Työssäoppimisen toimintaohjeet. Työssäoppiminen Työpaikoilla tapahtuvaa opetussuunnitelmaperusteista opetusta käytännön työtehtävien yhteydessä.Työpaikoilla.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Advertisements

Työpaikkakouluttajan ABC
Työpaikkakouluttajan ABC
Esityksen otsikko Arial 22pt Ala-otsikko Arial 14pt Sähkö- ja automaatiotekniikka-alan perustutkinto.
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Kemianteollisuus ry Kirsi Levä I Turvallisuusosaamisen kehittäminen.
Omnian oppisopimustoimisto. Oppisopimuskoulutus osana Suomen koulutusjärjestelmää Yliopisto Ammattikorkeakoulu Esi- ja perusopetus Lukio Erikoisammattitutkinnot.
KEUDA 1 Keudan aikuisopisto Hyvinvointialat Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja Työpaikalla tapahtuvan oppimisen info.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
TYÖVOIMAKOULUTUS JA REFORMI
Arviointi osana oppimisprosessia
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
Reformi haltuun OKM.
Ammattiopisto on mylly elinikäisen oppimisen virrassa
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Kuntavaalit 2017 Paluu tulevaisuuteen
Mikä ihmeen oppisopimus?
Työelämäosaajana OKM.
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
Valma-koulutuksen mahdollisuudet
Infoa tutoropettajille
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
LARK 5 MERCURIAn osahanke
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Vaativan erityisopetuksen ja koulunkäynnin ohjaajien täydennyskoulutuskokonaisuus
Kanit-ja jyrsijät opintojakso
Valma Oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
JOPO – JOUSTAVAN PERUSOPETUKSEN LUOKKA
Opetustoimi osana Jyväskylää
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Varjostus Oppia ikä kaikki tarjoaa verkoston jäsenille mahdollisuuden varjostaa kollegaa toisessa oppilaitoksessa. Varjostus on vertaisoppimisen menetelmä.
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
TOP-info Lanu osaamisala
Sosiaalialan tehtävärakenne
Työnantajien/työpaikkojen perehdyttäminen
Vantaan ammattiopisto Varia Projektit Syksy 2014
Ammatillisen koulutuksen reformista
Opinnollistamisen pähkinät
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
TäsmäKoulutus ja muut osaamisen kehittämisen palvelut
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Taitava-hankkeen hyvät käytänteet
IKINÄ – kaatumisten ehkäisyn implementointi Vanhusten palveluiden ja kuntoutuksen vastuualueella Iiris Salomaa
Väyläopintoihin ohjautuminen
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Osaamisen arvioinnin ja näyttöjen järjestämisen laadunvarmistus
LCB-5800 Ruotsinkielinen yritysviestintä 1
Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa
10 askelta onnistumiseen
Yhdistyksen liikuntatoiminnan arviointi ja kehittäminen
Väyläopintoihin ohjautuminen
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Osaamisen ennakointifoorumi
Kumppanuus-/yrityspolkumalli
Opetussuunnitelma -> oppisopimus
Esityksen transkriptio:

Työssäoppimisen toimintaohjeet

Työssäoppiminen Työpaikoilla tapahtuvaa opetussuunnitelmaperusteista opetusta käytännön työtehtävien yhteydessä.Työpaikoilla tapahtuvaa opetussuunnitelmaperusteista opetusta käytännön työtehtävien yhteydessä. Laajuudeltaan koko opintojen aikana 20 ovLaajuudeltaan koko opintojen aikana 20 ov –8 ov asiakaspalvelun TOP (II-opiskeluvuosi) –12 ov koulutusohjelman mukainen TOP (III-opiskeluvuosi) Suoritetaan yleensä ilman työsuhdetta ja palkkaa.Suoritetaan yleensä ilman työsuhdetta ja palkkaa. Arvioinnin työssäoppimisesta suorittaa opiskelija, työnantajan nimeämä ammattiinsa pätevöitynyt ja ohjaamiseen koulutettu työntekijä (työpaikkaohjaaja) sekä opettaja.Arvioinnin työssäoppimisesta suorittaa opiskelija, työnantajan nimeämä ammattiinsa pätevöitynyt ja ohjaamiseen koulutettu työntekijä (työpaikkaohjaaja) sekä opettaja

