Monikulttuurinen osallisuus. Miten monikulttuurinen ympäristö muuttaa osallisuuden tukemista? Taustaa osallisuusajattelulle Lotta Haikkola Tutkija, VTT.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Monikulttuurinen järjestötyö
Advertisements

Suomalainen koulu ulkomailla syntyneen opettajan silmin
Valtion kotouttamisohjelma. 2 Lähtökohdat Nyt • ulkomaan kansalaista ( ) Vuonna 2020 •Jo ulkomaan kansalaista Vuonna 2030 •Puoli.
Työhönvalmennuksella työelämään
Nuoret ja väkivalta – kulttuurinen käytäntö, sosiaalinen ongelma vai kasvatuksen kysymys? Päivi Honkatukia, VTT, nuorisotutkimuksen professori, Tampereen.
Monikulttuurinen nuorisotyö Porvoon kaupunki Nuorisopalvelut
Isättömyys Poikien Talon sukupuolisensitiivisen poikatyön näkökulmasta
 Polun taustalla HUMU-ryhmän selvitys suomalaisten huippu-urheilijoiden poluista  Suomalaisten arvokisa menestyksen heikkeneminen 1970  2000-luku 
Käytännön kieleen ja työelämään tutustuminen Sosiaali- ja terveysalalle valmistava koulutus nuorille maahanmuuttajille.
Tavoitteet antaa eri maista tuleville nuorille mahdollisuus tapaamiseen ja mielipiteiden vaihtoon Antaa nuorille tietoa Kreikan historiasta ja kulttuurista.
Maahanmuuttajan työssäoppimisen ohjaamisen erityispiirteet
Yliopistojen näkökulma avoimen yliopiston alueelliseen tehtävään. Erno Lehtinen Turun yliopisto.
Ruuti - nuorten vaikuttaminen Helsingissä. Ruuti-toiminnan päämäärä Jokaisella nuorella on vähintään yksi myönteinen kokemus vaikuttamisesta.
Tekoja-kampanja Maailmassa on tällä hetkellä ennätysmäärä nuoria ihmisiä. Enemmistö heistä asuu kehitysmaissa. Moni nuori on kasvanut konfliktin.
”Elämä oli sotkuista, meluista ja sekavaa.” Sosiaalinen media ja nuoret Tomi Kiilakoski Oulu
Pohjois-Karjalan järjestöpäivät 2011 Monikulttuurisuustyöpaja
Keke-kasvatus: kriittistä tarkastelua & onnistumisen avaimia
Kirjastotyö ja maahanmuuttajat - monikulttuurinen kirjastotyö Keskuskirjastokokous Leena Aaltonen Turun ammattikorkeakoulu.
Nuorissa = voimaa, vahvistetaan sitä! Voimakas –projekti
Kunniaan liittyvät konfliktit – uhat ja mahdollisuudet asiakastyössä
Nuorten hyvinvoinnin ankkurit Lapissa -hanke ESR ja Lapin lääninhallitus Hallinnoija, Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus Lapset, nuoret.
OSMOS- OSallistava MOnikulttuurinen Sosiaaliohjaus -projekti v – 2011 Metropolia ammattikorkeakoulun sosiaalialan koulutusohjelman ja Helsingin kaupungin.
Nuorten osallisuus Varkauden nuorisovaltuusto Wanuva.
Nuorten ja hallinnon vuoropuhelu Tommi Laitio nuorisotoimenjohtaja.
Makupaloja monikulttuurisuudesta 2015 Makupaloja monikulttuurisuudesta Suomen Punainen Risti.
Verkko ja sosiaalinen media asiakastyössä
Monikielinen ja moniarvoinen Suomi. Laajat ja tiiviit kontaktit muihin kulttuureihin ennen nyt  jo vanhastaan Suomessa on ollut monia kieli- ja kulttuuriryhmiä.
Osmos-loppupuheenvuoro Riitta Vartio. mitä kuulin tänään?
Nuorten osallistaminen teatterin keinoin Yhteistyössä:Kotkan Nuorisoteatteri, Kotkan Kaupunginteatteri, Kulttuuriasiainkeskus, Nuorisotoimi, Opetustoimi.
MITÄ KUMMAA ON SUKUPUOLISENSITIIVISYYS?? SUKUPUOLISENSITIIVINEN NUORISOTYÖ Tampere Verkostotapaaminen nuorisotyön monikulttuurisuudesta Tyttöjen.
Kotipuu Anita Novitsky, Monikulttuurisuuden asiantuntija.
Vertaisryhmät vanhemmuuden tukena Kotipuu. VÄESTÖLIITON KOTIPUU TAVOITE Maahanmuuttajataustaisten perheiden psykososiaalinen hyvinvointi KOHDERYHMÄ -Julkisen.
Oppisopimusnuoren ohjaaminen työssä Helena Rajalinna.
Nuorisotyö Oulussa kouluissa. Yhdessä tekemisen tavoite kehittää yhteistyötä ja tiedonkulkua perheen ja koulun kanssa kehittää ja monipuolistaa nuorisotyön.
Työpaja 2: KansainväliSYYSpäivät Lahti Tiina Sarisalmi.
Mitä yhteisöltä vaaditaan, jotta uusi nuori voi tulla mukaan? Yhteisön välineet monikulttuuristen nuorten yhdenvertaisen osallistumisen turvaamiseksi Emine.
Koulutusyhteistyöpäivä Henkilöstöjohtaja Timo Tammilehto.
JAKE-hanke / Moni-JAKE Järjestöjen monikulttuurisuuden kehittäminen Monikulttuurisuus-teemaryhmä – Järjestö-kunta-yhteistyö – Järjestöjen monikulttuuristaminen.
Tampereen Tyttöjen Talo. TAUSTAA: Tyttöjen talon toiminta käynnistyi keväällä 2004 Tyttöjen Talo on osa Setlementti Naapurin toimintaa Toimintaa rahoittaa.
Monikulttuurinen osallisuus. Miten monikulttuurinen ympäristö muuttaa osallisuuden tukemista? Taustaa osallisuusajattelulle Anu Gretschel Tutkija, FT Nuorisotutkimusverkosto.
Kokemuksia opinnollistamisesta Saimaan amk:n pilotissa Kristiina Helminen Lehtori, ESH, Terveydenhoitaja, TtM, Projektipäällikkö Verkkovirta-projekti
Nuorisotyön ja koulun yhteistyötä Iisalmessa Esimerkkinä yhteistyöstä: HUPIA-päihdekasvatusrata HUPIA-päihdekasvatusrata.
ME-hengen kehittäminen
Nuorten osallisuus Ohjaamoissa
Strategiaperusta ja ohjelmat
Mikä EduMAP? Rahoitus EU Horizon2020-ohjelmasta Tampereen yliopiston johtama hanke, yhteistyössä Foredata Oy & 7 kumppania Euroopasta.
Työpajakeskustelu nuorille
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
Suomalaisen koulutuksen tulevaisuus
Kaikki Käy Koulua -toimintamallin arviointitutkimus
Mirella Huttunen, Suomen Nuorisoyhteistyö – Allianssi ry

