TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli 20.2.2013 Tuija Partanen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
2. Työssäoppimisen ja näyttöjen järjestäminen sekä toteuttaminen
Advertisements

Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
TYÖSSÄOPPIMISEN OSAPUOLTEN OIKEUDET, VASTUUT JA VELVOLLISUUDET
Työpaikkaohjaajakoulutus 2 ov
ATOT TYÖVALTAISESTI Työssäoppien Yhteisopettajuutta hyödyntäen
Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
- Opettajan materiaali
Työpaikkaohjaajakoulutus
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
IV. Opiskelijan arviointi työpaikalla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
OHJAAMINEN.
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Erityisopiskelijoiden työssäoppimisen kokeilu- ja kehittämishanke OHJAAJAN KANSIO TYÖSSÄOPPIMISEN TUKENA Tuula Rantanen
Työssäoppimisen (TOP) prosessi
Aloitus info • Ryhmänvastaavat pitävät ryhmälleen aloitusinfon laajennetusta työssäoppimisesta • Opiskelijat saavat oppimis- ja työkokemuskansion.
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
1 Valtakunnallinen laajennetun työssäoppimisen kokeilu painoviestinnän alalla – Kokeilun, projektin sisältö ja tavoitteet - Kokeiluissa.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi TYÖPAIKALLA JÄRJESTETTÄVÄ KOULUTUS – opas ammattikoulutuksen järjestäjille Erityisasiantuntija, Minna Taivassalo-Salkosuo,
OPISKELIJAN ARVIOINTI työssäoppiminen näyttö
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
Työpaikkaohjaajan rooli. Opeta, näytä, selosta, kysy ja perustele; toimi hyvänä esimerkkinä Selvitä mitä, miksi ja miten työ tehdään; kerro työstäsi Rohkaise.
SIIRTOHOJKS Kotitalous- ja kuluttajapalvelujen perustutkinto er Puhdistuspalvelujen perustutkinto er.
Näytöt Kiipulan ammattiopiston puutarhatalouden yksikössä
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
ATOT TYÖSSÄOPPIEN ATTO-AINEIDEN TYÖVALTAISTAMINEN, ESIM. TYÖPAJAT, YHTEISOPETTAJUUS KENELLE? KAIKILLE TEKEMÄLLÄ OPPIVILLE MITÄ TARKOITTAA? KAIKKI ATOT.
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Työssäoppiminen eli TOP
ATOT TYÖVALTAISESTI Työssäoppien Yhteisopettajuutta hyödyntäen
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
SeduCoachin mahdollisuudet laajennetun työssäoppimisen tukena - tavoitteet, toiminnan kehittäminen ja kokeileminen Anne Lepistö, projektikoordinaattori.
Kokkolan ammattiopisto
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi.
OHJAUSKARTOITUKSEN / PUIMALAN TOTEUTUS  Tavoitteena saada tarkempaa tietoa työssäoppimisen ohjauksen tilanteesta ja kehittämishaasteista alakohtaisesti.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
L AAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT AUTO JA LOGISTIIKKA.
KISÄLLISTÄ MESTARI TUPA ANTERO STENIUS.
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
1 Ammattiosaamisen näytöt Päivitetty Mitä ammattiosaamisen näytöt ovat? Ammattiosaamisen näytöissä – opiskelija osoittaa käytännön työtehtäviä tekemällä,
Ulla Nivukoski projektikoordinaattori Koulutuskeskus Sedu Törnäväntie Seinäjoki Puh: gsm
Tietoa ammattiosaamisen näytöistä AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT Riitta Karvonen.
Opettaja/ryhmänohjaaja Koulutusalan opettajatiimit Koulutusalajohtaja Opiskelija 2. Opiskelija tekee Läheltä piti- ilmoituksen Koulutuspäällikkö 3. Jos.
Työpaikalla tapahtuvan oppimisen kehittäminen Ammattikoulutuksen johdon seminaari
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Työelämälähtöisyys Valmassa
HUIPPU Elokuu 2017.
TET =Työelämään tutustuminen
Potentiaalisten kumppaneiden kartoittaminen
Erityisopiskelijan työssäoppimisen ohjauksen malli SATAEDUSSA
Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi
Oppisopimuskoulutukseen valmentautumisen vaiheet
Miten Learning cafén ideaa voisi hyödyntää työpaikalla / työpajalla?
TET =Työelämään tutustuminen
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Työelämäedustajien koulutus- ja yhteistyöpäivä Tanhuvaarassa
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
Esityksen transkriptio:

TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen

Tavoitteet  Kohderyhmänä erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat  Työssäoppimisen ja ammattiosaamisen näyttöjen toteutus työelämälähtöisesti  Yhteistyön lisääminen nykyisten yhteistyöyritysten kanssa  Yhteistyöyritysten laadunvarmennus top-analyysin avulla  Uusien yhteistyösopimusten solmiminen  Työssäoppimisjaksojen poikkeamien tilastointi ja syiden selvitys  Tehostetun tuen ennakointi opiskelijalle, työvalmentaja opettajan tukena  Omnialainen työvalmentajamalli = erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden työssäoppimisen ongelmien ratkaisuun kehitetään uudenlainen toimenkuva ja toimintamalli Tuija Partanen

Opettaja, ennen työssäoppimista  TOP–verkkopalvelusta: Opettajan ohje työssäoppimiseen ja ammattiosaamisen näyttöihin  Yhteistyö työvalmentajan kanssa, riittävän tiedon välitys työvalmentajalle Tuija Partanen

Opettaja, työssäoppimisen aikana  Käy sovittujen resurssien puitteissa työpaikalla  Työssäoppimisen seuranta, suunnittelu ja kehittäminen  Palavereihin ja arviointitilaisuuksiin osallistuminen Tuija Partanen

Opettaja, työssäoppimisen jälkeen  Keskustelua työssäoppimisen onnistumisesta ja kokemuksista  Suhteet työelämään Tuija Partanen

Opettajan vastuulla  Ammattialansa asiantuntija, kokonaisvastuu aina opettajalla työssäoppimisesta  Työelämäyhteydet  Työpaikkojen kontaktihenkilö  Työpaikan sopivuuden/laadun varmistaminen, opiskelijan tavoitteiden mukaisesti  Lomakkeiden allekirjoitukset ja tarkistukset  Opiskelijan osaamisen varmistaminen Tuija Partanen

Työvalmentaja, ennen työssäoppimista  Alkukeskustelu ryhmästä opettajan kanssa  Työvalmentaja arvio yhdessä opettajan ja opiskelijan kanssa tilanteen ja tuen tarpeen  Samalla sovitaan vastuut ja roolijako käydään läpi  Keskustellaan opiskelijan osaamisesta  Työvalmentaja keskustelee opiskelijan kanssa työelämän pelisäännöistä  Työvalmentaja tutustuu opiskelijalle asetettuihin tavoitteisiin  Tutustutaan tulevaan työpaikkaan etukäteen Tuija Partanen

Työvalmentaja, työssäoppimisen aikana  Tarpeen mukaan tukee opiskelijoita työmatkalla ja työpaikalla  Tarvittaessa tukee opiskelijaa tottumaan uuteen ympäristöön ja uusiin ihmisiin  On työpaikan ja opiskelijan välinen ”tulkki”  Mukana opiskelijan arvioinnissa Tuija Partanen

Työvalmentaja, työssäoppimisen jälkeen  Keskustelee oppilaan ja opettajan kanssa työssäoppimisen onnistumisesta ja kokemuksista  On mukana jatkosuunnitelmissa ja tulevien työssäoppimisen suunnittelussa  Työpaikan laadunvarmennus top-analyysin avulla  Työn edetessä uusien työpaikkojen hakeminen Tuija Partanen

Työpaikkaohjaaja Vastaa työssäoppijan perehdyttämisen, työnopastuksen ja valvonnan järjestämisestä. Vastaa työssäoppijan työturvallisuudesta. Tiedottaa työssäoppimisesta henkilökunnalle ja mahdollisille sidosryhmille Laatii työssäoppimissuunnitelman työssäoppijan ja opettajan kanssa. Perehtyy työssäoppimisen tavoitteisiin Toimii ohjaajana, valmentajana, kannustajana ja neuvonantajana. Perehdyttää opiskelijan työpaikan toimintaan, työyhteisöön, työtehtäviin ja työturvallisuuteen Tuija Partanen

Työpaikkaohjaaja Vastaa työssäoppijan opastuksesta, ohjauksesta, palautteen antamisesta ja arvioinnista. Suunnittelee opettajan ja työssäoppijan kanssa työssäoppimisjaksojen sisältöjä. Osallistuu ammattiosaamisen näytön suunnitteluun, ohjaukseen ja arviointiin. Ohjaa työssäoppijaa työtehtävien suorittamisessa ja luo oppimista edistäviä työtilanteita. Järjestää mahdollisuuksia seurata työprosessien kulkua ja moniammatillista yhteistyötä. Edistää työssäoppimisen mahdollisuuksia työpaikalla ja edistää työpaikan oppimisilmapiiriä Tuija Partanen

Työpaikkaohjaajan rooli  Ensinnäkin hän ohjaa opiskelijaa työnteon kulttuuriin siinä toimintaympäristössä, jossa työtä tehdään.  Toiseksi hän ohjaa opiskelijaa niihin ammattitaidon perusteisiin, joita kyseisessä työtehtävässä ja ammatissa tarvitaan.  Lisäksi hän tukee opiskelijan itsearvioinnin taitojen kehittymistä ohjaamalla opiskelijaa arvioimaan omaa toimintaansa työpaikalla Tuija Partanen