Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuAimo Jääskeläinen Muutettu yli 6 vuotta sitten
1
Pilottikylien kehitystilannekartoitus Soila Palviainen ja Simo Palviainen Entra Ky
2
Toimeksianto ● Perehtyminen kylän kehittämissuunnitelmiin ja kylämatkailutuotteisiin ● Kylien haastattelukierros/kyläkäynnit ● Arvionti ● Matkailullinen konsultointi (teema, tuotteet ) ● Kyläkohtaisen raportin kirjoittaminen
3
Haastattelukierros 15.9.-30.11. ● 12 kylää käytiin haastattelemassa paikan päällä ● lisäksi 2 puhelinhaastattelua, 2 kirjallisesti ● mukana 1-13 kyläläistä ● projektipäällikkö mukana 8 haastattelussa ● Kylistä löytyy: parhaat paikat, persoonalliset kohteet, aidot kohtaamiset
4
Yhteisiä haasteita Asiat, joihin on vaikea vaikuttaa ● kunnan päätökset/säästöt - koulu → tuleeko uusia yrittäjiä? - kaavoitusasiat, uusia asukkaita kylälle? - onko yritystoiminnalle tilaa? - kunnan suhtautuminen yritystoiminnan/matkailun kehittämiseen
5
Toimijoita, onko heitä? ● Aktiivitoimijoiden määrä ● - useimmiten pieni ryhmä ● - aktiiviset toimijat mukana monessa ● - ikääntyminen ● - väsyminen ● MUTTA pienelläkin porukalla saadaan paljon aikaan!
6
Yhteistyön tahtotila ● Tekemisen tahto ● - ja yhteisen tekemisen tahto ● - mitä tehdään → päämäärä selväksi ● yhteinen markkinointi ● niin kylässä, paikallisesti, alueellisesti kuin valtakunnallisestikin
7
Tuotekehitys ● Kylämatkailutuote >< maaseutumatkailutuote ● Monen toteuttajan summana ● Tuotteen muuttumisherkkyys ● Majoitusyritys pohjana
8
Liiketoiminnallisuus ● Toiminnan suuntautuminen kohti liiketoimintaa ● - talkootyön osuus hinnoittelussa ● - yrittäjän oma työ → oman työn hinnoittelu ● - varamiesjärjestelmä → kuka tekee, jos itse ei ole paikalla ● - Laatukysymys myös!
9
Hinnoittelu kokonaisuudessaan ● myynti suoraan asiakkaalle ● myynti jälleenmyyjän kautta ● varausjärjestelmät
10
Mainioita malleja ● Palastelumalli Lohjan saaristossa (kehitteillä) ● Tanssit kylällä/kyläläisille, yhdessä asiakasryhmän kanssa → arvokkaat kohtaamiset! ● Takuulähdöt → pieni riski on, mutta yhteisellä mainostamisella voi riskiä pienentää (aikataulu tietoon hyvissä ajoin) ● Haetaan asiakkaat läheltä
11
Kylien välisiä teemoja ● Sotahistoria – Ruhtinansalmi – Möhkö - Degerby ● Kukka/kasvimaailma - Kukkia – Metsäkansa – Lohjan saaristo ● Museomaailmat - Killinkoski, Möhkö, Degerby, Peräseinäjoki
12
Matkailun kehittyminen kylissä
13
Matkailun kehittymisen tasot (vanha) ● Kehittymisen tasot (1-3) oli määritelty matkailun kehittymisen kokonaisnäkökulmasta ● Kehittymisen linja määrittyi kohti huippua joka oli kansainvälinen matkailu – MEK:n vienninedistämiskriteerit määrittivät parasta tasoa
14
Matkailun kehittymisen tasot (uusi) ● Kehittymisen tasot määritellään toisaalta – kylämatkailun näkökulmasta ● ja toisaalta – liiketaloudellis-toiminnallisesta näkökulmasta
15
Matkailun kehittymisen tasot ● Kategoriat, joiden avulla kehittymistä tarkastellaan ovat – Verkostoituminen/yhteistyö – Tuotekehitys – Laatu – Liiketoiminnallisuus – Markkinointi ja myynti
16
● Kunkin kategorian sisällä on elementtejä (osatekijöitä), joita painotetaan keskenään eri tavoin ● Painoarvojen vaihteluväli 1-5 ● Jokainen kylä sai lisäksi kunkin osatekijän kohdalle haastattelujen, omien merkintöjensä ja ulkopuolisten tekemien arvioiden perusteella etenemisarvon ● Etenemisen vaihteluväli 0-3
20
Kylien tasot syksy 2014 ● Kylien kehitystä ei voi vielä arvoida ● Kylien sijainti oli (ulkopuolinen näkemys): – Perustasolla 0 kylää – Tasolla 18 kylää – Tasolla 26 kylää – Tasolla 32 kylää
21
Kylät ja eteneminen
22
Oman kehityksen työkalu ● Taulukosta tulee täytettävä versio nettiin ● Sen voi jokainen täyttää ja katsoa miltä oma tilanne kulloinkin näyttää ● Työkalu toimii myös kylämatkailun näkökulmasta, ei pelkästään liiketaloudellis- toiminnallisesta ● Työkalu on prototyyppi, mutta toimiva
24
Kiitos mielenkiinnostanne! soila.palviainen@entra.fi 045-129 0199 simo.palviainen@entra.fi 050-584 5587
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.