3 Työssäoppiminen Työssäoppimisen yhteydessä suoritetaan ammattiosaamisen näyttöjä.Työssäoppimisen yhteydessä suoritetaan ammattiosaamisen näyttöjä. Ammattiosaamisen näytöt ovat käytännön työtehtäviä ja –tilanteita, mahdollisimman kokonaisia työprosesseja, joita voi suorittaa työpaikalla.Ammattiosaamisen näytöt ovat käytännön työtehtäviä ja –tilanteita, mahdollisimman kokonaisia työprosesseja, joita voi suorittaa työpaikalla. Ammattiosaamisen näytöllä varmistetaan ammatillisen opintokokonaisuuden osaaminen.Ammattiosaamisen näytöllä varmistetaan ammatillisen opintokokonaisuuden osaaminen. Vain osa näytöistä suoritetaan TOP:ssa. Osa suoritetaan opiskelujen yhteydessä koululla.Vain osa näytöistä suoritetaan TOP:ssa. Osa suoritetaan opiskelujen yhteydessä koululla. Ammattiosaamisen näytöt näkyvät opiskelijoiden tutkintotodistuksissa.Ammattiosaamisen näytöt näkyvät opiskelijoiden tutkintotodistuksissa.

Mitä TOP antaa työnantajalle? Mahdollisuuden saada osaavaa ja motivoitunutta työvoimaa.Mahdollisuuden saada osaavaa ja motivoitunutta työvoimaa. Mahdollisuuden vaikuttaa koulutuksen kehittämiseen liike- elämän tarpeita vastaavaksi.Mahdollisuuden vaikuttaa koulutuksen kehittämiseen liike- elämän tarpeita vastaavaksi. Mahdollisuuden hyödyntää oppilaitoksen osaamista, asiantuntemusta ja koulutuspalveluja.Mahdollisuuden hyödyntää oppilaitoksen osaamista, asiantuntemusta ja koulutuspalveluja. Mahdollisuus saada yrityksen henkilöstö mukaan yhteiseen oppimisprosessiin ja oman työnsä kehittämiseen.Mahdollisuus saada yrityksen henkilöstö mukaan yhteiseen oppimisprosessiin ja oman työnsä kehittämiseen

Mitä TOP antaa opiskelijalle? Mahdollisuuden oppia ja toimia aidoissa työyhteisöissä tulevaan ammattiinsa liittyvien tehtävien parissa.Mahdollisuuden oppia ja toimia aidoissa työyhteisöissä tulevaan ammattiinsa liittyvien tehtävien parissa. Mahdollisuuden oppia arvioimaan omaa osaamistaan ja asemaansa työyhteisön jäsenenä.Mahdollisuuden oppia arvioimaan omaa osaamistaan ja asemaansa työyhteisön jäsenenä. Mahdollisuus markkinoida omaa osaamistaan.Mahdollisuus markkinoida omaa osaamistaan. Mahdollisuus tärkeiden työelämäkontaktien solmimiseen, jotka auttavat koulutuksen jälkeisessä työllistymisessä.Mahdollisuus tärkeiden työelämäkontaktien solmimiseen, jotka auttavat koulutuksen jälkeisessä työllistymisessä

