MOBIILISTI TYÖELÄMÄÄN Tiina Mätäsjärvi. Hankkeen kuvaus: 1) Tutkinto kokonaan tai lähes kokonaan työssäoppien. Oppimisprosessia tuetaan mobiilitekniikan.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VIRTUAALIMATKA MAAILMAN YMPÄRI
Advertisements

Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Yksittäisten irrallisten asioiden opiskelusta työelämän tarvitsemaan osaamiseen Opetustoiminnan kehitysjohtaja Outi Hyry-Honka KOTA-talkoot.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2+1 MALLI
Työpaikkaohjaajakoulutus
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Carpe Diem – suuntaa huomiseen Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Blogit ja RSS - verkko-oppimisen uusia mahdollisuuksiako? Juha Lång, Mindcom.
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Pedagoginen kehittäminen Tavoitteet vuosille
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Joustava työssäoppimispolku TO La-To La-To TO La-To HOPS La-To HOJKS ROPS.
Aloitus info • Ryhmänvastaavat pitävät ryhmälleen aloitusinfon laajennetusta työssäoppimisesta • Opiskelijat saavat oppimis- ja työkokemuskansion.
TOPO-opettajien ohjatut työelämäjaksot Nina Aula.
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Laajennettu työssäoppiminen:
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen Pohjois-Savon ELY -
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
Sosiaalinen media kivi- ja teräsrakentamisen ammatillisessa koulutuksessa 1- vaihe Tammi 2010 – touko 2011 Raahen ammattiopisto.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
WoSCos Works, Skills and Costs Yhteistyökumppanit kotimaassa CIMO Raahen tulevat ulkomaiset opiskelijat Vaihtoon lähtevät opiskelijat Yhteistyökumppanit.
Mobiilit ohjaajat. Pedagogiset lähtökohdat Kokemuksellisen oppimisen kehässä korostuu oppimisen prosessi. Lähde: David Kolb, 1984.
Hellevi Tervo Tyrnävän työleiri MITÄ ON TYÖELÄMÄN TUKEMINEN ? Hankkeissa tehtyä ja seminaarissa pohdittua.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
ATOT TYÖSSÄOPPIEN ATTO-AINEIDEN TYÖVALTAISTAMINEN, ESIM. TYÖPAJAT, YHTEISOPETTAJUUS KENELLE? KAIKILLE TEKEMÄLLÄ OPPIVILLE MITÄ TARKOITTAA? KAIKKI ATOT.
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Työssäoppiminen eli TOP
Ammatillisen opettajan dynaaminen tulevaisuuden työnkuva Yksintekijästä – työyhteisölliseksi osaajaksi Työssäoppimisen ohjaajasta - koulutuksen ja työelämän.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Kokkolan ammattiopisto
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Projektioppiminen Maarit Virtanen and Reetta Jänis
Työpaikkakouluttajan ABC
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
Työpaikkakouluttajan ABC
Linkit SisällysRAOTROK RAOTROK- wiki RAO, Metallisosaston esittely Kartta, Googlemaps Linkki koulun sivulle, Wilmaan jne Ajankohtaista KalenteriSyötteenlukija.
Henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman Tarkistaminen 1. vuoden keväällä Opintopolun rakentaminen - Opiskelija - Ryhmänohjaaja/opinto-ohjaaja - Työpaikkaohjaaja.
Englannin ja autoalan yhdistäminen TopLaaja-projekti.
Oppisopimus nuorille, onnistuuko? Nuorten kokemuksia ja näkemyksiä Susanna Miettunen
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Työpaikalla oppiminen Mobiili käyttöön ! Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Esityksen otsikko Arial 22pt Ala-otsikko Arial 14pt Tieto- ja tietoliikennetekniikan perustutkinto.
Tietoa ammattiosaamisen näytöistä AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT Riitta Karvonen.
AMMATTIKOULUTUKSEN JOHDON SEMINAARI #SAJOLIIKKEESSÄ ELINA OSTELA-PYHÄLÄ KEHITYSJOHTAJA, SENIOR PARTNER
Tavoitteet Toimintasuunnitelma
Työelämälähtöisyys Valmassa
Käänteinen opetus ja oppiminen – Miten ja miksi?
Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Yhteisten verkkokurssien tarjonnan laajentaminen
Ammatillinen koulutus
Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12
Liiketalouden perustutkinto
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Työelämäedustajien koulutus- ja yhteistyöpäivä Tanhuvaarassa
Esityksen transkriptio:

MOBIILISTI TYÖELÄMÄÄN Tiina Mätäsjärvi

Hankkeen kuvaus: 1) Tutkinto kokonaan tai lähes kokonaan työssäoppien. Oppimisprosessia tuetaan mobiilitekniikan avulla 2) Tutkinnon osat työprosesseiksi uusissa oppimisympäristöissä

