Joukkoliikenne Lohjalla Logistiikkayksikkö Kuntatilaisuus 11.4.2016.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
JOUKKOLIIKENNE Tekninen osasto Teknisen hallinnon ja suunnittelun yksikkö.
Advertisements

Kelan kuntoutusraha - toimeentuloturva kuntoutuksen aikana Anne Flak suunnittelija.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO OPISKELIJAVALINTOJEN KEHITTÄMINEN Jyväskylän yliopiston opintoasiainpäivät Tuula Maijanen.
Katja Siltanen ja Anne Rytilahti
Henkilöstöjärjestöjen Tiedotustilaisuus Juko, Koho, Kunta-alan unioni.
Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
Pilottikylien kehitystilannekartoitus Soila Palviainen ja Simo Palviainen Entra Ky.
Sisämaan yöjunaliikenne -selvitys Liikenne- ja viestintäministeriö.
KOULULAIS- JA OPISKELIJAKESÄTYÖPAIKAT KESÄLLÄ 2012.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
KEUDA 1 Keudan aikuisopisto Hyvinvointialat Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja Työpaikalla tapahtuvan oppimisen info.
Case-esimerkit Tutorleiri 2014 Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunta.
Lähtötilanne Kaupungin verorahoituspohja (verotulot + valtionosuudet) on tuoreimman ennusteen mukaan hiukan heikentynyt, mutta se ei ole pääsyy säästötarpeeseen.
Kokoelmien keskeltä - kokoelmanhoidon yhteisiä suuntia etsimässä Kati Vuontisjärvi Rovaniemen kaupunginkirjasto.
Y56 Luku 26 Tuotannontekijämarkkinat
Matkailukalastuksen haasteet -haastettelutuloksia
Lapsen oikeudet toteutuvat arjessa
Päättötyö 9.lk Mikä on päättötyö Tutkielman tyyppinen kirjallinen työ
Yrittäjä, sinä ja työntekijäsi olette yrityksesi tärkein voimavara!
Kuntavaalit 2017 Paluu tulevaisuuteen
VARDA-tietovirrat: Varhaiskasvatuksen tietojen siirtyminen tiedon tuottajilta tiedon hyödyntäjille.
Suoraviivainen viestintä julkishallinnon asiakkaille
Maankäyttö, liikenne ja ympäristö Nykytilan kartoitus
Tuhat uutta työpaikkaa Pohjois-Karjalan Työvoima- ja yrityspalvelujen alueellinen kokeilu Pohjois-Karjalan ELY-keskus.
LSSAVI Valvontaprosessin vaiheet varhaiskasvatuksessa
Kansallinen palveluarkkitehtuuri Tilanne ja lainsäädäntö
Maahanmuuttajille suunnattu kieli- ja kotoutumiskoulutus Koulutuksella tuetaan aloittavia yrittäjiä ja uutta yrittäjyyttä. Yhteishankintakoulutukset.
Henkilöstön tukeminen ja muutosturva
Opinnäytetöiden kirjaaminen Wilmaan huhtikuu 2015
Hyvät hankintamenettelyt –kehityshanke
Liikenteen näkymiä Pohjois-Karjalassa vuoteen 2040
Mitä VamO-hankkeessa on meneillään Rovaniemellä
Minä yhdistelmäajoneuvon kuljettajana Teemu Viljamaa.
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Vertaisauditointi.
THL - Eurykleia Henkilöstö- ja talousasioiden suunnittelu- ja raportointijärjestelmän määrittely TP 9 agenda Yhteenveto.
AVI:n hankepäivä Lahdessa
KVTES:n jaksotyöaikauudistus
Veroasioiden hoitaminen muuttuu
Valmistelutilanne : henkilöstösiirrot ja liikkeen luovutus sote- ja maakuntauudistuksessa koskien muutosta
Käyttövoimaselvitys Lahden hyötyajoneuvo-liikenteen tarpeisiin
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
JHL:n edustajisto Hannu Moilanen/Marja Lehtonen
TIETOSUOJA-OHJEET JOUKKUEILLE JA JAOSTOILLE
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
TARKASTUSLENTÄJIEN KERTAUSKOULUTUS
Liikenne ja autonomistajuus
THL:n tuki kehittämishankkeille
Vanhempien ja lasten osallisuuden lisääminen
Oodin version 3.7 yhteenveto
IKINÄ – kaatumisten ehkäisyn implementointi Vanhusten palveluiden ja kuntoutuksen vastuualueella Iiris Salomaa
Viestinnän työkalupakki
Liikenneviraston tehtävät liikennepalvelulain mukaan
Kalajoen viiden tähden koulureitit
Kuljetuksesta liikkumiseen
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
Oulujoella on perhekeskus
Rajat ylittävä terveydenhuolto ja järjestöyhteistyö
Kehittämispäällikkö Eija Lappalainen
Palveluliikenne – PALI
Mitä uutta töissä.fi-palveluun?
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Ajankohtaiskatsaus kasvupalveluihin
määräaikaiset kannustimet 2018 – 2023
Video 4: Avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintasuunnitelma
Sivistystoimialan toiminta ja talous 9/14
Annukka Harjula, kokemusasiantuntija
Inarin nuorisovaltuuston kärkihankelista
Järjestö 2.0 hankkeiden jatkosuunnitelma
Kumppanuus-/yrityspolkumalli
Esityksen transkriptio:

Joukkoliikenne Lohjalla Logistiikkayksikkö Kuntatilaisuus

Siirtymäajan liikennöintisopimukset –Luvat päättyvät vaiheittain vuosien 2014 ja 2019 välillä sen mukaan, miten niitä on siirtymäajalle haettu/myönnetty uuden joukkoliikennelain tullessa voimaan –Ajetaan liikennöitsijän suunnittelemien aikataulujen ja reittien mukaan, liikennöitsijä myös määrittelee asiakashinnat (pääasiassa Matkahuollon taulukon mukaan) –Kaupunki ei maksa mitään korvausta liikenteestä, ainoastaan lipputukea käyttäjille, joka on asiakkaan maksaman lipunhinnan ylittävä matkustusosuus (Lohja-, kaupunki ja seutulippu) Markkinaehtoinen liikenne (reittiliikennelupa) –Siirtymäajan päättymisen jälkeen jos liikennöitsijä on halukas jatkamaan liikennettä tai aloittamaan kokonaan uutta, muuttuu liikenne markkinaehtoiseksi. Joukkoliikenteen toimivaltainen viranomainen (Uudenmaan ELY) voi myöntää reittiliikenneluvan maksimissaan 10 vuodeksi –Liikenteeseen ei saa maksaa yhteiskunnan lipputukea, joten kaupunki ei maksa edes liputukea markkinaehtoiseen liikenteeseen –Liikennöitsijä saa Lohja-, kaupunki ja seutulipuista vain asiakkaan maksaman korvauksen jaettuna sen käytöllä Käyttöoikeussopimukset (ostoliikenne) –Mikäli liikennöitsijän toteuttama liikenne ei täytä alueen palvelutasovaatimuksia, voi ELY tai kaupunki (usein myös yhdessä) ostaa lisäliikennettä –Lohjalla päätyvä liikenne kilpailutettu ELYn kautta. Kaupunki maksaa 80 % ja ELY 20 % –Kokonaan uuden liikenteen kilpailuttaa ja maksaa kaupunki Joukkoliikenteen järjestämistavat Tapio Heinonen

