OPPILAS- /OPISKELIJAHUOLTO SEKÄ OPPIMISEN JA KOULUNKÄYNNIN TUKI (1.8.2014) Kuopion kaupunki Perusopetus.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
LUVALLISET POISSAOLOT
Advertisements

JÄRJESTYSSÄÄNNÖT Järjestyssääntöjen tarkoituksena on
Oppilashuollon toimintasuunnitelma lv
Oppilashuoltotyö Kokkolassa
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Uusi oppilashuoltolaki ja muutokset koulussa
Yhteistyötä lapsen hyväksi
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
YHTEINEN VANHEMPAINILTA
Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki ja opetussuunnitelmauudistus 1. 8
Oppilaalle annettava tuki ja vastuuhenkilöt Turun perusopetuksessa
Uusi oppilashuoltolaki
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
9.luokkalaisten huoltajien vanhempainilta
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI JA OPPILASHUOLLON OPETUSSUUNNITELMA
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI alkaen
Terveisiä Vistan koulusta!
Sivistyslautakunta Eija Kinnunen johtava psykologi
Kuraattorin näkökulmia Simo Säippä
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Oppilaan hyvinvoinnin parhaaksi. Koulun aloitus Toimivien opetusryhmien muodostaminen esiopettajien, luokanopettajien, S2-opettajan ja erityisopettajan.
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
KOLMIPORTAINEN TUKI Esi- ja peruskoulussa Hankasalmen kunta/Kuuhankaveden koulu.
Rehtori Tuula Tervonen. * Tervetuloa, rehtori Tuula Tervonen * Opiskeluasiaa, psyykkari Taina Härmä * Ajankohtaista, rehtori * Sähköinen opiskelu ja.
Yleistä - rehtori kutsuu koolle - kokoontumisista kirjoitetaan muistio: vuotuiset vastuualueet/työtehtävät -kokoontuminen noin 2-4 kertaa lukuvuodessa.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Tiedonsiirto toiselle asteelle Tiedonsiirron periaatteita Perusopetuksella velvoite siirtää opetuksen järjestämisen kannalta välttämätön tieto.
Sari Ågren. Työryhmä Perusopetuksessa Mari Aalto, Laura Impiö, Teija Warro, Satu Lehtonen, Anita Rapp, Hanna Leppänen, Anne Lähteenmäki, Liina Maarni,
TERVETULOA! Opiskeluhuollon oppimisverkosto Marke Hietanen-Peltola Johanna Jahnukainen.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
ESIOPS-info Sari Ågren.  Pyrkimys vastata nykymaailman haasteisiin  Tuoda esille lapsen/oppilaan muuta todellisuutta oppimisen ohella  Kannustaa aktiiviseksi.
Nivelvaihe yläkoulusta jatko-opintoihin Tuija Harakka, Milla-Miia Luosujärvi, Marja Asikainen ja Kirsti Linnoinen; päivitys Janne.
PITKÄLAHDEN JA PYÖRÖN KOULUT.  Rehtori (toimii ryhmän vetäjänä)  Apulaisrehtori  Apulaisjohtajat  Kouluterveydenhoitajat  Koululääkärit  Koulupsykologi.
Onko yhteisöllinen oppilashuolto pelkkää haihattelua?
Kuopion kaupunki Perusopetus
Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki ja opiskeluterveydenhuolto
Ops-iltapäivä
Oppilaan hyvinvointi - yhteinen asiamme
OPPILASHUOLLOLLINEN POLKU
RAUMAN KAUPUNGIN KOULUPSYKOLOGIEN TYÖNKUVA
Pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaan perusopetukseen ottaminen
PERUSOPETUKSEN OPPILASHUOLTO
Lukion opetussuunnitelma 2016
Ajankohtaista opetustoimen lainsäädännön muutoksista
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
Opiskeluhuolto, Ekamin kuraattorit 2015
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
Huoltajakysely2017 Jynkänlahden koulu
Prosessin nimi: Siirtymävaihe esiopetuksesta perusopetukseen, kun lapsella on pidennetty oppivelvollisuus ja/tai erityinen tuki tai kun tehostettu tuki.
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Kelpo-hanke Amisto
Asiakas Esiopettaja/kelto
Hyvinvointioppiminen - OPS2016 Hyvinvointi ja turvallinen arki- Kyselyt 4-16-vuotiaille Tarja Tuomainen.
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Oppilashuolto
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Oppilashuoltolaki muuttaa koulun toimintakulttuuria
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Oppilas- ja opiskelijahuolto uudistuu - missä mennään lainvalmistelussa? Ylijohtaja Eeva-Riitta Pirhonen.
Lukion opiskeluhuolto
Opiskeluhuollon palvelut
Opettajalla huoli Ilmoitus- velvollisuus poliisille
KOULUTERVEYDENHUOLLON TEHTÄVÄT Oppilaan terveyden ja hyvinvoinnin
Kristiina Laitinen Opetusneuvos Opetushallitus
Esityksen transkriptio:

