Vasu-keskustelut.

 Paikalla oleva aikuinen puuttuu kiusaamistilanteisiin heti. Tilanne käsitellään ja selvitetään kaikkien osapuolten kesken. Kiusaamistilannetta selvittäessä on tärkeää kuunnella jokaista lasta tasapuolisesti jokaisen lapsen näkökulma huomioiden.  mitä tilanteessa on tapahtunut?  miten olisi voinut toimia toisin?  tarvittaessa anteeksipyyntö  seuraamus tilanteen vaatiessa  keskustelut tilanteista yhdessä lasten kanssa  tiedottaminen perheille harkinnan ja tarpeen mukaan  tilanteiden läpikäynti ja havainnollistaminen erilaisia keinoja käyttäen (esim. nukketeatteri, näytteleminen)

 Tiilimäen päiväkodin kiusaamisen ehkäisyn ja puuttumisen suunnitelmaa arvioidaan ja päivitetään vähintään kerran vuodessa koko henkilökunnan yhteisessä suunnittelupäivässä.  Ryhmäkohtainen suunnitelma tehdään vuosittain uuden toimintakauden alkaessa.  Ryhmäkohtaista suunnitelmaa arvioidaan aina tarvittaessa tiimin kesken tai viimeistään toimintakauden lopussa keväällä.

 Uusi työntekijä perehdytetään suunnitelmaan.  Suunnitelmasta keskustellaan ja tiedotetaan vanhempainillassa.  Suunnitelma säilytetään perehdytyskansiossa ja lisätään osaksi päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelmaa.  Suunnitelma on näkyvissä päiväkodin kotisivuilla varhaiskasvatussuunnitelmassa ja suunnitelmaan löytyy linkki myös ryhmien omilta Muksunetti-sivuilta.