Lapsen osallisuus sosiaalityössä
Hyvinvointia työstä.
Suvaitsevuus ja monikulttuurisuus
Anne-Maria Karjalainen, diakoniajohtaja
Maahanmuuttajien kotoutuminen Helsingissä
Pro gradu -tutkimuksen ohjausseminaarit
PoLut – Pohjoinen luonto maahanmuuttajien kotoutumisessa
Osallisuuden ja osallistumisen edistämistä Lahdessa ja nuorisopalveluissa Oulun Kanuunaseminaari
Nokian kaupungin liikuntapalvelut
Perhekeskus kevätseminaari 23. 5
Lukutaito ja syrjäytyminen
MAAHANMUUTTAJIEN AMMATILLINEN KUNTOUTUS -TYÖPAJAN KOOSTE
TYÖNOHJAUS MONIMUOTOISISSA TYÖYHTEISÖISSÄ
Sosiaalisten verkostojen analyysi (ja Web2.0)
Miten LAPE kohtaa lapset, nuoret ja perheet maaseudulla?
Oma Häme Lape: Koulutuskuntayhtymä Tavastian osahanke
Osallisuus voi toteutua monella eri tavalla
MONIKULTTUURISTUVAT YHTEISKUNNAT VAI MCDONALDISAATIO s
Esityksen transkriptio:

Monikulttuurinen osallisuus. Miten monikulttuurinen ympäristö muuttaa osallisuuden tukemista? Taustaa osallisuusajattelulle Lotta Haikkola Tutkija, VTT THL/Helsingin yliopisto Lotta Haikkola THL/Helsingin yliopisto

Mikä monikulttuurisuus – Keitä maahanmuuttajataustaiset nuoret ovat? Nuorten monikulttuurisuus on monimuotoista a)Perheiden muuttosyy: Avioliittomuutto, turvapaikanhakutausta, työmuutto, etninen paluumuutto (Inkeri) b)Lähtömaa: Venäjä/Viro, konfliktialueet (Somalia, Irak, Afganistan, muut Afrikan maat, Vietnam), Aasia (työmuuttoa), länsimaat (avioliittomuuttoa, työmuuttoa) c)Alueittaiset muuttosyyt muuttuvat ajan kuluessa (konflikti  työmuutto) d)Kv-avioliiton vs. Kahden maahanmuuttajan perheen lapsi (äiti suomalainen vs. isä suomalainen, onko eroa) a)HUOM. Nuorten määrät (venäjä/viro vs. mm. Konfliktitaustaiset maat) Lotta Haikkola THL/Helsingin yliopisto