OPPILAS- /OPISKELIJAHUOLTO SEKÄ OPPIMISEN JA KOULUNKÄYNNIN TUKI ( ) Kuopion kaupunki Perusopetus

OPPILASHUOLTO SEKÄ OPPIMISEN JA KOULUNKÄYNNIN TUKI (PERUSOPETUS ) Valtakunnallinen Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki (OHL) 1287 /2013 Perusopetuslaki (POL) 628/1998 (päivitetty säädösteksti ) OPS luku 5.4 OPS luku 4. oppimisen ja koulunkäynnin tuki Koulutuksen järjestäjä Paikallinen OPS Koulukohtaisen ryhmän nimi tai toimiajat Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Rehtori, ela, opo, lo th, koululääkäri, - psykologi, -kuraattori, eri opettajia, oppilaiden edustajat, huoltajien edustajat + käsiteltävän aiheen mukaiset asiantuntijat Yksilökohtainen asiantuntijaryhmä (OPS kpl 5) Ryhmän kokoaja(HE67/2013) ensisijaisesti kuraattori, th, ela, opo, lo + oppilas / oppilaat + huoltaja  vain asian käsittelyn kannalta tarvittavat henkilöt Moniammatillinen kokous - yksilökohtainen (POL 16a§ 2 mom, OPS 4.3) Tarpeen mukaan paikalla rehtori, lo, ela, opo, lo/lv/ aineenopettaja, th, lääkäri, psyk., kuraattori, kko tai muita kouluyhteisön jäseniä  vain asian käsittelyn kannalta tarvittavat henkilöt! Tarvittavat suostumukset - Vapaaehtoisuus! Aina ensisijaisesti oppilaan ja huoltajan suostumus. (Lomake) Oppilasta ja huoltajaa on kuultava, kun kyseessä tehostetun ja erityisen tuen käsittely ja selvittäminen. Pedagogisen tuen järjestäminen ei perustu vapaaehtoisuuteen eikä välttämättä tarvitse oppilaan / huoltajan suostumusta (suositeltavaa kuitenkin!) Käsiteltävät asiat Kouluhyvinvointia vahvistavat oppilashuollolliset suunnitelmat, aikataulut ja yhteistyökuviot. Oppilaan fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin liittyvät henkilökohtaiset asiat Kolmiportainen tuki kurinpidolliset asiat Koulunkäynnin laiminlyönti (poissaolot) Syntyvät asiakirjat Koulun oppilashuoltosuunnitelmaOpiskeluhuoltokertomus, joka tallennetaan opiskeluhuoltorekisteriin Esitykset oppilaan opetuksen järjestämisestä Perusopetuspäällikkö Sari Kokkonen

OPPILAS- /OPISKELIJAHUOLTO lOppilaan/opiskelijan hyvän oppimisen, hyvän psyykkisen ja fyysisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä ja ylläpitämistä sekä niiden edellytyksiä lisäävää toimintaa kouluyhteisössä Perusopetuspäällikkö Sari Kokkonen

OPPILAS- /OPISKELIJAHUOLTO lYhteisöllinen oppilas-/opiskelijahuolto  ennaltaehkäisevää ja koko kouluyhteisöä tukevaa lYksilökohtainen oppilas-/opiskelijahuolto  henkilökohtainen tuki lMonialainen yhteistyö lOppilaan ja huoltajan osallisuuden tukeminen Perusopetuspäällikkö Sari Kokkonen