Mitä TOP antaa oppilaitokselle? Mahdollisuuden pitää yhteyttä oman alansa sekä koko seutukunnan yrityksiin.Mahdollisuuden pitää yhteyttä oman alansa sekä koko seutukunnan yrityksiin. Mahdollisuuden opettajille seurata oman alansa kehittymistä.Mahdollisuuden opettajille seurata oman alansa kehittymistä. Mahdollisuuden tutustua paremmin yritysten henkilöstöön.Mahdollisuuden tutustua paremmin yritysten henkilöstöön. Mahdollisuuden oppilaitoksen ja työpaikan väliseen yhteistyöhön, jonka pohjalta pystytään kehittämään työssäoppimista edelleen yritysten tarpeita paremmin vastaaviksi ja varmistamaan näin alan osaamisen.Mahdollisuuden oppilaitoksen ja työpaikan väliseen yhteistyöhön, jonka pohjalta pystytään kehittämään työssäoppimista edelleen yritysten tarpeita paremmin vastaaviksi ja varmistamaan näin alan osaamisen

Työssäoppimisen ja näyttöjen tavoitteet Lisätä koulutuksen työelämävastaavuutta.Lisätä koulutuksen työelämävastaavuutta. Antaa työpaikalle mahdollisuuden vaikuttaa koulutuksen kehittämiseen ja suunnitteluun.Antaa työpaikalle mahdollisuuden vaikuttaa koulutuksen kehittämiseen ja suunnitteluun. Helpottaa ammattitaitoisen työvoiman saantia.Helpottaa ammattitaitoisen työvoiman saantia. Edistää nuorten välitöntä työllistymistä.Edistää nuorten välitöntä työllistymistä

Työssäoppimisen ja näyttöjen tavoitteet Helpottaa nuorten työmarkkinoille siirtymistä ja lisätä työmarkkinatietoutta.Helpottaa nuorten työmarkkinoille siirtymistä ja lisätä työmarkkinatietoutta. Antaa työpaikoille mahdollisuuden oppia tuntemaan nuorten ajatuksia ja ajattelumaailmaa.Antaa työpaikoille mahdollisuuden oppia tuntemaan nuorten ajatuksia ja ajattelumaailmaa. Syventää ammatillista osaamista ja ammattimaista asennoitumista työhön.Syventää ammatillista osaamista ja ammattimaista asennoitumista työhön. Tehdä tutuksi työelämän pelisääntöjä ja toimintatapoja sekä tutustua työlainsäädäntöön ja oppia noudattamaan työturvallisuusmääräyksiä työpaikoilla.Tehdä tutuksi työelämän pelisääntöjä ja toimintatapoja sekä tutustua työlainsäädäntöön ja oppia noudattamaan työturvallisuusmääräyksiä työpaikoilla

Työssäoppimisen ja näyttöjen tavoitteet Edistää opiskelijan itsenäistymistä ja ehkäistä syrjäytymistä.Edistää opiskelijan itsenäistymistä ja ehkäistä syrjäytymistä. Mahdollistaa opettajien ja asiantuntijoiden vaihtoa.Mahdollistaa opettajien ja asiantuntijoiden vaihtoa. Vahvistaa ammatillisen koulutuksen vetovoimaisuutta.Vahvistaa ammatillisen koulutuksen vetovoimaisuutta. Monipuolistaa oppimisen ja työssäoppimisen arviointia.Monipuolistaa oppimisen ja työssäoppimisen arviointia. Henkilökohtaistaa opiskelua.Henkilökohtaistaa opiskelua. Ammattiosaamisen näytöt varmistavat valtakunnallisen osaamisen tasalaatuisuutta.Ammattiosaamisen näytöt varmistavat valtakunnallisen osaamisen tasalaatuisuutta

Työssäoppimisen periaatteet Oppilaitoksessa opitut oppisisällöt hyödynnetään TOP:ssa.Oppilaitoksessa opitut oppisisällöt hyödynnetään TOP:ssa. Tavoitteena totuttaa opiskelija työelämään ja vasta sen jälkeen oppimaan.Tavoitteena totuttaa opiskelija työelämään ja vasta sen jälkeen oppimaan. TOP-sisällöt ja tavoitteet pohjautuvat oppilaitoksen alakohtaiseen opetussuunnitelmaan.TOP-sisällöt ja tavoitteet pohjautuvat oppilaitoksen alakohtaiseen opetussuunnitelmaan. Ammattiosaamisen näyttö määritellään taas tutkintokohtaisessa kansallisessa näyttöaineistossa.Ammattiosaamisen näyttö määritellään taas tutkintokohtaisessa kansallisessa näyttöaineistossa. Opetettavat sisällöt sovitaan työpaikkakohtaisesti kunkin opiskelijan kohdalla erikseen.Opetettavat sisällöt sovitaan työpaikkakohtaisesti kunkin opiskelijan kohdalla erikseen

