Mitä auditoinnissa arvioidaan ja miksi? Johtaja Kari Seppälä, Turun yliopisto Auditointiryhmän puheenjohtaja.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Uusi Humak Jukka Määttä, kehittämisjohtaja
Advertisements

Ari-Matti Auvinen Jarmo Tanskanen Suomen eOppimiskeskus.
MPKK:n laadunvarmistus-järjestelmän kehittäminen auditoinnin jälkeen
Markus Söderlund Kanuuna-seminaari, Tampere Miksi ja miten nuorisojärjestöjen työtä kannattaa arvioida? #nuorisojärjestöt #laatu #arviointi #palaute.
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Laadunarvioinnin eurooppalainen ulottuvuus KOHTI BERLIINIÄ -SEMINAARI Paasitorni pääsihteeri Tapio Huttula, KKA,
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
”Laadukasta osaamista ja ammattitaitoista, pätevää väkeä” AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIELTEN JA VIESTINNÄN OPETUKSEN LAADUN ITSEARVIOINTI Anneli Airola, Pohjois-Karjalan.
Osaamisen ja sivistyksen asialla KANSAINVÄLISTYMINEN EUROOPPALAISEN KORKEAKOULUTUKSEN HAASTEENA JA TAVOITTEENA Kansainvälistyvä opetussuunnitelma Tampere.
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta Kuinka rajata ja määritellä TKI-opintopisteet? Kaisu Piiroinen.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Auditointien vaikuttavuuden.
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
Laatutyön ajankohtaiskatsaus
Anu Portti Laatupäällikkö
Laadunvarmistusjärjestelmä
OSAAMISEN VIENNIN EDISTÄMISESTÄ Alueellisesta hankkeesta ja kansallisesta klusterista MYR:n koulutusjaosto Johtaja Kari Seppälä Turun yliopiston.
Laatukriteerien pilotointi ja itsearvioinnin toteutus KAOssa Esa Oikarinen Koulutuspäällikkö Kainuun ammattiopisto.
SSKKY laadunhallintajärjestelmän itsearviointi 2014 Elise Anttalainen-Kulmala Mikko Kaskari.
Auditoinnin vaikutuksista Laadunvarmistusjärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Helsinki Riitta Pyykkö.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Neuvoston suositukset epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista -Suosituksen keskeinen sisältö -Toimeenpano -Toimeenpanoon.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Toisen auditointikierroksen.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Ilkka Virtanen Vaasan yliopisto & KKA:n Erikoistumisopintolautakunta1 Erikoistumisopintojen arviointi ja akkreditointi Yliopistojen täydennyskoulutuskeskusten.
Jyväskylän yliopiston laatutyö
VIRVE –hanke  Suullinen palaute tuloksista  Tulosten kommunikatiivinen validointi  Lopullinen raportti on suullisen palautteen mukainen.
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi EU:n neuvoston suositus epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista Omaehtoiset opinnot näkyviksi Carita.
Akkreditointi tarkoittaa erikoistumisopintojen arviointi- ja rekisteröintiprosessia, jota Korkeakoulujen arviointineuvosto on toteuttanut vuodesta 1999.
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Yhteistutkinnoista myönnettävät todistukset Opetushallitus ja opetus- ja kulttuuriministeriö päivittivät marraskuussa.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Mistä yliopistojen.
Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Jyväskylän yliopiston laadunvarmistus Mitä, miksi ja milloin? Koulutuksen tutkimuslaitos
Tampereen yliopiston auditointi kirjaston näkökulmasta Mirja Iivonen.
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
Laatua ammatillisen koulutuksen arkeen LARK 3 -hanke Sari Mikkola
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
RALAn palvelut laatutyön tukena – RALA-sertifiointi
Informaatioteknologian tiedekunta Jyväskylän yliopiston laadunvarmistus IT-tiedekunnan.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hyvien käytäntöjen tunnistaminen ja jakaminen Johdanto iltapäivän työskentelyyn Työskentelyn taustamateriaalia Opetusneuvos.
SeAMK kehittämisohjelma Kehittämisseminaari Tapio Varmola.
Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen esittely Kirsi Hiltunen.
O PETUSMINISTERIÖ /Jukka Lehtinen / / 1. Ammatillisen koulutuksen tuloksellisuuden kehittäminen Koulutuspoliittisia tavoitteita:
LAADUNHALLINTA- JÄRJESTELMIEN ARVIOINNIN TULOKSET Anu Räisänen Aila Korpi
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Itsearviointien seurantaseminaarit Esiin nousseita laadunhallintaan liittyviä näkökohtia JR
Ammatillisen koulutuksen ohjauksen laadunvarmistus Pasi Kallioinen OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO.
Kymenlaakson ammattikorkeakoulun auditoinnin tulokset Laatupäällikkö Aimo Virtanen Helsingin yliopisto Auditointiryhmän puheenjohtaja.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO U LKOINEN AUDITOINTI K ESKUSTELUTILAISUUS.
Jyväskylän yliopiston auditoinnin tulokset Johtaja Kari Seppälä Turun yliopisto Auditointiryhmän puheenjohtaja.
Dokumentointi kyse on asioiden ”paperille panemisesta” toimintoja on helpompi arvioida, muuttaa ja parantaa työntekijöiden tehtävät ja vastuut tulevat.
Auditoinnin tavoitteet, kriteerit ja vierailun toteutus Auditoinnin infotilaisuus Laatujohtaja, dosentti Helka Urponen (Lapin yliopisto) Auditointiryhmän.
Opettaja oman työnsä arvioijana AMK:n yhteistyöpäivä Anja Tuovila laatukoordinaattori.
Nuorten tieto- ja neuvontatyön auditointi- ja itsearviointimalli Heta Malinen Lähde: Mervi Ahola.
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Yleiset valintaperusteet lv alkaviin opintoihin
Ammatillisen koulutuksen laadunhallinnan arviointi ja järjestäjien tuki Anu Räisänen
Sisäisten auditoijien koulutustapaaminen
Ajankohtaista Jyväskylän yliopiston laatutyössä
Jyväskylän yliopistossa
Vertais-auditointi-sparraus
Tervetuloa laatukoordinaattoriksi! Tervetuloa myös laatuvastaavat !
Ammatillisen koulutuksen laatupalkintokilpailun 2018 informaatiotilaisuus Opetushallitus Opetusneuvos Jukka Lehtinen OKM/Ammatillisen koulutuksen.
Miten Turussa edistetään hvvinvointia ja ehkäistään syrjäytymistä?
Korkeakoulujen laadunvarmistus-järjestelmien nykytilanne
Osaamista luova korkeakoulu Miten uusi auditointimalli tukee ja edistää korkeakouluoppimista? Mirella Nordblad, arviointiasiantuntija, Karvi.
Ammatillisen koulutuksen laatustrategia
Ajankohtaista OSAOssa Koulutuspalvelupäällikkö Tiina Kuokka
Esityksen transkriptio:

Mitä auditoinnissa arvioidaan ja miksi? Johtaja Kari Seppälä, Turun yliopisto Auditointiryhmän puheenjohtaja

Auditoinnin taustaa eurooppalaisesta näkökulmasta Korkeakoulutuksen laadun kehittämisessä pyrkimys vahvistaa eurooppalaista kilpailukykyä – Esim. opiskelijoiden ja palveluiden liikkuvuuden tukeminen Suomeen tarvittiin Bolognan prosessin mukainen korkeakoulutuksen laadunhallinnan menettely (akkreditointi-, sertifiointi- tai muu vastaava) – Päädyttiin kehittävään arviointiin, joka soveltuu hyvin kehittyneeseen korkeakoulujärjestelmään – Vuodesta 2005 lähtien toteutettu korkeakoulujen laatujärjestelmien auditointeja – 1. auditointikierroksen aikana auditoitiin kaikki suomalaiset korkeakoulut (KKA) – 2. auditointikierros toteutetaan (KKA ja Karvi) – Uusi auditointikäsikirja Karvin hallintomallin mukaiseksi 2

Laadunhallinnan tarve kansallisesta näkökulmasta Tuottaa koulutuksen laatuun liittyvää tietoa – Potentiaalisille koulutukseen hakijoille, yliopiston johdolle, opettajille, opiskelijoille ja työnantajille – Vakuuttaa yhteistyökumppanit koulutuksen laadusta Tukee yliopiston johtamista, strategiatyötä ja sisäistä tulosohjausta – Toimii välineenä yliopiston toiminnan jatkuvassa kehittämisessä – Tekee näkyväksi eri osapuolten vastuut – Parantaa opiskelijoiden mahdollisuuksia osallistua koulutuksen kehittämiseen Lisää koulutuksen vetovoimaa – Argumentteja kilpailuun – Laatu kyetään todentamaan 3

Auditoinnin lähtökohtia Suomessa Kukin yliopisto voi kehittää itselleen sopivan laatujärjestelmän – Olennaista järjestelmän toimivuus ja tarkoituksenmukaisuus Laadunhallinnan tulee kattaa yliopiston koko toiminta Auditoinnissa ei oteta kantaa yliopiston tuloksiin, strategiaan tai toiminnan laatuun sinänsä Kehittävän arvioinnin periaatteiden mukainen toimintatapa  tuetaan yliopistoja niiden kehittäessä toimintaansa Valittu auditointimalli perustuu yhteisesti sovituille eurooppalaisille vaatimuksille (ns. European Standards and Guidelines) 4