OPPILASHUOLLON JATKUMO ESIOPETUKSESTA TOISELLE ASTEELLE lOppilashuollon tavoitteet, tehtävät ja toteuttamisen periaatteet muodostavat esiopetuksesta toisen asteen koulutukseen ulottuvan jatkumon. lEri koulutusasteiden vuorovaikutus on tärkeää pohdittaessa oppilashuollon toimintaa kokonaisuutena. lYhtenäiset käytännöt tukevat eri kehitysvaiheissa oppilaan terveyttä, hyvinvointia ja oppimista Perusopetuspäällikkö Sari Kokkonen

OPPILAS- /OPISKELIJAHUOLTORYHMÄT lKasvun ja oppimisen palvelualueen nimeämä opiskeluhuollon ohjausryhmä - vastaa oppilashuollon yleisestä suunnittelusta kehittämisestä, ohjauksesta ja arvioinnista aina esiopetuksesta toisen asteen opetukseen ja lukiokoulutukseen. - edustus esiopetuksesta, perusopetuksesta, lukiokoulutuksesta, ammatillisesta 2. asteen koulutuksesta, nuorisotoimesta, neuvola-, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta, Kasvun ja oppimisen tuesta, lastensuojelusta sekä mielenterveyspalveluista Perusopetuspäällikkö Sari Kokkonen

KOULUKOHTAISET OPPILASHUOLTORYHMÄT lKoulukohtainen oppilashuollon työryhmä  Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä - rehtorin lisäksi koulun koosta riippuen terveydenhoitaja, koululääkäri, kuraattori, psykologi, laaja-alainen erityisopettaja, oppilaanohjaaja sekä opetushenkilöstön, oppilaiden ja huoltajien edustajat (lisäksi nuorisopalveluiden ja/tai muiden sidosryhmien edustajat mahdollisuuden/ tarpeen mukaan) - yhteisön hyvinvoinnin ja turvallisuuden edistäminen sekä muun yhteisöllisen oppilashuollon toteuttaminen ja kehittäminen Perusopetuspäällikkö Sari Kokkonen

KOULUKOHTAISET OPPILASHUOLTORYHMÄT lYksilökohtainen asiantuntijaryhmä - kootaan erikseen kutakin oppilashuollollista asiaa varten. - Asiantuntijaryhmän kokoaja (ongelman havainnut opettaja tai oppilashuollon edustaja) huolehtii, että ryhmällä on toimintaansa varten oppilaan tai, jos hänellä itsellään ei ole edellytyksiä arvioida suostumuksensa merkitystä, huoltajan kirjallinen suostumus (lomake) Perusopetuspäällikkö Sari Kokkonen

YKSILÖKOHTAINEN OPPILASHUOLTO lKuopion kaupungissa kasvun ja oppimisen tuen vastuualue vastaa yksilökohtaisen oppilashuollon henkilöstön (kouluterveydenhuollon sekä oppilashuollon kuraattori- ja psykologipalvelut) resursoinnista kouluille. lYksilökohtaisen oppilashuoltotyön resurssit kuvataan vuosittain kunkin koulun lukuvuosisuunnitelmassa ja koulun kotisivuilla Perusopetuspäällikkö Sari Kokkonen

OPPILASHUOLTOSUUNNITELMAT lOpetussuunnitelma on oppilashuollon osalta laadittu yhteistyössä sosiaali- ja terveydenhuoltoviranomaisten kanssa. lOppilaat pääsevät oppilaskunnan toiminnan kautta vaikuttamaan koulunsa opetussuunnitelman ja siihen liittyvien suunnitelmien sekä järjestyssääntöjen valmisteluun. lHuoltajien osallisuus järjestetään koulukohtaisten suunnitelmien mukaisesti Perusopetuspäällikkö Sari Kokkonen

KOULUKOHTAINEN OPPILASHUOLTOSUUNNITELMA 1.Oppilashuollon kokonaistarve ja käytettävässä olevat oppilashuoltopalvelut 2. Yhteisöllinen oppilashuolto, toimintatavat ja oppilashuoltoon liittyvät kuvaukset ohjeet ja suunnitelmat Kuvaukset - koulukohtaisen oppilashuoltoryh män toimintatavat ja käytännöt - yhteistyö terveysneuvonnan ja terveystiedon opetuksen välillä - järjestyssäännöt - jne Ohje tupakkatuotteiden, alkoholin ja muiden päihteiden käytön ehkäisemiseksi ja käyttöön puuttumisesta Ohje koulukuljetusten odotusaikojen ja turvallisuuden takaamiseksi Suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä Suunnitelma toiminnasta äkillisissä kriiseissä, ja uhka- ja vaaratilanteissa (Kriisisuunnitelma) 1.Yksilökohtainen oppilashuolto 1.Oppilashuollon yhteistyön järjestäminen oppilaiden ja heidän huoltajiensa kanssa 1.Oppilashuoltosuunnitelman toteuttaminen ja seuranta Perusopetuspäällikkö Sari Kokkonen

