TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen
Tavoitteet Kohderyhmänä erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat Työssäoppimisen ja ammattiosaamisen näyttöjen toteutus työelämälähtöisesti Yhteistyön lisääminen nykyisten yhteistyöyritysten kanssa Yhteistyöyritysten laadunvarmennus top-analyysin avulla Uusien yhteistyösopimusten solmiminen Työssäoppimisjaksojen poikkeamien tilastointi ja syiden selvitys Tehostetun tuen ennakointi opiskelijalle, työvalmentaja opettajan tukena Omnialainen työvalmentajamalli = erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden työssäoppimisen ongelmien ratkaisuun kehitetään uudenlainen toimenkuva ja toimintamalli Tuija Partanen
Opettaja, ennen työssäoppimista TOP–verkkopalvelusta: Opettajan ohje työssäoppimiseen ja ammattiosaamisen näyttöihin Yhteistyö työvalmentajan kanssa, riittävän tiedon välitys työvalmentajalle Tuija Partanen
Opettaja, työssäoppimisen aikana Käy sovittujen resurssien puitteissa työpaikalla Työssäoppimisen seuranta, suunnittelu ja kehittäminen Palavereihin ja arviointitilaisuuksiin osallistuminen Tuija Partanen
Opettaja, työssäoppimisen jälkeen Keskustelua työssäoppimisen onnistumisesta ja kokemuksista Suhteet työelämään Tuija Partanen
Opettajan vastuulla Ammattialansa asiantuntija, kokonaisvastuu aina opettajalla työssäoppimisesta Työelämäyhteydet Työpaikkojen kontaktihenkilö Työpaikan sopivuuden/laadun varmistaminen, opiskelijan tavoitteiden mukaisesti Lomakkeiden allekirjoitukset ja tarkistukset Opiskelijan osaamisen varmistaminen Tuija Partanen
Työvalmentaja, ennen työssäoppimista Alkukeskustelu ryhmästä opettajan kanssa Työvalmentaja arvio yhdessä opettajan ja opiskelijan kanssa tilanteen ja tuen tarpeen Samalla sovitaan vastuut ja roolijako käydään läpi Keskustellaan opiskelijan osaamisesta Työvalmentaja keskustelee opiskelijan kanssa työelämän pelisäännöistä Työvalmentaja tutustuu opiskelijalle asetettuihin tavoitteisiin Tutustutaan tulevaan työpaikkaan etukäteen Tuija Partanen
Työvalmentaja, työssäoppimisen aikana Tarpeen mukaan tukee opiskelijoita työmatkalla ja työpaikalla Tarvittaessa tukee opiskelijaa tottumaan uuteen ympäristöön ja uusiin ihmisiin On työpaikan ja opiskelijan välinen ”tulkki” Mukana opiskelijan arvioinnissa Tuija Partanen
Työvalmentaja, työssäoppimisen jälkeen Keskustelee oppilaan ja opettajan kanssa työssäoppimisen onnistumisesta ja kokemuksista On mukana jatkosuunnitelmissa ja tulevien työssäoppimisen suunnittelussa Työpaikan laadunvarmennus top-analyysin avulla Työn edetessä uusien työpaikkojen hakeminen Tuija Partanen
Työpaikkaohjaaja Vastaa työssäoppijan perehdyttämisen, työnopastuksen ja valvonnan järjestämisestä. Vastaa työssäoppijan työturvallisuudesta. Tiedottaa työssäoppimisesta henkilökunnalle ja mahdollisille sidosryhmille Laatii työssäoppimissuunnitelman työssäoppijan ja opettajan kanssa. Perehtyy työssäoppimisen tavoitteisiin Toimii ohjaajana, valmentajana, kannustajana ja neuvonantajana. Perehdyttää opiskelijan työpaikan toimintaan, työyhteisöön, työtehtäviin ja työturvallisuuteen Tuija Partanen
Työpaikkaohjaaja Vastaa työssäoppijan opastuksesta, ohjauksesta, palautteen antamisesta ja arvioinnista. Suunnittelee opettajan ja työssäoppijan kanssa työssäoppimisjaksojen sisältöjä. Osallistuu ammattiosaamisen näytön suunnitteluun, ohjaukseen ja arviointiin. Ohjaa työssäoppijaa työtehtävien suorittamisessa ja luo oppimista edistäviä työtilanteita. Järjestää mahdollisuuksia seurata työprosessien kulkua ja moniammatillista yhteistyötä. Edistää työssäoppimisen mahdollisuuksia työpaikalla ja edistää työpaikan oppimisilmapiiriä Tuija Partanen
Työpaikkaohjaajan rooli Ensinnäkin hän ohjaa opiskelijaa työnteon kulttuuriin siinä toimintaympäristössä, jossa työtä tehdään. Toiseksi hän ohjaa opiskelijaa niihin ammattitaidon perusteisiin, joita kyseisessä työtehtävässä ja ammatissa tarvitaan. Lisäksi hän tukee opiskelijan itsearvioinnin taitojen kehittymistä ohjaamalla opiskelijaa arvioimaan omaa toimintaansa työpaikalla Tuija Partanen