ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KEMIA, seutukunnallinen, vuosiluokkaistettu Tampereen seutu.
Advertisements

Perusopetuksen toimintakulttuurin kehittämishanke (OKM) Puolalan lähikoulun luokat
Virtuaalioppaista Virtuaalimuseoksi ja 360x360 oppimisympäristöksi Konneveden koulut Petri Lounaskorpi Konneveden lukio ITK 2016.
Kaupunkiympäristöt tutuiksi tutkien BMOL syyspäivät Sibelius-lukio, Helsinki Workshopin vetäjät: Virpi Hirvensalo ja Krista Koskelo Maantieteen.
Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Kemianteollisuus ry Kirsi Levä I Turvallisuusosaamisen kehittäminen.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
INTO- Innovatiivinen ja taitava oppija Jaana Anttonen Oulun normaalikoulu.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
TOIMINTAKYKY Oppilaan kyvyt ja rajoitteet Ympäristö- ja yksilötekijät Oppilaan toimintakykyä kuvataan ICF-luokituksen avulla. Toimintakykykuvaus rakentuu.
Jouni Paakkinen Perusopetuksen päätelaiteprojekti.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
8-luokan terveystiedon sisältö, suoritustavat, tavoitteet ja arviointi KILPELÄNAHO
SEMINAARI Eija Kumpulainen Oulun normaalikoulun lukio.
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
Seinäjoki Ihmisoikeudet, demokratia ja sovittelu opetussuunnitelmissa ja käytännössä Satu Elo, OPH.
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
OPS-PROSESSI Ulla Ilomäki-Keisala luokanlehtori Helsingin yliopiston
Reformi haltuun OKM.
Laaja-alainen osaaminen
Uusi aika, uudet haasteet - tieto- ja viestintä-tekniikan käytön vajeet ja miten niitä poistetaan Online ITK-puheenvuoro Marja-Liisa Viherä, FT.
Liiketalouden opiskelu
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Lappeenrannan kaupunginkirjasto
Arja Holm, Rinnekodin koulun rehtori
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
KUVATAIDE Anna-Rosa Uusitalo, NYK 7C.
Digitalisaation vaatima osaaminen
Infoa tutoropettajille
Opeka-kyselyn tulokset
TVT suomen kielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelmateksteissä
Osana sivistysteknologiaa
Etelä-Pohjanmaan peruskoulujen opetussuunnitelma 2016
Nuorten tieto- ja neuvontatyön osaamiskartta Heta Malinen Lähde: Pirjo Kovalainen, Osaamiskartta testiversio.
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
TAIDOT EDELLÄ © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Pelit opetuksen tukena
Kanit-ja jyrsijät opintojakso
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
JOPO – JOUSTAVAN PERUSOPETUKSEN LUOKKA
Opetustoimi osana Jyväskylää
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Edupalvelut.fi Matti Lähtevänoja, Kuopion kasvun ja oppimisen palvelualue, Kallaveden lukio.
POM10CC Mikämikä-päivien Kirjallinen suunnitelma
Pedagoginen oppimis- ja arviointityökalu
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
Oppijalähtöiset verkko-oppimisympäristöt, 3 op
Verkko-opetuksen käyttö opettajankoulutuksessa
Sosiaalialan tehtävärakenne
VALINNAISET LIIKUNTAKURSSIT
Tervetuloa Innopajaan
Ohjeita posterin (seuraava slide) käyttöön Voit käyttää koko pohjaa tai valita soveltuvat osat Tulosta H3 lopetustilaisuuteen posterisi koossa A3 Tiedot.
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Tietotekniikan laitoksen suuntautumisvaihtoehdot
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Ryhmänohjaajien palaveri
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
VALINNAISET LIIKUNTAKURSSIT
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
OPETUKSEN EHEYTTÄMINEN…
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Esityksen transkriptio:

ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?

PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA >

Kansallinen tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön suunnitelma 2010 Tieto- ja viestintätekniikan tuki oppimisessa: Tekniikan, joka tukee ymmärtävää oppimista ja oppilaiden motivaatiota, tulisi tukea oppimisessa ja oppimisympäristöissä: Vuorovaikutteisuutta Monipuolisia kerronnan ja ilmaisun muotoja Opetuksen ja oppimisen sovittamista yksilöllisiin oppimistyyleihin Palautteen antamista Metakognitiivista ja ymmärtävää oppimista Yhteistyötä ja yhteisöllisyyden kehittymistä

4.2 Oppijan tulevaisuuden osaaminen Toimenpide-ehdotukset: 1 Hyödynnetään tieto- ja viestintätekniikkaa kansalaisen taitojen oppimisessa siten, että tieto- ja viestintätekniikan käyttötaidot samalla syvenevät. 2 Vahvistetaan yhteisöllisen työskentelyn taitoja tieto- ja viestintätekniikan avulla. Hyödynnetään tieto- ja viestintätekniikan tarjoamia yhteisöllistä toimintaa tukevia välineitä ja sovelluksia tiedon jakamisessa ja yhdistämisessä. 3 Otetaan käyttöön oppilaan henkilökohtaisia oppimispolkuja tukevia tieto- ja viestintätekniikan välineitä ja sovelluksia.

4.2 Oppijan tulevaisuuden osaaminen 4 Varmistetaan, että oppilaat saavat riittävät valmiudet toimia verkossa sosiaalisesti, luovasti ja eettisesti yhteiskunnan ja koulun säännöt sekä turvallisuus huomioiden. 5 Otetaan käyttöön kansalaisen avaintaitojen arviointiin soveltuvia yli oppiaineiden meneviä tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäviä arviointikäytänteitä Toimenpide-ehdotukset: 1 Hyödynnetään tieto- ja viestintätekniikkaa kansalaisen taitojen oppimisessa siten, että tieto- ja viestintätekniikan käyttötaidot samalla syvenevät. 2 Vahvistetaan yhteisöllisen työskentelyn taitoja tieto- ja viestintätekniikan avulla. Hyödynnetään tieto- ja viestintätekniikan tarjoamia yhteisöllistä toimintaa tukevia välineitä ja sovelluksia tiedon jakamisessa ja yhdistämisessä. 3 Otetaan käyttöön oppilaan henkilökohtaisia oppimispolkuja tukevia tieto- ja viestintätekniikan välineitä ja sovelluksia.

4.3 Pedagogiset mallit ja käytänteet Toimenpideehdotukset: 1 Otetaan käyttöön uusimpiin tutkimuksiin perustuvia aktivoivia ja osallistavia työtapoja ja pedagogisia käytänteitä. 2 Otetaan käyttöön tieto- ja viestintätekniikan mahdollistamia yhteisöllistä opiskelua tukevia työtapoja. Siirrytään tiedon jakamisesta ideoiden yhteiseen tuottamiseen ja tiedon yhdistämiseen. 3 Otetaan käyttöön oppilaiden omaehtoista tuottamista tukevia tieto- ja viestintätekniikan välineitä ja sovelluksia.

Sosiaalisen ajan aamunkoitto Muutos Uudet välineet Uusi talous Informaatiotulvan hallinta

Digitaalinen lukutaito vs. Medialukutaito Sosiaalisen ajan uudet taidot (skills of 21 century) Verkottuminen viestintä ja vaikuttaminen Uudet välineet Uusi tietotekniikan malli Kansalaistaitohaaste

11 Osallistuvan Kulttuurin Uudet Taidot: Digitaalinen Lukutaito 21. vuosisadalla (Henry Jenkins 2007) Pelata - Osaa tutkia ympäristöä ongelman ratkaisun keinoin Esiintyä - taito eläytyä eri rooleihin improvisoiden ja havainnoiden Simuloida – taito tulkita ja rakentaa malleja todellisen maailman prosesseista Omaksua – taito järkevästi muokata ja tuottaa media sisältöjä Hajautettu keskittyminen - henkilö voi hoitaa useita tehtäviä samanaikaisesti. Laaja havaintokyky – taito osallistua tehokkaasti välineillä, jotka laajentavat tiedollisia voimavaroja Yhteisöllinen tiedon jako – kyky yhdistää tiedot ja muistiinpanot ryhmässä yhteisen päämäärän saavuttamiseksi Arvioida – kyky arvioida kriittisesti eri tietolähteiden uskottavuutta ja luotettavuutta Monimedia navigointi – taito seurata tarinan ja tiedon juonta läpi useiden tietolähteiden ja medioiden Työskennellä Verkoissa – Taito etsiä, yhdistää ja jakaa tietoa Neuvotella – taito liikkua erilaisissa yhteisöissä arvostelukykyisesti ja kunnioittaen erilaisia näkemyksiä sekä omaksua ja noudattaa vaihtoehtoisia normeja OPPIJA OSAA

INTERNET PILVI PALVELUT TIETOTEKNIIKKA SIIRTYY ”PILVEEN”