Auditoinnin tavoitteet Auditoinnissa arvioidaan, täyttääkö laatujärjestelmä kansalliset kriteerit ja vastaako se siten eurooppalaisia korkeakoulujen laadunhallinnan sovittuja periaatteita ja suosituksia Itsearvioinnin tarkoituksena toimia ensisijaisesti yliopistolle itselleen työkaluna toiminnan kehittämisessä – Yliopisto valitsee itse tavan, jolla toteuttaa itsearvioinnin ja tuottaa raportin Tuoda esiin laadunhallinnan vahvuuksia ja hyviä käytänteitä sekä edistää niiden leviämistä koko korkeakoululaitoksessa Vastuu arviointitiedon hyödyntämisestä ja soveltamisesta on kuitenkin yliopistolla itsellään 5

AuditoinninkohteetAuditoinninkohteet 6 1. Yliopiston laatupolitiikka 4 a) Tutkinto- tavoitteinen koulutus 4. Yliopiston perustehtävien laadunhallinta 2. Strateginen johtaminen ja toiminnanohjaus 3. Laatujärjestelmän kehittäminen 6. Laatujärjestelmän kokonaisuus 4 b) TKI-toiminta sekä taiteellinen toiminta 4 c) Yhteiskunnallinen vaikuttavuus 4 d) Valinnainen auditointikohde 5. Tutkintotavoitteisen koulutuksen näytöt (3 kpl)

Uutta auditointikohteissa Tutkintotavoitteisen koulutuksen näytöt – Täydentävät tutkintotavoitteisen koulutuksen laadunhallinnan arviointia tuomalla yksityiskohtaista tietoa koulutusohjelmatasolta – Näytöt (3) arvioidaan omina auditointikohteinaan – Mahdollisuus yliopistolle saada ulkoinen arvio ja palautetta koulutusohjelmien laadunhallinnasta Valinnainen auditointikohde (Jyväskylän yliopiston valinta: Student Life -konsepti) – Strategian tai profiloitumisen kannalta keskeinen toiminto, jonka laadunhallintaa yliopisto haluaa erityisesti kehittää – Tavoitteena tukea yliopistojen autonomiaa ja strategista kehittämistä – Ei oteta huomioon auditoinnin läpäisyä arvioitaessa, mutta kohde mainitaan laatuleimaan liittyvässä auditointitodistuksessa 7

Auditoinnissa käytettävät kriteerit Laatujärjestelmän arvioinnissa käytetään neljälle eri kehitysvaiheelle skaalattua kriteeristöä:  Puuttuva  Alkava  Kehittyvä  Edistynyt Kunkin auditointikohteen kehitysvaihe määritellään erikseen, myös kunkin valitun koulutusohjelman osalta. Auditointiryhmä voi esittää auditoinnin läpäisemistä, mikäli mikään auditointikohteista ei ole tasolla puuttuva ja laatujärjestelmän kokonaisuus (auditointikohde 6) on vähintään tasolla kehittyvä. 8

Auditoinnin läpäiseminen Korkeakoulujen arviointijaosto tekee päätöksen auditoinnin lopputuloksesta loppukeväällä 2015 auditointiryhmän tekemän esityksen perusteella Korkeakoulujen arviointijaoston tehtävänä on varmistaa auditointipäätösten tasapuolisuus Läpäistyään auditoinnin korkeakoulu saa laatuleiman (voimassa 6 vuotta päätösajankohdasta) ja korkeakoulu lisätään Karvin julkiseen auditoitujen korkeakoulujen rekisteriin 9

Jyväskylän yliopiston auditointiryhmä Puheenjohtaja – Johtaja Kari Seppälä, Turun yliopisto Jäsenet – Professori Johanna Björkroth, Helsingin yliopisto – Kauppatieteiden yo Perttu Karjalainen, Aalto-yliopisto – Laatupäällikkö Hannele Keränen, Lapin ammattikorkeakoulu – Yli-insinööri Kirsi Levä, Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes Projektipäällikkö – Kirsi Hiltunen, Karvi – Vierailulla: Touko Apajalahti, Karvi 10

Auditoijien toimintaperiaatteet Tasapuolisuus ja objektiivisuus: Auditoijien tulee toimia tasapuolisesti ja objektiivisesti auditoitavaa korkeakoulua kohtaan sekä tunnistaa valta-asemansa ja siihen liittyvä vastuu. Arvioinnin läpinäkyvyys ja evidenssipohjaisuus: Arvioinnin tulee perustua läpinäkyviin ja johdonmukaisesti käytettyihin kriteereihin sekä auditoinnin yhteydessä kerättyyn tietoon. Luottamuksellisuus: Kaikki muu kuin loppuraportissa julkaistu, prosessin kuluessa saatu tieto on luottamuksellista. Vuorovaikutteisuus: Auditointi toteutetaan hyvässä yhteistyössä ja vuorovaikutuksessa korkeakoulun kanssa.