TEHTY: - luokkaympäristön muuttaminen vastaamaan paremmin työelämäympäristöä luokkatila muutettiin toimistoympäristöä mukailevaksi tilaksi tutkinnon osan vaihtuessa, samaa luokkatilaa muokattiin toimistoympäristöstä kaupan ympäristöksi. Lyhyet työvierailut opettajan kanssa Työelämäprojektit ”Omaa kivaa” -projektit

TEHTY: - Blogityöskentely henkilökohtainen blogi tai ryhmäblogi ja emoblogi Blogin päivittäminen mobiililaitteella. Jatkokehitys: selvitetään mikä ohjelma/työskentelytapa olisi kullekin opiskelijalle paras

TEHTY: - Opiskelijoiden ryhmätyöskentely (workshop) yrityksissä Opetus kytketty kuvitteellisen yrityksen ympärille joka saa toimeksiantoja (tapahtuma-alan yritys ja KN Tavaratalo) Ryhmässä tehtävä ongelmaratkaisu Toiminnallisuus Tiedonhakutaidot Pelillisyys Tehtävät riittävän ”avoimia” jotta opiskelijat innostuvat Oma polku ja oma kiinnostus

TEHTY: - mobiililaitteiden hyödyntäminen opetuksessa ja mobiilisovellusten monipuolisempi käyttö Työelämän dokumentointi iMovie QR-koodi radat Sovellusten hyödyntäminen Myös opiskelijat voivat päättää miten tehtävä dokumentoidaan!

TEHTY: - ammattiosaamisen näytön rakentaminen vastaamaan paremmin työelämän vaatimuksia Asiakaspalvelun tutkinnon osa Tutkinnon osan laaja-alaisen sisällön takia, näyttö jaettiin kahteen osanäyttöön: Asiakaspalvelun toimistotehtävät (oppilaitosnäyttö/case) sekä Asiakaspalvelu (työpaikalla). Sekä oppilaitoksessa että työpaikalla toteutuneissa näytöissä paikalla arvioimassa oli työelämän edustaja

TEHTY: - atto-integraation myötä attoaineiden parempi kytkeytyminen ammatillisiin työprosesseihin ÄIDINKIELI: blogisivuston luominen omalle osastolle, suomalaisen tavaratalon esittely suullisesti, KN tavaratalon tarinan luominen ryhmässä, työssäoppimisen päiväkirja, kaupan alaan liittyvien uutisen seuranta ja esittely, A4 mainosjulisteen tekemisen oman tuoteryhmän tuotteesta, ohjeen tekeminen tuotevastuualueen hoitajan työtehtävistä,Top-paikan suullinen esittely ENGLANTI: ulkomaalaisen tavaratalon esittely kirjallisesti blogissa, oman osaston sanaston luominen (suom./eng), tilauksen tekeminen englanniksi, A4 mainosjulisteen tekemisen oman tuoteryhmän tuotteesta englanniksi

TEHTY: - opettajien välinen yhteydenpito hyödyntäen pilvipalveluita Google docs Tiedostoon koottiin päiväkirja-tyyppisesti merkintöjä omilla oppitunneilla toteutetuista oppimistehtävistä Vapaamuotoiset kommentit oppimistehtävien onnistumisesta Ideoiden vaihtopaikka tuleviin oppimistehtäviin

TEHTY: - Parempi vuoropuhelu työelämän kanssa sekä toiminta oikeissa työympäristöissä Asiakastyöt ja työssäoppiminen: hyllytyspäivä paikallisessa S-marketissa, kampanjan suunnittelu ja toteuttaminen yhteistyöyritykselle, oman luokan tykypäivän järjestäminen ryhmissä, keksi- ja kranssimyynti joulumessuilla, potkiaisten järjestäminen kolmasluokkalaisille Haastattelut: omaa toimialan yrityksen edustajan haastattelu, tuotevastuualueen hoitajan haastattelu ja raportointi Työelämälähtöiset casetehtävät: hintavertailun tekeminen lähikaupoissa ja osaston tuotteiden hinnan muodostaminen, hyvän myyjän ominaisuudet esitys ja videointi, myymäläpohjan layouttehtävä, vastuullinen kaupankäynti –videoesitys, Kimmo Neron henkilöstöpalavereihin osallistuminen

Opiskelijoiden palaute ”opin olemaan rohkeampi” ”opin tuntemaan luokkalaiset” ”opin millaista on olla oikeasti töissä” ”opin tuntemaan itseäni paremmin ja muita” ”oppinut paremmin esiintymään luokan edessä” ”en tiedä onko se oppimista mut tajusin et tää ala on mun juttu!! ;)” ”opin kuuntelemaan tarkemmin muiden mielipiteitä ja ehdotuksia” ”opin yhteistyökykyä” ”opin että koulussa voi olla kivaa”