OPPILASHUOLLON PALVELUJEN JÄRJESTÄMINEN PERUSOPETUKSESSA lKouluterveydenhuollon palvelut - Kouluterveydenhoitajat ja lääkärit toimivat kouluilla - Terveystarkastus jokaisella vuosiluokalla, laaja terveystarkastus 1., 5. ja 8. lk Koulupsykologi- ja kuraattoripalvelut - Kaikilla Kuopion kaupungin kouluilla on nimetty koulupsykologi- ja kuraattori Perusopetuspäällikkö Sari Kokkonen

YHTEISÖLLINEN OPPILASHUOLTO lKoulukohtainen yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä lYhteistyö koulun ulkopuolisten tahojen kanssa lOppilaanohjauksen ja nivelvaiheiden yhteistyö lKouluympäristön ja kouluyhteisön hyvinvointi lYhteistyö kouluterveydenhuollon ja terveystiedon opetuksessa lJärjestyssäännöt lPoissaolot lKoulutapaturmat ja ensiapu lOhje tupakkatuotteiden, alkoholin ja muiden päihteiden käytön ehkäisemiseksi ja käyttöön puuttumiseksi lKoulukuljetusten odotusaikoja ja turvallisuutta koskeva ohje lSuunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä lSuunnitelma toiminnasta äkillisissä kriiseissä, ja uhka- ja vaaratilanteissa Perusopetuspäällikkö Sari Kokkonen

YKSILÖKOHTAISEN OPPILASHUOLLON JÄRJESTÄMINEN lKuraattori- ja psykologipalvelut lKouluterveydenhuollon laajat terveystarkastukset lOppilaan sairaanhoidon järjestäminen lOppilaan sairauden vaatiman hoidon, erityisruokavalion tai lääkityksen järjestäminen koulussa lYhteistyö tehostetun ja erityisen tuen, joustavan perusopetuksen sekä sairaalaopetuksen yhteydessä lOppilashuollon tuki kurinpitorangaistuksen tai opetukseen osallistumisen epäämisen yhteydessä lAsiantuntijaryhmä lOppilashuoltokertomusten laatiminen ja säilytys lYhteistyö koulun ulkopuolisten tahojen kanssa lHUOM! Jokaisen opettajan vastuu havaittuaan yksilökohtaisen tuen tarpeen Perusopetuspäällikkö Sari Kokkonen

OPPILASHUOLLON YHTEISTYÖN JÄRJESTÄMINEN OPPILAIDEN JA HEIDÄN HUOLTAJIENSA KANSSA Koulukohtaisessa oppilashuoltosuunnitelmassa kuvataan loppilaan ja huoltajan osallisuus yhteisöllisen ja yksilökohtaisen oppilashuollon suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnissa sekä lyhteisöllisen ja yksilökohtaisen oppilashuollon periaatteista ja menettelytavoista tiedottaminen oppilaille, huoltajille ja yhteistyötahoille. l  vuosisuunnitelmaan Perusopetuspäällikkö Sari Kokkonen

OPPILASHUOLTOREKISTERI lOppilashuoltoon liittyvät asiakirjapaperit muodostavat koululla oppilashuoltorekisterin. lWilmaa ei voida käyttää ainakaan tässä vaiheessa oppilashuollon asiakirjojen käsittelyyn tai arkistointiin. Pedagogiset asiakirjat voidaan edelleen tehdä Wilmaan, kunhan niissä ei ole mitään potilasasioiksi rinnastettavia tietoja. lAsiakirjat arkistoidaan koululla lukkojen taakse – rehtorilla vastuu tietosuojasta! Perusopetuspäällikkö Sari Kokkonen

MONIALAISELLA YHTEISTYÖLLÄ HYVINVOINTIA KOULUIHIN Perusopetuspäällikkö Sari Kokkonen