Mikä monikulttuurisuus – Keitä maahanmuuttajataustaiset nuoret ovat? d)Perheiden erilaisuus (koulutustaso, työllistyminen) e)Asuinaika Suomessa: vastatulleet vs. Suomessa syntyneet ns. toinen sukupolvi f) ryhmien sisäinen erilaisuus Lotta Haikkola THL/Helsingin yliopisto

Mikä monikulttuurisuus – Keitä maahanmuuttajataustaiset nuoret ovat? Vaatii työotteelta samaan aikaan: a) kulttuurisensitiivisyys b) ”taustasensitiivisyys” c) universaalius Lotta Haikkola THL/Helsingin yliopisto

Paikallisuus Paikallinen monikulttuurisuus -Asuinalueiden keskittyminen (esim. Helsinki: ei- länsimaalaistaustaiset itäisillä alueilla, länsimaalaiset muilla, venäläistaustaiset hajaantuneet) -Nuorten liikkuvuus oman asuinalueen ulkopuolelle (kouluvalinnat, nuorisotalojen ja muiden vapaa-ajan mahdollisuuksien käyttö) -Nuorisotalojen profiloituminen? -Talon avoimuus vs. kohdentaminen? Lotta Haikkola THL/Helsingin yliopisto

Tehtävä Miettikää millaista monikulttuurisuus on alueellanne Millaisia nuoria, millaisista perheistä, mistä maista ja miltä alueelta/kaupunginosasta? Keitä miellätte ”monikulttuurisiksi” nuoriksi/maahanmuuttajataustaisiksi? Mitä monikulttuurisuus merkitsee alueenne valtaväestön nuorille ja maahanmuuttajataustaisille nuorille Lotta Haikkola THL/Helsingin yliopisto

Ongelmakohdat: pääsy, ryhmäsuhteet, osallistaminen Pääsy a) Monimuotoisuuden tunnustaminen, ei ”erityistä”, vaan asioiden tila: muuttaako avoimuuden periaatetta? b) Omakielinen tiedotusmateriaali vanhemmille/nuorille c)Jalkautuminen, paikallisuuteen tutustuminen d) Verkostoituminen koulun + 3. sektorin kanssa e) Eriytetty työ f) Avoimeen ja peitetympään rasismiin puuttuminen, eri kiusaamisperusteiden pohtiminen: Työntekijän/aikuisen vastuulla Lotta Haikkola THL/Helsingin yliopisto

Ongelmakohdat: pääsy, ryhmäsuhteet, osallistaminen Ryhmäsuhteet: miten tutustua uuteen ihmiseen? ”Monikulttuurisuus” ei ehkä ole toimiva peruste yhteisyydelle a) ”Sattumanvarainen ryhmäyttäminen” b) Toiminnan tavoite muu, ryhmäsuhteiden muokkautuminen sivutuote: kerhot, työpajat, projektit Lotta Haikkola THL/Helsingin yliopisto

Ongelmakohdat: pääsy, ryhmäsuhteet, osallistaminen Osallistaminen a)Kulttuuriset konfliktit osallistumisen alueena: neuvottelu kiistanalaisista kulttuurisista kysymyksistä b)Päinvastoin: ei lokeroida maahanmuuttajataustaisia osallistumaan maahanmuuttajia, monikulttuurisuutta tai rasismia koskeviin asioihin c)Monimuotoisuus normaalina olotilana Lotta Haikkola THL/Helsingin yliopisto

Keinoja työntekijälle kohdata monikulttuuristuminen a)Monimuotoisuuden tunnustaminen b)Ajan antaminen: kotoutuminen on hidas prosessi c)Ajan kulumisen ymmärtäminen: ovatko tietyt nuoret maahanmuuttajia vai suomalaisia? d)Globaalin maailman ja ylirajaisuuden tunnustaminen: esimerkiksi monikielisyys nuorten ryhmissä + ylirajaiset perhesuhteet Lotta Haikkola THL/Helsingin yliopisto

Keinoja työntekijälle kohdata monikulttuuristuminen a)Perehtyminen: Selvän ottaminen maista, joista ihmisiä on muuttanut ja historiallisista kehityskuluista, jotka johtaneet muuttoon: Wikipedia b)Kohtaamisten ”eettinen symmetria”: ei välttämätöntä olettaa eroja ennalta, mutta hankkia taustatietoa niiden kohtaamiseen c)Negatiivisten tunteiden salliminen sekä nuorille että itselle Lotta Haikkola THL/Helsingin yliopisto