Työssäoppimisen periaatteet Henkilökohtainen työssäoppimissuunnitelma:Henkilökohtainen työssäoppimissuunnitelma: –Työssäoppimisjakson tavoitteet –Ammattiosaamisen näytöt –Oppimistehtävät –Kesto –Ajoitus –Oppimisen arviointi Opintoihin liittyvät opinnäytetyöt voidaan kytkeä työssäoppimiseen.Opintoihin liittyvät opinnäytetyöt voidaan kytkeä työssäoppimiseen

Osapuolten tehtävät ja roolit OpiskelijaOpiskelija –Tutustuu työssäoppimissopimukseen. –Tutustuu työpaikan ensiapu- ja turvallisuusohjeisiin. –Opiskelee asetettujen tavoitteiden mukaisia työelämän taitoja, tietoja ja asenteita. –Käy keskusteluja työpaikkaohjaajan ja ohjaavan opettajan kanssa. –Tekee työssäoppimisjaksolle suunnitellut oppimis- ja näyttötehtävät. –Laatii näyttösuunnitelman yhdessä opettajan ja työpaikkaohjaajan kanssa. –Arvioi omaa oppimistaan ja näyttösuoritustaan

Osapuolten tehtävät ja roolit TyönantajaTyönantaja –Tekee kirjallisen sopimuksen koulutuksen järjestäjän kanssa. –Nimeää opiskelijalle työpaikkaohjaajan. –Vastaa opiskelijan työturvallisuudesta. –Huolehtii riittävän ohjauksen saannista, jotta opiskelija saavuttaa asetetut tavoitteet

Osapuolten tehtävät ja roolit TyöpaikkaohjaajaTyöpaikkaohjaaja –Suunnittelee ohjaavan opettajan kanssa työssäoppimisen ja näyttöjen järjestämisen. –Ohjaa opiskelijaa työpaikan pelisääntöjen oppimisessa ja oppimistehtävien suorittamisessa sekä perehdyttää yritykseen. –Perehdyttää opiskelijan työpaikan ensiapu- ja työturvallisuusohjeisiin. –Antaa palautetta työskentelyn onnistumisesta. –Suorittaa työssäoppimisen ja ammattiosaamisen näyttöjen arvioinnin yhdessä opiskelijan ja opettajan kanssa

Osapuolten tehtävät ja roolit Ohjaava opettajaOhjaava opettaja –Avustaa opiskelijaa työssäoppimispaikan hankinnassa. –Valmentaa opiskelijan työssäoppimisjaksolle ja näyttöihin. –Vastaa opetussuunnitelman toteutumisesta ja näyttöjen dokumentoinnista. –Vastaa opiskelijan näyttösuunnitelmasta ja järjestään näytön yhdessä työpaikkaohjaajan kanssa. –Pitää yhteyttä ja ohjaa opiskelijaa. –Arvioi työssäoppimisen prosessia ja näyttöjä. –Kehittää oppilaitoksen työssäoppimisen opetussuunnitelmaa, oppimistehtäviä ja menetelmiä sekä ammattiosaamisen näyttöjä. –Huolehtii opiskelijan etuuksista työssäoppimisen aikana