Liikennemuutokset –Liikennöitsijöiden ilmoitettava viimeistään 3kk ennen suunniteltua liikenteen muutosta (Siso ja reittiliikenne) joukkoliikenteen toimivaltaiselle lupaviranomaiselle, eli Uudenmaan ELYlle –Muilla liikennöitsijöillä mahdollisuus paikata mahdollisia supistuksia markkinaehtoisella liikenteellä –ELY pyytää liikennemuutoksiin lausunnot kunnilta –Kunta katsoo, miten esitetyt liikennemuutokset vaikuttavat alueen liikkumiseen, keskeisintä on turvata keskeisimpien asiakasryhmien joukkoliikenneyhteydet (koululaiset, opiskelijat ja työmatkaliikenne) –Muutokset menevät pääasiassa läpi liikennöitsijän esittämällä tavalla, lausunnoilla vain pieni vaikutus muutoksiin –Jos katsotaan liikenne tarpeelliseksi, niin se kilpailutetaan, muuten liikenne loppuu –Suuremmissa kilpailutuksissa voidaan hakea reitti- tai aikataulumuutoksia, jotka voisivat palvella paremmin esim. koululaisliikennettä –Tällä hetkellä paljon muutoksia kaikilla liikennöitsijöillä –Kiire aiheuttaa ongelmia kokonaisvaltaiseen suunniteluun –Hyvä yhteistyö liikennöitsijöiden ja ELYn kanssa tärkeää Muutosprosessi Tapio Heinonen

Esitetyt muutokset Lohjalla –Seuraavat siirtymäajansopimukset päättyvät Pohjolan Liikenteellä Liikennettä sovittu jatkettavaksi kesään asti 2016 nykyisellä lipputuen korvauksella –Kesällä 2016 vähäisiä liikenteen muutoksia –Syksystä 2016 paljon supistuksia, joista keskeisimmät kilpailutetaan yhdessä ELYn kanssa (kustannus kunta 80 % ja ELY 20 %) –Nykyiset ostoliikenteet päättyvät (Kos-sopimukset) ja supistuksia myös markkinaehtoisessa liikenteessä, sekä siirtymäajan sopimuksissa useilta liikennöitsijöiltä –Pohjolan Liikenteen Länsi-Uudenmaan liikenne on kokonaisuudessaan ollut tappiollista, joten heiltä varmasti suurimmat supistukset –Tavoite saada kokonaisuuksia kilpailutukseen, ei pelkästään yksittäisiä vuoroja, joiltain osin koitetaan muuttaa reittejä ja aikatauluja palvelemaan paremmin koululaisliikennettä –Supistuksia jää varsinkin hiljaisten aikojen liikenteeseen (illat ja viikonloput) –Syksyä koskevat muutosesitykset liikennöitsijöiltä viimeistään mennessä –Joudutaan siis tekemään vielä lisähankintoja kesän alussa syksyyn 2016 –Länsi-Uusimaa pilottina mukana valtakunnallisessa reittioppaassa (Liikennevirasto). Tavoitteena, että syksyllä 2016 Matka.fi palvelun kautta kaikki aikataulutiedot (vuoroliikenne, palvelu- ja kutsuliikenne, avoimet kouluautot) Aikataulu1Aikataulu2 Näkymä keväälle 2016 Tapio Heinonen

Kilpailutus –Lohjalla kouluautojen sopimuksia ei jatkettu optioilla lukuvuoteen (paitsi yksi Pohjolan liikenteen 55 paikkainen auto) –Kilpailutus auki, liikennöitsijäneuvottelut Tarjoukset mennessä –Tehty paljon yhteistyötä eri hallintokuntien kanssa, samalla haettu myös logistiikkayksikön roolia organisaatiouudistuksessa –Suurimmassa osassa autoja vaatimuksena rahastuslaite, jolloin kyyti voidaan maksaa käteisen lisäksi myös maksukorteilla tai Matkahuollon älykortilla Kouluauto –Suurin osa kilpailutettavasta kalustosta kilometriveloitteisia koulukuljetuksien mukaan –Mahdollisuus myös avoimeen joukkoliikenteeseen –Kalustokokoa kasvatettu, nyt pääosa paikkaisia autoja, muutama 16 paikkainen ja neljä 8 paikkaista invavarusteltua autoa (perusturvan kuljetukset, koulujen tilapäiskuljetukset ja erityiskoulut) Päiväautot –Viisi autoa kilpailutettu päivähinnalla –Koulukuljetusten lisäksi voidaan ajaa myös muiden hallintokuntien ajoja, esim. perusturvan laitossiirtoja ja kotiutuksia Lohjan koulukilpailutukset Tapio Heinonen