Osapuolten tehtävät ja roolit OppilaitosOppilaitos –Järjestää työssäoppimispaikan yhdessä opiskelijan kanssa. –Varmistaa työpaikan edellytykset työssäoppimispaikaksi. –Vakuuttaa opiskelijat TOP-jakson aikana TapaturmavakuutusTapaturmavakuutus VastuuvakuutusVastuuvakuutus –Tarjoaa tarvittaessa työpaikkaohjaajakoulutusta. –Valmistelee sopimuksen työnantajan kanssa. –Huolehtii opettajien riittävästä työelämäosaamisesta ja täydennyskoulutuksesta. –Laatii TOP opetussuunnitleman ja ammattiosaamisen kriteerit. –Luo vakiintuneet TOP käytänteet. –Kehittää TOP ja näyttöjen ohjausta ja arviointia yhdessä työpaikkojen kanssa

Työssäoppimisen järjestäminen Työssäoppimisen ja ammattiosaamisen näyttöjen valmennusjaksoTyössäoppimisen ja ammattiosaamisen näyttöjen valmennusjakso –Opiskelija valmennetaan, opastetaan ja ohjataan –VAAO:n työssäoppimisen ja näyttöjen toimintaohjeet Työssäoppimispaikan hankintaTyössäoppimispaikan hankinta –Opiskelijan tulee löytää itselleen laadukas TOP –Työnhakupassi palautetaan täytettynä ohjaavalle opettajalle Sopimuksen tekoSopimuksen teko –Kaksi erillistä sopimusta Työnantajan ja oppilaitoksen välinen sopimusTyönantajan ja oppilaitoksen välinen sopimus Työssäoppimisjakson sopimusTyössäoppimisjakson sopimus

Työssäoppimisen järjestäminen Työssäoppimisen henkilökohtainen opetussuunnitelma (TOPS).Työssäoppimisen henkilökohtainen opetussuunnitelma (TOPS). Työssäoppimisjakson kirjallinen materiaali.Työssäoppimisjakson kirjallinen materiaali

Työssäoppimisen seuranta Seurannalla varmistetaan, että oppilas saa tutkintoonsa sisältyvän työssäoppimisen ja ammattiosaamisen näytöt suoritetuksi opetussuunnitelman mukaisesti.Seurannalla varmistetaan, että oppilas saa tutkintoonsa sisältyvän työssäoppimisen ja ammattiosaamisen näytöt suoritetuksi opetussuunnitelman mukaisesti. Seurantaan kuuluvatSeurantaan kuuluvat –Oppimista tukevien työpaikkojen hyväksyminen –Oppilaan työtehtävien määritteleminen –Oppilaan näyttöjen määritteleminen –Ohjauskäynnit työpaikoilla –Yhteydenpito työpaikkaohjaajaan –Työssäoppimispäiväkirja –Oppilaan työpäivät, työtunnit ja poissaolot –Työssäoppimistehtävät ja raportointi

Työssäoppimisen arviointi Kokonaisarvosana (1-3) muodostuuKokonaisarvosana (1-3) muodostuu –Työsuorituksista työpaikalla –Ammattiosaamisen näytöistä –Oppimistehtävien suorittamisesta –Päiväkirjan täyttämisestä –Itsearvioinnista Opiskelija, työpaikkaohjaaja ja opettajat arvioivat työssäoppijan oppimista sekä TOP:n toteutumista.Opiskelija, työpaikkaohjaaja ja opettajat arvioivat työssäoppijan oppimista sekä TOP:n toteutumista. Opiskelija, työpaikkaohjaaja ja opettajat suorittavat ammattiosaamisen näyttöjen arvioinnin.Opiskelija, työpaikkaohjaaja ja opettajat suorittavat ammattiosaamisen näyttöjen arvioinnin

Työssäoppimisen kehittäminen Kehitystyötä tehdään muun muassa palautekyselyjen pohjaltaKehitystyötä tehdään muun muassa palautekyselyjen pohjalta –Opiskelijat –Työnantajat Ohjaava opettaja huolehtii palautekyselyjen toimittamisesta opiskelijoille sekä työnantajille.Ohjaava opettaja huolehtii palautekyselyjen toimittamisesta opiskelijoille sekä työnantajille. Jatkuva kehitys.Jatkuva kehitys